Povežite se sa nama

DRUŠTVO

Davitelj protiv davitelja

Objavljeno prije

na

Ranko Krivokapić ne odustaje od kritikovanja uredništva RTCG . ,,Pojedini dnevnici Televizije Crne Gore još nemaju dovoljno profilisane profesionalne standarde”, ocijenio je početkom ove sedmice. Predsjednika Skupštine u najnovijoj analizi programa RTCG nije omela ni opomena premijera Mila Đukanovića koji je, nakon Krivokapićevih primjedbi, demokratski podsjetio da ,,izbor zaposlenih u javnom servisu nije stvar Skupštine i partija, već zakonski predviđenih procedura”. Đukanović je reagovao nakon ocjene šefa parlamenta da je ,,uređivačka politika RTCG jednopartijska”, a potom i pisanja Vijesti – da je Krivokapić sa drugovima iz DPS -a već pokušavao da dogovori da ,,kadar SDP-a dođe na mjesto programskog direktora Televizije”. U prevodu – na mjesto Radojke Rutović. Krivokapić, pišu Vijesti, smatra da su Radojka Rutović i generalni direktor RTCG Branko Vojičić ,,kadar DPS-a”. VJEŽBANJE DEMOKRATIJE: SDP je demantovao tvrdnje da pokušava da osvoji RTCG, pravdajući se da su Krivokapićeve kritike ništa drugo nego briga za slobodu novinarstva u Crnoj Gori. ,,Svi društveni subjekti imaju pravo da javno, što je učinio i Krivokapić, ocjenjuju da pojedini programski sadržaji mogu da budu bolji i kvalitetniji”.

Društveni subjekt Krivokapić se ove nedjelje naoružao i dokazima. Da potkrijepi priču o neslobodi i jednopartizmu u RTCG, pozvao se na svoj slučaj.

,,Na osnovu konstatacije o navodnoj izjavi o smjenama u Televiziji nije zatražen komentar od mene, da se provjeri da li je to tačno, ali jeste od drugih subjekata”, analizirao je dnevnik u sedam i trideset. Znalački je primijetio: ,,Ne može se komentarisati navodna izjava, a ne tražiti potvrdu od navodnog davaoca izjave”.

Radojka Rutović nije željela za Monitor da komentariše Krivokapićevu novu kritiku informativnog programa RTCG. Ali ni navodne pokušaje SDP-a da je zamijeni prikladnijim SDP kadrom. Rutovićka je kratko kazala da Krivokapićeve tvrdnje da se njena redakcija ogriješila o predsjednika parlamenta kad ga nije zvala za mišljenje kao ,,navodnog davaoca izjave”, nijesu tačne.

Rutovićka je ranije ocijenila da je Krivokapićeva kritika informativnog programa RTCG legitimno pravo jednog političara. Ona ne vjeruje da je njena smjena ,,formalan zahtjev SDP-a”, jer ,,vjeruje u demokratski kapacitet” te partije. I Branko Vojičić je pozdravio kritiku Dnevnika. ,,Ali, ako iza Krivokapićevih riječi stoji nešto drugo, ako on želi da umjesto jednopartijskog, čak i ako se složimo da je jednopartijski, instalira dvopartijski informativni program, to ne mogu da prihvatim”, rekao je Vojičić.

POHOD NA TELEVIZIJU: Teško je povjerovati da je predsjednik Skupštine prije dvije sedmice prvi put primijetio da informativni program RTCG ima političku DPS boju, te da izgara za slobodnim javnim servisom.

Kako Monitor nezvanično saznaje, tačno je da se iza Krivokapićeve brige za javni servis ipak krije namjera SDP-a da preuzme glavna mjesta u uređivačkom vrhu RTCG. Naši sagovornici tvrde da već postoje kandidati spremni da započnu kreiranje televizijskog programa po mjeri socijaldemokrata. ,,Neki već rade u RTCG, a neki su van kuće”, kažu.

U SDP-u, međutim, živi ne priznaju. ,,SDP ne traži nikakve kvote ili partijske kadrove u RTCG. Mi smo samo ukazali, imamo pravo na to, da, po našem mišljenju, pojedini informativni sadržaji nemaju dovoljno profilisane profesionalne standarde”, ponovio je i za Monitor Raško Konjević, portparol SDP-a.

