Investigative journalism and public debate on reforms
An EU-funded project managed by the Delegation of the European Union to Montenegro

ISTRAZIVANJE IMPLEMENTACIJA MEDIJSKIH ZAKONA: SLUCAJ POBJEDA

Jednakiji
od drugih

MOBJEOA

DO OFIA e 0 petprap 9tE

HNAMAC(
Fagame LIV

q
‘ NOTNPEACIEAMWX BRALNE W MUHMKUCTAP mmmnocnm
J BENWXOr BOJBOACTBA NYKCEMBYPTA MAH

= HakoH XpBarcke npBa
EY yna3u LpHa [opa

et ¥ KEPUBTOBAND, W4
Lipwsons Moposs 1 Moly O ymopaeT e wn B o
tfman i ANGEIaNS. ONM CHO OB JOMNE u\n fn;\n: Fm:nm‘:'
ssitopoce Capansen el won Basata © Gf] RO B>
W PTOrpEIWE, RODY0 & Aceriopr

s § 8
e s an

CTPAMA 7

NPEAC T Sreth BIASE
A0 T YRAMGHRE N
¥ e TEPRIYY TH el

Bnactu

Bnapa nposjepaga
rapaduvje
,,Koucrpyu'rop "

Asc cow Ogive v poy - Cviaaes O
8 TDEMATHDAN=AY yIOSD0A Ca ¥
Pymdnnou :--n IR Y Ty A
Jos nm@ roomatn wye Gmeo Oy rocpaane (i)

OO nv p- RO KONCTDYRTOD "
CTPAMA £

- ] KO JE AT TAUAIHIA ¥ CPNICKO) MPABOCRARSOS (PARH

s | Mmomjeumaunuxypmsy =

Tata )1 ROt woli Hoaw naTp
1] ,,...,, i uf \F-uﬁaw w\-»am

CTFASA T

e E oy
| Huje UCTO, rocnouHe
| | Pucro... = '

.,,,_u,.-';--,".'"‘w . woh
[ wAry OB VRADY Y

CTIANA &

Najstariji crnogorski
dnevni list nije
privatizovan, Cime

je prekrSen Zakon o
medijima i subvencionira
se iz drzavne kase

iako je to protivno
antimonopolskim aktima i
sporazumima koje je Crna
Gora prihvatila

nevnik Pobjeda kome je drzava
D vecinski vlasnik sa 84,7 odsto

kapitala naci ¢e se tokom 2010.
godlne na tenderu za pl‘lV&tlZ&Cl_]u

To je za Monitor potvrdio Zeljko
Rutovié, pomo¢nik ministra kulture,
medija i sporta. ,,Vlada Crne Gore
je na sjednici od 17.decembra 2009.
godine donijela Odluku o planu pri-
vatizacije za 2010. godinu kojim je,
pored ostalog, predvideno da se nastavi
sprovodenje tendera za N.I.G Pobjeda
a.d.”, kaze on.

VLASNISTVO I NEZAVI-
SNOST: To ¢e biti tre¢i pokusaj da
se privatizuje ova novina. Pobjeda je
jo§ Zakonom o medijima doneSenim
krajem 2002. godine trebala da raskine
sa drzavnim vlasniStvom, jer ,,drzava,
jedinica lokalne samouprave i pravno
lice koje je vecinski u drzavnoj svoji-
ni... ne moze biti osniva¢ medija“.

To zakonsko rjesenje donijeto je
kako bi se zadovoljili medunarodni
standardi.

,Pravilo je da su novine u privat-
nom vlasniStvu, a elektronicki mediji
mogu biti javni“, kaze za Monitor
Stjepan Malovié, profesor novinar-
stva na zagrebaCkom univerzitetu i na
Fakultetu politickih nauka u Podgorici.
,»Sigurno je da drzavno vlasni§tvo ne
jamci potrebnu nezavisnost uredivac-
ke politike, pa takvo rjeSenje ne ide

26 MONITOR petak 12. februar 2010.



u prilog razvijanja slobodnih medija
koji ¢e sluziti interesima javnosti, a
ne vladaju¢ima®, kaze Malovi¢. On
objasnjava: ,,U posljednje vrijeme 0z-
biljno se razmislja i o tome da se javni
servis osigura ne samo u elektronickim
medijima, ve¢ i u tiskanim, jer su ta-
bloidizacija i profitni interes u manje
razvijenim zemljama u potpunosti
unistili nekadasnje ozbiljne, kvalitetne
dnevne novine”. Ali, kaze on, to nika-
ko ne znaci da Stampani mediji smiju
ostati drzavno vlasnistvo.

MALO KASNJENJE: Kao krajni
rok za transformaciju Pobjede Zakon
je bio propisao 24. novembar 2003.
godine. U novembru te godine, ta-
dasnji direktor Radojica Luburié, je
pojasnjavao da je ,,svojinska transfor-
macija u toku”, i da ,,mora biti postu-
pna”. Nije precizirao da li je uradena
procjena vrijednosti tog preduzeca,
niti program svojinske i upravljacke
transformacije.

Desilo se samo to da se Pobjeda,
zvanicno, 2004. godine prestala finan-
sirati iz drzavnog budzeta.

Pomocénik ministra Zeljko Rutovié
kaze da se dnevnik po Zakonu nije
mogao ugasiti: ,,Zakon o medijima u
¢lanu 47 propisao je obavezu svojinske
i upravljacke transformacije pravnih
lica koja obavljaju novinsko-izdavac-
ku djelatnost Ciji je osniva¢ drzava
ili jedinica lokalne samouprave, kao
i da troskove transformacije treba
da pokrije osnivac¢®. Ostali printani
mediji u vlasnistvu drzave i lokalnih
samouprava mahom su ugaseni.

Pobjeda je transformisana u ak-
cionarsko drustvo tek 29. decembra
2005. godine. Vecinski vlasnik bili su
drzavni fondovi sa 71,6 odsto akcijskog
kapitala. Drzava nije ni pokusala da
privatizuje Pobjedu u zakonskom
roku.

Takva odluka je bila motivisana
politickim interesima smatra Zeljko
Ivanovié, jedan od osnivaca i direktor
dnevnog lista Vijesti.

On za Monitor kaze: ,,Jako se Vlada
obavezala pred Savjetom Evrope da ¢e
privatizovati Pobjedu, ona to nije uci-
nila. Dva surazloga - prvi je da ne zeli
da se odrekne sredstva propagande, pa
zloupotrebljava tu novinu za partijske i

Investigative journalism and public debate on reforms
An EU-funded project managed by the Delegation of the European Union to Montenegro

TRI NOVINE DVA SVIJETA

O razlikama u izvjeStavanju izmedu crnogorskih dnevnih novina
mogla bi se napisati opSirna studija, ali to nije tema naseq istrazivanja
koje se bavilo prije svega implementacijom zakonskih rieSenja. Ali, za
ilustraciju uredivackih politika donosimo naslove koji se odnose na

dva dogadaja iz ovog mjeseca.

Izvjestaji sa konferencije za Stampu ekspertskog tima MMF-a dati
su na naslovnim stranama sva tri lista:

Pobjeda: Uz korekcije dobri izgledi ekonomije

Dan: MMF-u se ne dopada Sto privreda propada

Vijesti: BDP pao najviSe u regionu

Rezultate lokalnih izbora na Cetinju, koje je bojkotovao dio opo-
zicije, drzavne i privatne dnevne novine su komentarisale naslovima

na bitno drugaciji nacin:

Pobjeda: Cetinje potvrdilo apsurdnost bojkota
Dan: Bojkot najveci pobjednik
Vijesti: DPS poc¢eo da gubi povjerenje

licne potrebe ¢elnika vladajuée stranke.
Drugo - vrh vlasti zeli da preko Pobjede
poremeti trziSne uslove u Crnoj Gori
na polju Stampanih medija i izazove
haos koji bi onda ugrozio listove koji
zive samo od trzista.”

