Povežite se sa nama

INTERVJU

MR TEA GORJANC PRELEVIĆ, IZVRŠNA DIREKTORICA AKCIJE ZA LJUDSKA PRAVA: Ranka, izgubljeno vrijeme

Objavljeno prije

na

MONITOR: Evropska komisija u izvještaju o napretku Crne Gore za prošlu godinu ocijenila je da je uloga državnog tužilaštva u zaštiti ljudskih prava ograničena. Da li možete pojasniti šta to znači?

GORJANC-PRELEVIĆ: Ne mogu se istovremeno štititi i ljudska prava i državni službenici. Državno tužilaštvo se prečesto opredjeljivalo da ne uradi ništa ili da uradi nedovoljno i tako zaštiti službena lica, pogotovo višeg ranga, na uštrb ljudskih prava njihovih žrtava. To je tako počev od procesuiranja odgovornih za ratne zločine, preko pretnji smrću koje je državni službenik upućivao našem kolegi Saši Zekoviću, procesuiranja zviždača ili MANS-a, umesto službenih lica snimljenih u društvu kriminalaca, pa sve do zlostavljanja, posebno onog koje se događalo do 2010. u Komanskom mostu, kolektivnom zlostavljanju u ZIKS-u 2005. i operaciji Orlov let, koje je Evropski komitet za sprečavanje mučenja (CPT) opisao, objasnio i nacrtao kako treba procesuirati, pa opet nije urađeno ništa. Da ne zaboravim dokazani slučaj mučenja Aleksandra Pejanovića, za koji do danas nisu procesuirani ni neposredni izvršioci, ni nalogodavci, ili tekst Petra Komnenića za Monitor, koji je doveo do svedočenja sudije o prisluškivanju sudija i nestanku predmeta iz suda, pa opet nikom – ništa. Mislim da je opšti utisak da je uloga državnog tužilaštva Crne Gore u zaštiti ljudskih prava katastrofalna, ali da sam EU diplomata verovatno bih rekla da je – ograničena.

MONITOR: Povodom afere ,,Snimak” nedavno ste rekli da sve ukazuje na to da su kao metod političkog djelovanja sistematski izvršena brojna krivična djela koja se gone po službenoj dužnosti. Koja, na primjer?
GORJANC-PRELEVIĆ: Povreda ravnopravnosti – član 159 KZ-a, Povreda ravnopravnosti u zapošljavanju – član 225 KZ-a, Zloupotreba službenog položaja – član 416, i dr. Međutim, iako se radi o osnovanoj sumnji da je počinjeno na stotine pa i hiljade krivičnih dela, koja se gone po službenoj dužnosti, tužilaštvo je saopštilo da neće ništa da uradi dok ne dobije pojedinačne prijave. Drugim rečima, rekli su i Zavodu za zapošljavanje i Fondu rada i drugima s audio snimaka da neće odmah moći da pročešljaju njihovu dokumentaciju u potrazi za dokazima krivičnih dela, nego da će se možda desiti da nekada to urade, ako do tada dobiju konkretnu pojedinačnu krivičnu prijavu. Neće uraditi ono što su po zakonu obavezni da urade – da na sopstvenu inicijativu, redom sprovedu opsežnu istragu, na osnovu informacija koje su procurile sa sednice DPS, a koje su dostupne da ih čuje i ceo svet.

MONITOR: Tužilaštvo je odbilo da sprovede istragu o partijskom zapošljavanju i zloupotrebi državnih resursa za izbornu pobjedu o čemu svjedoči afera ,,Snimak”. Šta to govori?
GORJANC-PRELEVIĆ: O pristrasnosti, o kojoj sam govorila, potrebi da se zaštite državni funkcioneri, počev od Zavoda za zapošljavanje pa redom. Izgleda kao da postoji potreba ne samo da se zaštiti interes konkretne političke partije, nego da se to odmah javno i pokaže, da ne budu pod stresom, da ne brinu. Takvo ponašanje je naravno prolazilo u jednopartijsko doba, ali je za evropsku demokratiju XXI veka to skroz neprihvatljivo, i zbog toga sad EU insistira na parlamentarnoj istrazi, kad već nema tužilačke istrage. Svuda na svetu izbijaju razni skandali sa raznim političkim partijama i ljudima na vlasti. Razlika je u tome što se ovakvi skandali u državama sa nepristrasnim institucijama ne praštaju.

