Povežite se sa nama

DRUŠTVO

PRIMOPREDAJA VLASTI U BUDVI KASNI: Opustošene kase čekaju novu upravu

Objavljeno prije

na

Primopredaja vlasti u Budvi ne ide baš glatko kako se u civilizovanom društvu očekuje.

Nakon neuspjelih pokušaja da se žalbama obezbijedi ponavljanje glasanja na nekoliko biračkih mjesta radi obezbjeđenja odborničkog mandata koji nedostaje DPS-u i satelitskim partijama CDU i SD, kako bi se produžila vladavina u najpoznatijem turističkom gradu, odlazeća vlast na svaki način pokušava da osujeti ili kompromituje instaliranje nove lokalne uprave.

Svojevrsnu političku nekulturu tokom primopredaje vlasti čelnici budvanskog DPS-a demonstrirali su prilikom izbora novog predsjednika Skupštine opštine Budva, kada su kao organizatori sjednice na kojoj su verifikovani mandati odbornika napravili namjeran propust kako bi umanjili svečanost trenutka ustoličenja nove parlamentarne većine. Izbor Veselina Markovića (SNP) za predsjednika lokalnog parlamenta prošao je bez intoniranja nacionalne himne i bez istaknute državne zastave, što su iskoristili odbornici CDU da demonstrativno napuste sjednicu i javnosti razglase navodnu nesposobnost i upitnu opredijeljenost onih koji dolaze.

Ovakva situacija moguća je samo u Budvi jer u zgradi opštinske uprave, glavnoj gradskoj kući nekada najbogatije opštine u državi, ne postoji svečana sala za takve prilike, standardno opremljena potrebnim rekvizitima, već se skupštinske sjednice i prigodne manifestacije održavaju u drugim, pozajmljenim prostorima, u zgradi takozvane Akademije znanja.

Međutim, ,,najljubaznija” i najupečatljivija dobrodošlica novoj budvanskoj vlasti, koaliciji četiri političke grupacije, Demokrata CG, Demokratskog fronta, Bura Budi Budvu Demos – SNP, te Budva Mora URA-SDP-LP, koja je osvojila 17 od 33 mandata – biće prazna opštinska kasa.

Vlast DPS-a čiji su istaknuti članovi tokom decenijske uprave oštetili gradski budžet za nebrojene milione eura, zbog čega su u pritvoru završile desetine opštinskih funkcionera među kojima i dva predsjednika Opštine, umjesto mirne predaje vlasti odlučila se na finansijski revanšizam i jeftine smicalice. Na pražnjenje opštinske kase isplatama zaostalih potraživanja povjerilaca, uglavnom njihovih poslovnih partnera sa kojima su sklapali sporne ugovore, kako bi nasljednike već na startu doveli u nezavidnu poziciju.

Uoči formiranja nove opštinske uprave, po osnovu sudskih presuda i rješenja javnog izvršitelja, iz gradske kase isplaćeno je više od milion eura. Najprije je Vladin Fond za obeštećenje, u petak, 11. novembra, prinudnim putem naplatio 980.000 eura duga od Opštine. Taj novac bio je planiran za isplatu novembarske plate zaposlenima u lokalnoj upravi.

Zatim je na volšeban način iz kase isplaćena suma od 82.000 eura i prebačena na račun NVO Internacionalna liga humanista iz Budve. Riječ je o crnogorskoj filijali poznate međunarodne asocijacije Liga humanista iz Sarajeva, (ILH), koja je 28. maja 2007. godine dodijelila nagrade, povelje za mir i humanost premijeru Milu Đukanoviću i potpredsjedniku DPS-a Svetozaru Maroviću, uprkos javnom apelu i protivljenju crnogorskih intelektualaca i nevladinih organizacija.

Zanimljivo je kako je sarajevska ILH posao odradila preko budvanske kancelarije koja je osnovana 2006. godine, godinu dana prije svečanosti dodjele nagrada za humanost u hotelu Splendid u Bečićima. Budvanska ILH finansirana je iz lokalnog budžeta punih deset godina po osnovu ugovora koji je zaključen između Opštine i Lige humanista čiji je direktor i ovlašćeni zastupnik Slavko Dašić iz Petrovca.

