Povežite se sa nama

INTERVJU

DR VUK VUKSANOVIĆ, VIŠI ISTRAŽIVAČ U BEOGRADSKOM CENTRU ZA BEZBJEDNOSNU POLITIKU (BCBP): Teško je povjerovati da je smrt Prigožina nesrećan slučaj

Objavljeno prije

na

Vagner grupa je postala udarna pesnica ruskog prisustva u Africi. To se prisustvo ticalo bezbjednosnih partnerstava sa lokalnim režimima, ali i vlasništva nad lokalnim resursima, poput rudnika dijamanata i zlata sa kojima Rusija lakše izbjegava sankcije „ kaže naš sagovornik, viši istraživač u Beogradskom centru za bezbjednosnu politiku (BCBP) i saradnik LSE IDEAS, spoljnopolitičkog instituta pri Londonskoj školi ekonomije i političkih nauka (LSE)

 

MONITOR: Posle smrti Jevgenija Prigožina, šefa paravojne grupe Vagner, najviše se nagađalo o interesu Vladimira Putina da on bude brutalno uklonjen. Sem osvete za pobunu Vagnerovaca, koji bi interesi Putina, koji se tiču rata u Ukrajini ili prisustva Rusije u drugim djelovima svijeta, time bili zadovoljeni?

VUKSANOVIĆ: Mnogo je ljudi koji su imali interes i želju da uklone Prigožina, u Ukrajini, Rusiji i na Zapadu. To je glavni razlog zašto je teško poverovati da je ovo bila nesreća. Ukoliko pretpostavimo da je Putin taj koji je odgovoran za stradanje Prigožina, deluje da ovo više ima veze sa Prigožinovom neuspelom pobunom, nego sa bilo čim drugim. Od kada je pao Bahmut, Vagner grupa je ruskoj vojsci prepustila operacije u Ukrajini, a sa i bez Prigožina, Rusija bi koristila Vagner grupu u različitim konfliktnim teatrima, naročito ako uzmemo u obzir da je Grupa samo formalno bila privatna firma, a uvek je zavisila od države, njenih instrukcija i resursa.

MONITOR: Vagnerovci su učestvovali i u ratu u Siriji, mada  ne i zvanično. Sada se vezuju za situaciju u Centralnoafričkoj republici i Nigeru. Tvrdi se da se Prigožin neposredno prije smrti, javio iz Malija. Da li je moguće da je u Africi poslije pobune djelovao bez pristanka Putina?

VUKSANOVIĆ: Dogovor koji je Prigožin postigao sa Putinom je navodno podrazumevao da se Grupa fokusira na Belorusiju i Afriku. Nemam indicije da je Prigožin solirao u Africi i da je to igralo bilo kakvu ulogu u načinu na koji je skončao. Bitno je naglasiti da je Vagner grupa postala udarna pesnica ruskog prisustva u Africi. To se prisustvo ticalo bezbednosnih partnerstava sa lokalnim režimima, ali i vlasništva nad lokalnim resursima, poput rudnika dijamanata i zlata sa kojima Rusija lakše izbegava sankcije. Takođe je Afrika lokacija retkih zemnih metala, koji su presudni za čitav niz novih tehnologija potrebnih za tranziciju ka zelenoj ekonomiji. Rusija ne planira da se odrekne tih pogodnosti koje joj je Vagner doneo. Dokaz je činjenica da je Rusija već imenovala general-majora Andreja Averianova, iz ruske vojno-obaveštajne službe – GRU da predvodi Vagnerove operacije u Africi.

MONITOR: Prigožinov „marš na Moskvu“ nije deklarativno bio usmjeren protiv Putina već armijskog vrha. Smatra se, međutim, da je smijenjeni načelnik Vazdušno-kosmičkih snaga Sergej Surovikin, bio Prigožinov pristalica. Dan poslije Prigožonove pogibije Putin je izdao dekret da se Vagnerovi   dobrovoljci moraju zakleti pred zastavom Rusije. Ima li veze između ovih događaja i odluka?