MONITOR: Da li će afera ,,Snimak” imati uticaja na odnos međunarodnih organizacija, posebno onih koje se bave zaštitom ljudskih prava, prema akterima te afere?
GORJANC-PRELEVIĆ: Dirk Lange, nadležan u Direktoratu Evropske komisije za pridruživanje Hrvatske i Crne Gore, najviše je zbog te afere došao u Crnu Goru, i to dovoljno govori onima koji još misle da nas ovde niko ne posmatra. Za godinu dana Crnu Goru će posebno posmatrati i Komitet za ljudska prava UN, kada bude branila svoj izveštaj o primeni Međunarodnog pakta o građanskim i političkim pravima pred tim komitetom. Nedostatak delotvorne istrage sistemske diskriminacije po osnovu političke pripadnosti svakako može da bude tema koja će zanimati članove Komiteta. Inače, Komitetu sve nevladine organizacije mogu da dostave svoje materijale, koji će onda biti razmatrani kao i zvanični državni izveštaj.

MONITOR: Eksperti upozoravaju da je neophodna neodložna reforma tužilaštva u Crnoj Gori. Šta sve treba mijenjati u toj oblasti?
GORJANC-PRELEVIĆ: Prvo treba hitno promeniti Ustav. Da opozicija nije insistirala na manje važnim i u tom trenutku već nemoguće promenljivim identitetskim pitanjima, sada smo već mogli da imamo nova ustavna pravila za izbor Vrhovnog državnog tužioca (koji diktira i poslovnu politiku i tempo cele tužilačke organizacije), predsednika Vrhovnog suda, sudija Ustavnog suda i članova Sudskog i Tužilačkog saveta. Ali, danas nismo čak ni blizu tome, jer se taj ustavni odbor više ni ne sastaje.

Pored Ustava, zakoni moraju da se promene da bi se uskladili s Ustavom, ali i da bi se uvelo redovno ocenjivanje rada i sudija i državnih tužilaca, po objektivnim kriterijumima i merljivim, realnim parametrima kakvi sada ne postoje. Na primer, obavestili su nas iz državnog tužilaštva da oni uopšte ne vode evidenciju o tome koliko kom tužiocu uspevaju ili ne uspevaju predlozi za određivanje pritvora. Državni tužioci do sada nisu ni disciplinski kažnjavani, ni razrešavani funkcije zbog nesavesnog ili neprofesionalnog rada.

MONITOR: Pošto uskoro ističe mandat aktuelnoj državnoj tužiteljki Ranki Čarapić, kako biste sumirali njen rad ?
GORJANC-PRELEVIĆ: Kao gubljenje vremena za Crnu Goru.

MONITOR: Šta mislite, ko će biti Vrhovni državni tužilac u novom mandatu?
GORJANC-PRELEVIĆ: Biće neko iz Ustavnog suda ili bilo ko drugi po volji vladajuće koalicije, zato što još nije promenjen Ustav, pa nije obezbeđeno da i opozicija odlučuje o tom izboru.

MONITOR: Ko bi po Vašem mišljenju trebalo da bude na toj funkciji?
GORJANC-PRELEVIĆ: Jednom, kada se odgovarajuće ustavne promene obezbede, volela bih da se za tu funkciju kandiduje i izabere, na primer, neki advokat ili advokatica od integriteta, nezavisna osoba, stručna, koja veruje u pravdu, u vladavinu prava i hoće da da sve od sebe da je ostvari. Ako to ne bude izvodljivo, onda najbolje stranac ili strankinja – imajući u vidu endemsku korupciju, uhodanu klimu straha, nezameranja i rovovske podeljenosti u političkom životu Crne Gore. Ako je stranac mogao da bude predsednik referendumske komisije, onda bi moglo da se udesi da to bude i VDT. U svakom slučaju, ta funkcija je nesumnjivo jedna od najvažnijih u državi, ako ne i najvažnija.

MONITOR: Akcija za ljudska prava (HRA) podržava predlog da ne zastarijevaju krivična djela korupcije. Kakve su šanse da se to ozakoni?
GORJANC-PRELEVIĆ: To je nešto što se reguliše Krivičnim zakonikom. Lično mislim da, pored korupcije, ne bi trebalo da zastarevaju ni krivična dela ubistva i mučenja.

