Povežite se sa nama

INTERVJU

MIORAG VUJOVIĆ, ORGANIZACIJA KOD: Stvaraju se preduslovi za raspodjelu nacionalnih resursa

Objavljeno prije

na

Sve ukazuje na to da se stvaraju preduslovi za rasprodaju nacionalnih resursa kako bi se pokrivale fiskalne avanture i velika zaduženja bez realnog osnova u privrednom rastu

 

 

MONITOR: Kako komentarišete najavu izmjena Zakona o državnoj imovini ?

VUJOVIĆ: Ne možete pravdati izbjegavanje poštovanja procedura i zaobilaženje zakona time da želite brže donositi odluke. Javne finansije i državna imovina su zaštićene upravo tim procedurama i tim zakonima. To nisu privatne finansije niti privatna imovina da bi sa njom raspolagali na taj način. U privatnom biznisu stvari stoje drugačije, ali u onome što je opšti interes, uz mehanizme kontrole i provjere, a uz podrazumijevanu strategiju djelovanja, što je moguće dužu, vi smanjujete mogućnost greške. Zašto je to važno? Pa svaka greška na tom polju košta mnogo i nekada su potrebne decenije za ispravku. Ujedno, korupcija je tada lakše moguća, jer kada potisnete osigurače koje štite opšte dobro, tada je i rizik od te pojave veći. Procedura i transparentnost se uvode da bi se uz pomoć javnosti državna imovina  zaštitila od bilo kakve mogućnosti njenog umanjenja ili devastiranja.

MONITOR: Aktuelni zakon obavezuje Vladu da traži dozvolu od parlamenta za valorizaciju imovine vrijedne do 150 miliona. Izmjenama bi se ta vrijednost podigla na 300 miliona eura. Šta bi to značilo?

VUJOVIĆ: Razumijem da se desila inflacija, ali ne vidim zašto bi Vlada bježala od toga da se u Skupštini javno pretrese svaka odluka kojom se raspolaže državna imovina, dakle imovina građana. Zar ona ne bi trebala da bude okrenuta ka tome da sa parlamentom podijeli odgovornost u donošenju takvih odluka. Priča da treba brže djelovati ne stoji, jer i parlament može brzo reagovati ako se radi o stvarima koje mogu biti na dobrobit građana u smislu da vi nekoj imovini dajete dodatu vrijednost. Sve ukazuje na to da se stvaraju preduslovi za rasprodaju nacionalnih resursa kako bi se pokrivale fiskalne avanture i velika zaduženja bez realnog osnova u privrednom rastu.

Dopuštanje ovakve odluke bi u praksi značilo da Vlada ima dodatnu koncentraciju moći na polju ekonomije i fiskalne politike uopšte, da je manje kontrolisana i da uticaj ekstremno krupnog kapitala kroz takve odluke može da poraste do neviđenih proporcija, jer možete tada prodavati ili zalagati državnu imovinu za sve i svašta. Možete je „cjepkati“, kako biste je uklopili u taj okvir od 300 miliona i sve to na kraju može rezultirati time da recimo premijer sa par ministara može za nekim kafanskim stolom dogovarati uslove prodaje ključnih ekonomskih resursa ove države. Sjetimo se priče da je KAP prodavan u jednom podgoričkom kafiću, na kraju se završilo tako da smo plaćali garancije sa devetocifrenim iznosom. Podjela vlasti postoji upravo kao mehanizam uzajamne kontrole, tako da ukoliko pretpostavimo da su nekada motivi i iskreni u tome da se zaobiđu pravila kako bi se neka situacija riješila lakše ili brže, po pravilu je to uvijek vodilo u nešto što je bila samovolja i „kreativna“ primjena zakona i pravila, koja je u najvećem broju slučajeva rezultirala korupcijom na najvišem nivou.  Više ne  smijemo dozvoliti  da moć bude koncentrisana u rukama jedne partije, jednog čovjeka, jedne interesne grupe. Inače ćemo za rezultat imati ono što smo imali priliku da gledamo na našoj javnoj sceni dugi niz godina, kada je sve bilo podređeno interesima onih koji su bili bliski centrima moći.

