MONITORING
DRŽAVNI PLANOVI ZA BUDVANSKU LUKU: Daleko od javnosti

Urbanizacija jedinog preostalog nezazidanog prostora u centru grada, uskog pojasa uz more koji se pruža od bedema Starog grada do Školijere, kroz izradu Državne studije lokacije za Luku Budva, predmet je živog interesovanja građana Budve i političkih partija čiji se stavovi tim povodom sve češće čuju u susret oktobarskim lokalnim izborima.
Budvani su odlučni da ovoga puta ništa ne prepuste slučaju i da budno isprate aktivnosti Vlade i investitora u njihovoj namjeri da kroz demagoške tirade o potrebama razvoja i privlačenja stranih investicija, devastiraju posljednju slobodnu oazu u gradu.
Pojas u zahvatu plana pod nazivom DSL za Dio sektora 43 – Luka Budva, izuzetno je atraktivan i neprocjenjiv je ekonomski i razvojni potencijal grada u takozvanoj prvoj liniji do mora i Starog grada, zbog čega je na meti moćnika iz svijeta politike i biznisa.
Odlaskom Svetozara Marovića sa svih funkcija u državnoj politici i turističkoj privredi, splasnuo je njegov uticaj na investitore i to ko će šta i gdje graditi na teritoriji turističke metropole, te kakvi će se planovi u skladu sa njihovim potrebama donositi.
Prazan prostor zauzeli su drugi, prije svih ministar održivog razvoja i turizma Branimir Gvozdenović, najmoćniji čovjek u državi u oblasti planiranja i uređenja prostora, naoružan armijom svojih biroa i arhitekata kojima daje vodeće poslove.
Za promociju kapitalnih investicija ministar odnedavno dobija punu podršku nove potpredsjednice Vlade Azre Jasavić. Visoku poziciju Jasavić je ,,zaradila” upravo zastupajući interese stranih investitora. Za istoriju degradacije prirodnih resursa ostaće upamćeno njeno izlaganje u Skupštini i gotovo histerična podrška Vladinom predlogu gradnje stanova u parku Miločera, koju planira zakupac eltinog hotelskog kompleksa na Svetom Stefanu, of-šor kompanija Adriatic properties, čiji vlasnici crnogorskoj javnosti nijesu poznati.
Tokom ljetne turneje po crnogorskim opštinama, Jasavićeva se srela, na sopstveni zahtjev, sa nižim predstavnicima firme Stratex i turske Doguš grupe, koje gazduju budvanskom lukom. Podržala je projekat izgradnje nove marine u Budvi, što je izazvalo revolt građana Budve i oštre reakcije lokalnih političkih partija. Ocijenjeno je da nova potpredsjednica Vlade ,,sa mjesta koje neopravdano pokriva” promoviše projekat marine a da ,,nema elementarna saznanja o čemu se tu radi”.
Doduše ni Budvani ne znaju šta im se sprema pod projektom izgradnje marine za megajahte u budvanskom malom pristaništu. Lokalna uprava o tome ništa ne zna, niti nadležne službe za uređenje i planiranje prostora neko nešto pita. Odrekli su se upravljačkih prava, slušaju naredbe iz Podgorice, kako bi zadržali klimave kompromitovane funkcionerske fotelje.
Odluku o izradi DSL za Dio sektora 43 – Luka Budva donijela je Vlada u oktobru 2014.
Dvije godine su prošle a Studiji se ne nazire javna rasprava. Na tenderu MORT-a posao izrade DSL, vrijedan 65.000 eura dobio je konzorcijum dvije firme, Gvozdenovićev favorit, CAU-Centar za arhitekturu i urbanizam Predraga Babića i Business Art dvorskog arhitekte Mladena Krekića. Kako Monitor saznaje, obrađivači su predali prednacrt studije Ministarstvu održivog razvoja i turizma. Slijedi izrada nacrta plana nakon čega DSL za budvansku Luku može ići na uvid javnosti.
Posao izrade Strateške procjene uticaja na životnu sredinu vrijedan 15.000 eura dobio je biro Montenegroprojekt Vasilija Đukanovića. Prateću Studiju zaštite kulturne baštine, plaćenu 10.000 eura, radila je firma Montecep Saše Karajovića iz Beograda, registrovana za poslove planiranja i arhitekture.
Na izradi studije u formi podugovarača sa CAU kao obrađivačem DSL, angažovani su Muzeji i galerije Podgorice i Polimski muzej iz Berana. Nije najjasnije kakve veze ove javne ustanove imaju sa zaštitom kulturne baštine Starog grada Budve i neposrednog zaleđa Luke, kao i Montecep sa kulturnom baštinom.