MONITOR: Aferu Telekom više niko ne pominje. Da li će biti zataškana kao i mnoge druge u koje su umiješani ljudi bliski vrhovima vlasti?
GORJANC-PRELEVIĆ: Nadam se da neće, i da ćemo u svakom slučaju saznati sve pojedinosti koje su navele Komisiju američke Vlade da zaključi da je u pitanju bila ozbiljna korupcija. Mislim da će to najviše zavisiti od razvoja suđenja u Njujorku.

MONITOR: U novije vrijeme desilo se više slučajeva kršenja ljudskih prava kao što su zlostavljanje i mučenje od strane policije. Vaš komentar?
GORJANC-PRELEVIĆ: Policije su svuda na svetu više ili manje sklone zlostavljanju i korupciji. O tome su snimljeni i legendarni filmovi, počev od Serpika sa Al Paćinom pa nadalje (taj film je inače rađen po istinitoj priči, a Frenk Serpiko je još živ). U borbi protiv toga neophodna su sistemska rešenja koja mogu da dovedu do proboja, kao npr. državni tužilac spreman da punom parom istražuje i goni izvršioce nedela i u policijskim redovima. Neophodan je i sud koji neće takva nedela opraštati uslovnim kaznama, kako je to po pravilu slučaj u Crnoj Gori. O tome ćemo 26. marta objaviti poseban izveštaj o procesuiranju mučenja i zlostavljanja, na kome smo radili više od godinu dana.

Stankoviću policijski orden

MONITOR: Posebno veliku cijenu plaćaju insajderi koji se osmjele da progovore o zločinima i nasilju vlasti. Šta se tu može promijeniti?
GORJANC-PRELEVIĆ: Na kraju svako ostane sam sa sobom, tako da verujem da je čista savest najbolja uteha. S druge strane, naravno da bi insajderi morali da budu jače zaštićeni i ohrabreni. Goran Stanković bi trebalo da dobije policijski orden. Utešno je što su mediji ovde ipak poprilično jaki i što im se insajderi očigledno obraćaju, posebno oni koji time mnogo ne rizikuju, ali i to je nešto, kao što vidimo iz afere Snimak. Postoji crnogorska izreka, valjda s razlogom: ,,Ničija nije gorjela dovijeka”, tako da se pre ili kasnije uvek nađe neki insajder. Samo treba obezbediti da ne bude ugušen ili kažnjen, na bilo koji način.

Veseljko KOPRIVICA

Komentari

INTERVJU

LJUPKA KOVAČEVIĆ, ANIMA: Partijska svijest sve sabotira

Objavljeno prije

na

Objavio:

Našim političkim elitama je bolje nego što im je ikada bilo, te privilegije koje oni imaju nemaju političari ni najbogatijih zemalja. Njima može samo da bude gore u EU i zato se svim silama trude da nas učine još bjednijim, nasilnim i nesposobnim

 

 

MONITOR: Rukometnu utakmicu Lovćen – Berane, održanoj u Beranama, obilježili su incidenti i govor mržnje. Stadionsko nasilje nerijetko je povezano sa politikom i društvenom patologijom. Kako ga vi čitate?

KOVAČEVIĆ: Kada uzmem u obzir što je sada prisutno  na političkoj, intelektualnoj i društvenoj sceni  i šta se govori i radi, za mene je  ovo nasilje  na sportskim terenima, vrlo očekivano.  Zna se da su navijačke ekipe najčešće ekstremno nacionalističke ili u službi vlasti koja želi društvene sukobe. Zašto nije urađena  bezbjedonosna procjena i obezbijeđen dovoljan broj policajaca ?Valjda zato što treba da šetaju po školskim dvorištima i utjeruju strah u kosti maloljetnicima. A strah u kosti javnosti od nacionalističkih sukoba je  izgleda poželjan. Sve ispod suspenzije terena na duže vrijeme i ozbiljne kazne domaćoj ekipi, kao i kazne onima koji su pogrešno procijenili situaciju i nisu osigurali bezbjednost učesnika/ca   je podržavanje ove vrste  nasilja. Podrazumijeva se da iza  njega stoji Ministarstvo sporta  i Uprava policije.