MONITOR: Zašto se o Evropi sad 2 više gotovo i ne govori, ne računajući to što nas je premijer nedavno obavijestio da i Donald Tramp ima slične ideje?

VUJOVIĆ: Djelovi vlasti kao da su se dogovarali kako da skrenu pažnju sa velikog obećanja. Sada  ljudi hoće da uđu u Vladu i na ministarskom nivou ali ne da bi ispunili to obećanje na kojem su dobijeni izbori, već ulaze da ga ne ispune, odnosno da skrenu temu na nacionalni teren. Ko je što po naciji, vjeri, političkom opredjeljenju, njegova je ili njena stvar, ali kada je to jedina politika onda se zapitajte koja je  namjera tih  ljudi. Sve je jasnije, da dobar broj crnogorskih političara radi u interesu moćnih pojedinaca ili određenih interesnih grupa, a ne u opštem. U tom „poduhvatu“ kao da koriste svaku priliku da unize naše dostojanstvo podcjenjujući našu inteligenciju.

Sve liči na to da je njihova zamisao da vladaju na platformi zaštitnika identitetske politike iako su u predizbornoj kampanji stalno govorili o ekonomiji. Bio sam zapanjen kada je jedan od predstavnika koalicije koja se sprema da uđe u Vladu na ministarskom nivou pričao o tome da će u 10 godina izgraditi 100.000 stanova za građane. Da li je bio to gaf, nesmotrenost ili namjerno obmanjivanje ne znam, ali sada taj subjekt obećava umjesto stanova „zaštitu“ identiteta. Pa što to nisu govorili u kampanji? Znam da su se političari navikli da nas prave najblaže rečeno nepametnim, ali ovo je  prevršilo svaku mjeru.

MONITOR:  U susret rekonstrukciji Vlade, neke od partija u vlasti traže da se upoznaju sa tim programom. Kako to komentarišete?

VUJOVIĆ: Oni prije traže opravdanje za svoje buduće političko djelovanje, šta god da planiraju. Postoji jedan broj ljudi koji žele da vladaju nama na svim poljima bez ikakvog znanja, stručnosti i posvećenosti. Podgoričkim slengom rečeno: onako uz dojč kafu. Njima je to dolce vita, ali nama je agonija. Eto tako gledam najavu ulaska i izlaska iz Vlade. Znači kao igru u kojoj žele da se domognu vlasti. I nebitno je ko je tu koje profilacije, jer im je ponašanje veoma slično. Ako to rade namjerno, to je društvena bolest, ako je nenamjerno, valjalo bi da postanu svjesni toga i da nas rasterete te vrste ambicije koja troši naše vrijeme i jede našu budućnost.

Ako pogledamo hronologiju dešavanja, vidjećemo da su predsjednik države i premijer dok su gradili zajedničku stranku prezentovali Program Evropa Sad 2 za koji će kasnije predsjednik Milatović reći da ga nije vidio. Znači on je prezentovao program koji nije vidio. Premijer nikako da nam makar usmeno izloži koje su to osnovne smjernice za takav ekonomski bum. Odgovornost za uspjeh ili neuspjeh tog programa je zajednička, a,  naravno,  premijerova  je veća. Nama treba da jednom promovišemo preduzetnički duh i odgovornost.

Nije poznato da postoji primjer u ekonomiji gdje nakon nerealnog skoka ne uslijedi ekonomski pad.  Pravila politike su rastegljiva, ali logika je neumitna – da bi imao, moraš raditi više, bolje, pametnije ili sve to u isto vrijeme. Sve ono što mi ne radimo. Kod nas je pobijedila demagogija i sada će biti veliki izazov da se uopšte objasni da možemo trošiti koliko zaradimo, a da svako zaduživanje ima  cijenu u koju je  zaračunata kamata koja nerijetko rezultira usporavanjem ekonomije.  A biće sve teže i skučenije odluke koje sa tim opterećenjem može donositi ne samo ova, već i svaka buduća vlast i Vlada.