PROPALE PRIVATIZACIJE:
Formalnu odlu-
ku da se krene
sa privatizacijom
Pobjede Vlada
je donijela tek
sredinom 2007.
Raspisivanju ten-
dera prethodila je
vanredna Skupsti-
na akcionara (22.
oktobar) na kojoj
je donijeta odluka
da se dug Pobjede
prema drzavi od
1,9 miliona eura
pretvori u akcij-
ski kapital. Tako
je drzava postala
vlasnik 76,5 odsto
Pobjede.

Mjesec kasni-
je, 20. novembra
2007. godine, ras-

U DVOSTRUKOJ ULOZI - DIREKTOR NOVI-
pisan je tender za  NE | PARTIJE: Predrag Sekulic:
privatizaciju 51

odsto akcija Pobjede u drzavnom vla-
sniStvu. Nije objaSnjeno zbog Cega je
Vlada namjeravala da u svom posjedu

zadrzi skoro Cetvrtinu akcija, posto
se slicnog principa nije drzala kada
su privatizovana neka od najvaznijih
crnogorskih preduzeca: Jugopetrol,
Telekom, KAP. 1 zasto je opet krSen
¢lan 7 Zakona da drzava ne moze biti
vlasnik stampanih medija.
Tendersku
dokumentaciju
otkupila je samo
njemacka kompa-
nija WAZ, ali do
isteka tenderskog
" procesa, koji je
* na njihov zahtjev
produzen za 30
dana, nijesu pre-
dali ponudu za
kupovinu Pobje-
de. Nezvani¢no
WAZ je od tr-
govine odustao
zbog nagomilanih
dugova tog dnev-
nog lista. Pobjeda
je krajem 2007.
godine, prema
tvrdnjama Bran-
ka Vujoviéa, ta-
dasnjeg direktora
Agencije za pre-
strukturiranje pri-
vrede a sadasnjeg ministra ekonomije,
samo drzavi dugovala 2, 67 miliona
eura na ime neizmirenih poreskih oba-

petak 12. februar 2010.

MONITOR 27



veza. Rjesenja o odlozenom plac¢anju
poreza potpisivao je ministar finansija
Igor Luksi¢.

Jedna od prepreka za privatizacije
Pobjede bio je i kolektivni ugovor koji
je garantovao otpremnine u iznosu i
do 35 hiljada eura. ViSak zaposlenih u
Pobjedi, prema razli¢itim procjenama
je izmedu 150 - 200 radnika, za §to bi
kupac morao izdvojiti viSemilionski
1znos.

PREPREKE I TENDERI: Najave
zanovi tender krenule su u maju 2008.
Krajem jula raspisan je novi tender.
Jedinu ponudu dostavila je austrijska
kompanija Ost Holding GmbH, stopo-
stotno vlasnistvo njemacke medijske
grupe WAZ. Ponudila je Cetiri
miliona eura za akcije i investi-

cije od 3,4 miliona u narednih pet NIJESMO
godina. Pregovori su trajali do MOGLI UQASI i
kraja marta 2009. godine kada je | NOVINU: Zeljko

ponuda povucena ,,zbog globalne
ekonomske krize”.

Dugovi Pobjede su se u me-
duvremenu nagomilali. A Vlada
odlucuje da ucvrsti pozicije u
tom mediju.

U proljec¢e 2009. godine
usvojen je Model finansijskog
restrukturiranja Pobjede prema
kome je njen dug od skoro 5,8
miliona eura pretvoren u drzavne
akcije. Vlada je novcem poreskih
obveznika izmirila Pobjedin
dug prema Prvoj banci koji je
30. aprila prosle godine iznosio
984.117 eura. Istovremeno, anu-
lirana su i Pobjedina dugovanja
prema drzavi u iznosu od 4,8
miliona. Vlada je, uz to, obecala
drzavne garancije za novo zadu-
zenje Pobjede u iznosu od 2,97
miliona eura.

U isto vrijeme, revizori konstatuju
da je na kraju 2008. godine akcijski
kapital Pobjede nominalno vrijedio
10,99 miliona eura, dok je gubitak
drustva u tom trenutku bio 11, 6 mi-
liona eura.

Rutovi¢ za Monitor komentariSe:
»Nakon neuspjelog procesa privati-
zacije Pobjeda je nastavila sa proce-
som sveobuhvatnog organizacionog,
kadrovskog, finansijskog i tehnic¢ko-
tehnoloskog restrukturiranja®.

Rutovié

Investigative journalism and public debate on reforms
An EU-funded project managed by the Delegation of the European Union to Montenegro

Zakon o medijima propisuje da
¢lanovi upravnih i nadzornih od-
bora medijskih ku¢a ne mogu biti
poslanici, funkcioneri politickih
stranaka ili vladini funkcioneri. Ali
ni ta odredba zakona nije poStova-
na. Za predsjednika UO Pobjede
prosle godine izabran je Predrag
Sekulié, politicki direktor DPS-a i
Sef poslanickog kluba te partije. Za
¢lanove UO izabrani su Milorad
Katnié, pomo¢nik ministra finansija,
Vesko Garcevié, politicki direktor
Ministarstva inostranih poslova i
Mensud Grbovié, ¢lan GO SDP-a.
Za glavnog i odgovornog urednika
Pobjede izabran je Srdan Kusovac,

dotadas$nji savjetnik premijera Mila
Dukanovica.

NELOJALNA KONKURENCI-
JA: Da imenovanje politickog direk-
tora vladajuce partije nije u skladu sa
zakonom potvrdio je i sam Sekuli¢ uz
objasnjenje da se ,,ne moze sve urediti
zakonom®, ,,Zakon je prekrSen onoga
trenutka kada nije bilo zainteresovanih
za privatizaciju Pobjede™, kazao je.

Slucaj Pobjede je nezabiljezen slu-
¢aj nelojalne konkurencije na trzistu

Evrope, komentarise odluku Vlade
Mladen Milutinovié, v.d direktora 1
glavnog i odgovornog urednika dnev-
nog lista Dan. ,,Time $to su Pobjedi
otpisana dugovanja a za ostale takve
pomo¢i nema, jasno je da Vlada favo-
riuzuje taj mediji* kaze Milutinovié
za Monitor.

»Najgore je Sto je kreator te nelojal-
ne konkurencije drzava koja bi trebala
da se bavi sprecavanjem nelojalne
konkurencije 1 obezbjedenjem trzisnih
i podjednakih uslova za sve” istice
Zeljko Ivanovi¢. On napominje: ,,Kada
bi Vijesti ili Dan imali takve dotacije,
novinu bi dijelili dzabe a marketing bi
bio upola jeftiniji”.

Pobjedini konkurenti na
crnogorskom trzistu dnevne
Stampe smatraju da je ovaj list
favorizovan od strane drzave i
kada su u pitanju prihodi koji
se ostvaruju od reklama. ,,Zbog
pritiska drzave znacdajan broj
kompanija, bilo da su privatna
ili javna preduzec¢a, moraju da
se oglaSavaju u Pobjedi i to
na taj nacin Sto dio budZeta za
oglasavanje za Vijesti ili Dan
preusmjeravaju Pobjedi”, tvrdi
Ivanovic.

Srdan Kusovac, glavni i
odgovorni urednik Pobjede
medutim kaze da je: ,,Pobjeda
trzi$ni subjekat koji posluje
kao 1 svaki drugi, bez olaksa-
» vajucih okolnosti nego, ¢ak uz
otezavajuce okolnosti - potpunu
javnost rada, uz placen svaki
' cent poreza i doprinosa”.

Evidentno je da su oglasi o
javnim nabavkama, pozivi za
tendere koje raspisuju ministar-
stva, vladine agencije i drzavna
preduzeca velikim dijelom preusmjere-
ni na Pobjedu, iako je Citanost tog lista
mnogo manja od druge dvije dnevne
novine. Prema istrazivanju koje je
krajem prosle godine uradila Agen-
cija za istraZivanje javnog mnjenja i
ispitivanje trzista Defakto konsaltansi
- Vijesti ¢ita 29, Dan 24, a Pobjedu 16
odsto ispitanika.