Muči me i zlo koje naslućujem iza požara kuće Alije Balijagića i insinuacija srbijanskog predsjednika. Suviše je „ slučajnosti“. Moja briga je realna  zato što znam o  ratu devedesetih i znam da nije sproveden proces tranzicione pravde kao i  da ovo mlado rukovodstvo o tim procesima pojma nema a da je  staro   istrajno  u manipulaciji vjerskim i nacionalnim osjećanjima. Brinem jer mislim  kako se danas  osjećaju ljudi bošnjačke nacionalnosti koji žive na tom prostoru. Koju im poruku šalje državno rukovodstvo? Propustili su  da kontrolišu čovjeka sa zatvorskom biografijom ( dovoljno znamo kakvi su uslovi u našim zatvorima i psihijatriskoj ustanovi i koliko je moguća rehabilitacija i resocijalizacija.) i propustili da zaštite kuću tog čovjeka  u situaciji kada je osvetnička pravda očekivana.  Za obje situacije snose odgovornost visoko pozicionirani rukovodioci. Ko će ako ne oni da garantuje spokoj svima koji žive u Vranješkoj dolini kao i onima koji idu na sportske utakmice?

Milena PEROVIĆ
Pročitajte više u štampanom izdanju Monitora od petka 29. novembra ili na www.novinarnica.net

 

Komentari

nastavi čitati

INTERVJU

DR KATARINA GOLUBOVIĆ, DIREKTORKA YUCOM-A, BEOGRAD: Preglasno je ćutanje medjunarodne zajednice o zločinima nad civilima u Gazi

Objavljeno prije

na

Objavio:

Odluka MKS o potjernicama za Netanjahua i druge  je veoma važna.  Ovo je  test državama da pokažu koliko stvarno poštuju medjunarodno pravo, na koje se stalno pozivaju u nekim drugim konfliktima- poput Rusije i Ukrajine

 

 

MONITOR: Nakon tragedije u Novom Sadu kada je poginulo 15-oro ljudi na Željezničkoj stanici, ostale su spekulacije da se odugovlačilo sa hapšenjima, između ostalog i zbog toga da se „prilagodi“ dokumentacija o renoviranju. Kako ocjenjujete postupke državnih organa posle ove velike nesreće?

GOLUBOVIĆ: Spekulacije nastaju zbog odsustva poverenja u institucije, kojima su umnogome u prošlosti doprineli najviši predstavnici državnih organa. Poruke koje su se, kroz medije, uobičajile: da se brzo neko procesuira, da je neko izvršio teško krivično delo, dočekivane su kao naredba, po njima se prema protivnicima državnih odluka promptno odlučivalo. Ipak, bilo bi nerealno očekivati da u slučaju novosadske tragedije bude ishitrenih koraka. Pravno složen slučaj koji je istovremeno politički osetljiv  zahteva ozbiljnu koordinaciju svih nadležnih organa, kao i strategiju komunikacije ka građanima. Tužilaštvo jeste komuniciralo saopštenjima, o broju saslušanih lica, i preduzetim merama, već od sledećeg dana tragedije, ali je tri nedelje izostala vidljiva prezentacija pravosudne vlasti i snage. I to je doprinelo kulminaciji nezadovoljstva građana. Mera pritvora za Gorana Vesića (koji je određen zbog uznemirenja javnosti) je došla kao najjača poruka pravosuđa, koja je mogla biti prekretnica za buduće postupanje odgovornih lica u svim institucijama. Međutim, izostala je šansa da se poruka ne prepisuje pritiscima, pa makar to bili i legitimni pritisci građana na tužilaštvo. Sada, nakon ukidanja pritvora (iako je javnost jednako uznemirena) ostaje samo da se zaključi: stvara se utisak da tužilaštvo trpi pritiske kojima ne odoleva. Ovaj utisak je mogao biti izbegnut boljom strategijom komunikacije ka javnošću.