MONITOR: Nova vlast je povjerenje dobila prvenstveno na obećanim ekonomskim reformama. Kako vidite ono što je u tom smjeru do sada uradila?

VUJOVIĆ: Osim povećanja minimalne penzije protiv čega u načelu nisam, gotovo ništa nije ispunjeno. I to povećanje je ostavilo utisak da je odrađeno da bi bilo dio sticanja nekog političkog kredita. U redu je da se penzionerima sa najmanjim penzijama omogući dostojanstven život, ali šta je sa svim drugim? Da su ponudili koncept dugoročne penzione reforme pa da recimo građani  već znaju da plaćaju minimalnu penziju, a da svaki drugi osnov doplaćuju, to bi značilo da postoji plan sa kojim se možemo saglasiti ili ne, ali da postoji nekakava konkretna ideja koja je i stavljena na papir.

Ova vlast nema plan o tako osjetljivom pitanju. Reforme penzionog fonda su vrlo osjetljive za svako društvo, ali i za ekonomiju, jer se radi o fondu koji itekako utiče i na ukupnu potrošnju. Mnogo je primjera gdje se žurilo i time napravila ozbiljna šteta. Mi imamo i iskustvo devedesetih i trebalo nam je jako puno vremena da se oporavimo od te vrste nepromišljenosti. Bilo bi dobro da učimo na lekcijama koje živimo.

Ekonomske odluke ove Vlade će nas koštati mnogo i to ćemo plaćati jako dugo jer se zemlja uvodi u obesmišljavanje preduzetničkih, posebno onih malih inicijativa i potpuno neodržive fiskalne politike. Ne može se raditi manje, biti neinventivan, zaduživati se i ekonomski cvjetati. Sem naravno tokom političke kampanje, kada nam govore i da je ono nemoguće zapravo moguće.

MONITOR: Hoće li biti ispunjena silna ekonomska predizborna obećanja?

VUJOVIĆ: Ne vidim odakle bi moglo da se obezbijedi tih najmanje oko 800 miliona eura koliko po posljednjih projekcijama fali za sva ta obećanja. Čitajući državni budžet ne vidim gdje postoji prostor za toliki rast u naplati prihoda. Kako povećati poresku osnovicu na tako radikalan način? Da podignete PDV, povećate akcize, uvedete carinu mimo međunarodnih ugovora na koje smo se obavezali? Jedino mi pada na pamet čarobni štapić, ali to može u crtanom filmu, ali ne u stvarnom životu. Za brigu je to što   zarad ispunjenja predizbornih obećanja i očuvanja pozicija, neki političari pohrle za nepromišljenim instant rješenjima koja mogu ostaviti trajne posljedice po našu zajednicu i fiskalnu održivost.

MONITOR: Šta je sa turizmom, kako stojimo sa onim što je trebalo uraditi i pred ovu sezonu?

VUJOVIĆ: U dvije riječi: beskrajna improvizacija. Imali smo ministra turizma koji na našem jeziku prezentuje turističku ponudu Crne Gore na međunarodnom sajmu. Ima li bolje slike od toga? Kada smo pustili političare da doslovno o svemu mogu odlučivati, ostalo je samo da još kada pođete da operišete slijepo crijevo ili srce, šta god, vidite nasmijanog poslanika koji nije završio medicinu, a ubjeđuje nas da će odlično izvesti operaciju. Treba ogoljavati ovu obmanu koju nam serviraju jer ćemo je, ponavljam,  plaćati preskupo i predugo. Što prije zaustavimo takav trend, račun koji ćemo bez ikakve sumnje morati plaćati će biti manji. Kada smo pokretali KOD, imali smo slogan:  „Od tebe zavisi“. Ne vidim adekvatniju poruku građanima kada je u pitanju njihova, odnosno naša budućnost.

