Povežite se sa nama

DRUŠTVO

KADRIRANJE NOVE VLASTI U BUDVI: Urbanizam sređuje kadar Branimira Gvozdenovića

Objavljeno prije

na

Običaj je da se svakoj novoj vlasti pruži grejs period lišen kritike za (ne)učinjeno od nekih 90 dana pa će tako biti i u slučaju Budve, što se ne odnosi i na predloge kadrovskih rješenja koje nudi opcija koja je osvojila većinu glasova na proteklim oktobarskim izborima, Demokrate CG, Demokratski front, koalicija Bura budi Budvu – SNP i Demos i koalicija Budva mora – URA,SDP, LP. Tri mjeseca nakon izbora i verifikacije odborničkih mandata, te izbora predsjednika Opštine Dragana Krapovića i predsjednika Skupštine Veselina Markovića, izvršna vlast nije kompletirana, ali su predlozi za funkcije opštinskih sekretara i direktora opštinskih preduzeća i javnih ustanova uglavnom poznati i – razočaravajući.

Odabir kadrova gotovo svih političkih partija daleko je od onoga što su građani Budve od ovih izbora očekivali dajući svoj glas strankama koje su obećavale bezuslovni otklon od dosadašnje pogubne vladavine DPS-a, kriminala i nepotizma, koji je blokirao lokalnu upravu posljednjih 15 godina. Grmjeli su lokalni opozicioni lideri tokom kampanje o depolitizaciji lokalne uprave, o nekom potpuno novom načinu vladanja Budvom, o stručnim, poštenim i nekompromitovanim ljudima koji će Budvu podići iz pepela. Pokazalo se, međutim, kako će političke dinastije koje su decenijama vladale Budvom, zamijeniti neke druge. Umjesto Marovića, Rađenovića ili Lazovića instaliraju se nove familije u izvršnoj vlasti.

Lideri lokalnih partija i partijica URA-e, Demosa i ostali, nisu odoljeli izazovu da u foteljama izvršne vlasti vide svoje najrođenije, sinove, kćeri, snahe, braću, sebe same i ostalu širu i dalju rodbinu, što je naišlo na veliko razočarenje birača.

Pronađen je način da se bivši DPS kadrovi ili sa njima povezane osobe i poslovni partneri članova budvanske kriminalne organizacije, ponovo nađu na ključnim mjestima u gradskoj vlasti, pa se mnogi Budvani tri mjeseca nakon izbora pitaju, šta se zapravo promijenilo.

Jedno od skandaloznih kadrovskih rješenja je predlog Demokrata da funkciju opštinskog sekretara za urbanizam povjeri Stevu Davidoviću, rukovodiocu Direktorata za državna planska dokumenta u Ministarstvu održivog razvoja i turizma. Davidović je kadar od povjerenja bivšeg ministra Branimira Gvozdenovića, u čijem mandatu godinama pokriva vrlo važnu poziciju sa koje je imao direktan uticaj na proces urbanizacije prostora budvanske opštine.

Davidović je na čelu Radnog tima Vlade CG za valorizaciju turističkih lokaliteta obuhvaćenih državnim studijama lokacije u okviru Prostornog plana posebne namjene za Morsko dobro, za Skadarsko jezero, područje Durmitora i u okviru prostornih urbanističkih planova opština. Pa i za realizaciju projekta Buljarica Bay.

Širok je dijapazon nedležnosti Davidovića koje su u sukobu sa interesima Opštine Budva, na koje su opozicione partije tokom izborne kampanje ukazivale.

Ključno pitanje oko kojeg je opozicija bila izuzetno angažovana, na kome je dobila značajan broj glasova, bila je izrada DSL za Luku Budva. Opozicione stranke su se protivile načinu na koji se radi ovaj planski dokument od strateškog značaja za razvoj grada, daleko od očiju javnosti i bez učešća građana Budve. Vodila se polemika u medijima, partije i nevladine organizacije potpisivale su deklaracije na tu temu.

Iz Davidovićevog Direktorata, u ime Ministarstva, opoziciji je upućen arogantan i uvredljiv odgovor u kome se opravdane primjedbe kvalifikuju politikanstvom a konkretni zahtjevi paušalnim i neodređenim, koji tobože ne daju prostora za argumentovan dijalog.

