Povežite se sa nama

INTERVJU

FILIP ŠVARM, ODGOVORNI UREDNIK NEDJELJNIKA VREME: Ne očekivati puno od suđenja mafijašima

Objavljeno prije

na

MONITOR: Nejasne su okolnosti predaje Darka Šarića. Šta o tome mislite?

ŠVARM: Što se tiče Šarićeve predaje mi ne znamo ništa osim onoga što je službena verzija. Prema toj službenoj verziji Šarić se krio u Južnoj Americi. U kojoj zemlji? Tu znamo glasine: pominju se i Venecuela i Urugvaj, Argentina, Brazil… Da li je to tačno? Ne znamo. Interesantno je pitanje zbog čega se Šarić predao? Očigledno, da su Šariću bile na tragu američka DEA i druge službe, ali verovatno su mu bili na tragu i njegovi tzv. poslovni prijatelji iz Južne Amerike. Mislim da je u jednom trenutku on odlučio da mu je bolje da bude živ u zatvoru u Ustaničkoj ulici nego mrtav u Bogoti, Johanesburgu ili nekom drugom gradu. A zašto te zemlje odakle se Šarić pojavio ćute, pa verovatno stvar leži i u toj nekoj međunarodnoj proceduri, odnosno da je Šarić uhapšen u nekoj zemlji on bi išao u pritvor, pa u ekstradicioni zatvor, pa bi se na njegovo izručenje čekalo.Mislim da je postignut dogovor između te zemlje i Srbije, a to bez Amerikanaca nije moglo, da se Šariću omogući da sleti u Podgoricu u iznajmljenom avionu. I onda niko nije pravio pitanje.

MONITOR: Šarić je u sudu optužio bivšu vlast da mu „smješta”?
ŠVARM: Svi veliki procesi uključujući i ovaj protiv Šarića, da pomenemo Legiju, Jocu Amsterdama i druge kojima je u sličnim procesima suđeno, svi ti optuženici se pozivaju na svoje informacije o raznim političkim spletkama, spremni su d a govore o političarima koji su navodno duboko umešani u mafijaške poslove, svi oni govore da im je namešteno odnosno da su žrtve političkog progona. U suštini kada se ta suđenja malo bolje pogledaju, shvati se da se gotovo ništa ili samo malo iz njih sazna. Na procesima i za ubistvo Ivana Stambolića i za ubistva zemunskog klana i za atentat na premijera Đinđića i za Ibarsku magistralu, Legija je ispričao fantastične priče. Uz sav napor da se u njih povjeruje, nemoguće je, a tim pre što za njih nije bilo dokaza. Tako postupa i Šarić. On zna da ništa neće dobiti ako optuži aktuelnu vlast. Tim pre, što ti ljudi nisu bili na vlasti u trenutku kada je on radio to što je radio. On na taj način želi da se umili novim vlastima, pa da dobije neke povlastice ili se možda nada da će stvoriti dovoljno veliku kakofoniju na suđenju pa da se na taj način pokuša izvući. Ne verujem da će od toga biti išta jer ako Šarić nekoga optuži, a on sam ima sudski potvrđenih trinaest optužnica, on je čovek kojeg terete za šverc 5,7 tona kokaina, za pranje najmanje 22 miliona dolara, jasno je da će taj čovek pokušati da podmeće drugima i da izmišlja, samo da bi sebi olakšao. To što će on nekoga optužiti, ponavljam, ne znači mnogo ili ne znači ništa, ali to ne znači da pravosuđe dakle institucije ne bi trebalo da to provere. Provera bi morala biti u skladu sa zakonom, u institucijama a ne da se na osnovi Šarićevih izjava, lupetanja i prozivanja podiže politički rejting i organizuje hajka na političke i svake druge protivnike.

MONITOR: Šarić je odbio da svjedoči u slučaju Dačićevog šefa kabineta Lazarevića. Šta tu pokušava da postigne?
ŠVARM: Lazarević se sumnjiči za odavanje podataka koji su bili vezani za delovanje Šarića i njegovog klana. Šarić je tu pozvan kao svedok jer ne može u tom slučaju biti optužen kao što je u mnogim drugim slučajevima.On je tu odbio da govori verovatno da ne bi slučajno rekao nešto protiv sebe što bi impliciralo d a je on zaista šef tog narkoklana, a on tvrdi da nije… Ako bi u slučaju Lazarević učestvovao kao svedok time bi indirektno priznao svoju umešanost u poslove klana. Ali, on će o tome svakako biti pitan kada bude ročište za šverc kokaina, pa ćemo onda videti šta će da kaže.