VUKSANOVIĆ: Prigožin se u ruskom bezbednosnom aparatu počeo doživljavati kao figura koja se ne može kontrolisati. Njegova pobuna je bila očajnički pokušaj da se spasi. Ruska elita je bila zatečena. Međutim, razlog zašto Prigožinova pobuna u startu nije ugušena nasilno, je to što rusko rukovodstvo nije moglo priuštiti slike haosa u Rusiji dok vodi rat u Ukrajini.  Bez obzira na to ko je odgovoran za Prigožinovu smrt, reakcija posle smrti govori o tome da je ruska vlada želela da odmah reaguje i da stavi Vagner grupu pod još čvršću kontrolu države. To govori taj dekret, imenovanje novog zapovednika Vagnera za Afriku, ali i momentalno rasformiranje Vagnerovog kampa u Belorusiji.

MONITOR: Predsjednik Kine, Si Đinping, je boravio u Johanesburgu ali nije učestvovao u radnom dijelu samita. O ekonomskoj situaciji u Kini ima nešto više informacija nego o političkoj. Gdje je Kina na geopolitičkoj mapi svijeta?

VUKSANOVIĆ: Iako je tačno da postoje kineski unutrašnji problemi, zbog čega već decenijama postoje analize koje govore o neodrživosti kineskog modela, do sada se ispostavilo da je kinesko rukovodstvo veoma sposobno uspevalo da se izbori sa tim problemima. U ovom stadijumu, Kina je na putu da se ustoliči kao druga supersila u svetu – sa SAD, i kao jedini pravi direktni izazivač Vašingtonu.

MONITOR: Rat u Ukrajini se nastavlja ,ali se povremeno pominju i mirovni pregovori. Na samitu u Džedi, podržan je mirovni plan predsjednika Ukrajine. Ranije su neki evropski, pa i  neki američki  političari i analitičari, smatrali da je insistiranje Ukrajine na povratku svih njenih teritorija, nerealno. Sada su neki od njih, podržali Ukrajinu u tome. Šta je  ostvarivo?

VUKSANOVIĆ: Ne vidim uspeh ni za jednu od predloženih mirovnih inicijativa. Nijedna od mirovnih inicijativa nije u stanju da reši dva ključna problema oko kojeg se dva centralna učesnika u ratu sudaraju. Prvo je pitanje ukrajinskih teritorija, a drugo je pitanje članstva Ukrajine u NATO-u. Ako se nastavi rat ovim intenzitetom i sa ovakvom razmerom žrtava, očekujem iscrpljujući sukob u kojem će Rusija odneti prevagu i preuzeti kontrolu nad 43% ukrajinske teritorije. Nakon toga, Ukrajina postaje zamrznut konflikt.

MONITOR: U deklaraciji sa nedavne  neformalne konferencije u Atini za zemlje Jugoistočne Evrope i Ukrajinu i Moldaviju, nisu pomenute sankcije Rusiji niti ime Vladimira Putina u tačci u kojoj se osuđuju zločini. Vlast u Srbiji je to pripisala velikoj Vučićevoj diplomatskoj vještini. Ana Brnabić,  nedugo zatim, video linkom učestvuje na sastanku Krimske platforme-što je prošle godine odbijeno. No ministar Ivica Dačić tvrdi da je Brnabić odnosno Srbija, odbila sadržaj deklaracije te platforme.  Kako to da razumjemo?

VUKSANOVIĆ: Može se shvatiti da srpsko rukovodstvo ima velike teškoće da pomiri međunarodne i unutrašnje realnosti. Iako Srbija i dalje vodi politiku balansiranja, ipak je bliža Zapadu nego Rusiji. Međutim, unutrašnjoj javnosti se šalju totalno druge poruke. Proteklih nekoliko meseci mi vidimo da je, po pitanjima odbrambene i bezbednosne politike saradnja Beograda sa Vašingtonom jača, ali o tome se ne izveštava u vladinim medijima. Znači, jedna poruka se šalje međunarodnoj, druga domaćoj publici.

