MONITORING
Urbanisti pod lupom tužilaštva

U posljednjem izvještaju Stejt departmenta o stanju ljudskih prava u svijetu koji je javnosti predstavila državna sekretarka Hilari Klinton, u dijelu koji se odnosi na Crnu Goru, posebno je naglašeno stanje u urbanizmu i donošenju planske dokumentacije. „Posmatrači su registrovali da je korupcija najevidentnija u oblastima prostornog planiranja”, navedeno je u novom izvještaju Vašingtona. Značajan doprinos ovoj „laskavoj” ocjeni o načinu na koji se u Crnoj Gori planira i uređuje prostor dala je Budva.
Ovaj grad odavno je sinonim za korupciju u urbanizmu i bespravnu gradnju, budvanizaciju koja je donijela ružne građevina svih veličina, oblika i boja, stvorila grad bez plana i arhitekture, bez ulica i trotoara, mjesto u kome su neuki korumpirani urbanisti i neuspješni arhitekti nalazili uhljebljene i slagali betonske kocke u prostoru jedne od najatraktivnijih rivijera.
Vladajuća garnitura DPSDP donijela je tokom posljednjih pet godina niz prostornih i urbanističkih planova koji su, svaki ponaosob, dokumenti čiste, korupcije visokog nivoa.
ISTRAGA: Ni takvi, naručeni planovi koji su ispoštovali i najambicioznije zamisli povlašćenih investitora nisu zadovoljili sve apetite, pa je na pomolu nova afera trgovine građevinskim dozvolama u Budvi koja ozbiljno prijeti da pomuti „slavu” slučaja Zavala.
Prema saznanjima Monitora Osnovno državno tužilaštvo u Kotoru priprema pokretanje istražnog pos tupka protiv Zlatka Dragovića, sekretara budvanskog Sekretarijata za planiranje i uređenje prostora i njegovih saradnika, zbog nezakonitog izdavanja građevinskih dozvola koje nisu u skladu sa važećim urbanističkim planovima.
Čeka se objedinjavanje više predmeta koji terete Dragovića za zloupotrebu službenog položaja za otvaranje obimnog istražnog postupka za nezakonito izdavanje odobrenja za gradnju.
Prema izvještajima urbanističke inspekcije Ministarstva održivog razvoja i turizma, kontrolom izdatih građevinskih dozvola od 2009- 2011 godine, koju je inspekcija vršila po osnovu prijava građana, mjesnih zajednica, Osnovnog tužilaštva u Kotoru, pa čak i Uprave policije, odgovorna lica u Sekretarijatu izdala su na destine građevinskih dozvola koje su u suprotnosti sa važećim planovima u Budvi, Bečićima, Pržnu, Svetom Stefanu, Rijeci Reževići i Petrovcu.
Inspektori Ministarstva podnijeli su nadležnom organu, u ovom slučaju glavnom administratoru Opštine, predloge za poništenje preko 20 rješenja za gradnju objekata ili rekonstrukciju i dogradnju.
Predloge za oglašavanje dozvola ništavnim prati niz zahtjeva Ministarstva za pokretanje prekršajnih postupaka protiv Sekretarijata za planiranje i uređenje prostora Opštine Budva kao organa uprave, zatim protiv sekretara Zlatka Dragovića, glavnog urbaniste Slavice Kovač i službenika Vesne Ivanović, Dese Simović i Dušanke Miskin, po osnovu Zakona o uređenju prostora i gradnji objekata i Zakona o prekršajima.
Novi zakon o gradnji sankcioniše i projektante koji projektuju objekte ne poštujući planom zadate uslove, pa su inspektori Urbanističke inspekcije podnijeli isto toliko zahtjeva za oduzimanje licenci projektnim biroima koje su izdate od strane Inženjerske komore Crne Gore, „jer obavljaju poslove suprotno odredbama zakona koji se odnose na poslove za koje je izdata”.