MONITOR: Kakva je pozicija tužilaštva u odnosu na izvršnu vlast, da li se tu nešto mijenja, nagore ili nabolje?
ŠVARM: Hajde da to ovako kažemo. Mi ovde imamo jedan glavni faktor a to je politička volja. Kada postoji politička volja, kada se od toga napravi program i kampanja, onda se i hapsi.

MONITOR: Pa to je ona onda iznad zakona, najveća moć u državi?
ŠVARM: Pa ponekad izgleda da je ta volja jača od zakona, ali za nas je još bitnije da mi ni danas kao ni ranije nemamo jačanje i osposobljavanje institucija da rade svoj posao. Hoću da kažem da bi tužilac trebalo da bude taj koji pokreće postupke, da on objasni zašto se postupak pokreće i pritom da se drži i zakona a ne ovo što mi danas imamo da najpre o nekom postupku čitamo u tabloidima ili čujemo u izjavama političara koga bi trebalo hapsiti, pa tek onda imamo hapšenje. Mi vidimo da je tužilaštvo neretko u službi političke volje. Imamo obrnut proces, jačamo populizam a ne osnažujemo institucije da rade svoj posao.

MONITOR: Zato što to političari ne žele?
ŠVARM: Institucije koje rade svakako sprečavaju političare da rade ono što mogu. Ako postoje razvijene institucije manji je prostor za političke zloupotrebe, to je poznato.

MONITOR: Gotovo u svim kalkulacijama oko toga ko ulazi u novu srpsku vladu, pominje se šef Tadićevog predsjedničkog kabineta Miki Rakić.U čemu je stvar sa Mikijem Rakićem i šta će da bude ako on ne uđe u vladu?
ŠVARM: S kim će napraviti vladu, mislim da zna samo Aleksandar Vučić. SNS ima apsolutnu većinu, a sa Mađarima i dvotrećinsku. Nikada Srbija u svojoj istoriji nije imala jačeg premijera. Najveći oponenti Mikija Rakića, Dragan Đilas ili neki drugi, u izbornoj kampanji kada su pljuštale optužbe i protivoptužbe, ne dovode u pitanje zasluge Mikija Rakića, bilo da je reč o borbi protiv organiziranog kriminala ili o saradnji sa Haškim tribunalom. Nema disonantnih tonova da je Miki Rakić zaslužan za započinjanje borbe protiv organiziranog kriminala i da se završila saradnja sa Haškim sudom, hapšenjem Karadžića i Mladića. Sem toga on je je i lični prijatelj Aleksandra Vučića a ovaj je najavio spremnost da u vladu inkorporira i neke ljude iz prethodnih vlada koji imaju zapažene rezultate, pre svega one koji su se pokazali kao vredne tehnokrate.

MONITOR: Prema Tadićevim riječima njegovi neće u vladu ako tamo bude Dačić sa svojima?
ŠVARM: Mislim da je to prilično jednostavno. Dačić je ponovio izborni rezultat, ali je on ranije imao zlatnu dionicu. Obe partije koje su tada pretendovale da sastave vladu, i DS i SNS su se otimale o Dačića. Odlučio je da bude premijer, ali kako nije imao većinu u vladi, tada je počeo i njegov sunovrat.Vrlo brzo smo shvatili da je on formalni premijer a da je stvarna vlast u rukama Vučića kao prvog potpredsednika vlade. Imamo i Borisa Tadića koji je napravio stranku 40 dana pre izbora. Javnost je to protumačila kao Tadićev potez radi ulaska u vladu sa naprednjacima. Ulazak Tadića u vladu bi trebao da ima i nešto principijelno a ne samo želju da se uđe u vladu. I zato imamo fokus na taj odnos između Tadića i Dačića, gde Tadić vodi kampanju protiv Dačića a ovaj mu odgovara. Jer, ako Tadić uđe sa Dačićem u vlast pokazaće da je cijepanje DS i sve drugo što je Tadić govorio i radio bilo samo zato da bi se ušlo u vlast. Otud ta priča – ako uđe SPS, Tadić neće. A 2008. Tadić je sklopio dogovor sa Dačićem, a njih su dvojica potpisivali istorijske sporazume o izmirenju, pa ta priča o dva bola.