Prema kazivanju Dašića, ugovor o saradnji potpisao je tadašnji predsjednik Rajko Kuljača, saradnja je nastavljena tokom mandata Lazara Rađenovića i Srđe Popovića. Kancelarija ILH u Budvi dobijala je svakog mjeseca 1.000 eura iz budžeta Opštine, novac je redovno uplaćivan sve do 2009 godine, kada je došlo do zastoja. Tokom prvih nekoliko godina poziciju direktora za komunikacije budvanske Lige humanista pokrivao je Srđa Popović, odlazeći predsjednik Opštine Budva, po rješenju ILH iz Sarajeva. Popović je tu funkciju napustio 2012. godine kada je postao odbornik lokalnog parlamenta. Dašić je uspio da u zadnji čas, pred promjenu vlasti, naplati sva zaostala potraživanja od 7 godina i sa računa Opštine, prinudnim putem, naplati iznos od 82.188 eura. Nakon čega je Popović raskinuo višegodišnji ugovor sa ovom kancelarijom.

Šta je budvanska ekspozitura sarajevske Lige humanista učinila za Budvu, čime je zadužila građane da za svaki mjesec dobija iznos ravan ličnom dohotku jednog predsjednika Opštine, nikome nije poznato. Koliko je takvih dilova prethodna vlast imala, možda će se uskoro saznati.

Informaciju o skidanju para sa računa Opštine u javnosti je objelodanio Đorđe Vujović iz DF-a. On je kazao kako je to nastavak pustošenja opštinske kase od strane DPS-a i istakao kako je „novac sa računa skinut po osnovu duga koji do sada nije evidentiran….Pošto je dodjeljivanje nagrada Đukanoviću i Maroviću izazvalo brojne kontroverze u javnosti, pitam se da li su pare građana Budve, poreskih obveznika koje je ova Liga humanista uzela od Opštine, dijelom otišle i za novčane nagrade pomenutih laureata”.

Prazne se ubrzano i računi opštinskih preduzeća. U preduzeću Vodovod i kanalizacija spriječena je naplata potraživanja na ime troškova advokatskih usluga u iznosu od 120.000 eura, advokatskoj kancelariji iz Podgorice, kojoj je nedavno isplaćen iznos od 70.000 eura. Ovakvi primjeri samo pokazuju sve oblike budvanskih poslovnih aranžmana preko kojih je izvlačen novac iz gradske kase i opštinskih preduzeća i ustanova.

Iz redova Demokrata zato poručuju „da će brojni ugovori koje je organizovana kriminalna grupa DPS-a sklapala sa svojim članovima ili pridružnicama biti predmet revizije”.

Ukoliko DPS želi da pravi opstrukcije novoj vlasti, imaće širok izbor mogućnosti. Budvanska Opština je prezadužena. Poreski dug po osnovu poreza i doprinosa iznosi 8,2 miliona eura, koji Vlada može u bilo kojem momentu aktivirati. Tu su i milionska dugovanja zbog neplaćanja redovnih rata kredita od 56 miliona eura za izgradnju postrojenja za prečišćavanje otpadnih voda.

Samo taj projekta Budvu će koštati preko 120 miliona eura, prema navodima Državne revizorske institucije.

Konstituisanje nove lokalne vlasti već zabrinjavajuće kasni, što vlasti koja odlazi ostavlja prostor za svakovrsne podjele novca, za prekomjerna zapošljavanja ljudi na neodređeno vrijeme, za što veću opstrukciju nove administarcije, po principu, posle nas može i zemljotres.

Gdje je zapelo nije poznato. Na mjesto predsjednika Opštine pretenduju Demokrate sa najviše osvojenih glasova, dok će potpredsjednička mjesta popuniti koalicije Budva mora i Bura budi Budvu. Međutim, političke prilike u Budvi opterećene su velikim interesima sa raznih adresa, posebno zainteresovanih za poziciju prvog čovjeka ove Opštine. Kako će se dogovori okončati, znaće se već za nekoliko dana.