Prema podacima koje je ured-
nistvo Pobjede objavilo u tom listu,
Pobjedini prihodni od reklama u

28 MONITOR petak 12. februar 2010.



=
. /
(
N W
A )
M 2 ¢

Investigative journalism and public debate on reforms
An EU-funded project managed by the Delegation of the European Union to Montenegro

STA JE SA JEDNAKIM USLOVIMA NA TRZISTU: Zeljko Ivanovic i Mladen Milutinovié

prvih devet mjeseci prosle godine bili
su 434 hiljade eura, a za prethodnu
godinu 777 hiljada eura. Prihodi od
oglasavanja, Sto u slucaju Pobjede
uglavnom znaci ¢itulje i umrlice, u
prvih devet mjeseci 2009. godine
bili su znatno veéi — 1,1 miliona
eura, odnosno 1,6 miliona prethodne
godine.

IZUZETAK OD PRAVILA: ,U
2008 godini, koja je bila najuspjesnijau
istoriji Vijesti ukupan prihod od marke-
tinga bio je 3,4 miliona eura au prvih
devet mjeseci ove godine 1,9 miliona
eura”, kaze Ivanovi¢, praveci paralelu
izmedu marketinskih prihoda Pobjede
i Vijesti: ,,Da ima trziSne ekonomije
oni ne bi mogli imati ni polovinu ovog
prihoda od reklama”. Milutinovi¢ i
Ivanovi¢ se slazu da njihovi mediji
zbog toga trpe veliku Stetu.

Samo u posljednjih nekoliko godi-
na na ime oprosta i otkupa dugova iz
budzeta Pobjeda je dobila 7,7 miliona
eura. Dodaju li se tome i obec¢ane vla-
dine garancije za kreditno zaduzenje od
skoro tri miliona eura, proizilazi da je
Pobjeda poreske obveznike Crne Gore

u periodu od 2004. do danas kostala
skoro 11 miliona eura.

Subvencije drzave nijesu protiv-
ne samo Zakonu o medijima, ve¢ i
antimonopolskim aktima i sporazu-
mima koje je Crna Gora prihvatila
posljednjih godina, uskladujuéi svoje
zakonodavstvo sa evropskim. Prema
Zakonu o kontroli drzavne pomo¢i,
usvojenim 2009. godine zabranjuje
se svaka finansijska podrska kojom
se naruSava slobodna konkurencija.
Tim se Zakonom nedavno pravdao
potpredsjednik Vlade Igor Luksi¢
nakon $to je negativno odgovorio na
zahtjev privatnih Stampanih medija da
im drzava, po ugledu na sli¢an slucaj
u Srbiji, olaksa poziciju poslije pros-
logodisnjeg bankrota velikog novin-
skog distributera koji je crnogorskim
Stampanim medijima ostao duzan blizu
milion eura.

Zabranjuje se, dakle, svaka pomo¢
drzave Stampanim medijima. Samo se
Pobjeda izuzima.

Milena PEROVIC-KORAC
Zoran RADULOVIC

(Projekat je podrzan od strane Delegacije EU u Crnoj Gori, a svi nalazi
su iskljucivo rezultat istrazivanja naseg novinarskog tima)

jugodata

Autodesk

Value Added Reseller

petak 12. februar 2010.

MONITOR 29




* 4 K Investigative journalism and public debate on reforms
An EU-funded project managed by the Delegation of the European Union to Montenegro

ISTRAZIVANJE ELEKTRONSKI MEDIJI - ZAKONSKA REGULATIVA | PRAKSA

Organizovani

U novim zakonskim rieSenjima, pored jasno definisanih

nadleznosti, bilo bi neophodno i da regulatori, ma koliko
da ih ima, funkcioniSu kao nezavisna tijela, a ne kao
puka transmisija politickih grupa ili viadinih institucija

lada Crne Gore ¢e na proljece
Vrazmatrati Nacrt zakona o elek-

tronskim medijima i izmjene i
dopune Zakona o elektronskim ko-
munikacijama.

Pomo¢nik ministra za medije
Zeljko Rutovi¢ objasnjava: ,,Cijene¢i
potrebu uskladenosti dva zakonska
teksta, Zakona o elektronskim komu-
nikacijama i Zakona o elektronskim
medijima, Vlada Crne Gore, shodno
Programu rada za 2010. godinu, pla-
nirala je da se oba zakonska teksta
razmatraju u drugom kvartalu®.

Izmjene postojeceg Zakona o elek-
tronskim komunikacijama i donosenje
Zakona o elektronskim medijima, kao i
njihovo medusobno usaglasavanje bice
jedno od pitanja o kojima ¢e Evropska
komisija voditi ra¢una prilikom izrade
misljenja o kandidaturi Crne Gore za
¢lanstvo u EU, rekao je nedavno Leo-

pold Maurer, Sef delegacije Evropske  njoj Agenciji g \injstarstvo kulture i medija doradilo je ~ munikaci-

unije u Podgorici. za telekomu- . . Dy Ty .. je”. Tako
EU od Crne Gore trazi dana trzistu ~ nikacije, koja svoj nacrtinova rjesenja je Sef delegaCUe je dodjela

elektronskih medija ima regulatora je uz nove | EU U Podgorici Leopold Maurer, 10. frekvenci-
koji ¢e biti nezavisan od politickih  nadleznosti § februara ove godine, ocijenio kao korak  ja potpala
tijela, sa stabilnim izvorom finansi- ~ dobila i novo § n3nrjied Taj je tekst bolji od prethodnog, direktno

ranja. ime, Agencija Sy v. L pod Vla-
JTrenumo, {0 nije slucaj. 72 elektronske | ali Nista ne znadi qu se ne izmjeni din uticaj.
VLADIN REGULATOR: U av- komunikacije | Zakon o elektronskim komunikacijama, ,.Ta-
gustu 2008. godine donijet je Zakono i poStansku § upozorava Jadranka Vojvodic kvo rjese-
elektronskim komunikacijama, kojim djelatnost nje nije u

je distribucija frekvencija oduzeta (AEKP), ¢iji Savjet ,,imenuje Vlada skladu sa evropskim standardima i
nezavisnom regulatoru Agenciji za  po raspisanom konkursu, na predlog  evropskom praksom”, kaze za Moni-
radiodifuziju (ARD) i predatanekadas- ~ Ministarstva za saobracaj i teleko-  tor Jadranka Vojvodié, pomo¢nica

26 MONITOR petak 26. februar 2010.



direktora ARD. Nakon velikog
iskoraka koji je napravljen
usvajanjem medijske regulati-
ve 2002. godine, napravljen je
korak unazad, smatra ona.

Da nova zakonska rjesenja
nijesu u skladu sa evropskim i
medunarodnim standardima,
crnogorsku Vladu upozorili
su iz Savjeta Evrope, OEBS-a
i medunarodne organizacije
Article 19, prije nego je zakon
usvojen.

Article 19 je tako upozorio
da sunova rjesenja nazadak, da
AEKP nedostaje nezavisnost i
da ,,to predstavlja jasno krSenje
medunarodnih standarda i zna-
¢ajan korak nazad“ u odnosu
na raniju situaciju, u kojoj je
nezavisna ARD bila odgo-
vorna za regulaciju u oblasti
frekvencija.

Uzalud su bila upozorenja.
Vladu i parlament nije odgo-
vorila ni preporuka Savjeta
Evrope: ,,Pravila koja se ticu
regulatornih organa za oblast
radiodifuzije, posebno njihovog ime-
novanja i sastava, predstavljaju klju¢ni
element njihove nezavisnosti. Zato
ona treba da budu utvrdena tako da ih
zastite od bilo kakvog uplitanja prije
svega politickih snaga ili ekonomskih
interesa”.

ZAMRSENE PROCEDURE:
,,Potpuno su se oglusili o ta upozore-
nja”, kaze za Monitor Ranko Vujovi¢,
izvr$ni direktor UNEM-a. ,,Zakon
o elektronskim komunikacijama je
osvanuo u Sluzbenom listu Crne Gore,
naprecac, bez prethodne javne raspra-
ve”, kaze on.