Budući glavni urbanista Budve trenutno pokriva veoma važnu funkciju predsjednika komisije za izradu Plana privremenih objekata u zoni morskog dobra. Zaslužan je za ucrtavanje niza kafića, diskoteka, restorana po pijesku crnogorskih plaža u skladu sa interesima povlašćene biznis elite iz redova vladajuće partije. Jedan od senzacionalnih betonskih objekata na pješčanom žalu jeste dvospratna diskoteka Torch na Slovenskoj plaži, koju je, navodno, izgradio sin bivšeg ministra Gvozdenovića.

Kako je došlo do preokreta da upravo Demokrate u svoju kvotu kadrovskih rješenja predlože gospodina Davidovića i kome je palo na pamet da se kadrovima iz Ministarstva održivog razvoja i turizma, čijom je zaslugom Budva postala urbanističko ruglo, spašava Budva, nije baš jasno. Mnogi vjeruju u teoriju ubacivanja Vladinih kadrova u novu lokalnu upravu koji će na licu mjesta biti od pomoći prilikom realizacije projekata od velikog interesa kao Buljarica, Luka Budva, ostrva Sv.Nikola i valorizacije drugih atraktivnih lokacija na teritoriji ove opštine.

Brojna su neočekivana kadrovska rješenja iza kojih je vidan uticaj DPS-a na novu vlast.Ne zna se gdje ih je više, kod Demokrata ili DF-a.

Na mjesto sekretara za investicije DF kandiduje Boža Vavića, višegodišnjeg poslovnog partnera Dragana Marovića sa kojim je osnovao kompaniju Elmos, pionira građevinske stambene industrije u Budvi. Biznis ekipa iz DF-a Vaviću dodjeljuje istu funkciju u sekretarijatu za investicije koju je do 2011, obavljao njegov poslovni partner Marović, zbog koje je uhapšen u poznatoj aferi Zavala.

Za funkciju predsjednika Skupštine predlaže se novi kandidat Đorđije Vujović (DF), dosadašnji direktor Zavoda za izgradnju Budve, koji je u vlasništvu kompanije iza koje stoji Olivera Ilinčić, partnerka Svetozara Marovića, ključnog aktera više budvanskih afera.

Fotelja direktora gradskog preduzeća Vodovod rezevisana je za Marka Radomana, poslovnog partnera Marka Kentere, čija je kompanija Kopirajt potpisnik sporazuma sa Specijalnim tužilaštvom o priznanju krivice za štetu nanijetu Opštini u iznosu od 3,8 miliona eura. Radoman je bio direktor opštinske firme Mediteran reklame koju je osmislio Kentera. Na mjesto direktora Vodovoda dolazi sa funkcije izršnog direktora privatne firme Lovćen film, vlasnika budvanskog bioskopa Cadmus, iza koje opet stoji Marko Kentera.

Poslovni aranžmani između Opštine i bioskopa bili su u lokalnom parlamentu na tapetu kritike opozicije, sadašnje pozicije, koja je tražila intervenciju Specijalnog državnog tužilaštva u ovom predmetu.

Zanimljiva je politička karijera i uspon u novoj vlasti Mihaila Đurovića, predsjednika Opštinskog odbora SDP-a, stranke koja je zajedno sa URA i LP osvojila jedan odbornički mandat. Đurović je duže od deset godina bio čuvar opštinske kase kao sekretar za finansije ispred koalicije DPS-SDP-LP koja je vladala Budvom. Tokom njegovog mandata Opština je doživjela finansijsku propast djelovanjem organizovanog kriminalnog klana. Sekretar Đurović ispratio je sva pustošenja opštinskog budžeta putem raznih cesija i sumnjivih isplata, milionskih garancija privatnim licima, kojima je budžet opštine, prema nalazu Specijalnog tužilaštva oštećen za desetine miliona eura.

U novoj postavi Đurović kao opozicionar napreduje, dobija fotelju potpredsjednika Opštine. Sa visoke funkcije ponovo drži pod svojom kontrolom opštinske pare i budžet, preko Petra Odžića člana opštinskog odbora SDP, predloženog za mjesto sekretara za finansije.

