Povežite se sa nama

Izdvojeno

ZA I PROTIV RUDNIKA U MOJKOVCU: Podijelio vlast a ujedinio građane

Objavljeno prije

na

Troje odbornika vladajuće većine u lokalnom parlamentu pridružilo se opoziciji u stavu da na području te opštine ne smije biti eksploatacije rude. Ostali zagovaraju otvaranje rudnika,  “uz poštovaje najviših ekoloških standarda”

 

Na suprotstavljenim  stranama  našli su se odbornici mojkovačke vladajuće većine, na posljednjoj sjednici Skupštine opštine (SO), kada se odlučivalo o Zaključku   “protiv svih aktivnosti vezanih za oblast rudarstva” na teritoriji  te opštine.

Zaključak je predložio odbornički klub opozicione DPS, zajedno sa jednim odbornikom SNP koja je u tom gradu dio vladajuće koalicije. Na sjednici SO njima su se pridružila još dva odbornika Grupe birača Ne damo Mojkovac, pa je tako većina odbornika rekla ne rudniku. Ostalih 14 odbornika vladajuće većine iz koalicije Za budućnost Mojkovca , Demokrata,  URA i Ujedinjene Crne Gore izašli su iz skupštinske sale dok je glasanje trajalo.

Dok oni koji su glasali za Zaključak tvrde da u Mojkovcu ne smije biti rudnika, iz Opštine Mojkovac kažu da taj projekat treba objeručke prihvatiti, ukoliko bude realizovan po najvišim ekološkim standardima. Izvršna vlast smatra da Mojkovac treba razvijati u oblastima industrije, poljoprivrede i turizma.  Iako su našli brojne zamjereke  nacrtu Detajnog prostornog plana (DPP) za prostor koncesionog područja za eksploataciju mineralnih sirovina Brskovo, ipak  tvrde da taj “manjkavi dokument” može služiti  kao polazna osnova.

“Vlada Crne Gore – nadležno ministarstvo, treba da inovira postojeći nacrt DPP za prostor koncesionog područja Brskovo, zajedno sa Strateškom procjenom uticaja na životnu sredinu. DPP i Strateška procjena uticaja na životnu sredinu treba da odgovore da li je taj  projekat u koliziji sa strateški važnim razvojnim projektom skijališta Žarski. Poseban osvrt treba da bude na problem rješavanje prašine sa rudnika, kako bi bilo spriječeno potencijalno širenje prašine prema budućem ski centru kao i prema drugim naseljenim područjima”, saopštili su iz Opštine neposredno prije sjednice na kojoj je usvojen Zaključak.

Poručili su i  da je “u planskim dokumentima i ugovoru sa potencijalnim investitorima neophodno utvrditi obavezu rekultivacije nakon završene faze eksploatacije”. Izvršna vlast smatra i da je koncesiona naknada niska i da je kroz zakonsku regulativu treba uvećati. Preporučili su Vladi i da nađe rješenje da se otvaranjem rudnika investitor  obaveže da prilikom zapošljavanja prioritet imaju stanovnici opštine Mojkovac, kao i drugih opština sa sjevera Crne Gore.

“Zbog značajnog arheološkog lokaliteta Brskovo investitor se mora obavezati da finansira izgradnju muzeja za čuvanje i izlaganje arheoloških artefakata i sprovedenih istraživanja, kao i da finansira projektnu dokumentaciju i izgradnju replike Srednjovjekovnog Brskova u punoj veličini. Takođe, investitor se mora obavezati i da finansira izgradnju Memorijalnog centra “Junacima Mojkovačke bitke” na lokaciji koju odredi opština Mojkovac”, samo su neki od zahtjeva iz Opštine.

Većina odbornika, međutim,  smatra da što hitnije treba da se  verifikuje prestanak važenja Ugovora  o koncesiji za detaljna geološka istraživanja  i eksploataciju sulfidne polimetalične rude na prostoru bivšeg rudnika “Brskovo”. Takođe i da se obustavi donošenje DPP za prostor koncesionog područja sa pratećom Strateškom procjenom uticaja na životnu sredinu.