Sa 30 dana kasnjenja, 15. decembra
2008. godine, izabran je i Savjet AEKP.
Za predsjednika Savjeta AEKP izabran
je Saleta Purovié, suprug Gordane
Purovié, ministrice za ekonomske in-
tegracije, Sto je izazvalo reakcije dijela
opozicije zbog navodnog konflikta in-
teresa. I tim je dodatno stavljena sjenka
na nezavisnost regulatora, upozoravali
su oponenti.

,,Zakon o elektronskim komunika-
cijama nije na jasan nacin regulisao
proces niti postavio kriterijume za

Investigative journalism and public debate on reforms
An EU-funded project managed by the Delegation of the European Union to Montenegro

Sandra Basi¢-Hrvatin: ,Ne
moze se tako neodgovorno
igrati sa zakonima. Ne
moze se donijeti zakon

i onda godinu kasnije
donositi amandmani da bi
se popravilo ono $to nije
dobro napravljeno. Treba

u Zakonu o elektronskim
komunikacijama precizirati
proceduru podjele
frekvencija, jer kako je sada
definisana, to je recept za
katastrofu u buduc¢nosti”

dodjelu frekvencija”, objasnjava Ja-
dranka Vojvodi¢. Novi zakon je ukinuo
niz nadleznosti ARD, od kojih ve¢ina
nije prenesena na bilo koji drugi organ.
Medu njima su i procedure za sprovo-
denje postupka dodjele radio difuznih
frekvencija. Dodjela frekvencija presla
je uruke AEKP, ali se u ¢lanu 69 Za-
kona predvida ,,saglasnost regulator-
nog organa za programske sadrzaje”.

Zakon, medutim, nije precizirao
ko je ,,regulatorni organ za pro-
gramski sadrza;j”.

Praksa je ubrzo pokazala Sta
to znaci. Televizija Vijesti je dvije
godine ¢ekala na dodjelu frekven-
cija za Podgoricu. Nije imao ko
da da saglasnost za dodjelu radio
frekvencija, posto ARD nije sebe
prepoznala kao ,,programskog
regulatora.”

Tek posto je nedavno Vlada
predlozila, a Skupstina usvojila
amandman kojim je zakon isprav-
ljen, tako da je precizno definisano
da je programski regulator ARD,
raspisan je tender na kome su fre-
kvenciju dobile i TV Vijesti.

,,Mi smo za to vrijeme pretr-
pjeli milionsku $tetu”, kaze za Mo-
nitor Slavoljub Séekié, direktor
Televizije Vijesti. ,,I pored toga
$to nam je, prema istrazivanji-
ma, rejting rastao, oglasivace je
prvenstveno zanimalo da li se nas
program vidi u Podgorici, koja ima
oko 30 odsto ukupnog broja sta-
novnika, a kao centar predstavlja
viSe od polovine ukupne potroSnje”,
objasnjava Scekic.

PRAKSA: Direktor Agencije za
radiodifuziju, Abaz Beli DZafi¢ u raz-
govoru za Monitor podsjeca da je TV
Vijesti tuzila ARD i da su izgubili spor.
,,Onog momenta kad je Vlada odlucila
da promijeni Zakon o elektronskim
komunikacijama i propise da je ARD
nadlezna da postupa po tom zakonu,
mi smo u najkracem roku odradili
svoj dio posla sto je omogucéilo ovoj
medijskoj kuéi da dodu do trazenih
frekvencija.”, kaze Dzafic.

Direktor TV Vijesti, medutim,
objasnjava da je ta televizijska kuca
izgubila spor samo iz proceduralnih
razloga, jer kako stoji u odluci Uprav-
nog suda, taj sud nije bio nadlezan
da odlucuje. ,,Interesantno je da se
ARD samo u slucaju TV Vijesti bila
proglasila nenadleznom. Dodjijelila je
status emitera za TV 777 ¢iji je vlasnik
Lutrija Crne Gore”, kaze Séekic.

Nijesu samo TV Vijesti imale pro-
blema zbog normativnog haosa koji je
napravljen. Zbog toga Sto procedura
dobijanja nije jasno definisana, objas-

petak 26. februar 2010.

MONITOR 27



Investigative journalism and public debate on reforms

An EU-funded project managed by the Delegation of the European Union to Montenegro

njavaju u Asocijaciji komercijalnih
emitera Crne Gore ni ,,NTV Montena,
radio Delfin i TV Corona nijesu mo-
gle dobiti frekvencije, jer nije imao
ko da raspise tender za radio difuzne
frekvencije”.

NOVE IGRE: Prilike u ovoj obla-
sti dodatno je iskomplikovao nacrt Za-
kona o elektronskim medijima koji je
Ministarstvo kulture i medija javnosti
dalo na uvid u maju 2009. godine. Po-
trebu izrade Zakona o
elektronskim medijima
uslovilo je donosenje
Zakona o elektronskim
komunikacijama, kao
i potreba uskladivanja
naSeg zakonodavstva
sa propisima u EU,
pojasSnjava za Moni-
tor Zeljko Rutovi¢,
pomoc¢nik ministra za
kulturu i medije.

1z Article 19 stigla
je primjedba da i tom
nacrtu nedostaje jasno
razgranicenje uloga
u postupku izdavanja
frekvencija. ,,To je vec¢
uocljivo iz prvog ¢lana
Nacrta®, upozoravali su
stru¢njaci Artikla 19,
koji su dali i niz drugih
primjedbi, koje su se
odnosile na nacin finasiranja regulatira
i tako dalje.

Sandra Basi¢-Hrvatin, ekspertica
Savjeta Evrope iz ove oblasti je upozo-
rila crnogorsku Vladu da je neophodno
zamijeniti sporne tacke Zakona o
elektronskim komunikacijama, te da
bi bez tih izmjena ARD, odnosno bu-
duca Agencija za elektronske medije,
,.bila finansijski u potpunosti zavisna
od drzave i njenih institucija”.

Ona je tada upozorila Vladu: ,,To je
cijela industrija od koje zavise ljudi koji
dobijaju informacije. Ne moze se tako
neodgovorno igrati sa zakonima. Ne
moze se donijeti zakon i onda godinu
kasnije donositi amandmani da bi se
popravilo ono §to nije dobro naprav-
ljeno. Treba u Zakonu o elektronskim

komunikacijama precizirati proceduru
podjele frekvencija, jer kako je sada
definisana, to je recept za katastrofu u
buduénosti. MoZete imati jednu agen-
ciju ili dvije, to nije bitno, ali je bitno
da se definiSe $ta ko radi”. Ona je tada
ocijenila i da je Zakon o elektronskim
komunikacijama ,,pisao neko ko nema
pojma o medijima”.

KORAK NAPRIJED: Ministar-
stvo kulture i medija, nakon brojnih

DOVOLJNO SMO EVROPSKI: Zeljko Rutovic

upozorenja, doradilo je posljednjih
mjeseci svoj nacrt i nova rjesenja je
Leopold Maurer, Sef delegacije EU
u Podgorici, 10 februara ove godine,
ocijenio kao ,,korak naprijed”.

,,1aj novi tekst jeste bolji od pret-
hodnog. Problem je, medutim, Sto to
nista ne znaci dok se ne izmjeni Zakon
o elektronskim komunikacijama”,
upozorava Jadranka Vojvodic.

Vlada nije ni poc¢ela sa izmjenama
Zakona o elektronskim komunikaci-
jama.

Srdan Mihaljevi¢, pomo¢nik mini-
stra saobracaja i telekomunikacija, za
Monitor objasnjava da je Ministarstvo
saobracaja na samom pocetku rada na
izmjenama Zakona o elektronskim
komunikacijama. ,,Ovih dana formi-

rali smo radnu grupu koja ¢e se time
baviti”, kaze on. On je istakao da ¢e se
voditi racuna o primjedba eksperata i
da ¢e uciniti sve da se naSa zakonska
rjeSenja u ovoj znacajnoj oblasti usa-
glase sa evropskim, $to je i zatrazeno
od crnogorske Vlade u viSe navrata
od strane EU.

