MONITORING
Nema boja, nema rata, bez Mugija komandanta

Akter povjerljive JNA menažerije 1991. godine u Crnoj Gori bio je i Miomir Mugi Mugoša.U tom svojstvu on je učestvovao u pripremama za ratna djejstva na Dubrovnik i okolinu. Dokumentacija Vlade Crne Gore o tome sačuvana je igrom slučaja, jer je bila predviđena za uništenje – spaljivanjem. ŠIFROVANE DEPEŠE: Vlada Crne Gore, premijera Mila Đukanovića, u svom je sastavu imala ratne 1991. Ministarstvo narodne odbrane (MNO) na čijem je čelu, kao ministar narodne odbrane, bio aktivni JNA pukovnik Božidar Babić.
U okviru MNO, po svim crnogorskim opštinama, postojali su organi uprave odbrane koji su obavljali poslove mobilizacije crnogorskih građana za popunu JNA i ratnih jedinica Teritorijalne odbrane Crne Gore u tzv. dubrovačkoj operaciji.
MNO je imalo posebnu Službu kriptozaštite (rukovodilac JNA kapetan I klase Vladimir Jokanović) kroz koju su danonoćno, teleksima i teleprinterima, cirkulisale šifrovane depeše do opštinskih organa uprave i dalje – prema naznačenoj adresi.
Preko Službe kriptozaštite MNO upućivane su, sa oznakom vojna tajna i strogo povjerljivo, takođe i depeše komandi JNA u Crnoj Gori: 2. korpusa, 9. vojno-pomorskog sektora, komande Vojnog okruga Titograd, zatim depeše iz Beograda, Saveznog sekretarijata narodne odbrane, Generalštaba Oružanih snaga SFRJ… između Đukanovićeve vlade i JNA 1991. nije bilo nikakvih tajni.
Miomir Mugoša, ondašnji ministar zdravlja i zaštite životne okoline, potonji gradonačelnik raspolagao je, po svoj prilici, još 21. septembra 1991. povjerljivim JNA podatkom da će se deset dana kasnije, 1. oktobra 1991. rano izjutra krenuti u sramni napad sa zemlje, mora i iz vazduha na Dubrovnik i okolinu.
,,MANEVARSKA BOLNICA”: Naime, Mugoša je ,,vojnom linijom”, preko Službe kriptozaštite MNO toga dana, kasno uveče, poslao urgentnu depešu sa nalogom da se hitno uruči direktorima medicinskih centara u devet crnogorskih opština radi pripreme i ratne ,,manevarske bolnice”. Svega dan ranije, 20. septembra 1991. na Žabljaku je proglašena „ekološka država”; ekologija je, u to vrijeme, bila Mugijev resor.
U cjelosti citiramo depešu koja je, u Službi kriptozaštite MNO, primljena 21. septembra 1991. deset minuta prije ponoći sa naznačenom hitnošću uručenja:
21. septembar 1991, 23:50.
Republika Crna Gora, Ministarstvo zdravlja i zaštite životne sredine, str. pov. broj 01-90, Titograd, 21. septembra 1991. godine, šifrovano, narodna odbrana, službena tajna, hitno.
Medicinskom centru – na ličnost direktoru – dostaviti: MC Bar, MC Cetinje, MC Titograd, MC Nikšić, MC Bijelo Polje, MC Pljevlja, MC Risan, MC Igalo i MC Mojkovac.
Predmet: Sprovođenje zaključka Predsjedništva Republike Crne Gore.
Shodno zaključku Predsjedništva Republike Crne Gore, potrebno je da preduzmete sljedeće:
– izučiti i preduzeti sve mjere i postupke za slučaj mobilizacije;
– detaljno (se) upoznati sa planom funkcionisanja, a naročito sa dijelom koji se odnosi na formiranje manevarske bolnice;
– prekinuti korišćenje godišnjih odmora svim rukovodećim radnicima i drugim radnicima na značajnijim radnim mjestima, i
– preduzeti sve mjere iz operativnog programa na jačanju odbrambene sposobnosti Republike.
O preduzetim mjerama izvjestiti ovo Ministarstvo.
Ministar, dr Miomir Mugoša.
PROVJERE MEDICINARA: Narednoj Mugošinoj šifrovanoj depeši ,,vojnom linijom” prethodilo je nepotpisano naređenje, pet dana uoči tzv. dubrovačke operacije, dostavljeno preko Službe kriptozaštite MNO radi ,,provjere podataka” i VES-ova (vojno-evidencione sposobnosti) doktora i medicinskog osoblja u Kotoru i Tivtu:
26. septembar 1991, 17:50.