MONITOR: Da li je Dačić sa svim aferama koje su se u vezi sa njim pojavile uopšte potreban Vučiću?
ŠVARM: Nije potreban. Vučiću niko nije potreban.

Presuda Amsterdamu očekivana

MONITOR: Oslobađanje Sretena Jocića od optužbe da je organizator ubistva Ive Pukanića i Nike Franića je neke veoma iznenadilo?
ŠVARM: Moram priznati da sam očekivao oslobađajući presudu iz jednog prostog razloga : zato što je za isto djelo Joca Amsterdam oslobođen i u Zagrebu. Bilo bi čudno da je on za isto djelo bio osuđen u Beogradu a da nema novih dokaza.Da se nisu pojavili kao ni neka nova svedočenja koja bi ga teretila. I tu teško nešto može da se kaže ili doda.

Jocić je optužen kao organizator a ne naručilac Pukanićevog ubistva i takođe nije dokazano da je on organizovao grupu koja je izvršila atnentat,ali da je grupa postojala to je jasno: zna se ko je pratio, koje je pripremao ubistvo…Verujem da svi umešani ne znaju, ali sigurno da neki od njih znaju ko je naručilac ubistva Pukanića i Franića, ali ne žele o tome da govore: ili su ucenjeni, ili su preplašeni ili su podmićeni.

 

Vučiću sva odgovornost

MONITOR: Vučić kao da želi -zbog kadrovskih slabosti svoje stranke, i zbog najave vrlo teških i restriktivnih reformi- da dobije podršku sa strane i odijeli odgovornost?
ŠVARM: Vučić i da uzme sve u vladu, odgovornost je na njemu. Zna se ko je dobio koliko na izborima, ko odlučuje i ko je odgovoran. Što se tiče kadrovskog potencijala – ništa SNS nije ni gori ni bolji od drugih stranaka. Kadrovi se uvijek stvaraju uz vlast.Ako nisu bili članovi stranke, postaće nekakvi simpatizeri, biće već nekako postavljeni. Čitava naša politička istorija nam to pokazuje.A druga je stvar što vi morate da namirite vaše partijske kadrove.A to nema nikakve veze sa njihovom sposobnošću ili nesposobnošću. I uvek je drama svakog premijera kako da kompenzira tehnokrate i ljude koji su ga doveli na vlast. To će biti problem.

U ovom trenutku Dačić ne treba nikome.Teško je zamisliti da on bude i stožer opozicije jer je suviše slab. Ali, moguće je da će Dačić ipak na neki način participirati u vlasti. Kad kažem to, mislim da će učestvovati on tj. SPS, a ne koalicija okupljena oko njega.Ali bi imao sasvim drugačiji položaj nego ranije.Afere uvek stoje kao Damoklov mač iznad Dačića i tu su da obezbjede da SPS i koalicija oko njega, rade šta bi trebalo da rade.

Nastasja RADOVIĆ

Komentari

nastavi čitati

INTERVJU

DŽEVDET PEPIĆ, PROFESOR ISTORIJE I POLITIČKI ANALITIČAR: Partijski  „predizborni brakovi“  zbog straha od izbornog kraha

Objavljeno prije

na

Objavio:

Naravno da će  rezultati izbora u Podgorici  biti na svoj način i ” lakmus papir ” stanja na republičkom nivou.  No, očekujem, ovi izbori neće baš u potpunosti razbistriti  podgoričku političku scenu

 

MONITOR: Bliže se podgorički izbori. Kako vidite saveze koji su za tu utrku napravljeni i kampanju koja je u toku?