Nastasja RADOVIĆ
Pročitajte više u štampanom izdanju Monitora od petka 29. novembra ili na www.novinarnica.net

Komentari

nastavi čitati

INTERVJU

MIODRAG VUJOVIĆ, EKONOMSKI ANALITIČAR: Logika Skarlet O’Hare

Objavljeno prije

na

Objavio:

Sve je vidjivija površnost u prikrivanju problema koji su očigledni: postepena ekonomska marginalizacija socijalno ranjivijih, sveopšti pad preduzetničkog elana i dolazak na naplatu nagomilavanja zaposlenih u državnoj upravi

 

 

MONITOR: Dobili smo prijedlog budžeta za 2025. godinu, sa tri dana kašnjenja u odnosu na zakonsku normu. Kakvi su prvi utisci?

VUJOVIĆ: Da je Budžet koncipiran sasvim surotno od onog što je obećavala ova vlast kada je bila opozicija. On je prepun stavki koje govore o povećanju privilegija i beneficija za one koji su na vlasti, a dozirana su sredstva prava iz oblasti socijlne zaštite. Druga impresija je da se isuviše nonšalantno predstavljaju trenutna i buduća budžetska opterećenja.

Dva paramtera nam dosta govore. Prvi: uvećana su sredstva za reprezentaciju sa oko 650 hiljada eura koliko je planirano za ovu, na preko miliona eura za narednu godinu, službena putovanja su uvećana sa 5,8 na oko 8,2 miliona, dakle uvećanje od 41 posto dok je za porodiljsko odstvo uvećanje bilo sa 35 na 36 miliona, ili manje od 3 posto. Stavka ostala prava iz oblasti socijalne zaštite nepromijenjena je u odnosu na 2024. godinu. Poseban komentar ne treba.

Drugi: nedostajuća sredstva na nivou od 1,14 milijardi eura prilično su velika, bez obzira na zavodljivost određenih parametara o sveopštem rastu. Dionica autoputa Smokovac – Mateševo je koštala znatno ispod tog iznosa sa svim mogućim propustima, finansijskim nepromišljenostima i nedorečenostima. Naravno da nova vlast nasljeđuje dugove prethodne i da ih mora servisirati, ali to je ne lišava odgovornopsti da sistem uvede u stabilnije okvire. Jednog dana će i neka buduća vlast morati da menadžeriše vraćanja nekih ranijih dugova. Vidjeli ste trendove u socijlanim davanjama, to je indikator da stvari nisu ružičaste ni sada.

Ova dva parametra izazivaju nelagodu i sve je vidjivija površnost u prikrivanju problema koji su očigledni: postepena ekonomska marginalizacija socijalno ranjivijih, sveopšti pad preduzetničkog elana i dolazak na naplatu nagomilavanja zaposlenih u državnoj upravi.

MONITOR: Očekivani prihodi 2,9 milijardi, očekivani rashodi 3,15, ukupni troškovi države (sa dospjelim glavnicama kredita) preko četiri milijarde… Je li to mnogo?

VUJOVIĆ: Kada vidite da poresku reformu zovu  imenom stranke sve je jasno. Budžet je predstavljen kao određena promocija programa Evropa sad 2 iako niko ozbiljan ne može da predvidi njegove posljedice. Zamislite samo da se dogodi ponovo neko stanje poput pandemije ili nestabilnosti na globalnom ili regionalnom tržištu. Naš sistem bi  osjetio krizu tolike ekstenzije da je pitanje kako bi se servisirale osnovne potrebe funkcionisanja države.

Ne prećutkujmo očiglednu činjenicu da se budžet dobrim dijelom puni od aktivnosti koje su povezane sa pranjem novca. Tako akumulirani parametri nas vode ka okviru rama gdje se ne vidi realna slika života. Sve se na kraju svodi na to ko će platiti ručak koji jedemo danas, ali po logici Skarlet O Hare, o tome će se misliti sjutra.

Živimo određeni ekonomski balon za koji je samo pitanje dokle može da ide. Neprestana priča o rastu poreske naplate ne mora da znači mnogo. Prije svega, građani i privreda plaćaju više poreze jer su veće cijene. Vrlo je jednostavno: kada nemate vrijednost iz neposredne proizvodnje onda vam inflacija postaje određena fabrika para. Tačno je da ona nije isključivo domaćeg karaktera, ali pogledajte divljanje cijena po svim osnovama. U krajnjem, uporedite cijene u supermarketima u Podgorici i glavnim gradovima Francuske ili Belgije, pa ćete vidjeti da priča o neumitnosti inflacije ne stoji.