Ipak je ta Studija zaštite kulturne baštine dobila saglasnost Uprave za zaštitu kulturnih dobara i direktorice Anastazije Miranović. To nije bilo dovoljno, pa je Ministarstvo održivog razvoja angažovalo i eksperte ICOMOS-a, Međunarodnog savjeta za spomenike i spomeničke cjeline, savjetodavnog tijela UNESCO, da urade Studiju vizuelnog uticaja projekta marine i objekata na kulturne i prirodne vrijednosti Starog grada, ali i novog grada koji je nikao u zaleđu. Studija koju potpisuje Katri Lisicin završena je i predata Ministarstvu, ali njene pojedinosti javnosti nisu poznate.
Budvani su ogorčeni načinom na koji se u Ministarstvu održivog razvoja i turizma odvija izrada Studije lokacije za dio obale i Luku Budva. Atraktivni prostor gradskog jezgra planski se definiše daleko od očiju javnosti, bez učešća lokalne uprave i građana, što je u suprotnosti sa principima prostornog planiranja uopšte. Gotova rješenja stižu iz Podgorice. Ostalo im je prilaganje primjedbi na javnim raspravama, koje gotovo nikada ne budu prihvaćene.
Programski zadatak za izradu DSL jasno ukazuje da savremena Luka Budva nije cilj izrade ovog dokumenta. Najavljenoj modernoj marini u tekstu dokumenta posvećeno je upadljivo malo prostora. Težište je stavljeno na neizgrađenu obalu, označenu kao Sektor 43, ili ,,kopneni pojas od jugoistočnih zidina Starog grada, vrha gradske luke, bazena i kupališta kod Lučke kapetanije pa Slovenskom ulicom dalje, sve do granica DSL za sektore 43 i 45 (Slovenska Plaža)”. Sve u zoni zahvata morskog dobra.
U Ministarstvu tvrde da je planski osnov za izradu DSL važeći prostorni plan za morsko dobro, iako njime ,,nisu definisane površine za obimnije hotelsko-turističke komplekse”. Od Starog grada do Pošte ovaj plan nalaže urbano zelenilo i uslužne sadržaje u funkciji gradske luke, bez smještajnih kapaciteta.
To nije smetnja da se taj prostor DSL-om prepozna kao ,,potencijal za rekonstrukciju, razvoj, prilagođavanje i prenamjenu nekoliko postojećih objekata i zona…” Programskim zadatkom preporučuju se intervencije na lokaciji oronule zgrade Lučke kapetanije, zapuštenog Jugoslovenskog rječnog brodarstva, na otvorenom bazenu kod plaže Pizana i na neizgrađenoj lokaciji nekadašnje autobuske stanice. I dodatni kvadrati za gradnju hotela visoke kategorije.
Prema nezvaničnim informacijama, predati prednacrt ne sadrži objekte većih gabarita i spratnosti. Bilo je ideja da se rade samo hoteli ali se stalo sa tim, otkriva Monitorov sagovornik. Većinu objekata čine servisi, poslovni i ugostiteljski objekti spratnosti P+1.
Sama marina nema nikakvih objekata osim servisa. Prema prednacrtu DSL budvanska marina raspolagaće sa oko 700 vezova. Od čega oko 350 do 400 vezova za veće brodove i megajahte, dok je za komercijalne vezove planirano oko 250-300 mjesta.
Novost je što će veliki brodovi i jahte biti izmješteni van gradske rive. Sistematizuju se komercijalni vezovi za barke i ribarice mještana, smanjuje veličina lukobrana, proširuje šetalište u blizini Starog grada. Planirani su restorani, kafei, riblja pijaca…Sadašnji park je sačuvan, uz preporuku da se svi objekti iz njega uklone.
Šta studija donosi znaće se uskoro, ali svakako nakon oktobarskih izbora.
Luka ili marina, zavisi ko plaća
Zanimljivo je da se DSL za Luku radi na osnovu Prostornog plana za zonu morskog dobra iz 2007. godine, koji je radio nezaobilazni Montecep i RZUP iz Podgorice. Plan na koji se DSL poziva nije predvidio marinu u Budvi. Među desetak planiranih marina, nema budvanske marine. Budva je planom višeg reda definisana kao luka nautičkog turizma, odnosno ,,lokacija koja može da pruži samo usluge komercijalnog vezivanja. Zbog potencijalnog ugrožavanja izuzetno vrijednog resursa obale i plaža ne preporučuje se stimulacija daljeg zadržavanja nautičara. Budva je gradska luka u kojoj je ključni problem – konflikt u korišćenju prostora”, kazali su planeri prije devet godina. Kako sada i na osnovu kojih studija i procjena može marina u Budvi i to sa 700 vezova, više nego što ima Porto Montenegro u Tivtu, javnosti treba da objasni ministar Branimir Gvozdenović i njegovi eksperti.