PEPIĆ: Ovi  vanredni podgorički izbori privukli su najveći broj učesnika do sada . Primijetno je i  da u njima učestvuje najviše predizbornih koalicija. Naravno, one su legalne i legitimne, u nekim situacijama moglo bi se reći i poželjne, ali mislim da su ove i ovakve koalicije ” predizborni brak” većini političkih subjekata koji sačinjavaju, spas od njihovog političkog kraha . Prije da se udružuju zbog straha od birača. Slobodan sam reći, da se ove koalicije  stvaraju najviše iz ličnih razloga. Ako su već, kako nam se prikazuju, toliko  uvjereni  u svoje vizije i misije , dobro bi bilo da samostalno učestvuju, pa da se vidi koliko je onih koji ih podržavaju. Ovako,  kada se postigne neki izborni rezultat, na scenu  stupa njihovo pregovaračko i ucjenjivačko umijeće.
Što se tiče kampanje između učesnika , ona može da djeluje žestoko. Ali, ja sam očekivao još žešću. Poznato je da su ove podgoričke izbore  proizveli ne međupartijska  već unutarstranačka prepucavanja. Oni koji su se do nedavno kleli u ” vječna prijateljstva i saradnju ”  imaju i imali bi što reći jedni o drugima. Ostaje utisak bez obzira na ponekad žešću retoriku i prepucavanje , da i nijesu baš spremni da iznesu sve jedni o drugima. Drago mi je što su , bez obzira na prepucavanja političara , građani  sve imuniji na te pojave . Neka se taj i takav trend i nastavi.

MONITOR: Jesu li izbori u Podgorici „sve samo ne lokalni“, kako je kazao Saša Mujović, ministar energetike koji predvodi kampanju za PES i Demokrate?

PEPIĆ: Pa dobro, zbog broja birača izbori u Podgorici, nemaju samo lokalni  već  širi značaj.   Podsjećam  da su  vanredne izbore u glavnom gradu  proizvela unutarpartijska pucanja u PES- u. Ovi izbori su poseban  test za PES , i tu sam saglasan sa g. Mujovićem. Mislim da je onaj prošlogodišnji uspjeh na junskim republičkim izborima  dobrano uzdrman.  Predviđam  da će PES izgubiti značajan broj birača na ovim podgoričkim izborima. Ne samo zbg nekih pogrešnih političkih poteza, već i zbog primjetno iznevjerenih očekivanja i nejasnoća oko primjene i programa Evropa sad 2.
Naravno da će  rezultati izbora u PG biti na svoj način  lakmus papir stanja na republičkom nivou. No očekujem da ovi izbori neće baš u potpunosti ” razbistriti ” podgoričku političku scenu. Smatram da bi bilo jako dobro da pokret Preokret  postigne dobar rezultat. Iskreno mislim da je Srđan Perić daleko najbolja ponude za ove izbore!

Milena PEROVIĆ
Pročitajte više u štampanom izdanju Monitora od petka 13. septembra ili na www.novinarnica.net

Komentari

nastavi čitati

INTERVJU

DR RASTKO MOČNIK, SOCIOLOG IZ LJUBLJANE: Završetak rata u Ukrajini je u interesu Njemačke, ali o tome neće odlučivati ni EU ni Njemačka

Objavljeno prije

na

Objavio:

Kada je Zapad potkopao rusko-ukrajinski sporazum, rat je poprimio svjetsko-političke razmjere. A igrači koji odlučuju na tom planu su Kina, BRIKS (Brazil, Rusija, Indija, Kina, Južna Afrika) i SAD

 

 

MONITOR: Njemački kancelar, Olaf Šolc, smatra da je neophodno brzo sazvati novu međunarodnu mirovnu konferenciju o prestanku rata u Ukrajini, ali na kojoj bi sada učestvovala i Rusija. Mogu li se predvidjeti rezultati tog novog pokušaja, s obzirom na Vaše stanovište da Rusija sada ratuje za novi svjetski poredak a ne – kao na početku, za „novu sigurnosnu arhitekturu u Evropi“?