I na sve to dodajte podatak iz Vladine prezentacije gdje navode da je inflacija u ovoj godini iznosila 3,7 posto. Kome da vjerujemo: sopstvenim očima ili Vladinim prezentacijama?

MONITOR: Gdje ste prepoznali razvojnu komponentu budžeta?

VUJOVIĆ: Uvijek kod kapitalnih izdadataka imate šansu za razvoj, međutim kada niste ostvarili pretpostavke za njega on se ne dešava. Jednostavno je – velike poslove dobijaju velike firme ili pak inostrani konzorcijumi koji logično idu sa logikom profita, a kroz njih ne razvijamo niti domaću pamet niti mala i srednja preduzeća. Sjetite se da je od strane vlasti napadan konzorcijum oko jedne firme da je stjecište mafije, a odmah potom bi se pravdalo da taj isti poslovni sistem dobija tendere jer je najbolji. U tom i takvom ambijentu se ne razvijaju kompetencije, već se kreira ambijent u kome možete da pričate sve bez bilo kakve odgovornosti, dok mikro i mali biznismeni nastoje napustiti taj sektor jer shvataju da im je isplativije da se negdje zaposle preko partije.

Kada budžet bude koncipran tako da vidite nedvosmislenu podršku rastu proizvodnih i prerađivačkih grana I, to ne nužno u subvencijama već u projektima koje bi realno stvarali plodno tlo za njih, to bi značilo da imamo određen plan i da idemo ka ispunjenju njegovih cilja. Do tada, gledaćemo prezentacije sveopšteg blagostanja koje, istina je, osjećaju oni koji su na vlasti, ali građani sve manje.

MONITOR: Plate u javnom sektoru nastaviće da rastu,  kao i većina ostalih troškova države. Do kada će tzv. “realni sektor” biti u stanju da sve to isfinansira?

VUJOVIĆ: Stavka neto zarade koje se isplaćuju iz budžeta su porasle za preko 68 miliona eura. To je značajan novac i to neko mora da plati – građani i realni sektor. Tu dolazimo do problema da je realni sektor  kod nas u značajnoj mjeri nepovezan i fali nam osjećaj za ekonomsku cjelinu. Nemate pokrenut sveobuhvatni dijalog niti realnu dugorolnu strategiju koju bi sprovodile sve vlade bez obzira koje partije bi je činile. Biznis ne trpi političku priču “biće bolje”, on treba proizvod ili uslugu koju plasira na tržište. Tu je utakmica svakog dana. Tu spektakularnih obrta rijetko kada ima. I kada ih bude, oni jesu dobrodošli, ali ne mogu biti planirani niti presudno na njima može biti baziran razvoj. Naša privreda je u tehnološkom zaostatku, nije osnažena od strane države na način da ima efikasan servis koji bi joj bio na usluzi, već taj isti servis stalno traži više od nje i ona je u neprestanoj trci sa povećanjem cijena da plati veće poreze. To nije ambijent koji stvara novu vrijednot u opsegu koji bi značio održivost i predvidiv rast.

MONITOR: Premijer kaže da “državi ništa ne hvali”. Dijelite li njegov optimizam?

VUJOVIĆ: Saopštiti da državi ništa ne fali, a da je nastavljen egzodus mladih govori samo kako vi doživljavate politiku. Niti sva ekonomija, još manje život stane u cifre koje u realnosti ne znače ništa konkretno. Priča o vrtoglavom rastu BDP-a ne znači mnogo recimo onom sloju stanovništva gdje su sada  ranjiviji, a to je kadar sa nižim kvalifikcijama  u životnoj dobi od 50 do 65 godina. Nema ni naznaka šta ćemo sa tempiranom socijalnom bombom, ljudi koji nemaju 15 godina staža a približavaju se starosnoj granici penzionisanja. Nema zabrinutosti što nam ekonomija ima strukturni problem. Umjesto optimizma sada bi nam mnogo više trebao oprez i promišljen dugoročni odgovor na problem koji se samo uvećavaju.

MONITOR: Novo zaduženje od makar 900 miliona… Prethodno, od kraja 2020., preko 1,5 milijardi. Šta nam je donio taj novac?