MONITOR: Ivica Dačić je  preko amabasadora Aleksandra Bocan Harčenka, primio depešu iz Moskve- iz Komiteta za saradnju Srbije i Rusije, pa očekuje datum sastanka i dogovore o ekonomskoj saradnji… SAD su sankcionisale šefa BIA, Aleksandra Vulina, između ostalog, i zbog veza sa Putinovim režimom. Koliki je zaista ruski uticaj u zemljama Zapadnog Balkana, posebno u Srbiji, Bih entitetu RS i Crnoj Gori?

VUKSANOVIĆ: Ruski uticaj se i pre rata preuveličavao, a sa trenutnim sukobom, sposobnost Moskve da bude efektivna na Balkanu je još više ograničena. I pre i posle rata, ruski uticaj se svodio na energetiku, nerešeni kosovski spor i rusku popularnost među lokalnom populacijom. Rat u Ukrajini je pokazao posebnu snagu ovog poslednjeg aduta jer ruski izazov Zapadu na Balkanu nije vojni ili ekonomski, već emotivni, jer se među delovima lokalne populacije Rusija doživljava kao način ispoljavanja nezadovoljstva Zapadom. To je razlog zašto lokalni lideri koriste Rusiju za sopstvenu političku promociju i zašto je Rusija i dalje faktor na Balkanu uprkos svojim trenutnim problemima. Lokalne elite isto tako koriste Rusiju da bi dobile bolju nagodbu od Zapada. Promena vlasti u zemljama kao što je Srbija bi možda smanjila ruski uticaj, ali ga ne bi totalno eliminisala zato što EU i dalje nije ozbiljna oko prijema novih članica, pitanje Kosova i dalje nije rešeno, a Rusija se i dalje dobro prodaje lokalnim glasačima.

 

Naš region će biti prikačen Evropi, ali neće biti njen dio

MONITOR: Na Bledskom strateškom forumu, predsjednik Evropskog savjeta, Šarl Mišel, je kazao da bi zemlje Zapadnog Balkana trebalo da postanu članice EU do 2030-e. Dva dana kasnije, portparolka EU, izjavila je da će se zemlje priključivati EU prema zaslugama a ne rokovima, i najavila debatu o reformama u EU za liderski sastanak u Granadi. Koliko je značajan  stav Šarla Mišela o politici proširenja?

VUKSANOVIĆ: Ne verujem da ima geopolitički značaj Mišelova izjava, niti sam optimista kada je u pitanju strategija EU prema Balkanu. Nema volje ni saglasnosti u Evropi za proširenjem, zemlje Zapadnog Balkana nisu iste kao 2003. godine kada im je u Solunu obećana evropska perspektiva, a entuzijazma je sve manje. Rešenja regionalnih sporova, poput statusa Kosova, isto nema nigde na vidiku.  Umesto toga, imaćemo bizaran proces u kojem će region biti prikačen Evropi, ali neće biti njen deo. Samim tim, centri kao što su Berlin, Pariz i Brisel neće uvek moći da izguraju svoju agendu sa lokalnim vladama.

 

Rusija je prevelika da bi bila izolovana

MONITOR: Putin nije mogao da dođe na sastanak BRIKS-a u Johanesburg, ali je u govoru video linkom, predložio i stvaranje neke vrste međunarodne valute koja bi se bazirala na valutama članica BRIKS-a. Može li Putin svoj međunarodni „imidž“ popraviti preko organizacija kakav je BRIKS?

