Povežite se sa nama

DRUŠTVO

Prevaranti naprijed, pravda stoj

Objavljeno prije

na

Svjedoci smo kako su crnogorske vlasti započele proces zataškavanja afere Telekom na domaćem terenu.

Prvo se potpredsjednik Vlade Vujica Lazović usprotivio ideji da se u Parlamentu povede istraga o prodaji Telekoma i 7,5 miliona eura datih za korupciju u tom poslu. Dok nas je Lazović pokušavao ubijediti da bi se svaka aktivnost usmjerena ka otkrivanju aktera ovog nečasnog posla mogla protumačiti kao pritisak na Tužilaštvo, premijer Igor Lukšić je komandovao Ranki Čarapić i njenim službenicima u Državnom tužilaštvu: ,,Pitanje je koliko naše tužilaštvo može da se bavi time, jer je to posao mađarskog tužilaštva”. Potom je faktički zahtjev da se istraga obustavi premijer pokušao prikriti jednim obećanjem: ,,Najveći vladin interes je da zna da li je bilo korupcije u privatizaciji Telekoma”. I jednom, nepotkrijepljenom tvrdnjom: ,,Objavili smo sve relevantne dokumente koja svjedoče da je privatizacija bila transparentna i konkurentna jer je postojalo više ponuda”. Postojanje korupcije u ovom poslu priznali su Mađari i Njemci a dokazali Amerikanci. Nije pitanje da li je korupcije bilo, već ko je uzeo novac i šta su kupci Telekoma dobili za uzvrat. Na naš račun, naravno.

Slično je i sa tvrdnjom o ,,transparentnoj privatizaciji”. Zapravo, to i nije privatizacija. Vlada Crne Gore je jedno od dvije ili tri najznačajnije infrastrukturne kompanije u državi predala na upravljanje Vladi Njemačke. Po istom principu ,,privatizovane” su i naftna (Jugopetrol) i kompanija za proizvodnju i distribuciju električne energije (EPCG). Helenik Petroleum i A2A bile su, u vrijeme kupovine, u značajnom vlasništvu države ili lokalnih samouprava Grčke, odnosno, Italije. Ali, daleko od toga da je to jedini propust u poslu prodaje Telekoma.

Premijer tako zaboravlja koliko je bio kompromitantan način na koji je Matav došao u posjed približno 22 odsto akcija Telekoma od ovdašnjih investicionih fondova. Njih je Vlada u kojoj je Lukšić bio ministar finansija i bukvalno natjerala da svoje akcije prodaju po cijeni skoro dvostruko nižoj u odnosu na državni paket. Za uzvrat, Vlada se potrudila da njoj odani biznismeni iz uprava privatizacionih fondova državni novac za takozvanu kontribuciju (30 euro centi za svaku akciju prodatu Mađarima/Njemcima) dobiju mjesec dana prije ,,običnih” vlasnika. To je, u vrijeme izuzetno niskih cijena na ovdašnjim berzama, bila bogata prednost.

Koliko je tadašnji ministar finansija učestvovao u tim poslovima?

Približno kao što je – takođe kao ministar finansija – bio akter afere u kojoj se jedan milion iz državnog budžeta pretvorio u 11 miliona koje je Prva banka braće Aca i Mila Đukanovića navodno vratila u državnu kasu? I tada je Lukšić nadležnima sugerisao da se ne bave ovim poslom. „Način na koji je Prva banka obezbijedila likvidnost nije za preispitivanje”.

Slično Lukšić reaguje i 2008. kada je bilo potrebno spriječiti Mića Orlandića, direktora Uprave za nekretnine, u pokušaju da uvede red u prodaju crnogorskih nekretnina stranim kompanijama. Tadašnji ministar je besjedio: ,,Bilo bi apsurdno da kao strance tretiramo Podgoričku, Montenegro i Crnogorsku komercijalnu banku, Kombinat aluminijuma, Pivaru, Telekom ili Jugopetrol”. Lukšić je, naravno, bio svjestan da se Orlandićeva odluka nije odnosila na kompanije koje zaista posluju u Crnoj Gori, ali je takođe znao da je poslovanje sa nepostojećim, ili u najboljem slučaju of-šor firmama, postalo okosnica Đukanovićeve vizije razvoja Crne Gore. Iako je još tada znao da je ideja pogrešna, Lukšić nije imao dileme oko izbora strane. Nije on uzalud odslužio vojsku u uniformi Đukanovićevog ministra finansija.