PREVIRANJA U DPS-U

Unutar opštinskog odbora DPS-a vlada veliko nezadovoljstvo nakon kraha na oktobarskim izborima. Mlađi članovi partije krivicu za gubljenje vlasti svaljuju na starije, prije svih na Srđu Popovića, poslednjeg predsjednika Opštine iz redova DPS-a. Kako se nezvanično saznaje njegovu ostavku sa mjesta šefa stranačkog odbora zatražio je Nikola Divanović, kandidat za poslanika na listi DPS-a, koji se istakao vatrenim govorom protiv opozicije na konvenciji te stranke u Budvi, kada je pokušao da imitira Svetozara Marovića sa očiglednim nastojanjem da zauzme njegovo upražnjeno mjesto

Branka PLAMENAC

Komentari

DRUŠTVO

EUROPOL  IDENTIFIKOVAO NAJOPASNIJE KRIMINALNE MREŽE NA KONTINENTU: Mapa evropskog podzemlja

Objavljeno prije

na

Objavio:

Da kriminalno savezništvo ne poznaje jezičke, nacionalne, rasne ili vjerske barijere možda najbolje potvrđuje podatak da je među članovima 821 registrovane kriminalne mreže zastupljeno ukupno 112 nacionalnosti, pri čemu je dvije trećine kriminalnih mreža sastavljeno od pripadnika više nacionalnosti

 

Europol je prošle nedjelje objavio analizu kojom su objedinjenji podaci svih država članica Evropske Unije i 17 partnerskih zemalja Europola van EU o najopasnijim kriminalnim mrežama u Evropi. Rezultat je popis najopasnijih i najorganizovanijih kriminalnih grupa i njihovih članova. „Napravljen je jedinstven skup podataka o 821 kriminalnoj mreži najvećeg rizika, s opsežnim informacijama o svim aspektima koji ih opisuju i pomažu u procjeni njihove prijetnje. Ove kriminalne mreže, čije članstvo premašuje 25 .000 pojedinaca, odabrane su na temelju kriterijuma prijetnje koju predstavljaju. Te su mreže aktivne u nizu područja kriminala, od trgovine drogom do krijumčarenja migranata, imovinskog kriminala i drugih“, piše u izvještaju objavljenom na sajtu EUROPOL-a. Da bi lakše razumjeli pomenuti broj pripadnika kriminalnih organizacija „najvećeg rizika“, pomenimo da je on veći od broja zimus popisanih stanovnika Kotora, Danilovgrada, Ulcinja, Tivta, Pljevalja… Takođe, podaci nedavno predstavljeni u Briselu pokazuju kako kriminalne organizacije usko sarađuju sa svojim kolegama iz regiona, drugih djelova Evropa ali i onima sa drugih kontinenata. Tako je u izvještaju pod nazivom “Dekodiranje najopasnijih kriminalnih mreža EU“ navedeno da je nekoliko različitih kriminalnih grupa, sastavljenih od članova porijeklom iz bivših jugoslovenskih republika – Crne Gore, Slovenije, Hrvatske, Bosne i Hercegovine i Srbije „u velikom obimu“ uključeno u krijumčarenje kokaina iz Južne Amerike do različitih evropskih odredišta. Analizom pobrojanih kriminalnih mreža identifikovane su njihove osnovne karakteristike i „snažno prisustvo“ širom EU i regiona Zapadnog Balkana. „Oni su, takođe, uspostavili veoma snažno prisustvo u Latinskoj Americi, iskorišćavajući mogućnosti za korupciju u ključnim lukama i u brodarskim kompanijama. Oni na taj način vrše sveobuhvatnu kontrolu nad snabdijevanjem kokainom. Neke od ovih grupa su specijalizovane i, u velikoj mjeri, uključene u razne oblike nasilja, profesionalne otmice i pogubljenja, korupciju, pranje novca, trgovinu oružjem i eksplozivom i falsifikovanim dokumentima. Nasilje se, uglavnom, koristi kao odmazda za izgubljene ili propale pošiljke droge, ali i za sticanje dominacije nad teritorijom ili lancem snabdijevanja”, navodi se u izvještaju.