Zbog nepoštovanja datih urbanističko tehničkih uslova za gradnju, (U.T.U), rješenja o lokaciji, Detaljnih urbanističkih planova i Studija lokacija, ili zbog nezakonite revizije glavnih projekata, odnosno grube povrede Zakona o uređenju prostora i gradnji, zatraženo je, prema dostupnim informacijama, oduzimanje licenci za rad biroima ARHIS Group, ATRIUM, Del Projekt, Adria Invest, Pro-Ing-Trade, svi iz Budve. Najviše zahtjeva odnosi sa na ARHIS biro, čak pet od pregledanih 15 predmeta, a ne zaostaju mnogo ni ATRIUM i Del Projekt.
Oduzimanje licenci traži se i za biroe ING-Invest iz Danilovgrada, Čovjek i prostor iz Podgorice, Božović d.o.o iz Šavnika i D.o.o Profesional iz Nikšića.
Ako se ima u vidu da se radi samo o dozvolama koje je urbanistička inspekcija Ministarstva kontrolisala po prijavama, mogu se samo naslutiti razmjere kršenja zakona u Sekretarijatu za urbanizam u onom dijelu koji je ostao izvan kontrole.
U pitanju su djela ozbiljne zloupotrebe položaja odgovornih službenika Opštine Budva kojima je širokom krugu ljudi omogućeno nelegalno sticanje materijalne koristi na štetu Opštine i države Crne Gore.
Ostvareni interesi mogu se mjeriti milionima eura, jer su odobravani gabariti premašivali dozvoljene u nekim slučajevima i do 100 odsto. Kada se ima u vidu cijena kvadrata na teritoriji opštine Budva, mogu se zamisliti dobiti koju su ostvarivali svu učesnici u lancu gradnje, počev od urbanista koji su udarali štambilje na dozvole i ovjeravali lažne glavne projekte na kojima su često rukom docrtavali spratove, arhitekata koji su pogazili struku i profesionalnu etiku u trci za novcem, pa sve do čelnika Opštine Budva koji su takvo ponašanje aminovali.
DRASTIČNO: Drastičan je primjer izdavanja dozvola za gradnju objekata koji spratnošću i površinama od nekoliko stotina kvadrata odstupaju od plana u naselju Rijeka Reževići za koje je nedavno usvojena Lokalna studija lokacije.
Firmi Arteks d.o.o iz Budve izdata je građevinska dozvola prema projektu sa bruto razvijenom građevinskom površinom (BRGP) od 1576 metara kvadratnih, dok je planom dozvoljeno maksimalnih 1163 m2. Prekoračenje iznosi 413 m2 ili 35,50 odsto.
Investitoru PWS Managment iz Budve odobreno je 659 kvadrata ili 46,6% više od parametara datih u LSL, dok je vlasniku L.P.P Capital iz Budve dato preko 300 m2.
Ista je, ako ne i gora situacija u Budvi. Zanimljiv je primjer izgradnje dvojne stambene zgrade u centru grada, pored hotela Avala, investitora Petka i Nikole Mitrovića.
Ovaj objekat postao je simbol urbanističkog kriminala u Budvi.
Urbanistička inspekcija je u novembru 2009 godine, nadležnom organu lokalne uprave naložila poništenje građevinskih dozvola jer su u suprotnosti sa planom DUP Budva-centar.
U izvještaju inspektora Hajra Hajdarpašića navodi se da su urbanistički uslovi izdati za rekonstrukciju i dogradnju objekta iako se radi o izgradnji nove stambene zgrade. Dozvolama koje je izdao opštinski sekretarijat prekoračene su sve vrijednosti date planom, kako zauzetost parcele tako i indeks izgrađenosti, spratnost i ukupna površina objekata. Dio zgrade Petka Mitrovića veći je za 345 kvadrata od dozvoljenog dok u drugom krilu prekoračenje iznosi 400m2.