MOČNIK: Izgleda da su ratni ciljevi Ruske federacije na početku bili da brzim udarom sruši režim u Kijevu, postigne neutralnost Ukrajine, zaustavi širenje NATO pakta i osigura ugodno rešenje za pobunjene oblasti na istoku Ukrajine. Režim nije pao, ali su se Rusi na pregovorima sa njegovim predstavnicima u Istanbulu početkom marta 2022. dogovorili više-manje u tom smislu. U tom trenutku je Zapad (tj. SAD sa saveznicima) hitno intervenisao preko Borisa Džonsona, zabranio ukrajinskoj vladi da se bilo šta dogovara sa Rusima i verovatno obećao izdašnu pomoć Ukrajini da protera rusku vojsku sa svoje teritorije. Evropska unija se smesta – i protiv svojih interesa – svrstala uz SAD i uključila u njihov „posrednički rat“ protiv Rusije. To je gurnulo EU u recesiju, a posebno je pogodilo Nemačku i njenu strategiju uvoza energenata i sirovina iz Rusije i izvoza visokotehnoloških proizvoda u Rusiju i Kinu. Nemačka sada vojnom industrijom pokušava da spase svoju privredu, pa nameće svoje oružje saveznicima, ali to nije dovoljno. Završetak rata u Ukrajini je u interesu Nemačke, ali o tome neće odlučivati ni EU ni Nemačka. Šolc rešava spoljnopolitički i unutrašnjepolitički debakl svoje vlade. Ali sumnjam da će uspeti. Kada je Zapad potkopao rusko-ukrajinski sporazum, rat je poprimio svetsko-političke razmere. A igrači koji odlučuju na tom planu su Kina, BRIKS (Brazil, Rusija, Indija, Kina, Južna Afrika) i SAD.

Nastasja RADOVIĆ
Pročitajte više u štampanom izdanju Monitora od petka 13. septembra ili na www.novinarnica.net

 

 

Komentari

nastavi čitati

INTERVJU

DRAGOLJUB VUKOVIĆ, NOVINAR: Sjaši Kurta, da uzjaše Murta

Objavljeno prije

na

Objavio:

Svakodnevna politička praksa  pokazuje da su političke partije interesne grupacije kojima je prva rupa na svirali lični interes njihovih rukovodstava i prvih ešalona klijenata, a javni interes ona deveta. Vezivno tkivo u takvim interesnim grupacijama mogu biti i nacionalna, religiozna i ko zna još kakva osjećanja, ali ona su tu da zamagle suštinu.  To je malograđanska politička šema koja sve više udaljava Crnu Goru od ideje građanske države

 

 

MONITOR: Boris Raonić opet je izabran na poziciju generalnog direktora RTCG. Očekivano?

VUKOVIĆ: Da, nažalost, opet ćemo na neodređeno vrijeme imati nezakonito izabranog generalnog direktora nacionalnog javnog medijskoj servisa i, sljedstveno, nezakonite ishode svega što on bude činio, čak i ako to, nekim čudom, na dobro izađe. I ko zna koliko dugo će trajati to neodređeno vrijeme – možda onoliko koliko je Borisu Raoniću trebalo da okonča studije prava na crnogorskom državnom univerzitetu. (Pohvalno je što Raonić nije kupio diplomu, nego je marljivo godinama učio i spremao se za ovako odgovornu funkciju.)

Raonić i njegovi politički mentori skrivaju od javnosti da je ovdje riječ o namjeri da se obori neki Ginisov rekord. Red bi bio da nam makar kažu koji rekord napadaju.

Da li je bilo očekivano? Naravno da je bilo. Organizovanu grupu lovaca na Ginisove rekorde nije mogla omesti javna kritika niti sudske presude. Za njih ne važe pravila ni zakoni. Oni uvode revolucionarne novine u naš pravni sistem i društveno-politički život. Ej, za revolucionare važe samo zakoni koje oni vaspostavljaju.

MONITOR: Kako vidite stanje RTCG nakon avgusta 2020.?

VUKOVIĆ: Sjaši Kurta da uzjaše Murta… To bi, u najkraćem, bila slika medija koji je u javnom vlasništvu i od koga građanke i građani (koliko god da ih ima s pravom da se tako zovu) očekuju da bude nezavisan, u njihovoj službi i radi u njihovom interesu. Od nove vlasti se očekivalo da ne ponavlja loše prakse svojih prethodnika i ona je tako nešto i najavljivala, ali se vrlo brzo viđelo da od suštinskih promjena na bolje neće biti ništa. Kada je u pitanju RTCG, to je odmah bilo vidljivo kroz kadrovsku politiku koja je vonjala na partijske katakombe. Novi, nezakonito izabrani, menadžment je nastojao da zasjeni navodnom otvorenošću, povećavajući u programima politička laprdanja na entu, a zanemarujući suštinske novinarske sadržaje koji bi trebalo da svestrano, produbljeno i kritički izvještavaju o svemu što se tiče života i perspektiva obične crnogorske čeljadi.