Milena PEROVIĆ

Komentari

INTERVJU

DRAGAN KOPRIVICA, IZVRŠNI DIREKTOR CDT: Kod nas se nije desila promjena, nego zamjena vlasti

Objavljeno prije

na

Objavio:

Vidimo da je anahroni dio ove vlasti preuzeo kontrolu nad mnogim procesima i da demokratija i njene vrijednosti nazaduju. Zato sve više ljudi razumije da će se teško desiti da eventualni povratak DPS-a može učiniti da u ovom segmentu bude gore, pa je i mantra o toj opasnosti sve manje učinkovita

 

 

„Za one koji pažljivije i bez pristrasnosti prate dešavanja na našoj političkoj sceni, možemo reći da prošlonedjeljna dešavanja u zgradi SO Budva nijesu iznenađenje. Budva predstavlja kontinuitet podrivanja demokratskih procesa na koje smo pripremani, odnosno drilovani kroz operacije Šavnik, Andrijevica, ali i one sa neustavnim odlaganjem izbora i sličnim poduhvatima“, kaže u razgovoru za Monitor Dragan Koprivica, izvršni direktor Centra za demokratsku tranziciju. „Cilj tih priprema je da nam nezamislive i neprihvatljive stvari postanu normalne i da svako kome se ne sviđa izborni rezultat može, pod firmom volje naroda, nasiljem spriječiti formiranje vlasti koje ne podrazumijeva da i oni dobiju svoje parče.

MONITOR: Da li se tako zaista brani ‘volja birača’ ili su u pitanju neki drugi, lakše mjerljivi interesi?

KOPRIVICA: U pitanju je neutaživa potreba za vlašću. I to je početak i kraj svih dilema. Samo što je za odbranu te vlasti volja naroda dobra zavjesa koja može, za manji broj ljudi, prikriti nečasne i nedemokratske namjere aktera.

Frazom ”branimo volju naroda” pokušavaju se pokriti kriminalne aktivnosti i nasilje kojima se žele blokirati demokratski procesi, a Budvu pretvoriti u Šavnik, koji je događaj bez presedana u zemljama koje su odmakle na putu pristupanja EU. Takav princip udario je temelje i pokušao normalizovati pristup da kad god se nekom ne sviđaju rezultati izbora ima legitimno pravo da nasiljem ostvaruje svoje partikularne interese.

Zoran RADULOVIĆ
Pročitajte više u štampanom izdanju Monitora od 17. januara ili na www.novinarnica.net

 

Komentari

nastavi čitati

INTERVJU

DR ASIM MUJKIĆ, PROFESOR FAKULTETA POLITIČKIH NAUKA U SARAJEVU: Ono što je Medvedev Putinu, to je Vulin Vučiću

Objavljeno prije

na

Objavio:

Ni jedna odluka Dodikovih predstavnika u institucijama BiH, ne može biti donijeta bez odobrenja Vučićevog režima

 

 

MONITOR: Iz Sarajeva je upućena i protestna nota Beogradu u vezi sa učešćem najviših funkcionera Srbije na proslavi Dana RS. Potpredsjednik Vlade  Srbije i senator RS, Aleksandar Vulin, stavio je ulogu RS u centar srpskog sveta. Koliko politika „a la Vulin“- a koliko ponašanje zvaničnog Sarajeva utiču na raspoloženje i političke stavove Srba u BiH?

MUJKIĆ: Kada otvoreno podržavate protivustavne aktivnosti u susjednoj zemlji vi činite otvoreni neprijateljski akt prema toj državi koji se nikakvom slatkorječivošću o poštovanju Dejtona i suvereniteta ne može prikriti. Ono što je Medvedev Putinu, to je Vulin Vučiću, dakle-glasnogovornik one stvarne politike, politike koju taj režim valja „ispod tezge“. Vulin je Vučićeva dvorska-ili bolje reći radikalska luda koja, kreveljeći se, govori sve kako jeste. Od njega se, po potrebi, Vučić može ograditi, može ga javno izgrditi, ali to političko dvoglasje postiže  cilj koji je vidno narušavanje sigurnosne situacije u cijelom regionu. Zvanično Sarajevo u ovom odnosu snaga, gdje preko satelitskog režima Milorada Dodika i njegovih ljudi u institucijama BiH nijedna odluka ne može biti donesena bez odobrenja Vučićevog režima, ima uglavnom inferiornu i reaktivnu poziciju. Te reakcije su najčešće infantilne.