VUJOVIĆ: Povećanu potrošnju koja nije pokrenula realni sektor. Pustimo statistiku, govorimo o stvarnosti. Ne zaboravimo da mi govorimo o novcu koji je ekvivalent dionici auto-puta. Nismo vidjeli niti jedan kapitalno veliki, pažljivo osmišljen projekat koji je pokrenula vlast nakon 2020. godine. Kada vidite tokove novca, bez obzira na svu priču iz Vlade, taj novac se na kraju sliva za potrošnju. Time se ne stvara ni u približno dovoljnoj mjeri održiva ekonomija. Uz to imate vrlo jednostavan pokazatelj – ako se zadužujete po većoj kamatnoj stopi nego što vam je rast nema održivosti. Stopa realnog rasta BDP-a u drugom kvartalu 2024. godine iznosila je 2,7 posto a zaduživali smo se po stopi od 7,25 posto. Ovo je već sada vidljiv veliki problem.

MONITOR: Kako komentarišete kapitalni bidžet?

VUJOVIĆ: Ušli smo u zonu kada se obećava toliko da već za par mjeseci zaboravljamo šta je ranije rečeno. Stvorena je kakofonija obećanja koju je teško ispratiti.

Slikovit primjer je projekt  Velje Brdo. Prezentovan je projekat od 3,5 milijarde eura,a sada je opredijeljeno za njegov razvoj 10 miliona.Tom dinamikom trebalo bi 350 godina da on bude zaokružen. Po strani aspekti planiranja prostora, zaštite životne sredine, održivosti infrastrukure, vizije razvoja Glavnog grada…

Kapitalni projekti treba da budu usko skopčani sa staretškim odlukama, a ne sa predizbornom pričom. Pošto je kod nas ovo drugo slučaj, ulazimo u ovakve obrte kada obećavate megaprojekte prije izbora koje sa stanovišta opsega tih istih projekata finansirate mrvicama.

MONITOR: Gdje su u budžetu turizam, poljoprivreda, ideja o oživljavanju proizvodnje u Crnoj Gori?

VUJOVIĆ: Očekivanja vlasti su da se privreda stara o sebi, a da su oni tu da partijski zapošljavaju kako bi opstajali na vlasti. Mikro i mali biznisi su dugo u hroničnom stanje nesolvenosti što se ogleda u podatku da je početkom oktobra bilo značajno više od 20 hiljada subjekata, odnosno pravnih lica. Da je adminisitracija ažurnija i privreda vitalnija, ovaj broj bi  bio manji. To bi bio jedan od pokazatelja da idemo u ekonomski oporavak. Neprestano ponavljam, bez široke rasprave i dugoročnijeg plana koji bismo s vremena na vrijeme i propitivali, ne možemo osnažiti privredu u situaciji kada ona zaostaje u tehnologiji u odnosu na konkurenciju, kada su joj nameti veći, a oni sa najjačom ,ne samo biološkom snagom koju čine u najvećoj mjeri mladi, napuštaju državu. Niti jednom od ova tri problema Vlada ne da se ne obraća, već ih ili ignoriše ili produbljuje.

MONITOR: Šta je sa obećanim reformama?

VUJOVIĆ: Nijedan krucijalni problem nije riješen već, u najboljem slučaju, samo odložen.  Sve je stvar stihije koja se krerira u buri pomenutih predizbornih obećanja prelivenih sa ogromnim samohvalisanjem.

Odsustvo krupne odluke u vezi za (re)industrijalizacijam, stvarnim potrebama i izazovima privrede, idejom kao privući zdrav kapital koji donosi i poslovnu kulturu koja nam je potrebna, osposobljavanjem kadra za novu eru poslovanja… sve to nas odvodi u situaciju kada postajemo plac za građevine preko kojih bi se dobrim dijelom zapravo prao novac, gdje bismo prodavali pasoše sumnjivim biznisima i pričali o kriptoraju. Koji samo čini gorom našu staru boljku koja se da sažeti u tome da bježimo od suočavanja sa jednostavnom istinom –  bez rada se ne može doći do dugoročno održivog napretka.

Milena PEROVIĆ

Komentari

nastavi čitati

Izdvajamo