O kontinuitetu zataškavanja svjedoči čitav niz afera bez epiloga. Zbog toga bi se jednog dana na optuženičkoj klupi mogli naći i oni koju su nečinjenjem postali saučesnici prevare i pljačke.

Pivara Trebjesa prodata je belgijskom Interbruu u jeku priprema za predsjedničke izbore na kojima su snage odmjerili Milo Đukanović i Momir Bulatović. Uz fabriku, Belgijancima je za 25 miliona maraka prodat i brend Nikšićko pivo, jedan od samo pet svjetski priznatih tipova piva. Posao je zaključen nakon što su državni pregovarači (inače sljedbenici i jedne i druge strane već podijeljenog DPS-a) obmanuli Skupštinu akcionara prezentujući joj falsifikovane izvode iz kupoprodajnog ugovora. Prevara je brzo otkrivena ali crnogorsko pravosuđe nikada nije pokazalo interesovanje za preispitivanje tog posla. Vlast je tvrdila da će dobijeni novac biti uložen i u modernizaciju pruge Nikšić – Podgorica. Još jedna laž.

Slijedila je prodaja Jugopetrola. Takođe u predizbornoj kampanji, posao je izgurala Vlada u ostavci pod komandom Filipa Vujanovića. Tada je uspostavljen obrazac po kome se SDP navodno buni pri gotovo svakom velikom privatizacionom poslu (KAP, Telekom, Termoelektrana…) prepuštajući kolegama iz DPS-a da sami odrade posao. Rezultat: jedina važna stavka kupoprodajnog ugovora sa Helenik petroleumom ispoštovana do kraja jeste ona o petnaestodnevnom određivanju cijene goriva. Crnogorski građani benzin plaćaju skuplje od stanovnika svih zemalja u okruženju, ali i članica EU: Rumunije, Bugarske, Poljske, pa i Luksemburga. Vlast nas upozorava – zahvaljujući njihovom dobročinstvu (smanjili su državne namete) eurodizel je u Crnoj Gori jeftiniji nego u većini pomenutih zemalja. Aferim.

Ugovorene obaveze o dokapitalizaciji Jugopetrola i istraživanju nafte u crnogorskom podmorju više se ne pominju. Iz makar dva razloga. Ugovor koji je sastavio pravni savjetnik Mark Harison (za taj posao dobio je 2,8 miliona eura) pun je nedorečenosti i praznina. Na drugoj strani, pravni zastupnik Jugopetrola i njegovih vlasnika je Ana Kolarević. A u ovom sistemu, ona je jača i od države.

Potom su, pred početak referendumske kampanje, prodati Telekom i Kombinat aluminijuma. Pošto je tender za prodaju KAP-a faktički propao, Milo Đukanović i Oleg Deripaska su u četiri oka napravili dil koji su njihovi izvršitelji pretočili u kupoprodajni ugovor. Kakvi pregovarači – takav i posao. Prvo su novi vlasnici KAP-a tužili prodavce za 350 miliona eura… Potom je Vlada pripremila protivtužbu u visini 200 miliona eura. Konačno, jedni i drugi su se složili da je najbolje kompletan ceh prebaciti na račun građana Crne Gore. Za sada znamo da će nas taj posao, ako budemo imali sreće, koštati 130 miliona.U suprotnom, država će bankrotirati pod teretom KAP-ovih dugova koji su se primakli iznosu od 500 miliona eura.