KORAK NAZAD: U novim za-
konskim rjeSenjima, pored jasno defi-
nisanih nadleznosti, bilo bi neophodno
i da regulatori, ma koliko
da ih ima, funkcioni$u
kao nezavisna tijela, a
ne kao puka transmisija
politickih grupa ili vla-
dinih institucija. A da bi
se osigurala nezavisnost
regulatora, pored nac¢ina
finasiranja, bilo bi jako
vazno definisati i nacin
izbora ¢lanova savjeta.

U Nacrtu zakona o
elektronskim medijima
preslikano je model izbora
8. Clanova savjeta iz novog
Zakona o javnom servisu,
kojim se propisuje da se
¢lanovi Savjeta RTCG bi-
raju u parlamentu prostom
vec¢inom. To su rjeSenje
mnogi strucnjaci okarak-
terisali kao korak nazad u
odnosu na zakon iz 2002.
godine, jer je tako parlamentarnoj veci-
ni data moguénost da odlucuje o izboru
¢lanova Savjeta RTCG, ¢ime se dovodi
u pitanje princip nezavisnosti.

Taj je model dovoljno evropski,
ranije je objasnjavao Zeljko Rutovi¢:
,,lmamo primjere u regionu da se po-
slanicke liste dogovaraju oko kandidata
za ¢lanove savjeta, imamo rjesenja gdje
ministarstva predlazu odredeni broj
kandidata, predsjednici drzave, vlade,
skupstine....” Ali nigdje u regionu, kao
u Crnoj Gori, o kandidatima civilnog
drustva ili razlicitih strukovnih orga-
nizacija ne odlucuju glasovi vladajuce
vecine u parlamentu.

Milena PEROVIC-KORAC
Zoran RADULOVIC

(Projekat je podrzan od strane Delegacije EU u Crnoj Gori, a svi nalazi su iskljucivo

rezultat istraZivanja naseg novinarskog tima)

28 MONITOR petak 26. februar 2010.



* 4 K Investigative journalism and public debate on reforms
An EU-funded project managed by the Delegation of the European Union to Montenegro

ISTRAZIVANJE ZAKONSKA REGULATIVA — PLURALIZAM ILI MEDIJSKA KONCENTRACIJA

Bez jasnih pravila

Zakon o medijskoj koncentraciji joS nije donijet iako je njegov prvi nacrt u saradnji sa Evropskom
agencijom za rekonstrukciju i Savjetom Evrope nacinjen davne 2004. godine

krajem 2002. godine garantuje medijski
pluralizam, Crna Gora jo$§ nema zakon

ALBANIJA / BOSNA | HERCEGOVINA / BUGARSKA
o nedozvoljenoj medijskoj koncentraciji,

M E D I J S KO VLASN I éTVO kojim bi se regulisali transparentnost trzista

i sprijecili monopoli.
Z. = Evropski parlament je jos 1990. godine
HRVATSKA / REPUBLIKA CESKA / ESTONIJA u Rezoluciji o preuzimanju medija i pripa-

janju naglasio da je medijski pluralizam
I NJ EG OV UTI C AJ od sustinske vaznosti, a da je ograni¢avanje
koncentracije vlasniStva neophodno ne samo
iz ekonomskih razloga ve¢ kao ,,sredstvo

MADARSKA / KOSOVO/A / LATVIJA garantovanja raznovrsnosti informacija i

slobode Stampe”.

N A N EZAVI S N OST Crna Gora ima 65 elektronskih medija,

tri dnevne novine i prili¢an broj periodi¢ne i
sedmiéne Stampe, ali to ne mora da znaci da

LITVANIJA / MAKEDONIJA / MOLDAVIJA je princip pluralizma ostvaren. Pored broja
medija, znacajno je i ko stoji iza njih, ko ih

I P LU R ALI ZAM kontrolise, ¢iji je kapital unutra.

Zrinka Perusko, profesorica zagre-

I ako se setom medijskih zakona usvojenih

backog univerziteta, definiSe posljedice

CRNA GORA / POLJSKA / RUMUNIJA nedozvoljene medijske koncentracije na

medijski pluralizam: ,,Tako se moze do-
M EDIJ A goditi da se unutar jedne velike medijske
korporacije koja u vlasniStvu ima tiskane
i elektronicke medije, informacije odabiru
i preraduju u samo jednom uredivackom
sredistu. Tada nam je svejedno jesmo li ¢itali
novine, gledali televizijske vijesti, ili slusali
radijske — informacije su uvijek iste”.
Ona pojasnjava da su moguce dvije vrste
el koncentracije: horizontalna i vertikalna. Hori-
ml zontalna se odnosi na kontrolu nad medijima

SRBIJA / SLOVACKA / SLOVENIJA

M/ 5

SEENPM
G I et S s iste vrste, kao ina posjedovanje vise razli¢itih
I medija od strane nekog velikog koncerna.
Vertikalna koncentracija vezana je za kon-
IMA LI NEDOZVOLJENE MEDIJSKE KONCENTRACIJE: trolu ¢itavog lanca proizvodnje i distribucije
Publikacifa Instituta za medije Crne Gore medija, kao i na kontrolu jedne vrste medija

24 MONITOR petak 12. mart 2010.



na razli¢itim nivoima — lokalnom, na-
cionalnom, medunarodnom.

POSTOJECA REGULATIVA:
Crnogorsko zakonodavstvo se pro-
blemom nedozvoljene medijske kon-
centracije bavi tek u jednom poglavlju
Zakona o radiodifuziji, gdje se sank-
cioniSe nedozvoljena koncentracija u
elektronskim medijima.

Zakon, ukratko, propisuje da je
medijska koncentracija nezakonita
kada ,,imalac dozvole za rad nacionalne
televizije ili radija posjeduje vise od
25 odsto akcija u drugoj radiodifuznoj
kompaniji koja ima pokrivenost na na-
cionalnom nivou”. On takode, kaze za-
kon, ne moze izdavati novine ¢iji tiraz
premasuje tri hlljade primjeraka, niti
posjedovati vise od deset odsto akcga
u novinskoj agenciji.

Zakon kao nedo-
zvoljenu medijsku
koncentraciju definise
i situaciju kada privat-
ni elektronski medij
emituje vise od jednog
radio ili televizijskog
programa na istom
podrucju, a zabranjuje
se i da ,,lokalni i regi-
onalni emiter posjeduje
vise od 30 odsto drugog
lokalnog ili regional-
nog emitera na istoj
teritoriji i da posjeduje
lokalne dnevne novine
na istoj ili susjednoj
teritoriji”.

,,Te odredbe su ispostovane, tako
da u Crnoj Gori nemamo slucajeve
nedozvoljene medijske koncentracije”,
kaze za Monitor Abaz Beli DzZafic,
direktor Agencije za radio difuziju.
On, medutim, napominje da postoje
,».granicni slucajevi koje treba pratiti”.
Dzafi¢ nije medutim zelio da precizira
o kojim je slucajevima rijec.

Jedina studija koja je na tu temu
radena je publikacija Medijsko via-
snistvo koju je 2004. godine izdao
Institut za medije Crne Gore. U toj
se studiji navodi da je Zakon o radio
difuziji kad je u pitanju nedozvoljena
medijska koncentracija prekrsen ,,u
vise slucajeva ispreplijetanog me-
dijskog vlasnistva”. Izmedu ostalih,

Investigative journalism and public debate on reforms
An EU-funded project managed by the Delegation of the European Union to Montenegro

kao najveci vlasnici medija pominjani
su preduzece Jumedia Mont koje
posjeduje dnevni list Dan, nedjeljnik
Revija D i Radio D 1 Miodrag Pe-
rovié, profesor na Univerzitetu Crne
Gore, osnivac 1 suvlasnik u nekoliko
crnogorskih medija: dnevni list Vijesti,
Televizija Vijesti, nedjeljnik Monitor,
Radio Antena M. Zanimljivo, rijec je o
opozicionim medijima. U publikaciji
se, izmedu ostalog navodi, da su u
Perovi¢evom stopostotnom vlasnistvu
Vijesti, Monitor 1 Antena M.