U Zaključku, za koji je glasala većina lokalnog parlamenta, piše da bi taj projekat „u ogromnoj mjeri devastirao prostor, trajno zagadio životnu sredinu, ugrozio život i zdravlje ljudi, uništio kvalitet prirodnih i kulturnih vrijednosti“. Dalji razvoj te opštine, piše u dokumentu, treba usmjeriti na razvoj poljoprivrede i organske proizvodnje, seoskog, sportskog i visokog turizma i poljoprivredno-prerađivačkih aktivnosti.

Većina  odbornika  smatra i da  DPP nije urađen u skladu sa važećim zakonskim propisima, međunarodnim konvencijama koje je Crna Gora ratifikovala i  planovima višeg reda.  Tvrde da je taj planski dokument „u suprotnosti sa svim principima održivog razvoja i zelene agende“i da se  „njime  predlažu aktivnosti koje za rezultat imaju trajnu i nepovratnu devastaciju prostora u području između dva nacionalna parka i rijeke Tare“.

Iz  izvršne vlasti  nijesu željeli da komentraišu koliko je  projekat rudnika pokvario, do sada, više puta isticane “harmonične odnose” među konstituentima lokalne vlasti. Ne žele da komentarišu ni kako će činjenica da među političkim subjektima u vladajućoj koaliciji postoje dijametralno suprotni stavovi oko budućeg razvoja Mojkovca uticati na funkcionalnost lokalne vlasti. Međutim, na društveim mrežama, uporedo, traje  “rat” objavama i saopštenjima između koalicionih partnera.  Prvo je Boško Laketić, odbonik URA optužio odbornike Ne damo Mojkovac i  Miloša Rajkovića (SNP) za  “pravljenje  političkog  saveza sa DPS“ i ograničavanje razvojnih šansi opštine “samo na poljoprivredu i turizma”.

“Ako sa nekom partijom dijelite u potpunosti viziju razvoja, nakon što ste sopstvenu promijenili za 180 stepeni, onda se postavlja jasno pitanje, da li je ta partija suštinski vaš partner… Nakon sjednice,  narednih dana logično je očekivati i rušenje aktuelne vlasti, jer je danas sklopljen savez DPS-a, Ne damo Mojkovac (PES-a) i Miloša Rajkovića koji je usvajanjem današnjeg Zaključka odredio sudbinu razvoja Mojkovca isključivo u pravcu razvoja poljoprivrede i turizma… Ko ne može da se bavi turizmom i poljoprivredom neka polako pakuje kofere”, poručio je odbornik Laketić na društvenim mrežama.

Kako su Monitoru kazali u GB Ne damo Mojkovac, neće “raditi bilo kakve rekonstrukcije i prekonbinacije lokalne vlasti”. Kažu i da će poštovati koalicioni dogovor, “kao i do sada”. Ukoliko neko drugi od konstituenata ima to u planu,  objašnjavaju da neće smetati.

Tvrde, takođe, da su se prilikom glasanja o Zaključku koji su predložili odbornici DPS, vodili isključivo zdravim razumom, sopstvenim stavom, dokumentima struke i interesom građana Mojkovca.  Podsjećaju da napade na GB “ predvodi odbornik lokalne vlasti, čija je partija na državnom nivou zajedno  sa DPS srušili prvu demokratski izabranu Vladu Crne Gore”.

“Ostaje nam nejasno kako je partija koja sebe naziva “zelenom” (ekološkom) i srcem i dušom uz rudnik koji prijeti da trajno devastira životnu sredinu Mojkovca”, zaključuju iz Ne damo Mojkovac.

U tom gradu je mjesecima vrlo aktivna i Građanska inicijativa “Zdravi Mojkovac”, čiji su predstavnici i pred odbornicima još jednom obrazložili zbog čega je rudnik “poguban za grad”. Oni traže raskid Ugovora o koncesiji za detaljna geološka istraživanja i eksploataciju sulfidne polimetalične rude na istražno-eksploatacionom prostoru bivšeg rudnika „Brskovo“ sa kompanijom  Brskovo Mine.