Inspektor je u ovom slučaju podnio zahtjev za pokretanje prekršajnog postupka protiv Sekretarijata, sekretara Zlatka Dragovića i Vesne Ivanović. Nadležnom organu uprave upućen je i zahtjev za oduzimanje licence projektnom birou ARHIS koji je izradio glavni projekat suprotno izdatim uslovima za gradnju.
Opsežna akcija državnih organa ostala je međutim bez rezultata. Nadležna inspekcija nije donijela rješenje o rušenju bespravno podignutih spratova. Nelegalna zgrada je dovršena, stanovi prodati a susjedne komšijske kuće u potpunosti degradirane.
Nakon dvogodišnje istrage Osnovno tužilaštvo u Kotoru oglasilo je krivim investitora Petka Mitrovića koji je na kraju kažnjen uslovno.
Akteri u poslu gradnje ove zgradurine u centru Budve potrudili su se da cijelu stvar legalizuju tako što će promijeniti važeći DUP. Predlog izmjena i dopuna DUP-a Budva-centar kojim je predviđena izmjena datih parametara za zgradu Mitrovića i unošenja novih u skladu sa nelegalnim dozvolama, odavno čeka saglasnost Ministarstva održivog razvoja.
Među brojnim predmetima protiv sekretara Dragovića koji su se našli na stolu Osnovnog državnog tužioca Borisa Savića, naći će se i slučaj bespravne gradnje novog „firmiranog” lokala Perla u Budvi koji je smješten u sred budvanskog gradskog parka.
Sekretarijat za planiranje i uređenje prostora izdao je dozvolu za gradnji i rad kafe-restorana kao privremenog objekta, poput kioska i tezgi, u skladu sa Programom postavljanja privremnih objekata.
U pitanju je objekat čvrste betonske konstrukcije na dva nivoa i ne može biti riječi o privremnom objektu, tvrde u kotorskom tužilaštvu.
I kafe Perla se našao na listi objekata koji su obuhvaćeni izmjenama i dopunama DUP-a, sa namjerom da takozvani privremeni objekat postane trajan i legalan.
Prekršajne prijave koje pišu i u Budvu šalju inspektori Ministarstva održivog razvoja ne brinu mnogo službenike Opštine Budva. Prijave obično završavaju u košu, u najgorem slučaju plaća se kazna u iznosu od par ličnih dohodaka. Posao organizovanog kršenja urbanističkih planova donosi mnogo više od plaćenih kazni.
Zato su ocjene Stejt departmenta sa početka teksta, bar što se Budve tiču, sasvim na mjestu.
Branka PLAMENAC
Komentari
Izdvojeno
I POMOĆNIK UPRAVE POLICIJE U ZATVORU ZBOG SUMNJI DA JE SARAĐIVAO SA KAVAČKIM KLANOM: Ko je kome gazda

Dejan Knežević je uhapšen zbog sumnje da je povezan sa grupom koju SDT tereti za stvaranje kriminalne organizacije i šverc droge. Nadležni najavljuju nova hapšenja policajaca osumnjičenih da su uključeni u organizovani kriminal
Nastavlja se akcija razotkrivanja i hapšenja policajaca i policijskih funkcionera koji su se godinama, držeći uz sebe policijsku značku, bavili najtežim oblicima kriminala, i međunarodnim krijumčarenjem kokaina iz Južne Amerike u Evropu.
Pomoćnik direktora Uprave policije za borbu protiv organizovanog kriminala Dejan Knežević uhapšen je u srijedu zbog sumnje da je povezan sa dijelom nedavno uhapšene grupe, koju Specijalno državno tužilaštvo (SDT) tereti za stvaranje kriminalne organizacije i šverc droge.
Na osnovu kojih dokaza je Knežević uhapšen nije za sada poznato, ali postoje sumnje da je hapšenje povezano sa transkriptima Sky aplikacije koje je dostavio EUROPOL. Upravo na osnovu tih podataka u nedavnoj akciji Specijalnog policijskog odjeljenja (SPO), kojom rukovodi SDT, uhapšeno je 15 osoba među kojima su sadašnji i bivši policajci.