Republika Crna Gora, MNO, str. pov. br. 09-286/1, Titograd, 26. septembar 1991. godine.
Narodna odbrana, službena tajna, strogo povjerljivo, teleks – hitno.
Sekretarijatu za narodnu odbranu – starješini organa Kotor i Tivat.
Predmet: Preraspodjela zdravstvenog kadra.
U cilju popune i uspješnog funkcionisanja zdravstva u ratu i u neposrednoj ratnoj opasnosti, potrebno je da se izvrši preraspodjela zdravstvenog kadra. Iz tog razloga, potrebni su nam odmah sljedeći podaci:
– Ime, očevo ime i prezime; godina i mjesto rođenja, ustanova gdje radi i VES, za lica sa spiska:
1. dr Vojo Milošević, iz Kotora, hirurg;
2. Dr Jović, iz Risna, ortoped;
3. Dr Budeč, očni ljekar;
4. Dr Radulović, ginekolog;
5. Dr Kusturica, ginekolog;
6. Dr Pasković, ortoped;
7. Dr Ivan Lekić, hirurg, Kotor;
8. Dr Dejan Milošević, anesteziolog, Kotor;
9. Dr Veselin Vesić, neuropsihijatar, Kotor;
10. Vuk Ognjanović, gipser;
11. Branislav Pavlović, transfuzer.
(PO)RATNI RASPORED: Mugoša je mogući (ko)autor ovog naređenja, jer je 4. oktobra 1991, istim povjerljivim kanalom, lično proslijedio strogo povjerljivo naređenje opštinskom Sekretarijatu za narodnu odbranu MNO u Kotoru sa rokom izvršenja odmah o ,,rasporedu po osnovu ratnog rasporeda” za medicinsko osoblje iz Boke kotorske.
Zapovjedni ton i vojna leksikologija, poznavanje brojeva vojnih pošta i VES-a, rasporedi direktno u vojne jedinice (VPS – Vojno-pomorski sektor JNA) svjedoče o važnoj poziciji dr Mugija u JNA sistemu komandovanja – jedino nadležnom za ,,raspored po osnovu vojnog rasporeda”. Citiramo depešu:
4. oktobar 1991, 13:55.
Republika Crna Gora, Ministarstvo zdravlja i zaštite životne sredine, broj 01-106, Titograd, 3. oktobra 1991. godine.
Narodna odbrana, službena tajna, strogo povjerljivo, šifrovano. Sekretarijat za narodnu odbranu, Kotor.
Predmet: Raspored vojnih obveznika po osnovu ratnog rasporeda.
U cilju obezbjeđenja adekvatne zdravstvene zaštite, potrebno je da se odmah:
1. Dr Ivan M. Ilić, rođen 1959. godine u Kotoru, nepoznati ratni raspored, rasporedi u VPS Kumbor, na mjesto anesteziologa;
2. Dr Predrag V. Milošević, rođen 1950. u Plavu, VP 12501, raspoređen u RO JNA, rasporedi u bolnicu Risan, na mjesto gipsera;
3. Vuk A. Ognjanović, rođen 1950. godine u Plavu, VPS 1110/3/12501, raspoređen u OJV Kotor, rasporedi u bolnicu Risan na mjesto transfuzera;
4. Branislav V. Pavlović, rođen 1965. godine u Foči, VPS 1110/3/12501, raspoređen u OJV Kotor, rasporedi u bolnicu Risan na mjesto transfuzera;
5. Vuksan M. Vukotić, rođen 1965. godine u Plavu, VES 11602, raspoređen u RO JNA, rasporedi u Dom zdravlja Herceg-Novi, za rendgen tehničara;
6. Radule M. Šćekić, rođen 1966. godine u Ivangradu, VES 11602, raspoređen u RO JNA, rasporedi u Dom zdravlja JNA za rendgen tehničara u hirurškoj ekipi;
7. Darica Pasinović, inženjer mašinstva, da se rasporedi u Dom zdravlja Herceg-Novi u hiruršku ekipu;
8. Zdravko Đ. Maraš, rođen 1958. godine u Kotoru, VES 12701, raspoređen u RO JNA, raspored u Dom zdravlja Herceg-Novi.
Ministar, dr Miomir Mugoša.
I na kraju, nakon svih ,,ratnih rasporeda” u tzv. dubrovačkoj operaciji, ispade da se baš dr Mugi, nakadašnji JNA ,,zapovjednik”, potonji podgorički gradonačelnik, bratimi sa zagrebačkim gradonačelnikom Milanom Bandićem (javno ga podržao 2009. u neuspješnoj trci za mjesto predsjednika Hrvatske) a da hrvatskog predsjednika Stjepana Mesića 2007. proglasi počasnim građaninom Podgorice.