KRIVOKAPIĆ I JAVNI SERVIS: U tvrdnje zvaničnog SDP-a da Krivokapićeve kritike RTCG Dnevnika motiviše samo želja za slobodnim javnim servisom, teško je povjerovati i zbog toga što je upravo Krivokapić, ne prezajući ni da ,,prekrši pravilnik radi viših interesa”, među glavnim krivcima što je Savjet RTCG godinama radio nepotpun, a u korist ,,jednopartijskog informativnog programa”.

Podsjećanje: Savjet RTCG odgovoran je za profesionalne standarde za koje Krivokapić ovih dana brine. Lako je zaključiti da je demokratski i adekvatan izbor članova Savjeta od presudne važnosti za transformaciju državne televizije u javni servis.

Krivokapić je ne samo mirno gledao, nego i učestvovao u kršenju medijskih zakona. U parlamentu je do nedavno konstantno kršen zakon tako što su poslanici vladajuće koalicije glasali umjesto samo da potvrde imenovane članove Savjeta. Konačno im je dojadilo pa su zakon promijenili. Krivokapića, partijske i koalicione drugove u tome nijesu omela silna domaća, ali ni upozorenja evropskih institucija da je glasanje za članove Savjeta zapravo samo legitimisanje državne televizije.

Krivokapić se oglušio i o silna upozorenja iz civilnog sektora o nezakonitostima u radu Savjeta . Nije ga brinulo što je u Savjet nezakonito izabrana Radmila Vojvodić. A nije se osvrnuo ni na optužbe Centra za građansko obrazovanje da je Radojka Rutović, koju sada želi da promijeni, izabrana za urednicu RTCG mimo zakona. Njen rođeni brat je Željko Rutović, pomoćnik ministra za kulturu i medije. Takve veze urednika RTCG zakon ne dozvoljava. Umjesto reakcije na te optužbe, Krivokapić se ostrvio na civilni sektor prozivajući ih prikrivenim aktivistima političkih partija.

Konačno, Krivokapić je tokom posljednjeg pokušaja da se izaberu članovi Savjeta, kada je odbijeno imenovanje Esada Kočana, Gorana Đurovića, Biljane Zeković, Veselina Pavićevića i Dželala Hodžića, jasno pokazao koliko mu je stalo do novinarskih sloboda. I do zakona. Tada je u parlamentu, mimo pravilnika i pored optužbi opozicije da se radi o pokušaju da se u Savjet ,,ubaci DPS kandidat”, izabran Blagota Eraković, za funkcionisanje Savjeta neophodan sedmi član.

SVEJEDNO JE: Lista kandidata za Savjet RTCG konačno je u potpunosti izmijenjena, izuzev Gorana Đurovića koji je opet imenovan. Bez obzira na apele iz civilnog sektora, ni na ovonedjeljnoj sjednici Skupštine na dnevni red nije stigao izbor za članove Savjeta. ,,Skupština je godinama uporno odbijala da potvrdi volju nevladinih organizacija, a i lično sam bio predmet raznih optužbi”, komentariše za Monitor Goran Đurović, koji i ovih dana uporno poziva Krivokapića da na dnevni red uvrsti izbor Savjeta RTCG. ,,Ocjena predsjednika Skupštine Crne Gore o informativnom program RTCG identična je onim koje su članovi nevladinih organizacija godinama ponavljali. Dobro je što sada dijelimo isti stav”, kaže Đurović.

Izbor članova Savjeta RTCG je u rukama parlamenta. Vladajućoj partiji, lako je izračunati, potrebni su glasovi koalicionih partnera da izaberu Savjet po svojoj mjeri. U prevodu – SDP ima prostora da se nagađa oko ,,kvota” u RTCG.

Kada je izbor članova Savjeta ostavljen na glasanje poslanicima, i taj model ozakonjen, ugašena je svaka nada da će se državna televizija transformisati u javni servis. Zato: kako god da se dogovore koalicioni partneri, i bez obzira čiji ,,kadrovi” budu uređivali centralni Dnevnik sigurno je jedno – RTCG će ostati samo vladin servis.