Knežević je u policijskoj službi više od 20 godina i važi za hrabrog profesionalca i časnog čovjeka, kažu nam njegove kolege ali i novinari koji godinama prate rad policije. „Dao je doprinos brojnim akcijama zapljena velike količine droge kako na domaćem tako i na međunarodnom planu, prvenstveno kroz Odsjek za borbu protiv narkotika i Specijalno policijsko odjeljenje, ali i kao pomoćnik policije za borbu protiv kirminala“, piše portal Standard.
Zvanično, iz Uprave policije bili su škrti na riječima. „Imajući u vidu fazu postupka, odnosno zakonska ograničenja, ne može se saopštiti više detalja. Policija sarađuje i postupa po nalogu Specijalnog državnog tužilaštva u ovom slučaju”, stoji u kratkom saopštenju objavljenom nakon Knaževićevog privođenja.
Kolege policajci i novinari nijesu jedini koji su bili spremni da pohvale Kneževićev dugogodišnji doprinos službi. „Za svoj dosadašnji rad i ostvarene rezultate višestruko je nagrađivan”, piše na sajtu Vlade u njegovoj službenoj biografiji. Tu možemo saznati da Knežević u crnogorskom MUP-u radi od 2000. godine, dok se na rukovodećim pozicijama nalazi od 2004.
Od 2004. do 2009. godine obavljao je poslove načelnika Odjeljenja za borbu protiv droge u CB Podgorica. Potom je, do 2018. bio rukovodilac grupe pa potom i cijelog Odsjeka za borbu protiv krijumčarenja droga u sjedištu Sektora kriminalističke policije. Narednih godinu dana je u Specijalnom policijskom odjeljenju rukovodio Grupom za istrage organizovanog kriminala, terorizma i ratnih zločina, da bi u periodu od 2019. do 2021. godine obavljao poslove rukovodioca Odsjeka za borbu protiv krijumčarenja droga u Sektoru za borbu protiv organizovanog kriminala i korupcije kojim je rukovodio Zoran Lazović.
Svetlana ĐOKIĆ
Pročitajte više u štampanom izdanju Monitora od petka 24. marta ili na www.novinarnica.net
Komentari
Izdvojeno
KAKO PRONAĆI IMOVINU JAVNIH FUNKCIONERA SKRIVENU U INOSTRANSTVU: ASK dobija oštrije zube

Istovremeno sa donošenjem novog Zakona o sprečavanju korupcije, Ministarstvo pravde najavljuje sporazum po osnovu koga će se moći kontrolisati imovina ovdašnjih funkcionera u Srbiji i Sjevernoj Makedoniji
Prema izvještaju globalne nevladine organizacije Transparensi Internešnel, prošle godine se povećala percepcija korupcije u Crnoj Gori, zbog čega je naša zemlja nazadovala na njihovom Indeksu korupcije.
Još od 2014, kada je prvi put donesen Zakon o sprečavanju korupcije, Crna Gora pokušava da pronađe način da se izbori sa funkcionerima koji su javni interes podredili vlastitom. Primjena tog zakona uglavnom se svela na (samo)popisivanje imovine državnih funkcionera, bez ozbiljnijih provjera tačnosti dostavljenih podataka ili ispitivanja porijekla kapitala kojim raspolažu ljudi kojima su povjereni odgovorni državni poslovi.
Prvi državni organ koji se bavio ovim poslom bila je Vladina Komisija za sprečavanje konflikta interesa, koja je vodila imovinske kartone funkcionera. Njen bivši predsjednik Slobodan Leković nazvao je taj organ „tigar bez zuba“. Aludirao je na to kako funkcioner formalno mora da prijavi imovinu, ali ukoliko to ne bi učinio – Komisija nije mogla da ga natjera, niti da ga sankcioniše.