VUKSANOVIĆ: U trenutku kada su veze Rusije sa Zapadom prekinute, evidentan je zaokret Moskve ka azijskim silama u usponu, Kini i Indiji, ali i zemljama tzv. „Globalnog Juga.“ Sam BRIKS jeste preopterećen razlikama između država članica, prvenstveno bezbednosnim rivalitetom Indije i Kine. Međutim, BRIKS je makar privremeno vraćen u život zahvaljujući ratu u Ukrajini, i to u dva domena. Prvi domen je kriza globalnog lanca snabdevanja, ali drugi domen- mnogo važniji, je dominacija američkog dolara. Zemlje širom sveta su registrovale sa kojom lakoćom je Rusija izbačena iz globalnog finansijskog sistema i postale su svesne svoje potencijalne ranjivosti, zbog čega žele da smanje svoju zavisnost od dolara. Da li je sve idilično u odnosima Rusije sa nezapadnim svetom? Nije, ali jeste pokazatelj da je Rusija previše velika da bi bila izolovana.

Nastasja RADOVIĆ

Komentari

INTERVJU

LJUPKA KOVAČEVIĆ, ANIMA: Partijska svijest sve sabotira

Objavljeno prije

na

Objavio:

Našim političkim elitama je bolje nego što im je ikada bilo, te privilegije koje oni imaju nemaju političari ni najbogatijih zemalja. Njima može samo da bude gore u EU i zato se svim silama trude da nas učine još bjednijim, nasilnim i nesposobnim

 

 

MONITOR: Rukometnu utakmicu Lovćen – Berane, održanoj u Beranama, obilježili su incidenti i govor mržnje. Stadionsko nasilje nerijetko je povezano sa politikom i društvenom patologijom. Kako ga vi čitate?

KOVAČEVIĆ: Kada uzmem u obzir što je sada prisutno  na političkoj, intelektualnoj i društvenoj sceni  i šta se govori i radi, za mene je  ovo nasilje  na sportskim terenima, vrlo očekivano.  Zna se da su navijačke ekipe najčešće ekstremno nacionalističke ili u službi vlasti koja želi društvene sukobe. Zašto nije urađena  bezbjedonosna procjena i obezbijeđen dovoljan broj policajaca ?Valjda zato što treba da šetaju po školskim dvorištima i utjeruju strah u kosti maloljetnicima. A strah u kosti javnosti od nacionalističkih sukoba je  izgleda poželjan. Sve ispod suspenzije terena na duže vrijeme i ozbiljne kazne domaćoj ekipi, kao i kazne onima koji su pogrešno procijenili situaciju i nisu osigurali bezbjednost učesnika/ca   je podržavanje ove vrste  nasilja. Podrazumijeva se da iza  njega stoji Ministarstvo sporta  i Uprava policije.

Muči me i zlo koje naslućujem iza požara kuće Alije Balijagića i insinuacija srbijanskog predsjednika. Suviše je „ slučajnosti“. Moja briga je realna  zato što znam o  ratu devedesetih i znam da nije sproveden proces tranzicione pravde kao i  da ovo mlado rukovodstvo o tim procesima pojma nema a da je  staro   istrajno  u manipulaciji vjerskim i nacionalnim osjećanjima. Brinem jer mislim  kako se danas  osjećaju ljudi bošnjačke nacionalnosti koji žive na tom prostoru. Koju im poruku šalje državno rukovodstvo? Propustili su  da kontrolišu čovjeka sa zatvorskom biografijom ( dovoljno znamo kakvi su uslovi u našim zatvorima i psihijatriskoj ustanovi i koliko je moguća rehabilitacija i resocijalizacija.) i propustili da zaštite kuću tog čovjeka  u situaciji kada je osvetnička pravda očekivana.  Za obje situacije snose odgovornost visoko pozicionirani rukovodioci. Ko će ako ne oni da garantuje spokoj svima koji žive u Vranješkoj dolini kao i onima koji idu na sportske utakmice?