Milena PEROVIĆ-KORAĆ

Komentari

DRUŠTVO

NASTAVLJAJU SE IGRE OKO ULCINJSKE SOLANE: Dosoljavanje soli

Objavljeno prije

na

Objavio:

Kada se činilo da su otklonjene prepreke i da kreće revitalizacija Solane, opet su, odlukama Vrhovnog, pa Upravnog suda, stvari vraćene unazad, kada je riječ o vlasništvu nad tim prostorom u zaleđu Velike plaže od oko 15 miliona kvadratnih metara. Na potezu je ponovo Vlada Crne Gore

 

Upravni sud Crne Gore usvojio je prošlog mjeseca tužbu Akcionarskog društva za proizvodnju morske soli Bajo Sekulić Ulcinj u stečaju i poništio mišljenje Vlade, odnosno Savjeta za privatizaciju i kapitalne projekte iz jula 2021. godine, u kome je konstatovano nesporno državno vlasništvo nad zemljištem naše jedine fabrike za proizvodnju slanih kristala. Na osnovu toga Uprava za katastar i državnu imovinu, Područna jedinica Ulcinj, upisala je pravo svojine na ime države Crne Gore.

Upravni sud, prethodno je u aprilu, odbio tužbu akcionara, cijeneći da mišljenje Savjeta nije upravni akt. Tako nije mislio i Vrhovni sud, pa je Upravni sud u ponovnom postupku, preinačio presudu.

Tako je napravljen korak unazad što se tiče statusa Solane, odnosno vlasništva nad tim prostorom u zaleđu Velike plaže od oko 15 miliona kvadratnih metara. Vladin savjet je tek nakon deset godina donio mišljenje, na osnovu stava eksperata, da u procesu privatizacije za Solanu nije plaćena tržišna cijena. Podsjetimo se da je Eurofond za kupovinu većinskog paketa akcija, od oko 72 odsto, platio 800.000 eura. I to akcijama stare devizne štednje!

Ubrzo nakon toga u ovu najstariju ulcinjsku kompaniju je uveden najprije programirani, a onda 2011. i klasični stečaj. Eurofond je u cijelom tom periodu imao pravo korišćenja nad zemljištem Solane. Na prvom javnom pozivu za prodaju tog preduzeća stečajna uprava je navela početnu cijenu od 257 miliona eura.

Država je kao vlasnik zemljišta Solane, zvanično u katastarskim knjigama upisana početkom jula ove godine. Predstavnici manjinskih akcionara su, nakon toga, najavili tužbe koje bi državu, prema njihovoj procjeni, mogle da koštaju i preko 200 miliona eura. Oni tvrde da je u pitanju imovina 20 hiljada akcionara i da je država potvrdila da je izdala akcije bez pokrića. „Faktički je Vlada izvršila eksproprijaciju Solane, jer nemaju papire da je imovina bila državna“, smatraju oni.

Mustafa CANKA
Pročitajte više u štampanom izdanju Monitora od petka 25. novembra ili na www.novinarnica.net

 

Komentari

nastavi čitati

DRUŠTVO

BRONZANA MEDALJA NA EVROPSKOM PRVENSTVU: Rukometašice pokazale kako se može

Objavljeno prije

na

Objavio:

Dok se Francuzi čude kako ih, pored brojnih prednosti koje imaju,  pobjeđuju crnogorske rukometašice, naše kažu da je to zbog toga što je igra u državnom dresu za njih više od sporta

 

Rukometašice Crne Gore u meču za treće mjesto na Evropskom prvenstvu pokazale su publici svu draž, neizvjesnost i katarzu igre. Željom i borbenošću savladale su dvostruke olimpijske prvakinje, reprezentativke Francuske.

Kao i prije deset godina kada su osvojile zlatnu medalju protiv Norveške (2012. Beograd), i ovaj put su do odličja došli u iscrpljujućim produžecima. ,,Sjećam se da sam se okrenula u pravcu klupe i pitala ko može da igra, sve su skočile i pokazale prstom na grudi”, priča o atmosferi i htjenju u produžecima selektorka Bojana Popović.

Bila je ovo prva pobjeda crnogorskih rukometašica nad Francuskom, još od Olimpijskih igara u Londonu 2012. godine. Treba imati na umu da  Francuska ima 500 hiljada registrovanih rukometašica i rukometaša sa 3.300 klubova, 60 trenera koje plaća država, budžet od 21 milion eura dok je samo u njihovom savezu zaposleno 160 osoba…

O tom odnosu Francuske prema crnogorskoj, za njih, rukometnoj enigmi Bojana Popović je za Antenu M kazala: ,,Oni stalno pričaju o nama. Analiziraju na koji način, kako je to moguće da sa toliko registrovanih igrača i igračica, akademijama sa hiljadama djevojčica i dječaka, skautima koji po Africi traže i dovode talentovanu djecu… kako mi sa šezdesetak registrovanih seniorki uspijevamo da ih dovedemo u situaciju da se muče sa nama ili da ih pobijedimo, kao što smo sada. Ja vjerujem da će opet sada time da se bave, jer im ništa nije jasno. Baš ništa!”.