,,Mi nijesmo u medijskoj koncen-
traciji, jer Radio D nema nacionalnu
frekvenciju”, kaze za Monitor Mladen
Milutinovi¢, direktor Jumedija Mont.

Miodrag Perovi¢ za Monitor kaze:

,, Vlasni¢ki udjeli, moji i lica sa mnom

Abaz Beli Dzafi¢:

,Ne postoje odredbe u
medijskom zakonodavstvu
koje bi sprijecile da jedna
kompanija ili jedna osoba
kupi sva tri crnogorska
dnevna lista”

povezanih, umedijima su znatno ispod
zakonom predvidenih granica i nigdje
ne posjedujemo vecinski paket. Publi-
kacija od koje polazi vase istrazivanje
falsifikovala je ¢injenice koje se ticu
mene. Kad sume osnivaci Monitora i
Antene M ovlastili da novinarima dam
vlasni¢ke udjele u ovim medijima, na
prijedlog advokata napravljen je me-
dukorak u kojem je sa 72 osnivaca vla-

snistvo privremeno prenijeto na mene.
Autori publikacije su to stanje, koje je
trajalo jedan ili dva dana prikazali kao
trajno, na osnovu cega je napravljena
propaganda o velikoj koncentraciji
mog vlasniStva u medijima.”

On naglasava: ,,lako je uvijek sve
bilo u okviru zakona, ja svih dvadeset
godina vodim racuna da se ne priblizim
nijednoj politickoj organizaciji da ne bih
ugrozio imidz nezavisnosti medija u ¢i-
jem osnivanju sam ucestvovao. Nijedna
politicka partija ili njen lider nijesu mi
dali nikakvu pomo¢ koja bi vrijedila
cent, niti sam s bilo kojim od njih vodio
razgovor o takvoj pomo¢i”.

TRANSPARENTNOST VLA-
SNISTVA: Vlasniitvo medlja kO]l
se povezuju sa Perovi¢em je javno i
transparentno. To se, medutim
ne bi moglo re¢i za pojedine
medije. Na taj problem ukazu-
juu Agenciji za radiodifuziju.
,,Imamo slucajeva prikrivenog
vlasnistva”, kaze Dzafi¢, opet
ne zele¢i da konkretizuje o
kojim se medijima radi.

Zakon o medijskoj kon-
centraciji trebao je izme-
du ostalog da obezbijedi
transparentnost vlasnistva u
medijima. Ali i da u kontro-
lu vlasnistva nad medijima
ukljuci jos crnogorskih insti-
tucija, poput Privrednog suda
i Ministarstva kulture, sporta
i medija.

Sadasnja rjeSenja iz Zakona o ra-
diodifuziji, osim §to su nedovoljna jer
se ne bave uopste nedozvoljenom me-
dijskom koncentracijom u Stampanim
medijima, trebalo bi razmotriti. Na to
upozorava direktor Agencije za radio
difuziju, Abaz Beli Dzafi¢.

Primjedbu na rjeSenja o limitima
vlasnistva imali su i eksperti Savjeta
Evrope Sandra Basi¢ - Hrvatin i Da-
vid Ward u Strazburu 2004. godine,
gdje je predstavljena jedna od verzija
crnogorskog Nacrta zakona o medij-
skoj koncentraciji, koji je jo§ daleko
od usvajanja. Taj Nacrt je preuzeo
postojeca rjeSenja iz Zakona o radio
difuziji, zabranjujuéi tako da vlasnik
Stampanog medija koji ima tiraz veci
od 3000 primjeraka ucestvuje u ka-

petak 12. mart 2010.

MONITOR 25



pitalu drugog preduzeca koje izdaje
Stampani medij sa viSe od 10 odsto
kapitala. Ista granica postavljena je
i u slucaju da ucestvuje u vlasnistvu
elektronskog medija sa nacionalnom
pokrivenoséu i preduzecéu za Stampanje
i distribuciju medija.

,,Navedeni donji prag tiraza je ve-
oma mali i moZe voditi guSenju rasta
time Sto ¢e se blokirati horizontalna in-
tegracija i strategije ekonomskog rasta
kojima bi oni postali ekonomski odrzi-
va preduzeca. Neophodno je razmotriti
da li taj prag prijeti da prigusi razvoj
trzista Stampanih medija”, navodi se
u komentaru eksperata SE na Nacrt
zakona o medijskoj koncentraciji.

BEZ ZAKONA: U aprilu 2004.
godine Vlada Crne Gore je sa Savje-
tom Evrope i Evropskom agencijom
za rekonstrukciju potpisala zajednicku
inicijativu o izradi nacrta zakona o
medijskoj koncentraciji u Crnoj Gori.
Od tada izradeno je nekoliko verzija
nacrta, ali se nije doslo ni do forme
predloga. Zakon o medijskoj koncen-
traciji nije donesen iako je obavezu

Zeljko Rutovi¢:,S obzirom
da je Skupstina Republike
Crne Gore u novembru
2005. godine usvojila
Zakon o zastiti
konkurencije,
potreba donosenja
posebnog zakona

0 nedozvoljenoj
medijskoj
koncentraciji u
Stampanim medijima
postala je
suvisna”

,-/

Investigative journalism and public debate on reforms
An EU-funded project managed by the Delegation of the European Union to Montenegro

njegovog usvajanja propisao i Zakon
o medijima koji kaze da ¢e ,,zastita
konkurencije na polju informacija biti
uredena posebnim zakonom”.

U Ministarstvu kulture, sporta i
medija, kazu, da zakona nece ni biti.

Zeljko Rutovi¢, pomoénik ministra
kulture, sporta i medija za Monitor
pojasnjava: ,,S obzirom da je Skupsti-
na Republike Crne Gore u novembru
2005. godine usvojila Zakon o zastiti
konkurencije, potreba donosenja
posebnog zakona o nedozvoljenoj
medijskoj koncentraciji u Stampanim
medijima postala je suvisna“.

Rutovi¢ dalje objasnjava da je u
misljenju Ministarstva za ekonomski
razvoj na Nacrt zakona o nedozvoljenoj
koncentraciji u Stampanim medijima
kojeg je pripremilo Ministarstvo kultu-
re, sporta i medija ,,istaknuto da Zakon
o zastiti konkurencije, kao jedinstveni
antimonopolski zakon u Crnoj Gori,
ureduje nacin, postupak imjere zastite
konkurencije na trzistu®.

Pomo¢énik ministra za kulturu,
sport i medije precizira: ,,Predstavnik
Evropske komisije, nakon konsul-
tovanja relevantne sluzbe Komisije,
obavijestio je Sekretarijat za evropske
integracije Vlade Crne Gore da se

"pravila konkurencije EU
u zastiti primjenjuju na
sve sektore ekonom-
ske aktivnosti. Ne
postoje specificna
antimonopolska
ili pravila koncen-
tracije za medije.
Stoga pravila kon-
kurencije treba
primjenjivati na sve
sektore, bez izuze-
taka’.

U Agenciji za radio difuziju, medu-
tim, ne misle da je postojeca zakonska
regulativa dovoljna.

,»Ako bi se pojavio neko ko zeli
da kupi sve tri dnevne novine u Crnoj
Gori, ne bi bilo zakonskog osnova da
mu se to zabrani”, objasnjava Dzafi¢.
Bez obzira na Zakon o zastiti konku-
rencije. ,,Treba da se shvati da to uopste
nije nemoguce”, upozorava on.

Crnogorska dnevna $tampa je prije
nekoliko godina bila korak od tog
scenarija. Njemacki medijski koncern
WAC koji je do prije nekoliko godina
posjedovao polovinu akcija najtiraz-
nijeg crnogorskog dnevnika Vijesti,
istovremeno je sa Vladom pregovarao
o kupovini drzavnog lista Pobjeda.
Predstavnici WAZ-a vodili su prego-
vore i o preuzimanju dijela vlasniStva
nad dnevnikom Dan, drugom po broju
prodatih primjeraka u Crnoj Gori.