Specijalnom državnom tužilaštvu (SDT), u septembru su podnijeli i krivične prijave protiv tadašnjeg ministra kapitalnih investicija Ervina Ibrahimovića i državnog sekretara Admira Šahmanovića. U krivičnoj  prijavi navode da su  Ibrahimović i Šahmanović,  protivno imperativnim propisima Ugovora o koncesiji i protivpravnim iskorišćavanjem svog službenog položaja i svojih ovlašćenja,  spriječili raskidanje ugovora iako su, navodno, postojali uslovi za to. Kako tvrde iz GI,   Ministarstvo kapitalnih investicija nije poslalo obavještenje koncesionaru da je Ugovor istekao 25. jula.

                                                                                                Dragana ŠĆEPANOVIĆ

Komentari

INTERVJU

ANA VUKOVIĆ, SUTKINJA VRHOVNOG SUDA: Politika želi  pravosuđe po svojoj mjeri

Objavljeno prije

na

Objavio:

Osam neuspjelih  pokušaja izbora predsjednika Vrhovnog suda samo su  dodatna potvrda urušenosti crnogorskog sudstva. Odbijanjem da  vlastitog vođu izabere iz reda svojih kolega, crnogorsko sudstvo negiralo je sopstveni autoritet, dostojanstvo i poštovanje

 

 

MONITOR:  Od šestoro sudija Specijalnog odeljenja Višeg suda u Podgorici, četvoro se prijavilo u Apelacioni sud, nakon što  je Sudski savjet  raspisao konkurs. Kao kandidatkinja za poziciju predsjednice Vrhovnog suda ocijenili ste da to ne bi trebalo dozvoliti. Šta bi to značilo za Specijalno odeljenje i neke od ključnih procesa koji traju?

VUKOVIĆ: Značaj Specijalnog odjeljenja u ukupnim društvenim reformama nije potrebno posebno objašnjavati. Nedovoljan kadrovski potencijal Specijalnog odjeljenja mora  se hitno ojačati. U suprotnom, odliv kadra će neminovno dovesti do  zastoja u funkcionisanju ovog odjeljenja, a svaka sporost  je ozbiljna prijetnja pravdi.

MONITOR: Šta se može uraditi da Odeljenje koje inače ima problem sa kadrovskim kapacitetima ostane bez sudija?

VUKOVIĆ: Pravosuđe je u brojnim problemima. Nije ih moguće sve riješiti, ali  neke je moguće spriječiti. Napredovanje sudija  Specijalnog odjeljenja u višu instancu,u ovom trenutku,  sigurno nije  dio rješenja problema. U nove  procese izbora sudija ne smijemo  ući uz loše i sporo sprovođenje pravde. Ceh loše kreirane kadrovske politike,  koji već plaćamo, ne ostavlja puno mogućnosti da se upražnjena sudijska mjesta blagovremeno popune kadrovima odgovarajućih stručnih i iskustvenih kompetencija.

MONITOR: Kazali ste da ste čuli da je većina sudija koji su konkurisali to učinila iz inata, kako bi dobili reakciju na težinu posla i stanja u kom se nalaze.   Gdje leži odgovornost za takvo stanje, i na kome je da to riješi?

VUKOVIĆ: Specijalno odjeljenje Višeg suda u Podgorici, već duže  funkcioniše u smanjenim kadrovskim i prostornim kapacitetima,  što se uz veliki priliv predmeta složene strukture odrazilo na dugo trajanje sudskih postupaka i mali broj prvostepenih presuda. Predstojeća izmjena  procesnog zakona (ZKP)omogućiće veću efikasnost u  postupanju i  eliminisati brojne zloupotrebe koje su  značajno uticale na ažurnost procedura. Ipak,  i u postojećim uslovima organizaciju rada  ovog odjeljenja moguće je unaprijediti  brižljivim planiranjem  svih aktivnosti sa jasno definisanim rokovima, uz uspostavljanje mehanizama kontrole djelotvornosti sprovedenih aktivnosti.

