Povežite se sa nama

MONITORING

GAŠENJE INFORMERA I DRUGE MEDIJSKE PRIČE: Pedeset nijansi propagande

Objavljeno prije

na

beba-popovic

U Novu godinu, na radost svih koji drže do odgovornog javnog govora, ušli smo bez domaćeg ogranka beogradskog tabloida Informer. Ugašen je nakon skoro tri godine postojanja.

Posljednji broj Informera CG izašao je 30. decembra prošle godine. List je u Crnoj Gori izdavalo preduzeće Insajder tim, koje je kao dio stranog privrednog društva osnovano u Podgorici u februaru 2014. Prema podacima ovdašnjeg centralnog registra, crnogorski ogranak vodio je Novak Uskoković, dok se kao ovlašćeno lice srpskog Insajder tima, u beogradskoj Agenciji za privredne registre navodi Dragan J. Vučićević, urednik tamošnjeg Informera.

Od osnivanja do gašenja, Informer CG vodio je prljave medijske hajke protiv kritičara crnogorskog režima. Jedna od najprljavihih je afera kojom se pokušala diskreditovati direktorica Mreže za afirmaciju nevladinog sektora (MANS) Vanja Ćalović. Nakon toga mete su se samo ređale: vlasnici medija koje bivši crnogorski premijer Milo Đukanović ne kontroliše, opozicioni lideri, kao i svi drugi koji su zasmetali vlastima.

Za Informer u Crnoj Gori više izvora tvrdilo je da je osnovan isključivo sa jednim ciljem – da diskredituje Đukanovićeve protivnike. Takođe, tvrdilo se da njime, kao i drugim privatnim medijima, iz sijenke koordinira Vladimir Beba Popović, a list se povezuje i sa novcem i moći prijatelja crnogorskog premijera Mila Đukanovića Stanko Subotić, za šta ne postoje dokumentovani tragovi.

Urednik Danasa, Draža Petrović podsjetio je svojevremeno da je za Subotića javnost prvi put saznala kada je beogradski tabloid Panorama, koji je uređivao Vučićević, današnji glavni urednik beogradskog Informera, plasirao priču da je bivši premijer Srbije Zoran Đinđić letio na državno putovanje u Dubai Subotićevim privatnim avionom. ,,Ispostavilo se da je Panorama napravljena uglavnom da bi plasirala tu storiju, jer se posle samo nekoliko brojeva ugasila”, pisao je Petrović.

,,Vladimir Beba Popović, tabloid Informer i TV Pink, udarna su trojka srpsko-crnogorskog medijskog nasilja”, ustvrdio je nedavno i Ratko Knežević, bivši šef trgovinske misije Crne Gore u Vašingtonu i nekada Đukanovićev blizak prijatelj.

Sam Beba Popović je u gostovanju na beogradskoj televiziji B92, a nakon što je crnogorski Informer objavio aferu kojom je pokušao diskreditovati Vanju Ćalović, kazao da beogradski Informer kontroliše Vlada Srbije. Ćalovićeva je javno optužila Popovića da stoji iza afere, nakon čega ju je Popović tužio u Podgorici i dobio spor.

,,Vlada Srbije na čelu sa Aleksandrom Vučićem kontroliše TV Pink i Informer u Srbiji,” kazao je Popović tada. Za Informer u Crnoj Gori je rekao da ,,objavljuje sve što mu se pošalje i da je do nedavno objavljivao tekstove u kojima se napadaju Đukanovićevi saradnici”.

Nakon dolaska Popovića u Crnu Goru, koji važi za neformalnog medijskog savjetnika premijera Đukanovića, medijske hajke na Đukanovićeve kritičare postale su prljavije.

,,Vladimir Beba Popović se nalazi u komandnom centru štaba režima Mila Đukanovica. Popović upravlja propagandnom mašinerijom Mila Đukanovića – Informerom, Pobjedom, RTCG i ostalim prorežimskim medijima koje mesecima bezkrupuloznim lažima napadaju opoziciju Crne Gore”, pisao je i beogradski tabloid Kurir.