Novi menadžment nije, čak, promijenio ni glupi redosljed informacija u meteo prognozi, koji je naslijedio od prethodnika, a po kome ispada da je publici RTCG važnije da prvo čuje kakvo će vrijeme biti u Skandinaviji nego u Crnoj Gori. Time se, valjda, zaklinje da se neće skrenuti s euroatlantskog puta. Sprdnja!

Posebno je indikativno to što Skupština, kao formalni osnivač RTCG, nije našla za shodno da otvori debatu povodom sudski potvrđenog kriminalnog ponašanja menadžmenta nacionalnog javnog emitera. Sve partije, izgleda, od toga imaju neke koristi.

MONITOR: A generalno, rezulatate vlada koje su se izmijenile nakon pada DPS-a? Nedavno je obilježeno četiri godine od tog datuma.

VUKOVIĆ: Jedini rezultat koji je vrijedan pažnje je nova politička dinamika koja, na duži rok, možda izrodi neke pozitivne rezultate. Promućkali smo političku retortu i sada nam preostaje da čekamo i vidimo krajnji rezultat toga procesa.

MONITOR: Vidite li promjene?

VUKOVIĆ: Suštinske ne, a jedino su one važne. Suštinske u smislu da se uspostavi sistem institucija koje će garantovati ostvarivanje strateških ciljeva, zapisanih u Članu. 1 Ustava – „Crna Gora je nezavisna i suverena država, republikanskog oblika vladavine. Crna Gora je građanska, demokratska, ekološka i država socijalne pravde, zasnovana na vladavini prava“.

MONITOR:  Bliže se podgorički izbori. Kako vam izgledaju svakodnevne međusobne optužbe većine političkih aktera u ovoj skoroj utrci?

VUKOVIĆ: Nedavno sam na svome FB profilu, inspirisan aktuelnim političkim dešavanjima, napisao da su naši političari članovi legalizovanih bandi od kojih društvo, za sada, nema efikasnu zaštitu! Moja FB prijateljica i koleginica je rekla da je to definicija za udžbenike. Možda je ovo pregruba definicija, ali svakodnevna politička praksa – i ne samo kod nas – pokazuje da su političke partije interesne grupacije kojima je prva rupa na svirali lični intres njihovih rukovodstava i prvih ešalona klijenata, a javni interes ona deveta rupa. Vezivno tkivo u takvim interesnim grupacijama mogu biti i nacionalna, religiozna i ko zna još kakva osjećanja, ali ona su tu da zamagle suštinu.  To je malograđanska politička šema koja sve više udaljava Crnu Goru od ideje građanske države. Tako kontaminirana politička podloga je prirodno tlo za ogovaranja i svađe, a te svađe odličan predložak za svakodnevno palanačko ispiranje usta, koje dodatno podstiču mediji i društvene mreže.

MONITOR: Koliko je često ugroženo funkcionisanje institucija zbog političkih borbi unutar vlasti?

VUKOVIĆ: Mi imamo fasadne institucije i one su takve zahvaljujući malograđanskom shvatanju politike koja zanemaruje javni interes i opštu dobrobit.

MONITOR: Šta  to govori?

VUKOVIĆ:  Da mi tek treba da izgradimo institucije koje će biti armatura na kojoj počiva društveni dogovor o onim ciljevima koji su definisani na početku aktuelnog Ustava.

MONITOR: Popis, odnosno nacionalni identitet i jezik i dalje su teme koje su u fokusu i koje dijele crnogorsko društvo.  Kada ćemo izaći iz tog narativa?