Odredbe Zakona o sprečavanju korupcije izmijenjene su i rođena je današnja Agencija za sprečavanje korupcije (ASK). Iako joj je zakon dao zube, odnosno nadlženosti i alate da natjera funkcionere da prijave imovinu, a njoj mogućnost da istu provjeri i ispita, Agencija je bježala od nekih funkcionera, poput predsjednika Mila Đukanovića, kasnije i premijera Dritana Abazovića, dok je na drugima oštrila i zube i kandže, poput bivše članice Savjeta ASK Vanje Ćalović Marković.
Međutim, poslovi Agencije su se svodili, kada je riječ o sukobu interesa i eventualnim zloupotrebama, uglavnom na kršenja formalnosti i tehnikalija, a ne na ispitivanje imovine i utvrđivanje njenog porijekla.
Predstavnici ASK-a su se više puta pravdali da je to posao za tužilaštvo, a ne za njih. Demantuje ih ipak slovo Zakona o sprečavanju korupcije koji kaže da Agencija vrši provjeru podataka iz Izvještaja (imovinskih kartona) „upoređivanjem tih podataka sa prikupljenim podacima o imovini i prihodima javnog funkcionera od organa vlasti i pravnih lica koji raspolažu tim podacima“.
Ti organi vlasti i pravna lica dužni su da, u roku i na način koji odredi Agencija, dostave sve tražene podatke i obavještenja, odnosno stave na uvid traženu dokumentaciju u skladu sa zakonom. „Ukoliko Agencija u postupku provjere utvrdi da su imovina i prihodi javnog funkcionera i povezanih lica sa javnim funkcionerom veći u odnosu na realne prihode, javni funkcioner je dužan da, na zahtjev Agencije, u roku od 30 dana, dostavi detaljne podatke o osnovima sticanja imovine i prihoda“, piše u zakonu.
Manjkavosti Agencije primijetili su, uz javnost i državne organe, i naši evropski partneri. Savjet Evrope nedavno je izradio studiju o reformi Agencije za sprečavanje korupcije. Eksperti SE predložili su da se razmotri uvođenje prava ASK-u da traži informacije, zaključuje i sprovodi sporazume sa drugim zemljama. To se navodi u analizi djelova Zakona o sprečavanju korupcije koji uređuju sukob interesa, ograničenja i izvještaje o prihodima i imovini, poklone, donacije i sponzorstva, koju su izradili eksperti Valts Kalniš i Jure Škrbec.
Taj dokument, između ostalog, predviđa i da treba „razmotriti eksplicitno propisivanje obaveza i ovlašćenja Agencije u pogledu praćenja načina života, uključujući i sagledavanje stvarnih okolnosti na terenu (nekretnine, prevozna sredstva)”.
Ivan ČAĐENOVIĆ
Pročitajte više u štampanom izdanju Monitora od petka 24. marta ili na www.novinarnica.net
Komentari
Izdvojeno
MONITOROVA ANKETA: Iz neizvjesnog u neizvjesno

Pitali smo: kako komentarišete prvi krug predsjedničkih izbora
PREDRAG ZENOVIĆ, POLITIČKI ANALITIČAR
Mobilizacija glasača koji nisu dio ,,partijske mašinerije”
Iako su svi lideri političkih partija zadržali svoj izborni rezultat, uspjeh Jakova Milatovića govori o izbornoj mobilizaciji birača koji nisu dio „partijske mašinerije“, koji su postali dijelom i imuni na partijsko zapošljavanje, svih onih koji razmišljaju van identitetske matrice, desne nacionalističke politike, a koji su u svom svakodnevnom životu vidjeli efekte socio-ekonomskog programa Evropa sad.
DUŠKO VUKOVIĆ, NOVINAR
Prošlo vrijeme lidera partija
Prvi krug izbora za predsjednika Crne Gore pokazao je, nadam se, da je prošlo vrijeme kandidovanja za ovu državnu funkciju lidera političkih partija i da se ubuduće mora voditi računa o tome da je predsjednik države neko ko, prema Ustavu, predstavlja svu raznolikost crnogorskog društva, odnosno političke zajednice.