Ovih dana je nanovo aktuelna i priča o EPCG, odnosno cijeni i količini struje koja nam stoji na raspolaganju. Da li se još neko sjeća kako je Vujica Lazović, u ime Vlade, objašnjavao da je bolje uzeti 8 eura za akciju EPCG od Italijana nego 11 eura od Grka. Tih 90 miliona eura, tvrdio je Lazović, malo su u odnosu na sve investicije i inovacije koje će u crnogorski energetski sistem donijeti akteri sporazuma Milo Đukanović- Silvio Berluskoni. Od tih obećanja profitirala je samo Prva banka. I Italijani kojima ovdašnji partneri iz dana u dan ukidaju obaveze i obećavaju nove povlastice.

U Tužilaštvu mjesecima, bez odgovora, stoji krivična prijava koju je Pokret za promjene podnio protiv glavnih protagonista sumnjivog posla. I premijer Igor Lukšić umjesto krivaca traži izgovore. Za sebe i druge.

Zoran RADULOVIĆ

Komentari

DRUŠTVO

KASNI PROSTORNO URBANISTIČKI PLAN OPŠTINE BUDVA: Moratorijum na gradnju ostaje do daljnjeg

Objavljeno prije

na

Objavio:

Na predlog tadašnjeg ministra Ratka Mitrovića za rukovodioca izrade PUP-a Budve određena je Marija Nikolić, prostorna planerka iz Nikšića. Rad na izradi plana počeo je u septembru nakon potpisivanja ugovora između bivše vlade i izabranog obrađivača. Osam mjeseci kasnije nema nikakvih prezentacija učinjenog niti naznaka roka do kojeg bi se PUP Opštine Budva mogao pojaviti na javni uvid pred građane

 

U Budvi je, u junu prošle godine, uveden moratorijum na izgradnju objekata na najatraktivnijem dijelu prostora budvanske rivijere, u zahvatu dva kontroverzna planska dokumenta, DUP Budva-centar i DUP Bečići. Zabrana gradnje u centralnom dijelu Budve, na potezu koji se prostire uz morsku obalu od Avale do Zavale, ograničenom Jadranskom magistralom, i na prostoru naselja Bečići, bila je sastavni dio Vladine Odluke o donošenju Prostorno urbanističkog plana Opštine (PUP), koja bi važila do njegovog stupanja na snagu. Vlada je tada odredila rok od 12 mjeseci za izradu PUP-a vodeće turističke opštine, odnosno jun 2022, kada bi moratorijum morao bio ukinut.

Međutim, od PUP-a, za sada, nema ništa. Prostorni plan nije urađen ni do nivoa nacrta spremnog za reviziju nadležnih službi u Ministarstvu ekologije, prostornog planiranja i urbanizma. Na predlog tadašnjeg ministra Ratka Mitrovića za rukovodioca izrade PUP-a Budve određena je Marija Nikolić, prostorni planer iz Nikšića. Istom odlukom Vlada je za rukovodioca i stručni tim utvrdila naknadu u iznosu od 150.000 eura.

Rad na izradi plana počeo je u septembru prošle godine nakon potpisivanja ugovora između Vlade i izabranog obrađivača. Osam mjeseci kasnije nema nikakvih prezentacija učinjenog niti naznaka roka do kojeg bi se PUP Opštine Budva mogao pojaviti na javni uvid pred građane. Izgleda da nije pogodan politički trenutak za tako nešto jer uslove izrade prati potpuna neizvjesnost. Od toga šta koja politička struja želi da postigne tako značajnim planskim dokumentom do haosa u sistemu planiranja u državi u kojoj se trenutno rade dva ključna planska dokumenta, Prostorni plan Crne Gore i Plan generalne regulacije (PGR).

Izradu prostornog plana za teritoriju bilo koje opštine određuju podaci i smjernice iz navednih planova kojih nema i ne zna se kada će biti završeni. Izrada Prostornog plana CG do 2040. bila je na listi prioriteta prethodnih pa tako i ove, nove vlade. Postoji i dilema oko nastavka izrade Plana generalne regulacije koja je stopirana na samom početku, u fazi analize postojećeg stanja.

U oblasti planiranja prostora u Crnoj Gori vlada potpuna konfuzija. U resornom ministarstvu se govorilo o izmjeni važećeg Zakona o planiranju prostora i gradnji objekata, usvojenog tokom mandata ministra Pavla Radulovića.