VUKOVIĆ:  Nesporno je da je pitanje identiteta važno. Takođe je nesporno da u Crnoj Gori žive ljudi koji se različito nacionalno samoidentifikuju, pri čemu nacionalna binarnost (dvojediničnost) nije karakteristična samo za ljude koji pripadaju tzv. pravoslavnom korpusu (Crnogorci/Srbi) već je ima i u grupaciji koja se samoidentifikuje preko islama (Bošnjaci/Muslimani). Nesporno je i to da politička klasa ova pitanja posmatra iz malograđanske perspektive koristi i štete, i njima manje ili više vješto manipuliše.

Bojim se da nećemo ni brzo ni lako izađi iz te i takve priče. Preduslov za izlazak je napuštanje neustavnog modela koji podsjeća na takozvanu konsocionalnu demokratiju, karakterističnu za Liban, gdje se političke funkcije popunjavaju na osnovu vjerske pripadnosti. Preduslov je, takođe, bataljivanje priče o potrebi pomirenja, pri čemu se prvenstveno misli na mirenje Crnogoraca i Srba. Pojam pomirenja je manipulativan, samim tim što nikada nije postojao nacionalni sukob između Crnogoraca i Srba, pa se čini da se ovdje četništvo potura crnogorskim Srbima, a partizanstvo vezuje za Crnogorce ili – da odemo dalje u prošlost – bjelaštvo vezuje za Srbe, a zelenaštvo za Crnogorce. Pomirenje bi trebalo da znači traganje za zajedničkim imeniteljem, za kolektivnim MI koje će afirmisati sve, a neće unižavati nikoga. To kolektivno MI treba da bude izraženo i kroz naziv jezika i kroz državne simbole.

MONITOR: I dalje slušamo optimistične najave zvaničnka da bi mogli uskoro ući u EU. Krećemo li se suštinski ka društvu evropskih vrijednosti?

VUKOVIĆ: Jedina vizija koju dijeli naša politička klasa sastavljena od predstavnika svih nacija i konfesija je ulazak Crne Gore u Evropsku uniju, ali nikada nije jasno objašnjeno ni analizirano u čemu se tačno sastoji korist od toga ulaska i je li ta korist taktička i kratkoročna ili strateška i dugoročna. Sada, recimo, na primjeru odnosa prema Srbiji kada je u pitanju rudarenje vidimo da EU, tačnije jedna od njenih viđenijih članica (Njemačka) gleda na Srbiju iz perspektive kolonizatora. Da li to znači da bi sjutra, kada Crna Gora postane članica EU, naša politička klasa lakše pretvorila planinu Sinjavinu u vojni poligon ili u najveće balkansko pasište za preživare?  Bojim se da bi se prije desilo ovo prvo, ako geopolitički interesi Brisela i NATO-a budu to zahtijevali.

Kada je ova vizija artikulisana, EU je djelovala kao nešto što je vječno i u stalnom napredovanju. Sada je ta iluzija razbijena – EU ne izgleda ni vječno niti je u napredovanju. Prije bi se reklo da je riječ o ozbiljnom nazadovanju. To bi podrazumijevalo strateško preispitivanje odnosa Crne Gore prema EU, ali tako nešto se od ove i ovakve političke klase ne može očekivati.

„Proces pridruživanja EU na kraju može razočarati javnost“, skorašnja je izjava bivšeg euroatlantiste i doskorašnjeg ’sve i svja’ Crne Gore Mila Đukanovića.

Kada govorimo o evropskim vrijednostima, treba vidjeti da li je sadašnja EU na tragu vrijednosti koje mi podrazumijevamo kao evropske. Naša mila Evropa je kao kolonizator pljačkala druge kontinente, dva svjetska rata je zametnula, genocidom je rješavala jevrejsko pitanje, a onda, perući savjest, zajedno sa Amerikancima, otela Palestincima dio teritorije i darovala ga Jevrejima, koje sada podržava u njihovom genocidnom pohodu na Palestince.

Mislim da je Ustav Crne Gore pisan u duhu najviših civilizacijskih, što znači i evropskih vrijednosti. Na nama je da tu ustavnu formu ispunimo sadržajem. Ako mi nijesmo za to sposobni, ne očekujmo da će nam taj sadržaj oktroisati Brisel i njegova plutokratska birokratija.

Milena PEROVIĆ

Komentari

nastavi čitati

Izdvajamo