U regionu je ulazak njemackog
koncerna WAZ podstakao koncentraciju
vlasni$tva. U nekim zemljama WAZ
je kupio najtiraznije listove, kao §to je
bio slucaj sa Makedonijom u kojoj je
preuzeo vlasnistvo nad tri dnevnika. U
Hrvatskoj WAZ posjeduje polovinu EPH,
koja ima premo¢ na trziStu magazina i
jednu od prvih pozicija na trzistu dnevnih
novina. U Bugarskoj WAZ je kupio dva
najtiraznija dnevna lista, dok je u Srbiji
najstarija novinska kuc¢a Politika presla
u vlasnistvo ovog koncerna, kao i vise
lokalnih magazina i novina. WAZ je
prisutan i u Bosni i Hercegovini, au Ru-
muniji takode posjeduje vise medija.

I pored povike na privatne medi-
je, ¢ini se da je drzava u Crnoj Gori
koncentrisala najvise medija u svojim
rukama. Uprkos medijskim zakonima
donijetim krajem 2002. godine, dr-
zavna Pobjeda jos nije privatizovana.
Brojne lokalne radio i TV stanice
nijesu transformisane u lokalne javne
servise. Prema brojnim primjedbama
medunarodnih dokumenata, RTCG jos
nije istinski javni servis i pod jakim je
uticajem vladajuc¢ih krugova.

Milena PEROVIC-KORAC
Zoran RADULOVIC

(Projekat je podrzan od strane Delegacije EU u Crnoj Gori, a svi nalazi su iskljucivo
rezultat istrazivanja naseg novinarskog tima)

26 MONITOR petak 12. mart 2010.



Investigative journalism and public debate on reforms
An EU-funded project managed by the Delegation of the European Union to Montenegro

ISTRAZIVANJE MEDIJSKA REGULATIVA | TRANSFORMACIJA RTCG U JAVNI SERVIS

Bitka za servis

Glavna prepreka transformaciji RTCG u javni servis je, prema vise medunarodnih izvjestaja — od
americkog NED do izvjeStaja o napretku EU, nedostatak politiCke volje

ransformacija
RTCG u javni ser- -
vis nije izvrSena

iako je to bio jedan od
glavnih ciljeva medij- &8
skih zakona usvojenih "=
u Skupstini Republike
Crne Gore davne 2002.
godine. Crna Gora je
preuzela i medunarodne
oboveze da transformise
drzavnu televiziju, koje
proisti¢u iz preporuka
Savjeta Evrope i Spo-
razuma o stabilizaciji i
pridruzivanju sa EU.

BEZ AUTONOMI-
JE: Werner Rumphorst,
bivsi direktor Sektora
za pravna pitanja EU za B=
radiodifuziju definise
javni servis: ,,To je ona
radiodifuzija koja je na-
mijenjena javnosti, finan-
sirana od strane javnosti
i kontrolisana od strane
javnosti”. RTCG trenutno §
ne zadovoljava nijedan od
ta tri kriterijuma.

Transformacija RTCG
u javni servis onemogu-
¢ena je upravo zbog toga
S$to nijesu obezbijedeni
potpuna autonomija organa upravlja-
nja, javno finansiranje i emitovanje
programa koji je iskljucivo u skladu
sa opStim interesom.

Clanovi Savjeta RTCG, najviseg
upravljackog tijela, se od 2008. godi-

.

SKUPSTINA CRNE GORE: Ne odrice se kontrole

ne, kada su usvojene izmjene Zakona
0 javnim servisima, biraju u parla-
mentu. ,,Savjet imenuje i razrjeSava
Skupstina”, kaze zakon. Na taj nacin
je Savijet stavljen pod direktnu kontrolu
vladajuc¢e koalicije, smatraju mnogi

medijski struénjaci.
Na to je, prije nego je
novo rjesenje usvojeno,
upozorila i Sandra Be-
§i¢ Hrvatin, ekspertica
Savjeta Evrope.

»,Ja sam veoma
osjetljiva na problem
upravljanja javnog ser-
visa... Na tom pitanju
_ obi¢no stoji i padaideja
javnog servisa. Politi-
ci se ponovo otvaraju
vrata za uticaj na javni
servis, a kada ih jednom
otvorite onda ih je jako
tesko zatvoriti. Uvijek
treba imati na umu da
. politika veoma rijetko
| sama sebe ograni¢ava
™ 1 da treba u zakonu
osigurati da ne postoji
__ ni minimalna mogu¢-
nost da politika utice
na Clanove Savjeta i na
njihov izbor”, kazala
je ona.

U preporuci SE na-
vodi se: ,,Da bi se ga-
rantovala nezavisnost
upravnih odbora javnih
elektronskih medija
neophodno je da odbori
ne podlezu nikakvom obliku politickog
ili bilo kog drugog uticaja prilikom
vrsenja njihovih funkcija“

Prema ranijem zakonskom rjesenju
iz 2002. godine parlament je trebalo
samo da potvrdi imenovanja razlicitih

26 MONITOR petak 26. mart 2010.



organizacija, kulturnih i na¢nih institu-
cija, te civilnog sektora. Taj model je
trebao da obezbijedi nezavisnost i plu-
ralizam razli¢itih drustvenih grupa.

Jadranka Vojvodié, zamjenica
direktora Agencije za radiodifuziju
smatra da je trebalo zadrzati rjeSenje
iz 2002. godine. Ona za Monitor kaze:
,,Novi model izbora ¢lanova Savjeta
RTCG predstavlja korak unazad ako se
posmatra uloga civilnog sektora. Jer,
njegovi ovlasceni predstavnici vise ne
imenuju nego predlazu lanove Savjeta
RTCG”. Onaistice da je evropska prak-
sa neujednacena, te da postoje razliciti
modeli izbora nadzornih organa, ali da
je sustina da se obezbijedi nezavisnost
tih tijela, Sto izmjenama postojeceg
zakona nije ucinjeno.

Zeljko Rutovi¢, pomocnik ministra
kulture, medija i sporta za Monitor kaze
da je ,,upravo model izbora ¢lanova
Savjeta RTCG iz 2002. godine doveo
do problema u konstituisanju Savjeta,
Sto je pored problema u finansiranju
RTCG, bioijedan od glavnih razloga
za izmjenu Zakona”.

Rutovi¢ je ranije ocijenio da je
novi model ,,dovoljno evropski”,
te da u regionu ima primjera ,,da se
poslanicke liste dogovaraju oko liste
kandidat za ¢lanove savjeta”. Mark

Investigative journalism and public debate on reforms
An EU-funded project managed by the Delegation of the European Union to Montenegro

Werner Rumphorst: ,Sve
dok postoji finansiranje
iz drzavnog budzet,
radiodifuzna organizacija
Ce vjerovatno biti drzavna
kompanija sa svim
ogranicenjima koja se time
podrazumijevaju”
Tomson, direktor Institita za Otvoreno
drustvo odgovorio je tada: ,,Tuzno
je Sto cujem od Rutovica da Vlada
zeli da se mijeSa u regulaciju zato $to
je to medunarodna praksa. To jeste
medunarodna praksa, ali losa. Vi ste
zakonima od prije nekoliko godina
uveli najbolju medunarodnu praksu i
tuzno je da je sad mijenjate”.
Rutovi¢ za Monitor pojasnjava
zasto je po njemu bolje novo rjesenje:
,,Jmenovanje Savjeta novim zakonom
iz 2008. godine tj. istovremenim
izjaSnjavanjem Skupstine Crne Gore
o cijelom prijedlogu liste, otklonila se
mogucnost selektivnog eliminisanja
prijedloga ovlas¢enih predlagaca, tj.
konkretno eliminisala moguc¢nost pre-
tvaranja instituta imenovanja u izbor
izmedu vise predlozenih kandidata”.
Vlada je izmjenama Zakona o jav-
nim servisima, u stvari, samo ozakonila
dotadasnju praksu krsenja medijskih
zakona u parlamentu. Samo je prvo
imenovanje Savjeta, odmah nakon
usvajanja Zakona, krajem 2002. godi-
ne, proslo bez problema. Cetiri godine
kasnije, vladajuc¢a vec¢ina u Skupstini,
podrzana dijelom opozicionih partija,
umjesto da potvrdi pocela je da bira
¢lanove Savjeta, pa nije potvrden izbor

"™ nekih kandidata iz redova nevladinog

. sektora. Profesor Mijat Sukovié upo-

zorio je tada da ,,Skupstina Crne Gore

Jadranka Vojvodi¢: ,Novi
model izbora ¢lanova
Savjeta RTCG predstavlja
korak unazad ako se
posmatra uloga civilnog
sektora. Jer, njegovi
ovlasceni predstavnici vise
ne imenuju nego predlazu
¢lanove Savjeta RTCG”

ne bi trebalo da odlucuje o kandidati-
ma za Savjet, ve¢ samo da potvrduje
imenovanje - isto kao ,,kada verifikuje
poslani¢ke mandate”.