Njegov nasljednik, ministar Mitrović inicirao je izmjene tog zakona, ali posao nije završen. Nova ministarka Ana Novaković Đurović u svojim javnim nastupima daje natuknice oko promjena zatečenog planskog okvira po kome za teritoriju Crne Gore postoje samo dva planska dokumenta, krovni Prostorni plan CG i PGR. Nova vlada, po običaju, znači i novi koncept sistema planiranja. Planovi su do tada na čekanju.

Proces pripreme Prostornog plana Opštine Budva zapao je u vakuum promjena vlasti na nivou države i Opštine. Obrađivač očigledno čeka nova uputstva i neke druge smjernice od ministarke Novaković Đurović. Dosadašnja praksa je pokazala da svaki ministar sprovodi svoju viziju politike planiranja i uređenja prostora. Za definisanje rješenja nacrta PUP-a Budva potreban je novi politički dogovor.

Zoran RADULOVIĆ
Pročitajte više u štampanom izdanju Monitora od 20. maja ili na www.novinarnica.net

 

Komentari

nastavi čitati

DRUŠTVO

POLITIKA ISPRED TURIZMA: Sezona pod prinudnom upravom

Objavljeno prije

na

Objavio:

Sa nivoa Nacionalne turističke organizacije nema validnih procjena o uspješnosti ovogodišnje turističke sezone. Procjene su se pravile na osnovu unaprijed ugovorenih hotelskih kapaciteta i potražnje na tržištu. U crnogorskom turizmu nema više ugovorenih kapaciteta, nema velikih turoperatora i čarter linija. NTO najavljuje dobar buking iz Velike Britanije iako nijedan turoperator iz te zemlje ne radi organizovano Crnu Goru

 

Turizam je glavna privredna grana u Crnoj Gori. Budva je  centar crnogorskog turizma u kojem se ostvaruje oko 50 odsto ukupnog prihoda. Ta opštepoznata činjnica nije bila presudna za  određivanje datuma održavanja lokalnih izbora u Opštini u kojoj je raspušten lokalni parlament i uvedena prinudna uprava.

Izbori su bili zakazani za 5 jun. kako bi se uzavrela politička situacija u gradu stabilizovala i sva pažnja novoizabrane vlasti usmjerila na djelatnost od čijih prihoda se puni gradska kasa i od koje zavisi ukupan razvoj grada. Međutim, politički interesi stranaka nove parlamentarne većine kojima izbori početkom juna nisu odgovarali, stavljeni su iznad  turizma i ekonomije.

Lokalni izbori u Budvi pomjereni su za 23. oktobar, što znači da će tokom čitave turističke sezone najvažniju turističku opštinu voditi pet Vladinih povjerenika sa svim ovlašćenjima koja po zakonu imaju i legalno birani odbornici.

Kako će Budva u predstojećoj sezoni funkcionisati bez potpune vlasti i učešća predstavnika građana, teško je prognozirati. Turistička sezona 2022. jedna je od najneizvjesnijih jer počinje u jeku rata koji bukti usred Evrope, u Ukrajini, i velike ekonomske krize koja je uslijedila. Crnogorski turizam ovoga ljeta ne može da računa na najbrojnije turiste iz Ukrajine i Rusije koji su u ukupnom turističkom prometu naše zemlje učestvovali i do 30 procenata.

Zbog rata u Ukrajini, kome se ne nazire kraj, i obostranih ekonomskih sankcija koje su Crna Gora i Rusija jedna drugoj uvele, suspendovan je avio-prevoz sa ovih destinacija za aerodrom Tivat. Za ljetovanje u Crnoj Gori opredijeliće se uglavnom oni Rusi koji imaju nekretnine u Crnoj Gori. Dolazak na Crnogorsko primorje postao je za Ruse preskup, putuje se preko Beograda i Istanbula sa kartom koja staje više od 1.000 eura.