Nekima uspijeva da čitav svoj radni vijek provedu na vlasti bez obzira koja je politička opcija na sceni. Primjer doajena budvanske političke scene Đoka Pribilovića to potvrđuje.

Kao član Demokratske partije socijalista obavljao je funkciju ministra za urbanizam u Vladi Mila Đukanovića, bio je narodni poslanik i predsjednik Opštine Budva. Nakon prelaska u Narodnu stranku osvaja mandat opozicionog odbornika, da bi u novoj opštinskoj upravi, pred odlazak u penziju, kao kandidat DF-a zauzeo mjesto sekretara za društvene djelatnosti.

Uhljebljenje pred penziju stiglo je i za novog direktora Turističke organizacije Mladena Franovića, predstavnika budvanskih Demokrata, što je iznenađenje iz stranke koja favorizuje mlade.

Da nova vlast ne želi raskid sa nasleđem DPS-a očigledno je u postupku produženja mandata dosadašnjem direktoru Javnog servisa Radio i Televizija Budva Draganu Klariću. Njemu je krnji Savjet Televizije sa svega dva člana starog DPS saziva, produžio mandat kao vršiocu dužnosti direktora Javnog servisa. Što je jedinstven primjer da direktor iz aktivnog prelazi u v.d. stanje.

Bilo je za očekivati da vodeći partijski kadrovi jedne vlasti sami, uz prigodne pozdrave, napuste pozicije kada na scenu stupi neka nova garnitura. Što se u praksi po pravilu ne dešava, nego se usluge bez zazora nude svakome, bez obzira koje partijske boje nose.

Branka PLAMENAC

Komentari

DRUŠTVO

EUROPOL  IDENTIFIKOVAO NAJOPASNIJE KRIMINALNE MREŽE NA KONTINENTU: Mapa evropskog podzemlja

Objavljeno prije

na

Objavio:

Da kriminalno savezništvo ne poznaje jezičke, nacionalne, rasne ili vjerske barijere možda najbolje potvrđuje podatak da je među članovima 821 registrovane kriminalne mreže zastupljeno ukupno 112 nacionalnosti, pri čemu je dvije trećine kriminalnih mreža sastavljeno od pripadnika više nacionalnosti

 

Europol je prošle nedjelje objavio analizu kojom su objedinjenji podaci svih država članica Evropske Unije i 17 partnerskih zemalja Europola van EU o najopasnijim kriminalnim mrežama u Evropi. Rezultat je popis najopasnijih i najorganizovanijih kriminalnih grupa i njihovih članova. „Napravljen je jedinstven skup podataka o 821 kriminalnoj mreži najvećeg rizika, s opsežnim informacijama o svim aspektima koji ih opisuju i pomažu u procjeni njihove prijetnje. Ove kriminalne mreže, čije članstvo premašuje 25 .000 pojedinaca, odabrane su na temelju kriterijuma prijetnje koju predstavljaju. Te su mreže aktivne u nizu područja kriminala, od trgovine drogom do krijumčarenja migranata, imovinskog kriminala i drugih“, piše u izvještaju objavljenom na sajtu EUROPOL-a. Da bi lakše razumjeli pomenuti broj pripadnika kriminalnih organizacija „najvećeg rizika“, pomenimo da je on veći od broja zimus popisanih stanovnika Kotora, Danilovgrada, Ulcinja, Tivta, Pljevalja… Takođe, podaci nedavno predstavljeni u Briselu pokazuju kako kriminalne organizacije usko sarađuju sa svojim kolegama iz regiona, drugih djelova Evropa ali i onima sa drugih kontinenata. Tako je u izvještaju pod nazivom “Dekodiranje najopasnijih kriminalnih mreža EU“ navedeno da je nekoliko različitih kriminalnih grupa, sastavljenih od članova porijeklom iz bivših jugoslovenskih republika – Crne Gore, Slovenije, Hrvatske, Bosne i Hercegovine i Srbije „u velikom obimu“ uključeno u krijumčarenje kokaina iz Južne Amerike do različitih evropskih odredišta. Analizom pobrojanih kriminalnih mreža identifikovane su njihove osnovne karakteristike i „snažno prisustvo“ širom EU i regiona Zapadnog Balkana. „Oni su, takođe, uspostavili veoma snažno prisustvo u Latinskoj Americi, iskorišćavajući mogućnosti za korupciju u ključnim lukama i u brodarskim kompanijama. Oni na taj način vrše sveobuhvatnu kontrolu nad snabdijevanjem kokainom. Neke od ovih grupa su specijalizovane i, u velikoj mjeri, uključene u razne oblike nasilja, profesionalne otmice i pogubljenja, korupciju, pranje novca, trgovinu oružjem i eksplozivom i falsifikovanim dokumentima. Nasilje se, uglavnom, koristi kao odmazda za izgubljene ili propale pošiljke droge, ali i za sticanje dominacije nad teritorijom ili lancem snabdijevanja”, navodi se u izvještaju.