Branka PLAMENAC
Komentari
Izdvojeno
I POMOĆNIK UPRAVE POLICIJE U ZATVORU ZBOG SUMNJI DA JE SARAĐIVAO SA KAVAČKIM KLANOM: Ko je kome gazda

Dejan Knežević je uhapšen zbog sumnje da je povezan sa grupom koju SDT tereti za stvaranje kriminalne organizacije i šverc droge. Nadležni najavljuju nova hapšenja policajaca osumnjičenih da su uključeni u organizovani kriminal
Nastavlja se akcija razotkrivanja i hapšenja policajaca i policijskih funkcionera koji su se godinama, držeći uz sebe policijsku značku, bavili najtežim oblicima kriminala, i međunarodnim krijumčarenjem kokaina iz Južne Amerike u Evropu.
Pomoćnik direktora Uprave policije za borbu protiv organizovanog kriminala Dejan Knežević uhapšen je u srijedu zbog sumnje da je povezan sa dijelom nedavno uhapšene grupe, koju Specijalno državno tužilaštvo (SDT) tereti za stvaranje kriminalne organizacije i šverc droge.
Na osnovu kojih dokaza je Knežević uhapšen nije za sada poznato, ali postoje sumnje da je hapšenje povezano sa transkriptima Sky aplikacije koje je dostavio EUROPOL. Upravo na osnovu tih podataka u nedavnoj akciji Specijalnog policijskog odjeljenja (SPO), kojom rukovodi SDT, uhapšeno je 15 osoba među kojima su sadašnji i bivši policajci.
Knežević je u policijskoj službi više od 20 godina i važi za hrabrog profesionalca i časnog čovjeka, kažu nam njegove kolege ali i novinari koji godinama prate rad policije. „Dao je doprinos brojnim akcijama zapljena velike količine droge kako na domaćem tako i na međunarodnom planu, prvenstveno kroz Odsjek za borbu protiv narkotika i Specijalno policijsko odjeljenje, ali i kao pomoćnik policije za borbu protiv kirminala“, piše portal Standard.
Zvanično, iz Uprave policije bili su škrti na riječima. „Imajući u vidu fazu postupka, odnosno zakonska ograničenja, ne može se saopštiti više detalja. Policija sarađuje i postupa po nalogu Specijalnog državnog tužilaštva u ovom slučaju”, stoji u kratkom saopštenju objavljenom nakon Knaževićevog privođenja.
Kolege policajci i novinari nijesu jedini koji su bili spremni da pohvale Kneževićev dugogodišnji doprinos službi. „Za svoj dosadašnji rad i ostvarene rezultate višestruko je nagrađivan”, piše na sajtu Vlade u njegovoj službenoj biografiji. Tu možemo saznati da Knežević u crnogorskom MUP-u radi od 2000. godine, dok se na rukovodećim pozicijama nalazi od 2004.
Od 2004. do 2009. godine obavljao je poslove načelnika Odjeljenja za borbu protiv droge u CB Podgorica. Potom je, do 2018. bio rukovodilac grupe pa potom i cijelog Odsjeka za borbu protiv krijumčarenja droga u sjedištu Sektora kriminalističke policije. Narednih godinu dana je u Specijalnom policijskom odjeljenju rukovodio Grupom za istrage organizovanog kriminala, terorizma i ratnih zločina, da bi u periodu od 2019. do 2021. godine obavljao poslove rukovodioca Odsjeka za borbu protiv krijumčarenja droga u Sektoru za borbu protiv organizovanog kriminala i korupcije kojim je rukovodio Zoran Lazović.
Svetlana ĐOKIĆ
Pročitajte više u štampanom izdanju Monitora od petka 24. marta ili na www.novinarnica.net
Komentari
Izdvojeno
KAKO PRONAĆI IMOVINU JAVNIH FUNKCIONERA SKRIVENU U INOSTRANSTVU: ASK dobija oštrije zube

Istovremeno sa donošenjem novog Zakona o sprečavanju korupcije, Ministarstvo pravde najavljuje sporazum po osnovu koga će se moći kontrolisati imovina ovdašnjih funkcionera u Srbiji i Sjevernoj Makedoniji
Prema izvještaju globalne nevladine organizacije Transparensi Internešnel, prošle godine se povećala percepcija korupcije u Crnoj Gori, zbog čega je naša zemlja nazadovala na njihovom Indeksu korupcije.
