Broj ugovora o konsultantskim uslugama u opštinama na sjeveru sve je veći, a honorari konsultanata često skriveni od očiju javnosti. Angažovanje stručnjaka sa strane, lokalne uprave pravdaju nedovoljnom stručnošću u opštinskim adminstracijama
Visina izdataka za konsultantske usluge u opštinama na sjeveru iz godine u godinu raste, iako se uporedo povećava i broj zaposlenih, što se često pravda neophodnošću povećanja ekspertskog kadra. Zaposleni u opštinskim adminstracijama, iako ih je sve više, navodno ipak nemaju znanje i kapacitete da završe mnoge obaveze lokalnih uprava, pa se često, na prilično netransparentan način agažuju eksterni konsultanti. Čak i kada odgovoraju na zahtjev o slobodnom pristupu informacijama, u lokalnim upravama skrivaju honorare pojedinih spoljnih saradnika. Iz ugovora se ne može precizno vidjeti koje su poslove odradili i koliko vremena su za to potrošili.
U Beranama i Kolašinu u tu svrhu ove godine biće potrošeno ukupno blizu million eura. Pod stavkom Konsultantske usluge, projekti i studije u ovogodišnjem beranskom budžetu stoji iznos od 567.000. Kolašin je, s druge strane, od planiranih 90.000 eura te vrste rashoda, rebalansom došao do 300.000 eura. Za narednu godinu planiraju dodatno povećanje, pa je projektovani izdatak te vrste blizu 400.000.
Opštine koriste, uglavnom, usluge stručnjaka iz drugih gradova, koji su po profesiji pravnici, ekonomisti, inženjeri građevinarstva. U ugovorima u koje je Monitor imao uvid, mogu se naći i četvorocifreni iznosi honorara za konsultante, a angažovani su na period od jednog mjeseca do pola godine. Pojedini su, prema ugovorima, opštinama pružali i cjelogodišnje usluge konsulatacija .
Karakteristika nekih ugovora je i odrednica da konsultanti nijesu obavezni da dolaze u prostorije lokalne uprave od koje su angažovani, pa svoje znanje “šalju” elektronskom poštom. Podrška pravnika, najčešće je korišćena, navodno, za oblast javnih nabavki ili za “sprovođenje mjera u cilju uspješnije naplate prihoda“. Stručnjaci iz oblasti građevinarstva su savjetovali lokalne vlasti o “velikim i značajnim projektima”.
U lokalnim upravama se teško dolazi do detalja oko toga, koliko novca iz stavke Konsultantske usluge, projekti i studije se odnosi na honorare konsultanata, a koliko na plansku dokumentaciju. Ni u Kolašinu taj odgovor ne mogu precizno dati.
Potpredsjednik Opštine Vasilje Ivanović objašnjava da se i sam, prilikom kreiranja nacrta Odluke o budžetu za narednu godinu, zalagao za povećanje sredstava za eksternu stručnu podršku Opštini.
“Logično je i jasno s obzirom da se u Kolašnu relaizuje veliki broj raznih projekata, za koje je nephodna stručna pomoć. Ta vrsta pomoći za koju, slobodno mogu reći da ne postoji dovoljno kapaciteta u opštinskoj adminsitraciji, potrebna je i za javne nabavke, ali i za infrastrukturne projekte. Na taj način izbjegavamo greške, zakonske prestupe i gubljenje vremena, ali i čuvamo novac građana”, objašnjava Ivanović.
Angažovanje stručnjaka nije spriječilo da nekoliko tendera, koji su se odnosili na infrastrukturne projekte u tom gradu, bude poništeno ili neuspješno. Kolašinska lokalna uprava ne može se pohvaliti ni značajnijim uspjehom kada je riječ o ubiranju prihoda. U Opštini je skoro 120 zaposlenih, a taj broj se skoro jednom mjesečno poveća mijenjanjem pojedinih pravilnika o organizaciji i sistematizaciji radnih mjesta.
U Beranama su dostigli broj od oko 390 zaposlenih, no i pored toga, neophodno je, objasnili su Monitoru nazvanično u Opštini, često angažovati stručnjake iz pojedinih oblasti. I u toj lokalnoj upravi tvrde da angažovanjem konsultanata povećavaju efikasnost rada lokalne uprave i štede novac građana, ali ne objašnjavaju koliko eksternih savjetnika i iz kojih oblasti su angažovali ove godine. Ipak, tvrde da je veliki dio novca iz te stavke potrošen na plaćanje usluga pisanja projekta i studija.
Do podatka koliko je ove godine plaćeno za projektnu dokumentaciju, a koliko za konsultante i iz koje oblasti su bili angažovani, ne mogu da odgovore ni u Plužinama i Žabljaku. Na Žabljaku nijesu odgovorili ni na pitanje zbog čega je ovogodišnji izdatak po tom osnovu za narednu godinu udvostručen, pa iznosi 100.000 eura. U lokalnim adminstracijama te dvije varoši je po 70-ak zaposlenih. U Mojkovcu, recimo, ne plaćaju konsultante, ali čak i za izradu planova zaštite i procjene rizika moraju imati pomoć sa strane. Tako u tu svrhu ove godine planiraju da potroše oko 10.000 eura, a naredne godine, prema nacrtu Odluke o budžetu, čak četiri puta više. Mnoge lokalne uprave plaćaju čak i za izrade programa privremenih objekata, te dokumente koja se odnose na parking mjesta, uređenje oblasti taksi prevoza…
“Pokušaji da to urade radne grupe formirane od zaposlenih u lokalnoj upravi često su se pokazale kao nerazumno trošenje novca i vremena. Članovima radnih grupa se plaćaju honorari, bez obzira na zarade koje primaju u lokalnoj upravi. Na kraju dobijemo dokumente koji su nekvalitetni, prepisani iz drugih opština, bez inovativnosti i urađene bez posebnog zalaganja. Vjerujete, koliko god da košta, ušteda je novca građana kad se plati nekom drugom da to uradi”, kazali su Monitoru u jednoj od sjevernih lokalnih uprava.
Ni na državnom nivou ne štede kad je riječ o isplatama za konsultantske usluge. Od januara do avgusta ove godine, prema podacima MANS-a, najveća sredstva za konsultantske usluge je izdvojilo Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede – preko 3,3 miliona eura, Uprava za kapitalne projekte preko dva miliona, Ministarstvo finansija 1,3 miliona eura…Prema zvaničnim podacima u avgustu 2024. godine za tu namjenu potrošeno je 1,5 milion eura, a u istom mjesecu prošle godine oko 800.000, što predstavlja rast od oko 75 odsto.
Dragana ŠČEPANOVIĆ