Svetlana ĐOKIĆ
Pročitajte više u štampanom izdanju Monitora od petka 12. aprila ili na www.novinarnica.net

 

Komentari

nastavi čitati

DRUŠTVO

PONOVNO PODIZANJE OPTUŽNICE U SLUČAJU PREDSJEDNIKA OPŠTINE BUDVA I JOŠ 20 OSUMNJIČENIH: Jesu li ispravljeni nedostaci optužnice

Objavljeno prije

na

Objavio:

Da dopuni optužnicu, na koju je sutkinja Vesna Kovčević imala dosta primjedbi,  Specijalno tužilaštvo je imalo rok od dva mjeseca.  Optužnica je dopunjena, a odgovor na to koliko kvalitetno,  će dati ročište za njenu kontrolu

 

 

Specijalno državno tužilaštvo ponovo je podiglo optužnicu protiv predsjednika Opštine Budva Mila Božovića i još 20 osumnjičenih, koju im je, prethodno, Viši sud u Podgorici vratio na doradu. To je zvanično objavljeno na sajtu Specijalnog državnog tužilaštva, ali u saopštenju osim inicijala osumnjičenih i krivičnih djela za koje se terete, nije bilo ni riječi o tome na koji način i kojim dokazima su dopunili optužnicu.

Da li će njihova dopuna biti dovoljna da vijeće sutkinje specijalnog odjeljenja Vesne Kovačević uvjeri da treba da se potvrdi tužilački akt biće poznato nakon kontrole optužnice, koja tek treba da bude zakazana.

Malo je poznato javnosti i zbog čega je sutkinja Kovačević presavila tabak i rekla da po prvoj optužnici ne treba da se sudi.

Prema rješenju koje je Monitor imao na uvid sutkinja Kovačević navela je da optužnica ne sadrži jasne i valjane razloge u pogledu postojanja osnovane sumnje u odnosu na okrivljene, odnosno ne sadrži razloge koji bi zadovoljili nezavisnog posmatrača da vjeruje da su okrivljeni osnovano sumnjivi da su izvršili svako krivično djelo koje je predmet optužbe.

Obrazlažući svoj stav, ona je kao jedan od razloga da vrati optužnicu navela  da Specijalno državno tužilaštvo nije pružilo konkretne dokaze da su Božović i suspendovani pomoćnik direktora Uprave policije Dejan Knežević odavali povjerljive bezbjednosne informacije ljudima iz kriminalnog miljea.

Tokom analize dokaza koji su joj predočeni, pravnu zamjerku našla je i kada je riječ o komunikaciji koju su prema tvrdnjama SDT-a, putem SKY aplikacije imali pripadnici ove kriminalne grupe

Naime, u aktu SDT-a koji se poziva na Skaj prepisku Ljuba Milovića, Radoja Zvicera, Ivana Stamatovća, Petra Lazovića i Milete Ojdanića, prema onome što je utvrdila sutkinja Kovačević, nema tačnih i preciznih podataka, odnosno poruka koje je uputio okrivljeni Dejan Knežević iz kojih bi se moglo utvrditi postojanje osnovane sumnje kada je tačno odao ili saopštio neki podatak, a čije odavanje je prouzrokovalo ili bi moglo da prouzrokuje štetne posljedice za bezbijednost Crne Gore.