Za razliku od inostranih rukometnih stručnjaka, domaćima je sve bilo ,,jasno”. Iako, pored vaterpolista, jedine u ekipnim sportovima imaju kvalitet da se redovno takmiče na najvećim turnirima, rukometašice su u posljednjoj deceniji često bile na meti kritika. Nakon što su osvojile  srebro na Olimpijskim igarama u Londonu 2012, i zlato na EP u Beogradu, uslijedila je pauza sa medaljama. Na Svjetskom prvenstvu u Srbiji 2013. zaustavljene su u osmini finala, godinu kasnije postigle su uspjeh, ali bez medalje, osvojivši četvrto mjesto na Evropskom prvenstvu u Mađarskoj i Hrvatskoj. Do medalje nijesu stigle ni na Svjetskom prvenstvu 2015. i 2019. Taj niz je prekinut bronzom iz Ljubljane, trećom medaljom osvojenom na velikim takmičenjima.

,,Nijesmo se bavili komentarima. Bili smo fanatici. I drugi vole ovaj sport, igraju ga na visokom nivou, ali mi dajemo mnogo više”, kazala je prva saradnica selektroke Maja Savić.

Pored uspjeha igračica, u rukometnom svijetu odjeknulo je i navijanje za reprezentaciju Crne Gore. Preko 10.000 ljudi gromoglasno ih je bodrilo  tokom tri meča grupne faze koji su odigrani u SC Morača u Podgorici.

Navijački karavan pratio je ,,lavice” u Skoplje, a dvije hiljade navijača pokazalo je euforičnu privrženost svojoj ekipi i u Ljubljani. U svim izjavama reprezentativke i stručni tim ne kriju da su u ovaj uspjeh ugrađeni i navijači. ,,Svaku riječ smo čuli. Ohrabreni smo bili, a ko ne bi bio nakon, Crna Goro, volim te“, istakla je Savić.

Predrag NIKOLIĆ
Pročitajte više u štampanom izdanju Monitora od petka 25. novembra ili na www.novinarnica.net

 

Komentari

nastavi čitati

DRUŠTVO

SLUČAJ SENADA ADŽOVIĆA: Zbog suprotstavljanja direktorici dobio otkaz

Objavljeno prije

na

Objavio:

Nastavnik muzičkog Senad Adžović, koji ima višedecinijski staž u prosvjeti, dobio je otkaz u Osnovnj školi „Zarija Vujošević“ u Matagužima. Prije toga je protestovao što mu je iz kabineta, u kojem više decenija izvodi nastavu, premješten klavir i ostala oprema za rad. Optužuje v.d. direktoricu da ga je vrijeđala na nacionalnoj osnovi. Direktorica tvrdi da je neradnik, a iz Ministarstva prosvjete, za sada, ćute

 

„Iskompleksirani Ciganine“, tako je v.d. direktorica Osnovne škole „Zarija Vujošević“ u Matagužima, Zeta, Dragana Radonjić završila prepisku na vajber grupi kolektiva ove škole sa nastavnikom muzičke umjetnosti Senadom Adžovićem iz Tuzi. Tokom tog dana, 9. novembra, 61-godišnji Adžović, koji ima višedecinijski staž u prosvjeti, dobija otkaz u ovoj školi.

Adžović je Monitoru dostavio slike pomenute prepiske. Komentar na prepisku, kao i na razloge za otkaz, i pored više pokušaja, nijesmo uspjeli  da dobijemo od direktorice Radonjić.

„Ne mogu dozvoliti uvrede na vajber grupi kolektiva, u kojoj Adžović mene naziva šovinistom. Čekajte, jeste li čuli negdje da direktor trpi mobing od zaposlenog, u stvari je istina da ja trpim poniženja i mobing od Adžovića“, izjavila je Radonjić Danu.

Ona je izjavila da „radi o teškom neradniku, a za sve postoji pedagoška dokumentacija. Senadu Adžoviću nijedan direktor ne odgovara, vječito je on ugrožen i njegova prava, koje često zloupotrebljava, na nacionalnoj osnovi“.