Mesić je oktobra 1991, kao predsjednik Predsjedništva SFRJ (formalni zapovjednik JNA!), predvodio konvoj brodova Libertas sa humanitarnom pomoći za blokirani i napadnuti Dubrovnik.
Vladimir JOVANOVIĆ
Komentari
Izdvojeno
I POMOĆNIK UPRAVE POLICIJE U ZATVORU ZBOG SUMNJI DA JE SARAĐIVAO SA KAVAČKIM KLANOM: Ko je kome gazda

Dejan Knežević je uhapšen zbog sumnje da je povezan sa grupom koju SDT tereti za stvaranje kriminalne organizacije i šverc droge. Nadležni najavljuju nova hapšenja policajaca osumnjičenih da su uključeni u organizovani kriminal
Nastavlja se akcija razotkrivanja i hapšenja policajaca i policijskih funkcionera koji su se godinama, držeći uz sebe policijsku značku, bavili najtežim oblicima kriminala, i međunarodnim krijumčarenjem kokaina iz Južne Amerike u Evropu.
Pomoćnik direktora Uprave policije za borbu protiv organizovanog kriminala Dejan Knežević uhapšen je u srijedu zbog sumnje da je povezan sa dijelom nedavno uhapšene grupe, koju Specijalno državno tužilaštvo (SDT) tereti za stvaranje kriminalne organizacije i šverc droge.
Na osnovu kojih dokaza je Knežević uhapšen nije za sada poznato, ali postoje sumnje da je hapšenje povezano sa transkriptima Sky aplikacije koje je dostavio EUROPOL. Upravo na osnovu tih podataka u nedavnoj akciji Specijalnog policijskog odjeljenja (SPO), kojom rukovodi SDT, uhapšeno je 15 osoba među kojima su sadašnji i bivši policajci.
Knežević je u policijskoj službi više od 20 godina i važi za hrabrog profesionalca i časnog čovjeka, kažu nam njegove kolege ali i novinari koji godinama prate rad policije. „Dao je doprinos brojnim akcijama zapljena velike količine droge kako na domaćem tako i na međunarodnom planu, prvenstveno kroz Odsjek za borbu protiv narkotika i Specijalno policijsko odjeljenje, ali i kao pomoćnik policije za borbu protiv kirminala“, piše portal Standard.
Zvanično, iz Uprave policije bili su škrti na riječima. „Imajući u vidu fazu postupka, odnosno zakonska ograničenja, ne može se saopštiti više detalja. Policija sarađuje i postupa po nalogu Specijalnog državnog tužilaštva u ovom slučaju”, stoji u kratkom saopštenju objavljenom nakon Knaževićevog privođenja.
Kolege policajci i novinari nijesu jedini koji su bili spremni da pohvale Kneževićev dugogodišnji doprinos službi. „Za svoj dosadašnji rad i ostvarene rezultate višestruko je nagrađivan”, piše na sajtu Vlade u njegovoj službenoj biografiji. Tu možemo saznati da Knežević u crnogorskom MUP-u radi od 2000. godine, dok se na rukovodećim pozicijama nalazi od 2004.
Od 2004. do 2009. godine obavljao je poslove načelnika Odjeljenja za borbu protiv droge u CB Podgorica. Potom je, do 2018. bio rukovodilac grupe pa potom i cijelog Odsjeka za borbu protiv krijumčarenja droga u sjedištu Sektora kriminalističke policije. Narednih godinu dana je u Specijalnom policijskom odjeljenju rukovodio Grupom za istrage organizovanog kriminala, terorizma i ratnih zločina, da bi u periodu od 2019. do 2021. godine obavljao poslove rukovodioca Odsjeka za borbu protiv krijumčarenja droga u Sektoru za borbu protiv organizovanog kriminala i korupcije kojim je rukovodio Zoran Lazović.
Svetlana ĐOKIĆ
Pročitajte više u štampanom izdanju Monitora od petka 24. marta ili na www.novinarnica.net
Komentari
Izdvojeno
KAKO PRONAĆI IMOVINU JAVNIH FUNKCIONERA SKRIVENU U INOSTRANSTVU: ASK dobija oštrije zube

Istovremeno sa donošenjem novog Zakona o sprečavanju korupcije, Ministarstvo pravde najavljuje sporazum po osnovu koga će se moći kontrolisati imovina ovdašnjih funkcionera u Srbiji i Sjevernoj Makedoniji
Prema izvještaju globalne nevladine organizacije Transparensi Internešnel, prošle godine se povećala percepcija korupcije u Crnoj Gori, zbog čega je naša zemlja nazadovala na njihovom Indeksu korupcije.