Odgovornost je na svakom sudiji pojedinačno. Profesionalac je onaj koji daje sve od sebe i  onda kada su postojeći uslovi za to daleko od zadovoljavajućih. Integritet, stručnost i lična posvećenost svakog sudije ponaosob, dodatna su  afirmacija garancije nezavisnog sudstva, čiju  potvrdu u hijerarhiji sudske vlasti, svojim ličnim primjerom mora obezbijediti Predsjednik suda.

Milena PEROVIĆ
Pročitajte više u štampanom izdanju Monitora od petka 6. decembra ii na www.novinarnica.net

 

Komentari

nastavi čitati

FOKUS

VLAST I FINANSIJE: Nema para, ima problema

Objavljeno prije

na

Objavio:

Premijer Spajić ne haje za neispunjena obećanja. Umjesto toga najavljuje nove povišice. I investicije. Na sve strane. To što para nema nije, izgleda, njegov problem. Ali jeste građana

 

Dok se nadležni skupštinski odbori lagano pripremaju za predstojeću raspravu o prijedlogu zakona o budžetu za 2025. godinu, informacije sa raznih strana ukazuju da bi taj dokument (budžet) mogao imati ozbiljnih problema pri susretu sa realnošću. Najprostije, nema para. Odnosno, ako ih možda i ima onda one nijesu dobro raspoređene. Fali tamo gdje ne bi smjelo.

Krenimo iz Skupštine Crne Gore. Naumljeno je da se poslanicima, kao i svim drugim javnim funkcionerima, zarade uvećaju za 30 odsto. Tako bi predstavnici zakonodavne vlasti ubuduće imali, u prosjeku, startnu platu od približno 2,6 hiljada eura. Kada se doda dodatak na staž i raznorazne skupštinske naknade (predsjednici poslaničkih klubova, skupštinskih odbora…) izaći će to na tri hiljade eura.

Da narodni predstavnici budu još malo rasterećeniji, pomoći će i personalni asistenti/savjetnici. Na zahtjev predsjednika parlamenta Andrije Mandića novac za njihovo angažovanje predviđen je budžetom za narednu godinu. Mada se, izgleda, ministar finanasija Novica Vuković nada da  poslanici neće prihvatiti dar. “Oni kao posebna grana vlasti imaju mogućnost da sami donose zakone, koeficijente, sistematizacije i sistem zapošljavanja. Izvršna vlast u tom smislu nema uticaja na Skupštinu“, kazao je  Vuković. „Na poslanicima je da se odrede tokom glasanja da li ta sredstva njima trebaju u tu svrhu ili se to može preusmjeriti, recimo, za sanaciju nekog vrtića.” Biće to zanimljivo ispratiti.

Krenimo sada sa tanje strane. U prijedlogu budžeta za 2025. godinu  za rad MUP-a i Uprave policije predviđeno je blizu četiri miliona manje nego za ovu godinu, požalio se Zoran Brđanin, direktor UP, na sjednici Odbora za bezbjednost i odbranu. To, po njegovoj računici, znači da neće biti novca za zapošljavanje novih policajaca. Njih, prema važećoj sistematizaciji, nedostaje makar 1.200. Zapravo, objasnio je direktor UP, u predloženom budžetu nema novca čak ni za zapošljavanje svršenih polaznika policijske akademije. „To nam je nekih milion i po“, kazao je, pa primijetio kako su ostali i bez traženih sredstava (138 hiljada eura) za nabavku uniformi. „Ta nam uniforma treba. Nemamo za nabavku rezervnih djelova, za službena vozila, plovila, za laboratoriju i forenzički centar…”.