Milena PEROVIĆ
Pročitajte više u štampanom izdanju Monitora od petka 29. novembra ili na www.novinarnica.net

 

Komentari

nastavi čitati

INTERVJU

DR KATARINA GOLUBOVIĆ, DIREKTORKA YUCOM-A, BEOGRAD: Preglasno je ćutanje medjunarodne zajednice o zločinima nad civilima u Gazi

Objavljeno prije

na

Objavio:

Odluka MKS o potjernicama za Netanjahua i druge  je veoma važna.  Ovo je  test državama da pokažu koliko stvarno poštuju medjunarodno pravo, na koje se stalno pozivaju u nekim drugim konfliktima- poput Rusije i Ukrajine

 

 

MONITOR: Nakon tragedije u Novom Sadu kada je poginulo 15-oro ljudi na Željezničkoj stanici, ostale su spekulacije da se odugovlačilo sa hapšenjima, između ostalog i zbog toga da se „prilagodi“ dokumentacija o renoviranju. Kako ocjenjujete postupke državnih organa posle ove velike nesreće?

GOLUBOVIĆ: Spekulacije nastaju zbog odsustva poverenja u institucije, kojima su umnogome u prošlosti doprineli najviši predstavnici državnih organa. Poruke koje su se, kroz medije, uobičajile: da se brzo neko procesuira, da je neko izvršio teško krivično delo, dočekivane su kao naredba, po njima se prema protivnicima državnih odluka promptno odlučivalo. Ipak, bilo bi nerealno očekivati da u slučaju novosadske tragedije bude ishitrenih koraka. Pravno složen slučaj koji je istovremeno politički osetljiv  zahteva ozbiljnu koordinaciju svih nadležnih organa, kao i strategiju komunikacije ka građanima. Tužilaštvo jeste komuniciralo saopštenjima, o broju saslušanih lica, i preduzetim merama, već od sledećeg dana tragedije, ali je tri nedelje izostala vidljiva prezentacija pravosudne vlasti i snage. I to je doprinelo kulminaciji nezadovoljstva građana. Mera pritvora za Gorana Vesića (koji je određen zbog uznemirenja javnosti) je došla kao najjača poruka pravosuđa, koja je mogla biti prekretnica za buduće postupanje odgovornih lica u svim institucijama. Međutim, izostala je šansa da se poruka ne prepisuje pritiscima, pa makar to bili i legitimni pritisci građana na tužilaštvo. Sada, nakon ukidanja pritvora (iako je javnost jednako uznemirena) ostaje samo da se zaključi: stvara se utisak da tužilaštvo trpi pritiske kojima ne odoleva. Ovaj utisak je mogao biti izbegnut boljom strategijom komunikacije ka javnošću.

Nastasja RADOVIĆ
Pročitajte više u štampanom izdanju Monitora od petka 29. novembra ili na www.novinarnica.net

Komentari

nastavi čitati

INTERVJU

MIODRAG VUJOVIĆ, EKONOMSKI ANALITIČAR: Logika Skarlet O’Hare

Objavljeno prije

na

Objavio:

Sve je vidjivija površnost u prikrivanju problema koji su očigledni: postepena ekonomska marginalizacija socijalno ranjivijih, sveopšti pad preduzetničkog elana i dolazak na naplatu nagomilavanja zaposlenih u državnoj upravi

 

 

MONITOR: Dobili smo prijedlog budžeta za 2025. godinu, sa tri dana kašnjenja u odnosu na zakonsku normu. Kakvi su prvi utisci?

VUJOVIĆ: Da je Budžet koncipiran sasvim surotno od onog što je obećavala ova vlast kada je bila opozicija. On je prepun stavki koje govore o povećanju privilegija i beneficija za one koji su na vlasti, a dozirana su sredstva prava iz oblasti socijlne zaštite. Druga impresija je da se isuviše nonšalantno predstavljaju trenutna i buduća budžetska opterećenja.