Još od 2014, kada je prvi put donesen Zakon o sprečavanju korupcije, Crna Gora pokušava da pronađe način da se izbori sa funkcionerima koji su javni interes podredili vlastitom. Primjena tog zakona uglavnom se svela na (samo)popisivanje imovine državnih funkcionera, bez ozbiljnijih provjera tačnosti dostavljenih podataka ili ispitivanja porijekla kapitala kojim raspolažu ljudi kojima su povjereni odgovorni državni poslovi.
Prvi državni organ koji se bavio ovim poslom bila je Vladina Komisija za sprečavanje konflikta interesa, koja je vodila imovinske kartone funkcionera. Njen bivši predsjednik Slobodan Leković nazvao je taj organ „tigar bez zuba“. Aludirao je na to kako funkcioner formalno mora da prijavi imovinu, ali ukoliko to ne bi učinio – Komisija nije mogla da ga natjera, niti da ga sankcioniše.
Odredbe Zakona o sprečavanju korupcije izmijenjene su i rođena je današnja Agencija za sprečavanje korupcije (ASK). Iako joj je zakon dao zube, odnosno nadlženosti i alate da natjera funkcionere da prijave imovinu, a njoj mogućnost da istu provjeri i ispita, Agencija je bježala od nekih funkcionera, poput predsjednika Mila Đukanovića, kasnije i premijera Dritana Abazovića, dok je na drugima oštrila i zube i kandže, poput bivše članice Savjeta ASK Vanje Ćalović Marković.
Međutim, poslovi Agencije su se svodili, kada je riječ o sukobu interesa i eventualnim zloupotrebama, uglavnom na kršenja formalnosti i tehnikalija, a ne na ispitivanje imovine i utvrđivanje njenog porijekla.
Predstavnici ASK-a su se više puta pravdali da je to posao za tužilaštvo, a ne za njih. Demantuje ih ipak slovo Zakona o sprečavanju korupcije koji kaže da Agencija vrši provjeru podataka iz Izvještaja (imovinskih kartona) „upoređivanjem tih podataka sa prikupljenim podacima o imovini i prihodima javnog funkcionera od organa vlasti i pravnih lica koji raspolažu tim podacima“.
Ti organi vlasti i pravna lica dužni su da, u roku i na način koji odredi Agencija, dostave sve tražene podatke i obavještenja, odnosno stave na uvid traženu dokumentaciju u skladu sa zakonom. „Ukoliko Agencija u postupku provjere utvrdi da su imovina i prihodi javnog funkcionera i povezanih lica sa javnim funkcionerom veći u odnosu na realne prihode, javni funkcioner je dužan da, na zahtjev Agencije, u roku od 30 dana, dostavi detaljne podatke o osnovima sticanja imovine i prihoda“, piše u zakonu.
Manjkavosti Agencije primijetili su, uz javnost i državne organe, i naši evropski partneri. Savjet Evrope nedavno je izradio studiju o reformi Agencije za sprečavanje korupcije. Eksperti SE predložili su da se razmotri uvođenje prava ASK-u da traži informacije, zaključuje i sprovodi sporazume sa drugim zemljama. To se navodi u analizi djelova Zakona o sprečavanju korupcije koji uređuju sukob interesa, ograničenja i izvještaje o prihodima i imovini, poklone, donacije i sponzorstva, koju su izradili eksperti Valts Kalniš i Jure Škrbec.
Taj dokument, između ostalog, predviđa i da treba „razmotriti eksplicitno propisivanje obaveza i ovlašćenja Agencije u pogledu praćenja načina života, uključujući i sagledavanje stvarnih okolnosti na terenu (nekretnine, prevozna sredstva)”.
Ivan ČAĐENOVIĆ
Pročitajte više u štampanom izdanju Monitora od petka 24. marta ili na www.novinarnica.net
Komentari
Izdvojeno
MONITOROVA ANKETA: Iz neizvjesnog u neizvjesno

Pitali smo: kako komentarišete prvi krug predsjedničkih izbora
PREDRAG ZENOVIĆ, POLITIČKI ANALITIČAR
Mobilizacija glasača koji nisu dio ,,partijske mašinerije”
Iako su svi lideri političkih partija zadržali svoj izborni rezultat, uspjeh Jakova Milatovića govori o izbornoj mobilizaciji birača koji nisu dio „partijske mašinerije“, koji su postali dijelom i imuni na partijsko zapošljavanje, svih onih koji razmišljaju van identitetske matrice, desne nacionalističke politike, a koji su u svom svakodnevnom životu vidjeli efekte socio-ekonomskog programa Evropa sad.