Svetlana ĐOKIĆ
Pročitajte više u štampanom izdanju Monitora od petka 12. aprila ili na www.novinarnica.net

 

Komentari

nastavi čitati

DRUŠTVO

PONOVNO PODIZANJE OPTUŽNICE U SLUČAJU PREDSJEDNIKA OPŠTINE BUDVA I JOŠ 20 OSUMNJIČENIH: Jesu li ispravljeni nedostaci optužnice

Objavljeno prije

na

Objavio:

Da dopuni optužnicu, na koju je sutkinja Vesna Kovčević imala dosta primjedbi,  Specijalno tužilaštvo je imalo rok od dva mjeseca.  Optužnica je dopunjena, a odgovor na to koliko kvalitetno,  će dati ročište za njenu kontrolu

 

 

Specijalno državno tužilaštvo ponovo je podiglo optužnicu protiv predsjednika Opštine Budva Mila Božovića i još 20 osumnjičenih, koju im je, prethodno, Viši sud u Podgorici vratio na doradu. To je zvanično objavljeno na sajtu Specijalnog državnog tužilaštva, ali u saopštenju osim inicijala osumnjičenih i krivičnih djela za koje se terete, nije bilo ni riječi o tome na koji način i kojim dokazima su dopunili optužnicu.

Da li će njihova dopuna biti dovoljna da vijeće sutkinje specijalnog odjeljenja Vesne Kovačević uvjeri da treba da se potvrdi tužilački akt biće poznato nakon kontrole optužnice, koja tek treba da bude zakazana.

Malo je poznato javnosti i zbog čega je sutkinja Kovačević presavila tabak i rekla da po prvoj optužnici ne treba da se sudi.

Prema rješenju koje je Monitor imao na uvid sutkinja Kovačević navela je da optužnica ne sadrži jasne i valjane razloge u pogledu postojanja osnovane sumnje u odnosu na okrivljene, odnosno ne sadrži razloge koji bi zadovoljili nezavisnog posmatrača da vjeruje da su okrivljeni osnovano sumnjivi da su izvršili svako krivično djelo koje je predmet optužbe.

Obrazlažući svoj stav, ona je kao jedan od razloga da vrati optužnicu navela  da Specijalno državno tužilaštvo nije pružilo konkretne dokaze da su Božović i suspendovani pomoćnik direktora Uprave policije Dejan Knežević odavali povjerljive bezbjednosne informacije ljudima iz kriminalnog miljea.

Tokom analize dokaza koji su joj predočeni, pravnu zamjerku našla je i kada je riječ o komunikaciji koju su prema tvrdnjama SDT-a, putem SKY aplikacije imali pripadnici ove kriminalne grupe

Naime, u aktu SDT-a koji se poziva na Skaj prepisku Ljuba Milovića, Radoja Zvicera, Ivana Stamatovća, Petra Lazovića i Milete Ojdanića, prema onome što je utvrdila sutkinja Kovačević, nema tačnih i preciznih podataka, odnosno poruka koje je uputio okrivljeni Dejan Knežević iz kojih bi se moglo utvrditi postojanje osnovane sumnje kada je tačno odao ili saopštio neki podatak, a čije odavanje je prouzrokovalo ili bi moglo da prouzrokuje štetne posljedice za bezbijednost Crne Gore.

To je samo jedna pravna primjedba u nizu. Sitnih i krupnih. Među sitnijim je primjedba sutkinje da je kod ličnih podataka okrivljenog Milete Ojdanića navedeno  da je bivši službenik policije što je suprotno odredbama člana 100 i člana 192 ZKP-a koji tačno taksativno navodi koje podatke treba da sadrži optužnica „ a što se tiče ličnih podataka okrivljenih lica pa je u ovom dijelu neophodno izvršiti ispravku optužnice“.