DEJAN MILOVAC, MANS
Rezultat najviše iznenadio Đukanovića i Mandića
Rezultat prvog kruga ovogodišnjih izbora je iznenadio mnoge, možda najviše same takozvane favorite Mila Đukanovića i Andriju Mandića kao reprezente polarizovane Crne Gore i dva suprostavljena politička i nacionalna ekstrema. Rezultat koji je ostvario Jakov Milatović je vjerujem iznenađenje i za ljude iz Pokreta Evropa sad (PES), naročito nakon svega onoga što se dešavalo sa kandidaturom Milojka Spajića.
OMER ŠARKIĆ, GRAĐANSKI AKTIVISTA
Drugi krug neće biti miran
Izvanredan rezultat Milatovića, očekivani stepen podrške Đukanoviću, neuspjela „transformacija“ Mandića i razočaravajući rezultat po njega i Front, Bečićevo tavorenje i izostanak za njega očekivane podrške, fijasko Vuksanovićke i Danilovića – bio bi najkraći opis prvog kruga rezultata izbora. Koliko god biračima Draginja Vuksanović bila simpatična ili ne, jedina je povukla onaj potez koji se očekuje od političara kada naprave loš izborni rezultat – da podnesu neopozivu ostavku.
ANA NENEZIĆ, CEMI
Poruka građana parlamentarnoj većini
Predsjednički izbori su održani u kontekstu političke i institucionalne krize, uz jaku političku polarizaciju crnogorskog društva, po pravilima nereformisanog seta izbornih zakona, čiju implementaciju hronično prate problemi koji se ponavljaju iz jednog u drugi izborni ciklus. Višegodišnje preporuke Venecijanske komisije, OSCE ODIHR misija i domaćih posmatračkih organizacija nijesu uvažene, niti inkorporirane u izborno zakonodavstvo.
MILICA KOVAČEVIĆ, CDT
Izborna reforma neophodna
Prvi krug predsjedničkih izbora u Crnoj Gori obilježili su slabost i politizovanost institucija koje sprovode izbore, pravni i praktični problemi koji su prouzrokovani izostankom političke volje da se sprovede temeljna izborna reforma, te apsolutna nepripremljenost institucija i društvenih činilaca na odbranu izbornog procesa od dezinformacija i stranih uticaja. Ono što ostaje kao najsnažniji utisak je sporni proces potvrđivanja predsjedničkih kandidatura, u kome su ponovljene zloupotrebe ličnih podataka građana, a Državna izborna komisija je preuzimanjem nadležnosti druge institucije, većinskom voljom njenih članova iz političkih partija, postala direktni učesnik izbornog procesa i u njega na velika vrata uvela uticaj drugih država.
Milena PEROVIĆ
Pročitajte više u štampanom izdanju Monitora od petka 24. marta ili na www.novinarnica.net
Komentari
-
Izdvojeno3 sedmice
ANKETA: Favoriti i saputnici
-
FOKUS3 sedmice
PRVI PREDSJEDNIČKI IZBORI NAKON PADA DPS-a: Na čijoj je strani neizvjesnost
-
FOKUS4 sedmice
ĐUKANOVIĆ I PREDSJEDNIČKI IZBORI: Nagovoren?
-
OKO NAS2 sedmice
ULCINJSKA PORT MILENA: Od simbola grada do septičke jame i nazad
-
DRUŠTVO4 sedmice
18 GODINA NAKON UBISTVA INSPEKTORA SLAVOLJUBA ŠĆEKIĆA: Suđenje bez kraja
-
INTERVJU3 sedmice
BETI LUČIĆ, GLUMICA: Nikog ne zanima mrtvo kazalište
-
FOKUS1 sedmica
PRVI KRUG PREDSJEDNIČKIH IZBORA: Poraz ili pobjeda Đukanovićevog i Mandićevog partnerstva
-
ALTERVIZIJA4 sedmice
Veliki prelom