Hotelijeri i vlasnici privatnog smještaja nadaju se da će gubitak istočnog tržišta biti nadoknađen pronalaskom novih emitivnih destinacija i uvođenjem sezonskih avio- linija ka Sjevernoj i Zapadnoj Evropi. Ipak nisu preveliki optimisti da će se nakon  pandemije koja je obilježila prošlogodišnju sezonu i novih okolnosti rata i ekonomske krize koja trese veliki broj zemalja, dostići nivo turističkog prometa iz 2019. godine.

Sa nivoa Nacionalne turističke organizacije nema validnih procjena o uspješnosti ovogodišnje turističke sezone. Procjene su se pravile na osnovu unaprijed ugovorenih hotelskih kapaciteta i potražnje na tržištu. U crnogorskom turizmu nema više ugovorenih kapaciteta, nema velikih turoperatora i čarter linija. NTO najavljuje dobar buking iz Velike Britanije iako nijedan turoperator iz te zemlje ne radi organizovano Crnu Goru. Procjene se vrše na osnovu uspostavljanja letova niskoplatežnih kompanija. Govori se uopšteno o bukingu, rezervacijama, interesovanjima, očekivanjima dolazaka sa tržišta zapadnoevropskih zemalja, Izraela, Saudijske Arabije… Ali pravih ugovora i sigurnog tržišta Crna Gora nema.

Goste iz Rusije i Ukrajine zamijeniće oni iz zemalja okruženja. Među njima su najbrojniji turisti iz Srbije. Za očekivati je da će broj turista i sa ovog tržišta biti manji nego lani, jer se za njih otvaraju i druge turističke destinacije koje su u ljeto 2021. bile nedostupne zbog kovid uslova.

Početak turističke sezone Budva je simbolično obilježila turističkim manifestacijama, karnevalom i koncertima, koje su u dane prvomajskih praznika privukle veliki broj posjetilaca. U Budvi trenutno boravi oko 15.000 turista, što je nešto više u odnosu na isti datum prošle godine. Međutim, u Turističkoj organizaciji Budve ističu da su ostvareni prihodi manji nego u maju 2019, godini koja se u gotovo svemu uzima kao reper koji valja dostići.

Budva je, neuobičajeno za ovo vrijeme u godini, puna stranaca, koji nisu turisti. Na ulicama, u trgovinama i restoranima prisutan je veći broj Ukrajinaca i Rusa koji su sa porodicama izbjegli iz ratom zahvaćenog područja. Oni nisu turisti u punom smislu, ne plaćaju boravišnu taksu, jer su prijavili boravak duži od tri mjeseca.

U Budvi boravi oko 3.580 državljana Ukrajine. Oni najčešće iznajmljuju luksuzne kuće po atraktivnim budvanskim selima ili veće stanove i apartmane, na duži period. Uživaju specijalni status privremeno zaštićenih lica, koji im omogućava boravak i do godinu dana. Oko 300 Ukrajinaca ostvarilo je takav status, dok na rješenje čeka još oko 1.000 njihovih zahtjeva.

Za izbjeglice iz Ukrajine u narednim danima biće organizovana berza za zapošljavanje, na Jadranskom sajmu u Budvi. Biće u prilici da nađu posao u ugostiteljstvu i hotelijerstvu, kako bi im se situacija donekle olakšala.

Istovremeno, prema podacima Turističke organizacije, u Budvi trenutno boravi oko 2.500 državljana Ruske federacije.

Najave dolazaka gostiju u budvanske hotele i privatan smještaj za mjesec jun, na nivou su od prošle godine. Ima dosta rezervacija na čekanju, koje će se realizovati u zavisnosti od međunarodne političke situacije. U julu i avgustu, kada svi idu na odmore, biće svi kapaciteti popunjeni. Vlasnici kuća i stanova na rivijeri napraviće gužvu kao privid uspješnosti sezone, koja toliko i potraje.

Goste ovoga ljeta čekaju neprijatna iznenađenja u vidu drastičnog povećanja cijena hrane i pića u budvanskim restoranima i kafićima.