MONITOR: Posle junskog Svesrpskog sabora i Deklaracije, Vučić kao da pokazuje još veću lojalnost Dodiku. Mimo sabora, proslava i deklaracija, koliko ih je povezala novootkrivena uzajamnost- posebno kada se radi o glasanju Srba iz RS na lokalnim izborima u Srbiji?

MUJKIĆ: Kriza u koju je zapao Vučićev režim u posljednju godinu ili dvije ga izbacuje na čistinu. On mora dodatno mobilizirati snage pa se tješnje, na obostranu korist, uvezuje s Dodikom. Platforma te združene mobilizacije krunisana je Deklaracijom Svesrpskog sabora- koja je u operativnoj dimenziji, u stvari mehanizam za očuvanje anahronog, autoritarnog radikalsko-nacionalističkog režima i s jedne i s druge strane Drine, a ogleda se u osiguravanju glasača kako u Srbiji, tako-kad zatreba i u Srebrenici, u osiguranju mitingaškog tijela, a pogotovo u osiguranju unosnih profita. Vučić je oličenje kontinuiteta radikalske politike i kao pravi izdanak te opcije-onda kada se nađe priklješten ili nadjačan, počinje da kuka i da drami, da se prikazuje kao žrtvom, da se sprema atentat na njega i može čak da nas zavara tom svojom prijetvornošću. Onda glumi nekog racionalnog političara hladne glave, poziva na dijalog. Ali koordinate njegovog političkog djelovanja dubinski su određene rečenicom, koju bilo ko normalan ne bi rekao ni u šali- ubiti sto Muslimana za jednog Srbina ili onim sramotnim lijepljenjem imena Ratko Mladić preko imena  Zorana Đinđića. To je kontinuitet krvavih režimskih ruku kojeg hrabri studenti širom Srbije ovih dana izvode na čistac.

Nastasja RADOVIĆ
Pročitajte više u štampanom izdanju Monitora od 17. januara ili na www.novinarnica.net

 

Komentari

nastavi čitati

INTERVJU

DR ERIK GORDI, PROFESOR POLITIČKE I KULTURNE SOCIOLOGIJE, UNIVERZITETSKI KOLEDŽ-LONDON: Nova vlada SAD neće riješiti ni globalne sukobe, ni sukobe unutar sopstvene stranke

Objavljeno prije

na

Objavio:

Pojavljuje se pitanje da li će UK pokušati ponovo da se približi Evropi u vrijeme kada SAD postaju manje pouzdane. Možda će biti značajna razlika između evropskog i američkog javnog mnjenja, jer u Evropi postoji veća simpatija prema Palestincima nego u SAD

 

 

MONITOR: Kako ocjenjujete spoljnu politiku laburističke vlade Kira Starmera? Šta bi danas-posebno poslije pada sirijskog režima Bašara al Asada, trebalo da znači stav premijera Starmera u razgovoru sa Mahmudom Abasom iz jula 2024-3, da priznanje države Palestine vidi u sklopu mirovnog procesa na Bliskom istoku?

GORDI: Bilo je razloga da se mnogo očekuje od Starmera na početku, s obzirom da se on afirmisao kao pravnik specijaliziran za ljudska prava, i njegov ministar inostranih poslova je sin imigranata iz Guyane. Njih su dvojica bila u stanju da pokažu razumevanje za teška iskustva civila, za neophodnost primene međunarodnog humanitarnog prava i za političke probleme koji dolaze zajedno s okupacijom teritorije. Kad je ova vlada tek bila izabrana izgledalo je kao da će od nje nečega od toga biti. Ali uglavnom su se povukli od tih početnih stavova u strahu da se ne zameraju SAD. Sad je pitanje da li će Starmer imati isto poštovanje prema Trampu kao što je imao prema Bajdenu. I i isto tako se pojavljuje pitanje da li će UK pokušati ponovo da se približi Evropi u vreme kada SAD postaju manje pouzdane. Možda će biti značajna razlika između evropskog i američkog javnog mnjenja, jer u Evropi postoji veća simpatija prema Palestincima nego u SAD-u.