Cijela storija počinje kada je nova v.d. direktorica u ovoj školi početkom školske godine, kako Adžović tvrdi, bez njegovog znanja i saglasnosti, premjestila njegovu kompletnu opremu za rad – klavir, muzičku liniju i ostalo u neodgovarajući prostor. „Tražio sam da se nastavna sredstva vrate u kabinet u koji su bila i u kom više decenija izvodim nastavu“, naveo je Adžović u Prigovoru na ponašanje direktorice kojeg je 12. septembra podnio Ministarstvu prosvjete.

On u Prigovoru navodi da je taj njegov zahtjev nova direktorica uporno odbijala. „Sa njom sam takođe imao i vrlo neprijatan dijalog u kojem mi je rekla: ‘Ti radiš kod nas’. To me uvrijedilo i zbunilo. Ponovio sam: ‘Radim kod vas ili radim kod nas’, pokazujući pri tom prema njoj i prema sebi. Ponovila je: ‘Radiš kod nas’. Ovo sam shvatio vrlo jasno, onako kako mi je i upućeno“, naveo je u Prigovoru.

Adžović za Monitor objašnjava da ga je ova opaska uvrijedila i da se kasnije pokazalo da se radi o provokacijama na nacionalnoj osnovi. Ističe i da mu je otkaz uručen dok je na bolovanju.

„Ovo je nezabilježeno da se zbog premještaja klavira i opreme šalje inspekcija i to je veliki problem za školu. Inspekcija je utvrdila da nije bilo propusta prilikom donošenja odluka“, izjavila je Danu direktorica Radonjić.

U otkazu koji je potpisan 9. novembra kao razlozi se navode: neostvarivanje rezultata rada, da povjerene poslove ne obavlja savjesno, kvalitetno i u roku, ne pridržava se propisanog radnog vremena…, kao i uvredljivog ponašanja prema odgovornom licu u školi.

„Dobio sam otkaz nakon što sam prijavio poniženja i uvrede od strane direktorice. Ako nemam pravo da radim kao Senad, neka mi to kaže Ministarstvo i nema problema nikakvih. Ako država stoji iza ljudi koji to propagiraju, moj ponos i dostojanstvo neće slomiti. Neko da iskaljuje bijes i mržnju prema meni, to neću da dozvolim! Pozivam inspekciju da se uključi i da utvrdi da li je po zakonu donijeta
odluka o prekidu radnog odnosa“, izjavio je Adžović.

On je naveo i da je dobio podršku i iz Sindikata prosvjete: „Rekli su mi da će mi pružiti pravnu pomoć u ovom slučaju“.

Predsjednik Sindikata prosvjete Radomir Božović za Monitor kaže da je „neuobičajeno da se bez procedure i disciplinskog postupka dati otkaz čovjeku koji je na bolovanju. To je čini mi se presedan i bojim se da će tu biti posla za Ministarstvo prosvjete“.

Možda cijeli slučaj i ne bi dobio ove razmjere da je Adžovića od kraja septembra do sada primio neko u Ministarstvu prosvjete. On tvrdi da su mu i pored upornih poziva i odlazaka, tamo vrata zaključana.

Iz ovog ministarstva su najavili da će Adžovićev slučaj proslijediti Inspekciji rada. Njega su preko novina pozvali da se obrati toj instituciji i da im dostavi potrebnu dokumentaciju.

„Mi ćemo kompletnu dokumentaciju proslijediti nadležnoj inspekciji. Ministarstvo prosvjete je u toku sa dešavanjima u OŠ „Zarija Vujošević“ u Matagužima. Po saznanju, nadležne službe pozvale su na razgovor nastavnika S.A., te smo tražili izjašnjenje direktorice škole. S obzirom na to da uprava škole nije učinila nikakve korake prema pomenutom nastavniku koji bi povlačili sankcije, ostalo je da se situacija riješi na nivou škole. Ukoliko je neka strana u ovom slučaju ostala nezadovoljna reakcijom Ministarstva, može se obratiti drugim nadležnim institucijama“, kazali su iz Ministarstva prosvjete Danu.

U međuvremenu, situacija na nivou škole je riješena tako što je Adžović dobio otkaz. Monitoru su iz Ministarstva prosvjete kazali da će izjavu o ovom slučaju dati tek krajem ove ili sljedeće nedjelje.

Adžović ističe da je razočaran kako reakcijom Ministarstva, tako i drugih institucija i organizacija kojima se obraćao, a nijesu ga udostojile ni odgovora.

Predrag NIKOLIĆ

Komentari

nastavi čitati

Izdvajamo