To je samo jedna pravna primjedba u nizu. Sitnih i krupnih. Među sitnijim je primjedba sutkinje da je kod ličnih podataka okrivljenog Milete Ojdanića navedeno  da je bivši službenik policije što je suprotno odredbama člana 100 i člana 192 ZKP-a koji tačno taksativno navodi koje podatke treba da sadrži optužnica „ a što se tiče ličnih podataka okrivljenih lica pa je u ovom dijelu neophodno izvršiti ispravku optužnice“.

Jedna od krupnih je i to što  je sutkinja Kovačević od SDT-a tražila  da precizira kada je Milo Božović prikupljao informacije i koristio ih za potrebe kriminalne organizacije, jer nijesu navedeni konkretni dokazi, ni sadržaj komunikacija ostvarenih preko SKY ECC aplikacije iz kojih to proizilazi.

“Nije navedeno ni kojim konkretno informacijama je okrivljeni Milo Božović, kao poslanik u Skupšini Crne Gore i član Odbora za bezbjednost i odbranu Skupštine CG, imao pristup i koje je to informacije isti odavao kao poslanik u Skupšini CG i član Odbora za bezbjednost i odbranu Skupštine CG kriminalnoj organizaciji, što optužnicu u tom dijelu čini nejasnom i nepreciznom”, piše u odluci suda.

Od SDT-a je zatraženo i da navede kada je Božović postao poslanik obzirom da je ovaj optuženi prilikom kontrole optužnice predočio sudu da u vrijeme kada je navodno odavao podatke sa Odbora za bezbjednost nije ni bio poslanik.

U dokumentu suda se navodi da u optužnici nijesu precizirane uloge Ljuba Milovića i Milete Ojdanića koje je SDT označio kao organizatore, kao ni to na koga su oni to uticali da postavlja njima bliska lica na rukovodeća mjesta u Upravi policije, radi dobijanja podataka označenih stepenom tajnosti i da novcem stečenim kriminalnom djelatnošću na parlamentarnim izborima u avgustu 2020. godine utiču da glasači ne ostvare svoje biračko pravo.

Osim toga, u činjeničnom opisu i obrazloženju predmetne optužnice, smatra sutkinja Kovačević,  treba konkretizovati na osnovu kojih dokaza se utvrđuje da su okrivljeni kojima se stavlja na teret optužnicom radnja mučenja lica koji su pripadnici suprostavljenih kriminalnih organizacija, to i činili, te gdje, kada i koga su tačno mučili. Takođe, zahtijeva se od tužilaštva da precizira koje su podatke okrivljeni Ivan Stamatović, Nebojiša Bugarin, Petar Lazović, Marko Novakovič, Milan Popović i Goran Stojanović, kao policijski službenici, odavali kriminalnoj organizaciji.

Kod dijela optužnice koji se odnosi na opis na koji način su optuženi krijumčarili drogu sutkinja je uočila i da u obrazloženju nema nikakvog bližeg navođenja iz kojih to tačno komunikacija, ostvarenih preko SKY ECC aplikacije, proizilazi ono što se navodi u činjeničnom opisu.

„Tačnije, koje to konkretne komunikacije, između koga i od kada potvrđuju da su okrivljeni kojima se navedeno krivično djelo stavlja na teret učestvovali u neovlašćenom prenosu radi prodaje opojne droge kokain. Naprotiv, u tom dijelu predmetne optužnice SDT samo uopšteno navodi da su pojedini okrivljeni komunicirali u vezi sa predmetnom zaplijenom, iz čega izvodi zaključak da su okrivljeni neovlašćeno prenosili istu, piše u rješenju.

Pored toga, u predmetnoj optužnici za sud je bilo nejasno i iz kojih dokaza proizilazi osnovana sumnja kako je vršena raspodjela opojne droge i način na koji se to radilo.

Dio njenog rješenja odnosi se i na bivšeg pomoćnika direktora Uprave policije Dejana Kneževića, koji se tereti da je odavao tajne podatke, a čije odavanje je prouzrokovalo ili bi moglo da prouzrokuje štetne posljedice za bezbjednost Crne Gore.