Jedna od krupnih je i to što  je sutkinja Kovačević od SDT-a tražila  da precizira kada je Milo Božović prikupljao informacije i koristio ih za potrebe kriminalne organizacije, jer nijesu navedeni konkretni dokazi, ni sadržaj komunikacija ostvarenih preko SKY ECC aplikacije iz kojih to proizilazi.

“Nije navedeno ni kojim konkretno informacijama je okrivljeni Milo Božović, kao poslanik u Skupšini Crne Gore i član Odbora za bezbjednost i odbranu Skupštine CG, imao pristup i koje je to informacije isti odavao kao poslanik u Skupšini CG i član Odbora za bezbjednost i odbranu Skupštine CG kriminalnoj organizaciji, što optužnicu u tom dijelu čini nejasnom i nepreciznom”, piše u odluci suda.

Od SDT-a je zatraženo i da navede kada je Božović postao poslanik obzirom da je ovaj optuženi prilikom kontrole optužnice predočio sudu da u vrijeme kada je navodno odavao podatke sa Odbora za bezbjednost nije ni bio poslanik.

U dokumentu suda se navodi da u optužnici nijesu precizirane uloge Ljuba Milovića i Milete Ojdanića koje je SDT označio kao organizatore, kao ni to na koga su oni to uticali da postavlja njima bliska lica na rukovodeća mjesta u Upravi policije, radi dobijanja podataka označenih stepenom tajnosti i da novcem stečenim kriminalnom djelatnošću na parlamentarnim izborima u avgustu 2020. godine utiču da glasači ne ostvare svoje biračko pravo.

Osim toga, u činjeničnom opisu i obrazloženju predmetne optužnice, smatra sutkinja Kovačević,  treba konkretizovati na osnovu kojih dokaza se utvrđuje da su okrivljeni kojima se stavlja na teret optužnicom radnja mučenja lica koji su pripadnici suprostavljenih kriminalnih organizacija, to i činili, te gdje, kada i koga su tačno mučili. Takođe, zahtijeva se od tužilaštva da precizira koje su podatke okrivljeni Ivan Stamatović, Nebojiša Bugarin, Petar Lazović, Marko Novakovič, Milan Popović i Goran Stojanović, kao policijski službenici, odavali kriminalnoj organizaciji.

Kod dijela optužnice koji se odnosi na opis na koji način su optuženi krijumčarili drogu sutkinja je uočila i da u obrazloženju nema nikakvog bližeg navođenja iz kojih to tačno komunikacija, ostvarenih preko SKY ECC aplikacije, proizilazi ono što se navodi u činjeničnom opisu.

„Tačnije, koje to konkretne komunikacije, između koga i od kada potvrđuju da su okrivljeni kojima se navedeno krivično djelo stavlja na teret učestvovali u neovlašćenom prenosu radi prodaje opojne droge kokain. Naprotiv, u tom dijelu predmetne optužnice SDT samo uopšteno navodi da su pojedini okrivljeni komunicirali u vezi sa predmetnom zaplijenom, iz čega izvodi zaključak da su okrivljeni neovlašćeno prenosili istu, piše u rješenju.

Pored toga, u predmetnoj optužnici za sud je bilo nejasno i iz kojih dokaza proizilazi osnovana sumnja kako je vršena raspodjela opojne droge i način na koji se to radilo.

Dio njenog rješenja odnosi se i na bivšeg pomoćnika direktora Uprave policije Dejana Kneževića, koji se tereti da je odavao tajne podatke, a čije odavanje je prouzrokovalo ili bi moglo da prouzrokuje štetne posljedice za bezbjednost Crne Gore.