Iz Udruženja ugostitelja Budve najavili su povećanje cijena od 10 do 30 odsto, obrazlažući takvu odluku porastom cijena osnovnih životnih namirnica. Doći će i do povećanja cijena apartmana i soba u privatnom smještaju čiji vlasnici sve teže nalaze potrebne radnike za njihovo održavanje.

Krajnji ishod nastupajuće turističke sezone potpuna je nepoznanica ne samo za direktne učesnike u turističkom privređivanju, hotelijere, ugostitelje i vlasnike privatnog smještaja, nego i za turističke eksperte. Svi nešto čekaju, nadaju se i šire optimizam bez realnog pokrića.

Branka PLAMENAC

Komentari

nastavi čitati

DRUŠTVO

IZBORNI GALIMATIJAS: Po volji vladajuće većine

Objavljeno prije

na

Objavio:

Več zakazani lokalni izbori u jeku turističke sezone, objedinjeni su i odloženi za oktobar. Iz nove vladajuće većine objasnili su da društvo treba relaksirati neprestane izborne trke, dok opozicija tvrdi da se radi o bježanju od izvora. Iz dijela nevladinog sektora, kao i ranije, upozoravaju na nezakonitost

 

I pored toga što je predsjednik Crne Gore Milo Đukanović raspisao lokalne izbore u više crnogorskih opština koji su trebali da se održe u jeku turističke sezone, bar turisti mogu da odahnu – do njih neće doći. Nova parlamentarna većina se potrudila da izbore objedini i odloži za oktobar, sve slijedeći DPS praksu nedržanja zakona kao pijan plota. Nova opozicija upozorava na hajdučiju i pravni haos i poentiraju da je odluka politička jer novoj većini u ovom trenutku ne odgovaraju izbori.

Krenimo redom. Skupština Crne Gore je 5. maja usvojila dopune Zakona o lokalnoj samoupravi kojima je predviđeno da se izbori u 14 gradova objedine i odgode do 30. oktobra. Dopune, za koje je glasalo 45 poslanika, protiv je bilo 16, su predložili članovi nove parlamentarne većine iz SNP-a, URA-e, DPS-a, Bošnjačke stranke i SDP-a.

Predlagači zakona iz redova nove parlamentarne većine pozvali su se na javni interes da građani na lokalnim izborima glasaju istog dana, te na potrebu građana i društva da se ne bude non-stop u izbornoj kampanji. Upozorili su i da iza objedinjavanja izbora u jednom danu stoje Evropska komisija, OEBS i ODIR, te da je to jedna od preporuka iz posljednjeg izvještaja Evropske komisije.

Da je ovo zakon o bježaniji od izbora, tvrde sada opozicione Demokrate. Oni tvrde da je ovo akt bez presedana kojim se uvodi pravni haos u izborni sistem. Demokratski front (DF) je napustio sjednicu Skupštine zbog, kako su kazali, pravnog nasilja vladajuće većine, uz najavu vaninstitucionalne borbe.

Predsjednik Đukanović, koji je već raspisao izbore za Bijelo Polje i Šavnik za 12. jun, za 5. jun vanredne u Budvi, Tivtu, a redovne u Plužinama i Žabljaku, vratio je Skupštini dopune zakona. On je upozorio da bi odluka vladajuće većine, u kojoj je sada i njegov DPS, mogla ,,otvoriti više bitnih pravnih pitanja, odnosno nedoumica, koje nastaju u karakterističnim političkim situacijama, uz pretpostavljenu refleksiju na polje crnogorskog ustavnog sistema i postulata ustavnog prava uopšte”.

Novi premijer Dritan Abazović je na ovu odluku Đukanovića odgovorio da će skupštinska većina ponovo izglasati dopune i da će Đukanović morati da ih potpiše.

,,Ukoliko Skupština ponovo usvoji isti zakon, predsjednik je dužan da ga proglasi”, kazao je u izjavi Pobjedi Đorđije Blažić, dekan Fakulteta za državne i evropske studije.

Nakon što su poslanici Skupštine Crne Gore i drugi put usvojili dopune Zakona o lokalnoj samoupravi, Đukanović ih je, poštujući zakonsku proceduru, potpisao.