Prema nezvaničnim informacijama, Informer CG je ugašen zbog finansijskih problema.Navodno je, prema nekim izvorima, gašenje ovog tabloda povezano sa strahom od tužbi i žalbama predstavnika Srba u Crnoj Gori, koji su se Vučiću žalili na pisanje Informera.

,,Nešto se sasvim sigurno dešava u vrhu balkanske konfederacije, kako je zovu. Cane neće više da finansira Informer. Odnosi Caneta i Vučića su se pokvarili, ali za sada nije jasno zbog čega. Moguće da Darko Šarić nije zadovoljan time što je još u zatvoru “, kaže za Monitor dobro upućeni izvor.

Direktor dnevnog lista Vijesti Željko Ivanović ocijenio je da gašenje Informera ne može sanirati štetu koju je taj tabloid napravio.

,,Vijest o vraćanju batine zvane Informer srpskom premijeru Vučiću ne bih svrstao u ohrabrujuće signale na početku 2017, jer šteta koju je ta najslabija karika propagandne hobotnice napravila ne može se sanirati sve dok sličnu sudbinu ne doživi ostatak hobotnice oličen u Pinku i kopiji izdanja Informera koje izlazi u CG pod imenom Dnevne novine”, kazao je on.

Crnogorskom režimu informera svakako ne nedostaje. Pri tom, njih u najvećem djelu finansiraju crnogorski građani, pa nema straha da će kesa presušiti.

Prema podacima Centra za građansko obrazovanje (CGO) iz decembra prošle godine i 2015. godine su sredstva iz državnih fondova namjenjenja za oglašavanje završilo je, netransparentno i bez očite ekonomske logike, provladinim medijima. Najveći dio novca otišao je medijima u vlasništvu grčkog biznismena Petrosa Statisa koji je u Crnoj Gori kupio četiri medija bez jasne ekonomske računice, o čemu je Monitor već pisao. Istovremeno je, kao vladin strateški partner, zagospodario crnogorskom obalom. Statis trenutno posjeduje četiri medija – dnevne listove Pobjeda i Dnevne novine i dva portala – CDM i portal Analitika.

Prema podacima CGO od ukupnog iznosa od 1.718.496,42 eura koji su državni organi za oglašavanje izdojili u 2015. godini, najviše je novca kada su u pitanju dnevni listovi otišlo Pobjedi – 223,264.40 eura, a kada se radi o portalima, većina novca otišla je portalu Analitika. Tiraži i čitanost državne organe ne zanimaju kad je u pitanju oglašavanje, pa je portal Vijesti, recimo, iako jedan od najčitanijih, bio potpuno nezanimljiv za njih.

,,Portal Analitika prihodovao je 73 odsto svih sredstava koje su organi javnog sektora uložili u portale”, saopštili su iz CGO.

,,Država vrši neprimjeren uticaj na medijsko tržište, kroz netransparentna i selektivna finansijska izdvajanja javnih sredstava, putem oglašavanja i reklamiranja. Tome doprinosi i postojeća ekonomska kriza i smanjenje marketinških ulaganja preduzeća, uz istovremeno povećanje učešća države, što otvara dodatan prostor za oblikovanje medijske scene, u odnosu na interese vladajuće političke strukture, a kroz zloupotrebu državnih resursa”, ocijenili su iz te organizacije.

Vlast takođe i dalje drži pod kontrolom i RTCG, iako se krajem prošle godine pojavio tračak nade da se Savjet te medijske kuće odmetnuo od vlasti kada je smijenio dugogodišnjeg direktora Rada Vojvodića, a na njegovo mjesto doveo Andrijanu Kadiju, nakon što se ona našla u nemilosti vlasti. Ipak, to ne bi bio prvi put da vladajuća partija iskoristi priliku da preko svojih u Savjetu, zamijeni svoje na čelu RTCG. Šanse da se RTCG izbavi iz političkog zagrljaja vladajuće partije skoro da su nikakve nakon zakonskih izmjena kojima parlamentarna većina može da glasa za članove Savjeta RTCG, a javni servis je prešao na model finansiranja iz budžeta, nakon što je propao model finansiranja preko računa.