„Ali je ostalo nejasno koja je to sadržina telefonskih razgovora prikupljenih sprovođenjem mjera tajnog nadzora određenih po naredbama sudije za istragu Višeg suda u Podgorici, a koje bi ukazivale zaista da ih je odavao okrivljeni Dejan Knežević, osim što SDT navodi da isto proizilazi iz SKY ECC prepiske Ljuba Milovića, Radoja Zvicera, Ivana Stamatovća, Petra Lazovića i Milete Ojdanića, bez navođenja tačnih i preciznih podataka odnosno poruka koje je uputio okrivljeni Dejan Knežević iz kojih bi se moglo utvrditi postojanje osnovane sumnje kada je imenovani okrivljeni tačno odao, ili posljedice za bezbjednost Crne Gore. saopštio neki podatak, a čije odavanje je prouzrokovalo ili bi moglo da prouzrokuje štetne posljedice za bezbjednost Crne Gore, navodi se u rješenju.

Da dopuni optužnicu Specijalno tužilaštvo je imalo rok od dva mjeseca. Šta su za taj period uspjeli da urade pitanje je na koje će odgovor dati ročište za kontrolu optužnice.

Svetlana ĐOKIĆ

Komentari

nastavi čitati

DRUŠTVO

KONTROLA DRŽAVNIH PREDUZEĆA: Prepuštena sama sebi i partijama

Objavljeno prije

na

Objavio:

U nekim preduzećima pravilnici o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mjesta mijenjani su više puta tokom jednog mjeseca. ,,Kada čitate uslove za obavljanje pojedinih poslova, bude jasno fingiranje i način zapošljavanja, kaže Marija Popović-Kalezić, izvršna direktorica CEGAS-a

 

 

Državna preduzeća prepuštena su samima sebi i država ni zakonski ni suštinski ne kontroliše ono što je državni udio, tj. vlasništvo, zaključak je istraživanja 177 državnih i opštinskih preduzeća koju je uradio Centar za građanske slobode (CEGAS).

CEGAS je u februaru uputio na adrese 177 državnih i opštinskih preduzeća zahtjeve za slobodan pristup informacijama, kojim su tražili da im se dostave podaci o broju zaposlenih, zaključno sa 31. decembrom 2023. godine. Pored toga, traženi su i pravilnici o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji, uslovima i načinu korišćenja službenih vozila, o uslovima i načinu zapošljavanja.

Sva ova pitanja odnose se na preko 20 hiljada zaposlenih koji rade u državnim i opštinskim preduzećima.

Od ukupnog broja preduzeća, 52 odsto njih nije odgovorilo na zahtjev za slobodan pristup informacijama. Ispostavilo se da javna preduzeća različito tumače i odnose se prema Zakonu o SPI, pa su neki objašnjavali da nijesu u zakonskoj obavezi da to urade, dok drugi uopšte nijesu odgovarali na zahtjev.

,,Ukidanjem Zakona o javnim preduzećima, i njihova ‘zavisnost’ od Zakona o privrednim društvima, pravno dozvoljava potpune praznine, kada je odgovornost javnih preduzeća u pitanju. Naše istraživanje je pokazalo koliki je broj onih koji su u zakonskom roku odgovorili na Zahtjev o slobodnom pristupu informacijama, gdje brojka svakako nije pohvalna, ali ne čudi u odnosu na zakonska rješenja. Neki su tražili ‘pravni interes CEGAS-a’, dok su drugi tajnim proglašavali i interna akta, koja bi očekivali na sajtu tih preduzeća (Rudnik uglja, Pljevlja)”, kaže za Monitor  Marija Popović-Kalezić, izvršna direktorica CEGAS-a.

Bilo je i presedana, pa su dokumenta lično dostavljana u kancelarije ove nevladine organizacije. Odgovor na  SPI za kompaniju Zeta Energy nepoznato lice bacilo je na sto zaposlene u organizaciji uz pitanja: ,,Čime se vi bavite, ko vam je direktor?”, pa još ,,Ne treba da se bavite ovim stvarima i ovim poslom, batalite ta posla, to je vaš način da iznuđujete novac”.

Zeta Energy je preduzeće čiji je 51 odsto vlasnik Elektroprivreda Crne Gore (EPCG). CEGAS je zbog ovog incidenta podnio prijavu protiv NN lica zbog zastrašivanja.