Blažić je upozorio na pravni galimatijas koji može izazvati pravne i institucionalne probleme u funkcionisanju pojedinih državnih organa, ali i lokalne samouprave: ,,Pravni sistem se ne prilagođava interesima partija već građanima i sa takvom praksom se mora prekinuti”.

Saga oko lokalnih izbora je upravo pokazatelj kako se sve podređuje partijskim interesima. Dopune Zakona o lokalnoj samoupravi prvi put su povučene iz skupštinske procedure u novembru, iako su njegovi potpisnici bili svi predstavnici tadašnje vlasti. To se desilo nakon što koalicija Crno na bijelo nije prihvatila amandmane SNP-a koji je trebalo da garantuju da će odluka predsjednika države o raspisivanju izbora na Cetinju, Petnjici i Mojkovcu prestati da važi.

Novi pokušaj je bio kada su poslanici koalicije Crno na bijelo, DPS, SD, SDP, BS i dvije albanske liste inicirali krajem januara izmjene tog Zakona, kako bi se izbori u 14 opština i gradskoj opštini Golubovci održali u jednom danu. Poslanici su početkom februara usvojili te izmjene, ali ga je Đukanović nekoliko dana kasnije vratio Skupštini na ponovno odlučivanje sa obrazloženjem da je neustavan. Skupština nije ponovo usvojila taj zakon.

Dok je visoka politika trgovala sa izborima, u opštinama u kojima su izbori bili zakazani za jun neke partije su predale izborne liste. Sada je ostala nedoumica da li će oni koji nijesu predali izborne liste moći učestvovati na oktobarskim izborima. Predsjednik skupštine građanske liste Bokeški forum (BF) iz Tivta Branislav Matijević je komentarišući za Vijesti odluku Skupštine o odlaganju izbora, kazao da je gaženjem svih zakonskih normi, državni parlament uspio da obesmisli instituciju vladavine prava i potpuno obesmisli izborni proces.

O kakvom se galimatijasu i vođenju računa samo o partijskim interesima radi, ranije je objasnila programskog direktora CDT-a Milena Gvozdenović. ,,Zvuči gotovo nevjerovatno, ali predlozi partija o ovom pitanju su tekli sljedećim tokom: prvo su se svi saglasili da to treba uraditi kroz promjenu Zakona o izboru odbornika i poslanika, što zaista jeste jedini ispravan put. Onda se, pred izbore na Cetinju, dio partija tadašnje vlasti dosjetio da to uradi na nezakonit način kroz promjene Zakona o lokalnoj samoupravi. Onda su oni koji su se tome žestoko protivili u slučaju Cetinja, bili za to u slučaju Berana, a oni koji su to zagovarali u slučaju Cetinja bili protiv toga u slučaju Berana. Nakon toga je predsjednik države vratio na ponovno odlučivanje zakon za koji je glasala njegova partija…”

Iz dijela nevladinog sektora odavno upozoravaju da je jedini zakonit način da se ovo pitanje zakonito rješi izmjenama Zakona o izboru odbornika i poslanika. To je za političare teži put, kojim oni nikad ne idu, jer je za izmjene tog zakona potrebna dvotrećinaska podrška poslanika.

Zbog svega navedenog Centar za demokratsku tranziciju (CDT) je podnio inicijativu Ustavnom sudu za ocjenu ustavnosti izmjena Zakona o lokalnoj samoupravi koje se tiču odgađanja lokalnih izbora. ,,Mali” je problem što je Ustavni sud u svojevrsnoj blokadi zbog manjka sudija.

,,Ovaj način djelovanja Predsjednika i Skupštine Crne Gore dovodi do opasnog presedana tj. nezakonitog odlaganja izbora bez valjanog razloga, koji dalje može da znači da svaka parlamentarna većina, kojoj to bude politički interes, može odlagati lokalne izbore onako kako joj se prohtije”, saopštili su iz CDT-a.

Ništa novo, kao i do sad – što se tiče prohtjeva vladajuće većine.

Predrag NIKOLIĆ

Komentari

nastavi čitati

Izdvajamo