Još od 2014, kada je prvi put donesen Zakon o sprečavanju korupcije, Crna Gora pokušava da pronađe način da se izbori sa funkcionerima koji su javni interes podredili vlastitom. Primjena tog zakona uglavnom se svela na (samo)popisivanje imovine državnih funkcionera, bez ozbiljnijih provjera tačnosti dostavljenih podataka ili ispitivanja porijekla kapitala kojim raspolažu ljudi kojima su povjereni odgovorni državni poslovi.
Prvi državni organ koji se bavio ovim poslom bila je Vladina Komisija za sprečavanje konflikta interesa, koja je vodila imovinske kartone funkcionera. Njen bivši predsjednik Slobodan Leković nazvao je taj organ „tigar bez zuba“. Aludirao je na to kako funkcioner formalno mora da prijavi imovinu, ali ukoliko to ne bi učinio – Komisija nije mogla da ga natjera, niti da ga sankcioniše.
Odredbe Zakona o sprečavanju korupcije izmijenjene su i rođena je današnja Agencija za sprečavanje korupcije (ASK). Iako joj je zakon dao zube, odnosno nadlženosti i alate da natjera funkcionere da prijave imovinu, a njoj mogućnost da istu provjeri i ispita, Agencija je bježala od nekih funkcionera, poput predsjednika Mila Đukanovića, kasnije i premijera Dritana Abazovića, dok je na drugima oštrila i zube i kandže, poput bivše članice Savjeta ASK Vanje Ćalović Marković.
Međutim, poslovi Agencije su se svodili, kada je riječ o sukobu interesa i eventualnim zloupotrebama, uglavnom na kršenja formalnosti i tehnikalija, a ne na ispitivanje imovine i utvrđivanje njenog porijekla.
Predstavnici ASK-a su se više puta pravdali da je to posao za tužilaštvo, a ne za njih. Demantuje ih ipak slovo Zakona o sprečavanju korupcije koji kaže da Agencija vrši provjeru podataka iz Izvještaja (imovinskih kartona) „upoređivanjem tih podataka sa prikupljenim podacima o imovini i prihodima javnog funkcionera od organa vlasti i pravnih lica koji raspolažu tim podacima“.
Ti organi vlasti i pravna lica dužni su da, u roku i na način koji odredi Agencija, dostave sve tražene podatke i obavještenja, odnosno stave na uvid traženu dokumentaciju u skladu sa zakonom. „Ukoliko Agencija u postupku provjere utvrdi da su imovina i prihodi javnog funkcionera i povezanih lica sa javnim funkcionerom veći u odnosu na realne prihode, javni funkcioner je dužan da, na zahtjev Agencije, u roku od 30 dana, dostavi detaljne podatke o osnovima sticanja imovine i prihoda“, piše u zakonu.
Manjkavosti Agencije primijetili su, uz javnost i državne organe, i naši evropski partneri. Savjet Evrope nedavno je izradio studiju o reformi Agencije za sprečavanje korupcije. Eksperti SE predložili su da se razmotri uvođenje prava ASK-u da traži informacije, zaključuje i sprovodi sporazume sa drugim zemljama. To se navodi u analizi djelova Zakona o sprečavanju korupcije koji uređuju sukob interesa, ograničenja i izvještaje o prihodima i imovini, poklone, donacije i sponzorstva, koju su izradili eksperti Valts Kalniš i Jure Škrbec.
Taj dokument, između ostalog, predviđa i da treba „razmotriti eksplicitno propisivanje obaveza i ovlašćenja Agencije u pogledu praćenja načina života, uključujući i sagledavanje stvarnih okolnosti na terenu (nekretnine, prevozna sredstva)”.
Ivan ČAĐENOVIĆ
Pročitajte više u štampanom izdanju Monitora od petka 24. marta ili na www.novinarnica.net
Komentari
Izdvojeno
MONITOROVA ANKETA: Iz neizvjesnog u neizvjesno

Pitali smo: kako komentarišete prvi krug predsjedničkih izbora
PREDRAG ZENOVIĆ, POLITIČKI ANALITIČAR
Mobilizacija glasača koji nisu dio ,,partijske mašinerije”
Iako su svi lideri političkih partija zadržali svoj izborni rezultat, uspjeh Jakova Milatovića govori o izbornoj mobilizaciji birača koji nisu dio „partijske mašinerije“, koji su postali dijelom i imuni na partijsko zapošljavanje, svih onih koji razmišljaju van identitetske matrice, desne nacionalističke politike, a koji su u svom svakodnevnom životu vidjeli efekte socio-ekonomskog programa Evropa sad.