A i odgovora je bilo raznih, tako je jednima javni podatak ugovor o djelu sa higijeničarom, dok tajnim smatraju ugovor sa direktorom i menadžmentom. Pomenuti Rudnik uglja Pljevlja pod tajnim podacima smatra i sama interna akta preduzeća, a ima i preduzeća koja u svojoj arhivi ne posjeduju nijedan od traženih podataka.

,,Nacionalna strategija za borbu protiv korupcije bi u svom radu morala dati konkretna rješenja i za javna preduzeća (državna i opštinska), čiji se način funkcionisanja, zapošljavanje, poštovanje i izrada internih akata, kao i način ustanovljavanja zarada ne prati od strane države. Zato i imamo ogromne disbalanse u zaradama direktora i menadžmenta u javnim preduzećima u odnosu na visoko rukovodni državni kadar, da ne govorimo o brojnim poslovima u pravosuđu, zdravstvu i prosvjeti”, ističe Popović-Kalezić.

Iz CEGAS-a su utvrdili i da interna akta nijesu usaglašena u odnosu na vrstu akata koja javna preduzeća moraju posjedovati. I u pravilnicima o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji postoje brojne manjkavosti, pogotovu u opisima radnih mjesta i potrebnih uslova za ispunjenje. Smatraju da je otuda jasno na koji način i kako dolazi do zloupotreba, kada su brojna zapošljavanja u pitanju, bilo partijska ili interesna.

Prema podacima koji su dostavljeni CEGAS-u, većina, 71 odsto javnih preduzeća, nema pravilnik o uslovima i načinu zapošljavanja, 92 odsto ima pravilnik o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji, a 54 odsto ima pravilnik o uslovima i načinu korišćenja službenih vozila. Kolektivni ugovor nema preko polovine (51 odsto) javnih preduzeća…

,,Uočen je i vrlo mali broj kolektivnih ugovora, zaključen između preduzeća i sindikata, što čudi ako uzmemo u obzir pozamašnu brojku sindikalnih organizacija”, kaže Popović-Kalezić.

Od dostavljenih odgovora, samo pola državnih preduzeća posjeduje kolektivne ugovore, zaključene između sindikalaca i poslodavca, što govori o nedovoljnoj uređenosti prava i obaveza zaposlenih i poslodavaca.

Zanimljivo je da su u nekim preduzećima pravilnici o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mjesta mijenjani više puta tokom jednog mjeseca. ,,Kada čitate uslove za obavljanje pojedinih poslova, bude jasno fingiranje i način zapošljavanja, navodi Popović-Kalezić .

,,Ako je Pravilnik o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji označen stepenom tajnosti, kako možemo znati za koje smo radno mjesto pretendenti i za koje poslove se možemo prijaviti? Potreba za otvaranjem novih radnih mjesta, sačinjavanje Pravilnika o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji koji će odgovarati realnim potrebama, način zapošljavanja, visina zarada, i obavezno posjedovanje nužnih internih akata, moraju biti kontrolisani i javni”, kaže Popović-Kalezić.

Iz CEGAS-a iznose svoje iznenađenje činjenicom da mali broj javnih preduzeća vodi računa o zaštiti svojih zaposlenih, u dijelu zaštite ličnih podataka, poštujuči Zakon o zaštiti podataka o ličnosti. Umjesto poštovanja zakona i svojih radnika, preduzeća prilikom davanja podataka iz ugovora o radu i ugovora o djelu, često ne anonimiziraju lične podatke. Ističu i da se to pravo najčešće zloupotrebljava onda kada se želi izbjeći cjelokupan odgovor, bez želje za anonimizacijom. Da ponovimo da je tako javni podatak ugovor o djelu sa higijeničarom, dok je tajna ugovor sa direktorom i menadžmentom.

Istraživanje je pokazalo da država ne kontroliše svoja preduzeća, ali i ukazalo da ona nijesu bez kontrole – partijske ili neke druge interesne grupacije.

Predrag NIKOLIĆ

Komentari

nastavi čitati

Izdvajamo