Dva paramtera nam dosta govore. Prvi: uvećana su sredstva za reprezentaciju sa oko 650 hiljada eura koliko je planirano za ovu, na preko miliona eura za narednu godinu, službena putovanja su uvećana sa 5,8 na oko 8,2 miliona, dakle uvećanje od 41 posto dok je za porodiljsko odstvo uvećanje bilo sa 35 na 36 miliona, ili manje od 3 posto. Stavka ostala prava iz oblasti socijalne zaštite nepromijenjena je u odnosu na 2024. godinu. Poseban komentar ne treba.

Drugi: nedostajuća sredstva na nivou od 1,14 milijardi eura prilično su velika, bez obzira na zavodljivost određenih parametara o sveopštem rastu. Dionica autoputa Smokovac – Mateševo je koštala znatno ispod tog iznosa sa svim mogućim propustima, finansijskim nepromišljenostima i nedorečenostima. Naravno da nova vlast nasljeđuje dugove prethodne i da ih mora servisirati, ali to je ne lišava odgovornopsti da sistem uvede u stabilnije okvire. Jednog dana će i neka buduća vlast morati da menadžeriše vraćanja nekih ranijih dugova. Vidjeli ste trendove u socijlanim davanjama, to je indikator da stvari nisu ružičaste ni sada.

Ova dva parametra izazivaju nelagodu i sve je vidjivija površnost u prikrivanju problema koji su očigledni: postepena ekonomska marginalizacija socijalno ranjivijih, sveopšti pad preduzetničkog elana i dolazak na naplatu nagomilavanja zaposlenih u državnoj upravi.

MONITOR: Očekivani prihodi 2,9 milijardi, očekivani rashodi 3,15, ukupni troškovi države (sa dospjelim glavnicama kredita) preko četiri milijarde… Je li to mnogo?

VUJOVIĆ: Kada vidite da poresku reformu zovu  imenom stranke sve je jasno. Budžet je predstavljen kao određena promocija programa Evropa sad 2 iako niko ozbiljan ne može da predvidi njegove posljedice. Zamislite samo da se dogodi ponovo neko stanje poput pandemije ili nestabilnosti na globalnom ili regionalnom tržištu. Naš sistem bi  osjetio krizu tolike ekstenzije da je pitanje kako bi se servisirale osnovne potrebe funkcionisanja države.

Ne prećutkujmo očiglednu činjenicu da se budžet dobrim dijelom puni od aktivnosti koje su povezane sa pranjem novca. Tako akumulirani parametri nas vode ka okviru rama gdje se ne vidi realna slika života. Sve se na kraju svodi na to ko će platiti ručak koji jedemo danas, ali po logici Skarlet O Hare, o tome će se misliti sjutra.

Živimo određeni ekonomski balon za koji je samo pitanje dokle može da ide. Neprestana priča o rastu poreske naplate ne mora da znači mnogo. Prije svega, građani i privreda plaćaju više poreze jer su veće cijene. Vrlo je jednostavno: kada nemate vrijednost iz neposredne proizvodnje onda vam inflacija postaje određena fabrika para. Tačno je da ona nije isključivo domaćeg karaktera, ali pogledajte divljanje cijena po svim osnovama. U krajnjem, uporedite cijene u supermarketima u Podgorici i glavnim gradovima Francuske ili Belgije, pa ćete vidjeti da priča o neumitnosti inflacije ne stoji.

I na sve to dodajte podatak iz Vladine prezentacije gdje navode da je inflacija u ovoj godini iznosila 3,7 posto. Kome da vjerujemo: sopstvenim očima ili Vladinim prezentacijama?

MONITOR: Gdje ste prepoznali razvojnu komponentu budžeta?