DUŠKO VUKOVIĆ, NOVINAR
Prošlo vrijeme lidera partija
Prvi krug izbora za predsjednika Crne Gore pokazao je, nadam se, da je prošlo vrijeme kandidovanja za ovu državnu funkciju lidera političkih partija i da se ubuduće mora voditi računa o tome da je predsjednik države neko ko, prema Ustavu, predstavlja svu raznolikost crnogorskog društva, odnosno političke zajednice.
DEJAN MILOVAC, MANS
Rezultat najviše iznenadio Đukanovića i Mandića
Rezultat prvog kruga ovogodišnjih izbora je iznenadio mnoge, možda najviše same takozvane favorite Mila Đukanovića i Andriju Mandića kao reprezente polarizovane Crne Gore i dva suprostavljena politička i nacionalna ekstrema. Rezultat koji je ostvario Jakov Milatović je vjerujem iznenađenje i za ljude iz Pokreta Evropa sad (PES), naročito nakon svega onoga što se dešavalo sa kandidaturom Milojka Spajića.
OMER ŠARKIĆ, GRAĐANSKI AKTIVISTA
Drugi krug neće biti miran
Izvanredan rezultat Milatovića, očekivani stepen podrške Đukanoviću, neuspjela „transformacija“ Mandića i razočaravajući rezultat po njega i Front, Bečićevo tavorenje i izostanak za njega očekivane podrške, fijasko Vuksanovićke i Danilovića – bio bi najkraći opis prvog kruga rezultata izbora. Koliko god biračima Draginja Vuksanović bila simpatična ili ne, jedina je povukla onaj potez koji se očekuje od političara kada naprave loš izborni rezultat – da podnesu neopozivu ostavku.
ANA NENEZIĆ, CEMI
Poruka građana parlamentarnoj većini
Predsjednički izbori su održani u kontekstu političke i institucionalne krize, uz jaku političku polarizaciju crnogorskog društva, po pravilima nereformisanog seta izbornih zakona, čiju implementaciju hronično prate problemi koji se ponavljaju iz jednog u drugi izborni ciklus. Višegodišnje preporuke Venecijanske komisije, OSCE ODIHR misija i domaćih posmatračkih organizacija nijesu uvažene, niti inkorporirane u izborno zakonodavstvo.
MILICA KOVAČEVIĆ, CDT
Izborna reforma neophodna
Prvi krug predsjedničkih izbora u Crnoj Gori obilježili su slabost i politizovanost institucija koje sprovode izbore, pravni i praktični problemi koji su prouzrokovani izostankom političke volje da se sprovede temeljna izborna reforma, te apsolutna nepripremljenost institucija i društvenih činilaca na odbranu izbornog procesa od dezinformacija i stranih uticaja. Ono što ostaje kao najsnažniji utisak je sporni proces potvrđivanja predsjedničkih kandidatura, u kome su ponovljene zloupotrebe ličnih podataka građana, a Državna izborna komisija je preuzimanjem nadležnosti druge institucije, većinskom voljom njenih članova iz političkih partija, postala direktni učesnik izbornog procesa i u njega na velika vrata uvela uticaj drugih država.
Milena PEROVIĆ
Pročitajte više u štampanom izdanju Monitora od petka 24. marta ili na www.novinarnica.net
Komentari
-
Izdvojeno3 sedmice
ANKETA: Favoriti i saputnici
-
FOKUS3 sedmice
PRVI PREDSJEDNIČKI IZBORI NAKON PADA DPS-a: Na čijoj je strani neizvjesnost
-
OKO NAS2 sedmice
ULCINJSKA PORT MILENA: Od simbola grada do septičke jame i nazad
-
FOKUS4 sedmice
ĐUKANOVIĆ I PREDSJEDNIČKI IZBORI: Nagovoren?
-
DRUŠTVO4 sedmice
18 GODINA NAKON UBISTVA INSPEKTORA SLAVOLJUBA ŠĆEKIĆA: Suđenje bez kraja
-
FOKUS1 sedmica
PRVI KRUG PREDSJEDNIČKIH IZBORA: Poraz ili pobjeda Đukanovićevog i Mandićevog partnerstva
-
INTERVJU3 sedmice
BETI LUČIĆ, GLUMICA: Nikog ne zanima mrtvo kazalište
-
INTERVJU2 dana
EDIN OMERČIĆ, ISTORIČAR, INSTITUT ZA ISTORIJU SARAJEVSKOG UNIVERZITETA: Politički je mit da je SDA bio jedini organizator otpora