DUŠKO VUKOVIĆ, NOVINAR
Prošlo vrijeme lidera partija
Prvi krug izbora za predsjednika Crne Gore pokazao je, nadam se, da je prošlo vrijeme kandidovanja za ovu državnu funkciju lidera političkih partija i da se ubuduće mora voditi računa o tome da je predsjednik države neko ko, prema Ustavu, predstavlja svu raznolikost crnogorskog društva, odnosno političke zajednice.
DEJAN MILOVAC, MANS
Rezultat najviše iznenadio Đukanovića i Mandića
Rezultat prvog kruga ovogodišnjih izbora je iznenadio mnoge, možda najviše same takozvane favorite Mila Đukanovića i Andriju Mandića kao reprezente polarizovane Crne Gore i dva suprostavljena politička i nacionalna ekstrema. Rezultat koji je ostvario Jakov Milatović je vjerujem iznenađenje i za ljude iz Pokreta Evropa sad (PES), naročito nakon svega onoga što se dešavalo sa kandidaturom Milojka Spajića.
OMER ŠARKIĆ, GRAĐANSKI AKTIVISTA
Drugi krug neće biti miran
Izvanredan rezultat Milatovića, očekivani stepen podrške Đukanoviću, neuspjela „transformacija“ Mandića i razočaravajući rezultat po njega i Front, Bečićevo tavorenje i izostanak za njega očekivane podrške, fijasko Vuksanovićke i Danilovića – bio bi najkraći opis prvog kruga rezultata izbora. Koliko god biračima Draginja Vuksanović bila simpatična ili ne, jedina je povukla onaj potez koji se očekuje od političara kada naprave loš izborni rezultat – da podnesu neopozivu ostavku.
ANA NENEZIĆ, CEMI
Poruka građana parlamentarnoj većini
Predsjednički izbori su održani u kontekstu političke i institucionalne krize, uz jaku političku polarizaciju crnogorskog društva, po pravilima nereformisanog seta izbornih zakona, čiju implementaciju hronično prate problemi koji se ponavljaju iz jednog u drugi izborni ciklus. Višegodišnje preporuke Venecijanske komisije, OSCE ODIHR misija i domaćih posmatračkih organizacija nijesu uvažene, niti inkorporirane u izborno zakonodavstvo.
MILICA KOVAČEVIĆ, CDT
Izborna reforma neophodna
Prvi krug predsjedničkih izbora u Crnoj Gori obilježili su slabost i politizovanost institucija koje sprovode izbore, pravni i praktični problemi koji su prouzrokovani izostankom političke volje da se sprovede temeljna izborna reforma, te apsolutna nepripremljenost institucija i društvenih činilaca na odbranu izbornog procesa od dezinformacija i stranih uticaja. Ono što ostaje kao najsnažniji utisak je sporni proces potvrđivanja predsjedničkih kandidatura, u kome su ponovljene zloupotrebe ličnih podataka građana, a Državna izborna komisija je preuzimanjem nadležnosti druge institucije, većinskom voljom njenih članova iz političkih partija, postala direktni učesnik izbornog procesa i u njega na velika vrata uvela uticaj drugih država.
Milena PEROVIĆ
Pročitajte više u štampanom izdanju Monitora od petka 24. marta ili na www.novinarnica.net
Komentari
-
Izdvojeno3 sedmice
ANKETA: Favoriti i saputnici
-
FOKUS3 sedmice
PRVI PREDSJEDNIČKI IZBORI NAKON PADA DPS-a: Na čijoj je strani neizvjesnost
-
FOKUS4 sedmice
ĐUKANOVIĆ I PREDSJEDNIČKI IZBORI: Nagovoren?
-
OKO NAS2 sedmice
ULCINJSKA PORT MILENA: Od simbola grada do septičke jame i nazad
-
DRUŠTVO4 sedmice
18 GODINA NAKON UBISTVA INSPEKTORA SLAVOLJUBA ŠĆEKIĆA: Suđenje bez kraja
-
INTERVJU3 sedmice
BETI LUČIĆ, GLUMICA: Nikog ne zanima mrtvo kazalište
-
FOKUS1 sedmica
PRVI KRUG PREDSJEDNIČKIH IZBORA: Poraz ili pobjeda Đukanovićevog i Mandićevog partnerstva
-
ALTERVIZIJA4 sedmice
Veliki prelom