Zoran RADULOVIĆ
Pročitajte više u štampanom izdanju Monitora od petka 6. decembra ii na www.novinarnica.net

 

Komentari

nastavi čitati

Izdvojeno

DONACIJE VLADE I DRŽAVNIH PREDUZEĆA SPC: Blagoslov koji nas košta milione 

Objavljeno prije

na

Objavio:

Od 2011. do ove godine Eparhiji budimljansko nikšićkoj iz budžeta je isplaćeno 1,9 miliona eura. Mitropoliji Crnogorsko primorskoj uplaćeno je 1,6 miliona eura. Najveći dio u posljednje četiri godine: 2021. godine 437 hiljada, 2022. – 654 hiljada eura, tokom protekle 208 hiljada i ove godine 106 hiljada eura

 

Vlada Crne Gore je u junu prošle godine odobrila 220.000 eura Eparhiji budimljanko-nikšićkoj za rekonstrukciju Saborne crkve Svetog Vasilija Ostroškog u Nikšiću. Državna revizorska institucija (DRI) je, u svom nedavnom Izvještaju o Budžetu za 2023, ustanovila da nema priložene propratne dokumentacije, kao i da nije navedena obaveza izvještavanja o utrošku navedenih sredstava.

U izvještaju DRI se navodi da im je Ministarstvo pravde proslijedilo dopis Eparhije budimljansko-nikšićke u kom je navedeno da je do 1. jula 2024. godine, utrošen iznos od 60.000, dok će se preostalih 160.000 eura biti utrošeno u narednom periodu.

Iz DRI su naveli da je ovim prekršeno niz pravila, te da su ,,Vlada i resorna ministarstva dužni da prije usvajanja zaključaka i plaćanja iz tekuće budžetske rezerve obezbijede relevantnu dokumentaciju kojom se vrši pravdanje odobrenog iznosa, kako je i predviđeno aktom o bližim kriterijumima za korišćenje sredstava tekuće i stalne budžetske rezerve i uputstvom o radu državnog trezora”.

U posljednje četiri godine, Vlada je za finansiranje vjerskih zajednica za četiri godine isplatila milion i 975 hiljada eura. Najviše novca je izdvojila za Mitropoliju crnogorsko-primorsku Srpske pravoslavne crkve – 930 hiljada, potom za Islamsku zajednicu u Crnoj Gori – 331 hiljadu, dok je Eparhiji budimljansko-nikšićkoj SPC dala 278 hiljada eura. Crnogorska pravoslavna crkva je za isti period dobila 231 hiljadu eura. Ostalih 13 vjerskih zajednica dobilo je između hiljadu i po i 55 hiljada eura, koliko je dobila Jevrejska zajednica.

Raniji izvještaj DRI-ja je pokazao da je posebno sporno finansiranje srednjih vjerskih škola, za što je iz budžeta isplaćeno 4,9 miliona eura. Čak tri miliona i sto hiljada eura dobila je Medresa ,,Mehmed Fatih” Islamske zajednice u Tuzima, a milion i 800 hiljada Gimnazija ,,Sveti Sava” Mitropolije crnogorsko-primorske u Podgorici.

Centar za građansko obrazovanje (CGO) je proteklog mjeseca podnio Specijalnom državnom tužilaštvu (SDT) krivičnu prijavu protiv NN lica koja su od 2019. do 2023. godine odobrili isplatu 4,9 miliona eura za finansiranje srednjih vjerskih škola u Crnoj Gori. ,,To je urađeno suprotno Opštem zakonu o obrazovanju i vaspitanju, što je utvrdila i Državna revizorska institucija (DRI) i dala negativno mišljenje na usklađenost finansiranja srednjih vjerskih škola sa ovim zakonom, a što ukazuje i na zloupotrebu službenog položaja sa ogromnom štetom za Budžet Crne Gore”, naveli su iz CGO.

Predrag NIKOLIĆ
Pročitajte više u štampanom izdanju Monitora od petka 6. decembra ii na www.novinarnica.net

 

Komentari

nastavi čitati

Izdvajamo