Očito je da se pored fiksnih 1, 2 odsto iz budžeta koliko se izdvaja za javni servis, vlast dodatno preusmjerava priličnu svotu novca crnogorskih obveznika, ne bi li ugušila kritiku i slobodnu riječ. Uz sve treba im i pomoć tajkuna iz regiona. Prema nekim izvorima, možda će Informer zamijeniti novi medijski projekat režima, novi pokušaj da se udari na kritičare, što u medijima, što u opoziciji i civilnom sektoru.

Ove dvije decenije pokazale su ipak jedno. Uzalud je. Oni medije kojima se vjeruje napraviti ne mogu.

Milena PEROVIĆ-KORAĆ

Komentari

Izdvojeno

ZORAN BRĐANIN NA ČELU UPRAVE POLICIJE: Vršilac dužnosti podijelio vlast

Objavljeno prije

na

Objavio:

URA je „progurala“ jednog, premijer Krivokapić priželjkivao je drugog, dok je DF saopštio da neće podržati nijednog kandidata koga predloži Vlada, pošto smatraju da je njihov favorit nezakonito eliminisan iz trke za direktora UP

 

Vlada je u utorak imenovala Zorana Brđanina za vršioca dužnosti direktora Uprave policije. Dosadašnji rukovodilac Odjeljenja za analitiku i unaprjeđenje rada policije bio je favorit URA-e koja je isticala da je riječ o školovanom profesionalcu. Na drugoj strani, premijer Zdravko Krivokapić je navijao za Dragana Klikovca, jednako školovanog dugogodišnjeg policajca i aktuelnog rukovodioca Operativno-komunikacionog centra (OKC).

Javnosti nije poznato šta je, ili ko, presudio. Zato smo upoznati sa stavom Demokratskog fronta da neće podržati nijednog kandidata za zvanje prvog policajca u Crnoj Gori.

,,DF je organizacija koja se protivi svemu sve što nije apsolutno po njihovoj volji“, komentarisao je takvu odluku, uz osmijeh, potpredsjednik Vlade zadužen za bezbjednosni sektor Dritan Abazović navodeći „cijenim svačije mišljenje pa i njihovo, ali zaista ne bih imao neki specifičan komentar”. Iako su novinske stranice punili tekstovi o ozbiljnom sukobu čelnika izvršnih vlasti zbog imenovanja šefa policije, Abazović tvrdi da nije bilo riječi o većem mimoilaženju.

,,Bilo je različitih mišljenja i to je po meni demokratski, ne bi trebalo to da nas čudi. Mislim da je sada u Crnoj Gori s jednoumljem završeno i mi bilo kakve monopole ne možemo više da prihvatimo“, objašnjavao je Abazović. „U demokratskoj atmosferi smo razgovarali, razmijenili mišljenja, vodili dijalog i čini mi se došli do najboljeg rješenja. Na kraju to je prijedlog ministra Sergeja Sekulovića i smatram da je to krajnje primjereno“.

Zoran Brđanin se kao ozbiljan kandidat za direktora UP-a pominje još od avgustovskih izbora, čim je postalo jasno da će doći do sveobuhvatnih kadrovskih izmjene u bezbjednosnim strukturama. U borbi za to mjesto, tvrde naši dobro obaviješteni sagovornici, pomogao mu je i nekadašnji resorni ministar  u prelaznoj Vladi Goran Danilović, koji je kod svojih koalicionih  kolega urgirao da ukažu povjerenje čovjeku koji ima njegovo povjerenje. Kod DF-a mu, međutim, ta nastojanja nijesu prošla. Zato se Danilović oglasio i  ogradio od izjava čelnika DF-a koji su poručili da Koalicija za budućnost Crne Gore ne pristaje da pripadnici režima Mila Đukanovića, „pod jeftinim izgovorima i protivzakonitim radnjama“, eliminišu jedine ozbiljne i odgovorne kandidate za direktora UP-a. Iz Danilovićeve Ujedinjene Crne Gore tada je saopšteno da je DF iznio grubu i netačnu ocjenu.

Svetlana ĐOKIĆ
Pročitajte ostatak teksta u štampanom izdanju Monitora od 26. februara ili na www.novinarnica.net

 

Komentari

nastavi čitati

Izdvojeno

OD PEKINGA DO TUZI – ŽIVOT U SLUŽBI POLITIKE: Između nada i barikada

Objavljeno prije

na

Objavio:

Premijer tek treba da pojasni započetu priču o novim državljanima. A Vlada ima i prečeg posla. Za početak, valja ići u Tuzi. Pa u Nikšić (izbori). I Skupštinu (budžet). Potom  će već biti jasnije šta je kome činjeti

 

Ponovo živimo u zanimljivim vremenima.