MONITOR: Starmera i druge evropske lidere uznemirila je ofanziva „političkih direktiva“ Ilona Maska. Od UK Mask je tražio da iz zatvora pusti Tomija Robinsona, lidera krajnje desnice. Podržao je i njemačku ultra-desničarsku AFD, sve sa pozicije spoljnjeg savjetnika Donalda Trampa. Da li Mask nagovještava Trampovu politiku prema Evropi?

GORDI: Najbolje bi bilo zaboraviti malo na Maska. Radi se o osobi koja priziva sažaljenje, ideje su mu loše i vidi se da u društvu nije ni voljen ni poštovan. Sada izigrava vrhunac hubrisa, a to jedino može završiti u degutantnom poniženju. Neprijatno je gledati tu jeftinu dramu.

Iza njegove aktivnosti stoji stari projekt o ujedinjenju evropske pa onda svetske desnice. Drugi ljudi su to pokušavali, nikada nije išlo dobro. Prvo treba imati na umu da su možda svi desničari nacionalisti, ali za “svoje” nacije, pritom su šovinisti pa se međusobno ne podnose. Drugo, možda jesu desničari rasisti i sve što ljudi poput Trampa vole, ali uglavnom su i antiamerički.

MONITOR: Lideri konzervativaca Liz Trast i Boris Džonson bili su i na Republikanskoj konvenciji u julu… Nazire li se stav vladajućih Laburista prema novoj američkoj administraciji?

GORDI: Očigledno im ne ide lako. S jedne strane Tramp predstavlja čistu negaciju svih socijaldemokratskih vrednosti za koje se Laburistička stranka zalaže, pa čak i negaciju liberalnih vrednosti Starmerovog krila stranke. S druge strane, Britanija gaji istorijski bliske odnose sa SAD-om i ne bi bilo preterano reći da u određenoj meri zavisi od SAD-a u ekonomskoj i političkoj sferi. Britanski političari pokušavaju da nađu odmeren način da čuvaju taj odnos a da pritom ne gube sav integritet i svo samopoštovanje. Više je nego očigledno da će UK morati da popravi svoje odnose s Evropom. U nekom smislu pomaže to što ovih dana Trampov glasnogovornik Mask napada Starmera i druge britanske zvaničnike, i podržava domaće rasiste u Britaniji, jer to Starmeru daje slobodu da pravi veću distancu od američke politike.

MONITOR: Može li se očekivati da Tramp i njegova administracija-odmah na početku mandata, iskoriste krize vlasti u više evropskih zemalja- posebno u Francuskoj i Njemačkoj, i nametnu već nagoviještene carinske i druge restrikcije?  Šta će biti sa starim evro-atlantskim savezništvom?

GORDI: Ne znam šta će biti s carinskim merama. Razumno bi bilo očekivati nešto nekoherentno u kojemu se ideološko samopokazivanje meša s očiglednim izuzecima od carinske politike za političke podržavaoce i prijatelje.

Alijansa s Evropom svakako ne zauzima visoko mesto na spisku prioriteta dolazeće administracije. Ako gledate onu malu programsku dokumentaciju koju imaju, na primer “Projekat 2025,” videćete da oni gledaju na svet kao na plen koji treba biti podeljen između tri velike sile: SAD, Kine i Rusije. Nema tu mesta za saveznike u Evropi, naročito ne za saveznike koji bi mogli pružati nekakvu alternativu desničarskom fundamentalizmu.

MONITOR: Djeluje da se za Trampov povratak-bar verbalno, najbolje pripremio Mark Rute, generalni sekretar NATO. On je još prije Trampove pobjede rekao da se nje ne treba bojati. Kako se očekuje da SAD krenu da rješavaju pitanja globalnih ratnih žarišta, može li se očekivati da se promijeni stari kritički odnos Trampa prema NATO?

GORDI: Naravno da neće nova vlada SAD-a rešiti globalne sukobe! Neće rešiti ni sukobe unutar sopstvene stranke.