„Ali je ostalo nejasno koja je to sadržina telefonskih razgovora prikupljenih sprovođenjem mjera tajnog nadzora određenih po naredbama sudije za istragu Višeg suda u Podgorici, a koje bi ukazivale zaista da ih je odavao okrivljeni Dejan Knežević, osim što SDT navodi da isto proizilazi iz SKY ECC prepiske Ljuba Milovića, Radoja Zvicera, Ivana Stamatovća, Petra Lazovića i Milete Ojdanića, bez navođenja tačnih i preciznih podataka odnosno poruka koje je uputio okrivljeni Dejan Knežević iz kojih bi se moglo utvrditi postojanje osnovane sumnje kada je imenovani okrivljeni tačno odao, ili posljedice za bezbjednost Crne Gore. saopštio neki podatak, a čije odavanje je prouzrokovalo ili bi moglo da prouzrokuje štetne posljedice za bezbjednost Crne Gore, navodi se u rješenju.

Da dopuni optužnicu Specijalno tužilaštvo je imalo rok od dva mjeseca. Šta su za taj period uspjeli da urade pitanje je na koje će odgovor dati ročište za kontrolu optužnice.

Svetlana ĐOKIĆ

Komentari

nastavi čitati

DRUŠTVO

KONTROLA DRŽAVNIH PREDUZEĆA: Prepuštena sama sebi i partijama

Objavljeno prije

na

Objavio:

U nekim preduzećima pravilnici o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mjesta mijenjani su više puta tokom jednog mjeseca. ,,Kada čitate uslove za obavljanje pojedinih poslova, bude jasno fingiranje i način zapošljavanja, kaže Marija Popović-Kalezić, izvršna direktorica CEGAS-a

 

 

Državna preduzeća prepuštena su samima sebi i država ni zakonski ni suštinski ne kontroliše ono što je državni udio, tj. vlasništvo, zaključak je istraživanja 177 državnih i opštinskih preduzeća koju je uradio Centar za građanske slobode (CEGAS).

CEGAS je u februaru uputio na adrese 177 državnih i opštinskih preduzeća zahtjeve za slobodan pristup informacijama, kojim su tražili da im se dostave podaci o broju zaposlenih, zaključno sa 31. decembrom 2023. godine. Pored toga, traženi su i pravilnici o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji, uslovima i načinu korišćenja službenih vozila, o uslovima i načinu zapošljavanja.

Sva ova pitanja odnose se na preko 20 hiljada zaposlenih koji rade u državnim i opštinskim preduzećima.

Od ukupnog broja preduzeća, 52 odsto njih nije odgovorilo na zahtjev za slobodan pristup informacijama. Ispostavilo se da javna preduzeća različito tumače i odnose se prema Zakonu o SPI, pa su neki objašnjavali da nijesu u zakonskoj obavezi da to urade, dok drugi uopšte nijesu odgovarali na zahtjev.

,,Ukidanjem Zakona o javnim preduzećima, i njihova ‘zavisnost’ od Zakona o privrednim društvima, pravno dozvoljava potpune praznine, kada je odgovornost javnih preduzeća u pitanju. Naše istraživanje je pokazalo koliki je broj onih koji su u zakonskom roku odgovorili na Zahtjev o slobodnom pristupu informacijama, gdje brojka svakako nije pohvalna, ali ne čudi u odnosu na zakonska rješenja. Neki su tražili ‘pravni interes CEGAS-a’, dok su drugi tajnim proglašavali i interna akta, koja bi očekivali na sajtu tih preduzeća (Rudnik uglja, Pljevlja)”, kaže za Monitor  Marija Popović-Kalezić, izvršna direktorica CEGAS-a.

Bilo je i presedana, pa su dokumenta lično dostavljana u kancelarije ove nevladine organizacije. Odgovor na  SPI za kompaniju Zeta Energy nepoznato lice bacilo je na sto zaposlene u organizaciji uz pitanja: ,,Čime se vi bavite, ko vam je direktor?”, pa još ,,Ne treba da se bavite ovim stvarima i ovim poslom, batalite ta posla, to je vaš način da iznuđujete novac”.