„Dobro jutro svima sa slobodne crnogorske teritorije – iz Ambasade Crne Gore pri Svetoj Stolici i pri Malteškom redu!“, pozdravio je u srijedu ujutru svoje pratioce na Tviteru bivši ambasador u Vatikanu Miodrag Vlahović. Krajem  dana, nakon što je predsjednik Milo Đukanović potpisao ukaz o razrješenju osam ambasadora koji nijesu bili po volji novih vlasti, Vlahović stavlja tačku na pobunu: „Bila je časti da budem ambasador…“.

,,Bilo je veliko zadovoljstvo, izuzetna čast i ponos predstavljati Crnu Goru na poziciji ambasadora u Narodnoj Republici Kini“, oglasio se i Darko Pajović, najplaćeniji crnogorski diplomata, nakon što su do njega stigle vijesti o Đukanovićevoj otkomandi. „Na kraju, a zapravo na početku, hvala mojoj porodici, prijateljima i svim pristojnim građanima Crne Gore za svu vašu podršku“, poručio je Pajović. Tako se na sebi svojstven način osvrnuo i na  nepristojne koji nijesu  podržali  ono što je radio kao predsjednik Pozitivne CG, opozicione partije koja se podijelila, pa potčinila DPS-u i krupnom kapitalu, da bi potom pala u zaborav. Zato je Pajović nagrađen funkcijom predsjednika parlamenta a potom i ambasadorskim mjestom u Kinu.

Javni sukob Vlade i sada već i bivših, ambasadora iskoristio je Đukanović da ukaže na politički revanšizam novih vlasti,  pokaže  kako kao predsjednik  neće pokušavati da prepravlja izborni rezultat i naglasi da smijenjeni ambasadori koji su, uglavnom, njegovom voljom otišli u diplomatska predstavništva „ne smiju biti kvalifikovani kao osobe koje rade na štetu i protiv interesa države“. U saopštenju iz njegovog kabineta objašnjava se kako je predsjednik odluku o opozivu osam ambasadora donio „poštujući kohabitaciju vlasti“, a nakon „korekcije obrazloženja“ iz MVP.

Dugo znamo predsjednika DPS-a i njegove demokratske i ekonomske potencijale. Tu jedno saopštenje i (još) jedna afera neće mnogo promijeniti. Ali bi čelnici izvršne vlasti i iz ove priče trebalo da nauče koliko je važno da što prije formiraju stručne timove sposobne da posao obave zakonito i u skladu sa važećom procedurom i praksom. Da ne bi Miodrag Vlahović juče, ili Milivoje Katnić, sjutra, od svog razrješenja pravili novu bitku na Neretvi.

Sličnih priča imamo i na domaćem terenu.  

Nadležni iz Ministarstva zdravlja odlučili su da zatvore lokale u Tuzima, Danilovgradu i Baru uz obrazloženje da stanovnici Podgorice, nakon zatvaranja kafića, restorana i kafana u glavnom gradu zbog loše epidemiološke situacije, tamo idu u provod i šire zarazu. Ostalo je nejasno zašto nadležni ne zabrane međugradski saobraćaj iz Podgorice, nego sankcionišu ugostitelje i stanovnike mjesta u kojima je epidemiološka situacija mnogo bolja. (Ne)očekivano, uslijedila je reakcija.