VUJOVIĆ: Uvijek kod kapitalnih izdadataka imate šansu za razvoj, međutim kada niste ostvarili pretpostavke za njega on se ne dešava. Jednostavno je – velike poslove dobijaju velike firme ili pak inostrani konzorcijumi koji logično idu sa logikom profita, a kroz njih ne razvijamo niti domaću pamet niti mala i srednja preduzeća. Sjetite se da je od strane vlasti napadan konzorcijum oko jedne firme da je stjecište mafije, a odmah potom bi se pravdalo da taj isti poslovni sistem dobija tendere jer je najbolji. U tom i takvom ambijentu se ne razvijaju kompetencije, već se kreira ambijent u kome možete da pričate sve bez bilo kakve odgovornosti, dok mikro i mali biznismeni nastoje napustiti taj sektor jer shvataju da im je isplativije da se negdje zaposle preko partije.

Kada budžet bude koncipran tako da vidite nedvosmislenu podršku rastu proizvodnih i prerađivačkih grana I, to ne nužno u subvencijama već u projektima koje bi realno stvarali plodno tlo za njih, to bi značilo da imamo određen plan i da idemo ka ispunjenju njegovih cilja. Do tada, gledaćemo prezentacije sveopšteg blagostanja koje, istina je, osjećaju oni koji su na vlasti, ali građani sve manje.

MONITOR: Plate u javnom sektoru nastaviće da rastu,  kao i većina ostalih troškova države. Do kada će tzv. “realni sektor” biti u stanju da sve to isfinansira?

VUJOVIĆ: Stavka neto zarade koje se isplaćuju iz budžeta su porasle za preko 68 miliona eura. To je značajan novac i to neko mora da plati – građani i realni sektor. Tu dolazimo do problema da je realni sektor  kod nas u značajnoj mjeri nepovezan i fali nam osjećaj za ekonomsku cjelinu. Nemate pokrenut sveobuhvatni dijalog niti realnu dugorolnu strategiju koju bi sprovodile sve vlade bez obzira koje partije bi je činile. Biznis ne trpi političku priču “biće bolje”, on treba proizvod ili uslugu koju plasira na tržište. Tu je utakmica svakog dana. Tu spektakularnih obrta rijetko kada ima. I kada ih bude, oni jesu dobrodošli, ali ne mogu biti planirani niti presudno na njima može biti baziran razvoj. Naša privreda je u tehnološkom zaostatku, nije osnažena od strane države na način da ima efikasan servis koji bi joj bio na usluzi, već taj isti servis stalno traži više od nje i ona je u neprestanoj trci sa povećanjem cijena da plati veće poreze. To nije ambijent koji stvara novu vrijednot u opsegu koji bi značio održivost i predvidiv rast.

MONITOR: Premijer kaže da “državi ništa ne hvali”. Dijelite li njegov optimizam?

VUJOVIĆ: Saopštiti da državi ništa ne fali, a da je nastavljen egzodus mladih govori samo kako vi doživljavate politiku. Niti sva ekonomija, još manje život stane u cifre koje u realnosti ne znače ništa konkretno. Priča o vrtoglavom rastu BDP-a ne znači mnogo recimo onom sloju stanovništva gdje su sada  ranjiviji, a to je kadar sa nižim kvalifikcijama  u životnoj dobi od 50 do 65 godina. Nema ni naznaka šta ćemo sa tempiranom socijalnom bombom, ljudi koji nemaju 15 godina staža a približavaju se starosnoj granici penzionisanja. Nema zabrinutosti što nam ekonomija ima strukturni problem. Umjesto optimizma sada bi nam mnogo više trebao oprez i promišljen dugoročni odgovor na problem koji se samo uvećavaju.

MONITOR: Novo zaduženje od makar 900 miliona… Prethodno, od kraja 2020., preko 1,5 milijardi. Šta nam je donio taj novac?