Na pitanje-da li se treba bojati, uglavnom čujem dve priče. Prva priča vam je već poznata, a to je da preti velika opasnost od administracije koju će voditi jedan potpuni ignoramus bez osnovnih vrednosti, koji prezire i demokratiju i fundamentalna načela civilizacije. Druga priča je da su sve te strepnje preterane, da nismo videli do sada nikakve dokaze da taj čovek može da izvede nešto sasvim obično a kamoli nešto ambiciozno-i da će se, uglavnom, nova administracija ponašati kao sve američke administracije do sada, samo u karikaturalnoj formi.

MONITOR: Emanuel Makron je rekao da bi Ukrajina trebalo da smanji svoja očekivanja u vezi sa teritorijalnim aspektom mirovnog rješenja. U vrijeme krize svoje Vlade, Olaf Šolc je telefonom razgovarao sa Vladimirom Putinom. Da li se EU priprema da ne ispusti kakav-takav uticaj na budućnost Ukrajine ali i Evrope?

GORDI: Više je verovatno da će se Evropa potruditi da podržava Ukrajinu i bez američke podrške. I, verovatno, Evropa ima kapacitet za takvu podršku. Ali to neće biti dovoljno da Ukrajina izvojuje pobedu u ratu, ako pod pobedom podrazumeva povratak cele teritorije i eliminaciju opasnosti od nove agresije s ruske strane. Ne može pobediti ni Rusija, ako imamo na umu da je njihov početni cilj bila promena režima u Ukrajini-i to u roku od tri dana. Politički pritisak od SAD-a će, verovatno, učiniti da zaraćene strane moraju da idu na pregovore. Naravno da ne mogu predvideti ishod takvih pregovora, ali najverovatnije će Rusija pristati da vrati neke teritorije u Ukrajini, a Ukrajina će vratiti Kursk.

MONITOR: EU snažno verbalno ali ne tako jasno u svojim aktivnostima, podržavaju integraciju Zapadnog Balkana u njihov prostor. Hoće li Tramp-kako neki polušaljivo komentarišu  –  i u svojoj politici prema ZB, najviše brinuti o svom, i krugu svojih rođaka i prijatelja, političkom  i materijalnom interesu?

GORDI: Rođaka malo ima u regionu, tu bi bila porodica njegove supruge u Sloveniji, pa možda neke sumnjive investicije njegovog zeta po Srbiji i Albaniji. Sve u svemu, nije lako pronaći neki materijalni interes u regionu koji bi mogao značajno uticati na politiku američke administracije. Jedino, kao što je bio slučaj kada je podržao državni udar u kosovskom parlamentu i iskoristio rezultirajuću kratkoročnu vladu da napravi neki spektakl sa šatro dogovorom između Kosova i Srbije, možda će se naći neki trenutak u kojemu neke države u regionu  budu korisne za propagandu. Inače će mu Balkan, srećom, ostati nebitan. Vara se režimska štampa u Srbiji koja misli da je njihova strana nešto dobila izborom Trampa.

MONITOR: Tramp se,-za sada, drži predizbornog obećanja da će carina na kinesku robu biti 60 posto.  Da li Tramp zbog svojih ekonomsko-političkih interesa ali i globalnog uticaja, ovim navodima samo ucjenjuje Si Đinpinga kojeg je, neuobičajeno, pozvao i na svoju inauguraciju?

GORDI: Greška bi bila računati da njegova predizborna obećanja znače bilo šta.

MONITOR: Koliko će pad Al Asada u Siriji i povlačenje Rusije (sem baza), uticati na sudbinu Bliskog istoka i posebno na palestinsko pitanje?

GORDI: Ne mogu predvideti budućnost, naravno, ali jasno je da je uticaj Rusije u regionu u padu, kao i da će Izrael da iskoristi situaciju da ojača svoju poziciju spram Sirije i Libana. Treba napomenuti da novonastala situacija dosta povećava i uticaj Turske u regionu. Teško je ići dalje od toga, pogotovo kada još uvek nisu konsolidirane nove vlasti u Siriji, pa još i ne znamo kakav će im biti politički karakter.

Nastasja RADOVIĆ

Komentari

nastavi čitati

Izdvajamo