Zoran RADULOVIĆ
Pročitajte ostatak teksta u štampanom izdanju Monitora od 26. februara ili na www.novinarnica.net

 

Komentari

nastavi čitati

Izdvojeno

PREPORUKA MISIJE UNESCO – UKLONITI KAFE RESTORAN NA TURSKOM RTU: VERIGE 65 NANOSE ŠTETU UNIVERZALNOJ VRIJEDNOSTI KOTORA

Objavljeno prije

na

Objavio:

Misija Centra za svjetsku baštinu u slučaju kafe-restorana Verige 65 sugeriše Državi ugovornici da bi mogućnost povratka u pređašnje stanje trebalo da bude ključna karakteristika

 

Da li će privremeni ugostiteljski objekat Verige 65 podignut na najatraktivnijem dijelu obale Bokokotorskog zaliva, na lokaciji Turski rt, na prolazu Verige, uskoro biti uklonjen? To zavisi od toga da li će nadležno Ministarstvo ekologije, planiranja prostora i urbanizma, ispoštovati preporuke iz izvještaja Zajedničke reaktivne monitoring misije Centra za svjetsku baštinu UNESCO-a/ ICOMOS-a, sačinjen 2018. za prirodno i kulturno-istorijsko područje Kotora.

Riječ je o posljednjem izvještaju koji je pripremio stručni tim pomenutih institucija, nakon što su krajem oktobra 2018. godine boravili u Boki i sagledali stanje zaštićenog dobra na licu mjesta.  Najvažnije pitanje sa kojim se dobro suočava u posljednjih nekoliko godina je pretjerana urbanizacija obala Boke Kotorske, prvenstveno Kotorsko-risanskog zaliva i duž prolaza Verige, konstatuje se, između ostalog u Izvještaju. Devastacija prostora Opštine Kotor, donošenje brojnih planskih dokumenata kojima je planirana izgradnja velikog broja neprimjerenih objekata, turističkih i stambenih naselja, prijetila je da se područje Boke skine sa UNESCO-ve Liste svjetske baštine, na koju je upisano 1979.

Zadatak misije je, da pored procjene ukupnog stanja konzervacije dobra, postavljanja opštih principa upravljanja i očuvanja Izuzetne univerzalne vrijednosti dobra, donese preporuke i sugestije za pravilno upravljanje dobrom. Jedna od brojnih preporuka, označena kao Ulaz u prolaz Verige, odnosi se na postupanje vezano za dvospratni kafe-restoran poznat pod imenom Verige 65, čijom je izgradnjom trajno oštećen dio do tada netaknute prirode Turskog rta i jednog od najljepših vidikovaca u Boki.

„Treba ograničiti ‘privremeno’ postojanje objekta na Turskom rtu. Definicije u Planu za postavljanje objekata ‘privremenog karaktera‘ treba izmijeniti kako bi se njegova primjena ograničila na istinski privremene strukture, koje se očigledno mogu vratiti u prvobitno stanje, a saglasnost na njih treba ograničiti”, navodi se u preporuci pod brojem 24 ovog izvještaja.

Iako je Uprava za zaštitu kulturnih dobara dala saglasnost na gradnju, eksperti misije smatraju da „zidana struktura objekta ima sve karakteristike stalnosti… ona je odgovor maloj katoličkoj kapeli iz venecijanskog perioda na suprotnoj tački, čineći da u upoređenju izgleda beznačajno… Njeno prisustvo uklanja ilustraciju istorijske distinkcije, pošto je ova strana (Turski rt) istorijski neizgrađena. Prema mišljenju misije ona nanosi štetu Izuzetnoj univerzalnoj vrijednosti dobra”.

Odgovorni u nadležnim institucijama Crne Gore nisu tako razmišljali. Tokom burnih događaja koji su obilježili izgradnju kafea Verige 65, iza kojeg stoji firma Hefesta DOO iz Herceg Novog, u vlasništvu Aleksandra Šćepanovića i njegove sestre, crnogorske manekenke Jelene Šćepanović, navodno bliske prijateljice predsjednika Mila Đukanovića, značajnu ulogu ilmala je tadašnja direktorica Uprave za zaštitu kulturnih dobara Anastazija Miranović. Ona je u decembru 2015. izdala konzervatorske uslove za izradu projekta kafe-restorana. Zatim je u martu 2016, istoga dana kada je investitor podnio zahtjev za davanje saglasnosti na projekat, isti odobrila. Iako firma Hefesta tada nije imala ugovor o zakupu sa JP Morsko dobro.

Branka PLAMENAC
foto: verige65
Pročitajte više u štampanom izdanju Monitora od 26. februara ili na www.novinarnica.net

Komentari

nastavi čitati
Advertisement

Kolumne

Novi broj

Facebook

Izdvajamo