Trend krSenja medijskih zakona u
Skupstini, medutim, nastavio se. Vla-
dajuca vecina u parlamentu je tokom
2007.12008. godine vise puta odbila da
potvrdi pet kandidata koje su predlozile
Zakonom predvidene institucije. Savjet
se fakticki bio raspao, jer je prestao
mandat petorici od 11 ¢lanova. Ovi
problemi su prevazideni tek novim
zakonskim rjeSenjima.

OPET NABUDZETU: Izmjenama
zakona Vlada je napravila jo$ jednu
kljuénu izmjenu - RTCG je vracena
na budzetsko finansiranje, ¢ime je
dovedena u pitanje jedna od temeljnih
postavki javnog servisa - da se RTCG
finansira dominatno iz javnih izvora.
Novo rjesenje su pojedini predstavnici
civilnog sektora i opozicionih partija
karakterisali kao vra¢anje u deve-
desete, kada je RTCG bila drzavna
televizija.

U uputstvu o na¢inu preusmjerava-
nja sredstava iz budzeta za finansiranje
RTCG koje je u januaru 2009. godine
donijelo Ministarstvo finansija stoji da
¢e RTCG godisnje dobijati 1,20 odsto
od tekuceg budzeta.

Zakon iz 2002. godine predvidao

p

petak 26. mart 2010.

MONITOR 27



je, medutim, da se RTCG dominantno
finansira od radio-difuzne pretplate.
Taj model bio je u skladu sa Amster-
damskim protokolom, koji su zemlje
EU usvojile jos 1997. Kao cetiri
osnovna principa finansiranja javnih
servisa Protokol navodi: stabilnost,
nezavisnost, proporcionalnost i tran-
Sparentnost.

Nekoliko godina rtv pretplata je
redovno ubirana preko telefonskih
racuna. Problem je nastao kada je pri-
vatizovan Telekom Crne Gore. Novi
vlasnik je, u septembru 2007. godine,
obustavio njeno ubiranje, a RTCG
ostala bez najznacajnijeg izvora pri-
hoda. ARD je krenula
u pregovore sa novim
potencijalnim distri-
buterima. U novembru
2007. godine postignut
je preliminarni dogo- _
vor da Elektroprivreda
Crne Gore distribuira
pretplatu preko racuna
za struju. Ni to nije
uspjelo.

,,Cinjenica da je
propao sistem naplate
televizijske pretplate
pokazuje koliko nasi
gradani smatraju da je
program RTCG kredi-
bilan”, kazao je tada
za Monitor Zeljko
Ivanovié, direktor
Vijesti.

Slamanje finan-
sijske samostalnosti,
ranija krSenja zakon-
skih odredbi oko izbora Savjeta, kao
inajnovija rjeSenja koja nijesu u duhu
jacanja javnog servisa, uticala su na
rejting RTCG, koji od 2006. godine
ima trend pada.

Rutovi¢ za Monitor komentariSe
odluku da se RTCG finansira iz budzeta
kao ,,znacajno bolji sistem finansira-
nja“ koji je uslijedio zbog Cinjenice da
sistem naplate radio-difuzne pretplate,
kao osnovnog izvora sredstava, nije
zazivio, ,,ve¢ se pokazao kao kompli-
kovan i nesiguran model®.

On dodaje: ,,Novi model finansira-
nja RTCG iz dijela opstih budzetskih
prihoda, primjenom propisanog ko-

Investigative journalism and public debate on reforms
An EU-funded project managed by the Delegation of the European Union to Montenegro

eficijenta, je u skladu sa evropskim
standardima o nezavisnosti javnih
servisa, jer se sredstva po ovom osnovu
utvrduju propisanim mehanizmom i
neposredno preusmjeravaju RTCG,
bez moguénosti uticaja izvrsnih organa
na njihov iznos i dinamiku ostvari-
vanja”.

AKO SE VLADA UZDRZI: Ru-
tovi¢ podsjeca da je Miklo§ Harasti,
visoki predstavnik OEBS-a za slobodu
medija, kazao da finansiranje RTCG iz
budzeta ne znaci da je ugrozena njena
nezavisnost. Harasti je, medutim, prije
usvojanja novih rjesenja napomenuo
da je to rjesenje dobro, ali samo ,,ako

3 v:?;.’.,_ ELEVIZIJA CRNE GORE: |
kofi.ometaju transformacjus S 44

Vlada odluci da se uzdrzi od mijeSanja
u uredivacku politiku”. On je tada
pojasnio: ,,Moram da napomenem da
nema dovoljno dobrog zakona koji
moze garantovati nezavisnost RTCG
ako Vlada ne Zeli da joj dozvoli da
bude nezavisna”.

Jadranka Vojvodi¢ upozorava da
bez uvida u u Izvjestaj o radu RTCG
za 2009. godinu nije moguce utvrditi
strukturu prihoda nakon uvodenja
novog modela. ,,Ali se moze ocekivati
postojanje jos vece zavisnosti, odnosno
oslanjanje na samo jedan izvor finan-
siranja a to je budzet”.

Rumphorst ocjenjuje da je pretplata

ipak bolje rjesenje: ,,U nekim zemljama
centralne Evrope, a jos viSe u isto¢noj
Evropi, mada takode i u nekim drzava-
ma zapadne Evrope, javno finansiranje
se javlja u formi godi$njih raspodjela iz
drzavnog budzeta. Medutim, pazljivim
posmatranjem se uocava da je, posebno
kada se radi o upravljackoj i — iznad
svega —uredivackoj nezavisnosti, ¢eS¢i
slucaj da radiodifuzna organizacija vise
ili manje li¢i na drzavnu, prije nego na
istinski nezavisnu organizaciju javnog
radiodifuznog servisa.”

Sve dok postoji finansiranje iz
drzavnog budzeta, napominje on,
,radiodifuzna organizacija ¢e vjero-
vatno biti drzavna
kompanija sa svim
fd ogranicenjima koja
§ sc time podrazumi-
jevaju”.

Od kada se kre-
nulo u transforma-
ciju RTCG, 2002.
godine, gradani nije-
su ostvarili moguc¢-
nost kontrole javnog
| servisa, §to je jo$
jedna od temeljnih
| karakteristika javnih
medija. Prva Komi-
| sija za zalbe i pred-
. stavke, osnovana je
g prije vise od sedam
godina. Medutim
Komisija fakticki
nije zazivjela, na
imejl Komisije za
Sest godina stigla je
- jedna zalba.

Uz sve zakonske nedoumice, jedna
od temeljnih prepreka transformaciji
RTCG u javni servis je, prema vise
medunarodnih izvjesStaja — od ame-
rickog NED do izvjestaja o napretku
EU, nedovoljno jaka politicka volja
da se RTCG transformise u medij
koji ¢e brinuti o opStem dobru, a ne
interesima odredenih krugova. Tu bi
trebalo traziti i glavne razloge §to su,
prema brojnim primjedbama, najnovija
zakonska rjeSenja manje evropska nego
ona s pocetka decenije.

Milena PEROVIC-KORAC
Zoran RADULOVIC

28 MONITOR petak 26. mart 2010.



	1.pdf
	2.pdf
	3.pdf
	4.pdf