VUJOVIĆ: Povećanu potrošnju koja nije pokrenula realni sektor. Pustimo statistiku, govorimo o stvarnosti. Ne zaboravimo da mi govorimo o novcu koji je ekvivalent dionici auto-puta. Nismo vidjeli niti jedan kapitalno veliki, pažljivo osmišljen projekat koji je pokrenula vlast nakon 2020. godine. Kada vidite tokove novca, bez obzira na svu priču iz Vlade, taj novac se na kraju sliva za potrošnju. Time se ne stvara ni u približno dovoljnoj mjeri održiva ekonomija. Uz to imate vrlo jednostavan pokazatelj – ako se zadužujete po većoj kamatnoj stopi nego što vam je rast nema održivosti. Stopa realnog rasta BDP-a u drugom kvartalu 2024. godine iznosila je 2,7 posto a zaduživali smo se po stopi od 7,25 posto. Ovo je već sada vidljiv veliki problem.

MONITOR: Kako komentarišete kapitalni bidžet?

VUJOVIĆ: Ušli smo u zonu kada se obećava toliko da već za par mjeseci zaboravljamo šta je ranije rečeno. Stvorena je kakofonija obećanja koju je teško ispratiti.

Slikovit primjer je projekt  Velje Brdo. Prezentovan je projekat od 3,5 milijarde eura,a sada je opredijeljeno za njegov razvoj 10 miliona.Tom dinamikom trebalo bi 350 godina da on bude zaokružen. Po strani aspekti planiranja prostora, zaštite životne sredine, održivosti infrastrukure, vizije razvoja Glavnog grada…

Kapitalni projekti treba da budu usko skopčani sa staretškim odlukama, a ne sa predizbornom pričom. Pošto je kod nas ovo drugo slučaj, ulazimo u ovakve obrte kada obećavate megaprojekte prije izbora koje sa stanovišta opsega tih istih projekata finansirate mrvicama.

MONITOR: Gdje su u budžetu turizam, poljoprivreda, ideja o oživljavanju proizvodnje u Crnoj Gori?

VUJOVIĆ: Očekivanja vlasti su da se privreda stara o sebi, a da su oni tu da partijski zapošljavaju kako bi opstajali na vlasti. Mikro i mali biznisi su dugo u hroničnom stanje nesolvenosti što se ogleda u podatku da je početkom oktobra bilo značajno više od 20 hiljada subjekata, odnosno pravnih lica. Da je adminisitracija ažurnija i privreda vitalnija, ovaj broj bi  bio manji. To bi bio jedan od pokazatelja da idemo u ekonomski oporavak. Neprestano ponavljam, bez široke rasprave i dugoročnijeg plana koji bismo s vremena na vrijeme i propitivali, ne možemo osnažiti privredu u situaciji kada ona zaostaje u tehnologiji u odnosu na konkurenciju, kada su joj nameti veći, a oni sa najjačom ,ne samo biološkom snagom koju čine u najvećoj mjeri mladi, napuštaju državu. Niti jednom od ova tri problema Vlada ne da se ne obraća, već ih ili ignoriše ili produbljuje.

MONITOR: Šta je sa obećanim reformama?

VUJOVIĆ: Nijedan krucijalni problem nije riješen već, u najboljem slučaju, samo odložen.  Sve je stvar stihije koja se krerira u buri pomenutih predizbornih obećanja prelivenih sa ogromnim samohvalisanjem.

Odsustvo krupne odluke u vezi za (re)industrijalizacijam, stvarnim potrebama i izazovima privrede, idejom kao privući zdrav kapital koji donosi i poslovnu kulturu koja nam je potrebna, osposobljavanjem kadra za novu eru poslovanja… sve to nas odvodi u situaciju kada postajemo plac za građevine preko kojih bi se dobrim dijelom zapravo prao novac, gdje bismo prodavali pasoše sumnjivim biznisima i pričali o kriptoraju. Koji samo čini gorom našu staru boljku koja se da sažeti u tome da bježimo od suočavanja sa jednostavnom istinom –  bez rada se ne može doći do dugoročno održivog napretka.

Milena PEROVIĆ

Komentari

nastavi čitati

Izdvajamo