Zeta Energy je preduzeće čiji je 51 odsto vlasnik Elektroprivreda Crne Gore (EPCG). CEGAS je zbog ovog incidenta podnio prijavu protiv NN lica zbog zastrašivanja.

A i odgovora je bilo raznih, tako je jednima javni podatak ugovor o djelu sa higijeničarom, dok tajnim smatraju ugovor sa direktorom i menadžmentom. Pomenuti Rudnik uglja Pljevlja pod tajnim podacima smatra i sama interna akta preduzeća, a ima i preduzeća koja u svojoj arhivi ne posjeduju nijedan od traženih podataka.

,,Nacionalna strategija za borbu protiv korupcije bi u svom radu morala dati konkretna rješenja i za javna preduzeća (državna i opštinska), čiji se način funkcionisanja, zapošljavanje, poštovanje i izrada internih akata, kao i način ustanovljavanja zarada ne prati od strane države. Zato i imamo ogromne disbalanse u zaradama direktora i menadžmenta u javnim preduzećima u odnosu na visoko rukovodni državni kadar, da ne govorimo o brojnim poslovima u pravosuđu, zdravstvu i prosvjeti”, ističe Popović-Kalezić.

Iz CEGAS-a su utvrdili i da interna akta nijesu usaglašena u odnosu na vrstu akata koja javna preduzeća moraju posjedovati. I u pravilnicima o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji postoje brojne manjkavosti, pogotovu u opisima radnih mjesta i potrebnih uslova za ispunjenje. Smatraju da je otuda jasno na koji način i kako dolazi do zloupotreba, kada su brojna zapošljavanja u pitanju, bilo partijska ili interesna.

Prema podacima koji su dostavljeni CEGAS-u, većina, 71 odsto javnih preduzeća, nema pravilnik o uslovima i načinu zapošljavanja, 92 odsto ima pravilnik o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji, a 54 odsto ima pravilnik o uslovima i načinu korišćenja službenih vozila. Kolektivni ugovor nema preko polovine (51 odsto) javnih preduzeća…

,,Uočen je i vrlo mali broj kolektivnih ugovora, zaključen između preduzeća i sindikata, što čudi ako uzmemo u obzir pozamašnu brojku sindikalnih organizacija”, kaže Popović-Kalezić.

Od dostavljenih odgovora, samo pola državnih preduzeća posjeduje kolektivne ugovore, zaključene između sindikalaca i poslodavca, što govori o nedovoljnoj uređenosti prava i obaveza zaposlenih i poslodavaca.

Zanimljivo je da su u nekim preduzećima pravilnici o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mjesta mijenjani više puta tokom jednog mjeseca. ,,Kada čitate uslove za obavljanje pojedinih poslova, bude jasno fingiranje i način zapošljavanja, navodi Popović-Kalezić .

,,Ako je Pravilnik o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji označen stepenom tajnosti, kako možemo znati za koje smo radno mjesto pretendenti i za koje poslove se možemo prijaviti? Potreba za otvaranjem novih radnih mjesta, sačinjavanje Pravilnika o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji koji će odgovarati realnim potrebama, način zapošljavanja, visina zarada, i obavezno posjedovanje nužnih internih akata, moraju biti kontrolisani i javni”, kaže Popović-Kalezić.

Iz CEGAS-a iznose svoje iznenađenje činjenicom da mali broj javnih preduzeća vodi računa o zaštiti svojih zaposlenih, u dijelu zaštite ličnih podataka, poštujuči Zakon o zaštiti podataka o ličnosti. Umjesto poštovanja zakona i svojih radnika, preduzeća prilikom davanja podataka iz ugovora o radu i ugovora o djelu, često ne anonimiziraju lične podatke. Ističu i da se to pravo najčešće zloupotrebljava onda kada se želi izbjeći cjelokupan odgovor, bez želje za anonimizacijom. Da ponovimo da je tako javni podatak ugovor o djelu sa higijeničarom, dok je tajna ugovor sa direktorom i menadžmentom.

Istraživanje je pokazalo da država ne kontroliše svoja preduzeća, ali i ukazalo da ona nijesu bez kontrole – partijske ili neke druge interesne grupacije.

Predrag NIKOLIĆ

Komentari

nastavi čitati

Izdvajamo