Povežite se sa nama

Izdvojeno

PREKO 2,5 MILIONA ZA NOVU TV PODGORICA: Skupa DPS igračka

Objavljeno prije

na

Ivanu Vukoviću, Živku Andrijaševiću i Radu Vojvodiću zapalo je da ostvare nedosanjani san bivšeg gradonačelnika Miomira Mugoše o podgoričkoj televiziji. Pripreme su nas do sada koštale preko 2,5 miliona eura. A tek će kad RTV  PG proradi u drugoj polovini godine

 

Rade Vojvodić, nekadašnji generalni direktor Radio-televizije Crne Gore i RTV IN izabran je protekle sedmice ponovo za direktora. Treća sreća je RTV Podgorica.

Vojvodić je nakon što je ,,ugasio” IN, 2011. izabran za generalnog direktora RTCG. Tekovine njegovog direktorovanja, kao što je cenzura serijala Mehanizam, vidne su i danas. Uz obrazloženje da je nanio štetu RTCG-u, Savjet ,,javnog servisa” smijenio ga je u decembru 2016. Nakon smjene ispostavilo se da je ostavio dug od osam miliona eura. Viši sud je, 2019, presudio da je nezakonito smijenjen, pa je Savjet RTVCG-a urgirao da mu se isplati 180.00 eura.

Lokalna podgorička televizija je nedosanjani san bivšeg dugogodišnjeg gradonačelnika Miomira Mugoše. Pokrenuo je projekat gradske televizije 2009. godine i tada je za potrebe otvaranja televizijske kuće opredijeljen prostor na Gradskom stadionu. Za njegovo opremanje potrošen je 1,1 milion eura. Taj skupocjeno opremljeni prostor na južnoj tribini Gradskog stadiona sada je zvanična adresa nove televizije.

Par godina nakon toga tadašnji poslanici opozicije u gradskom parlamentu Aleksa Bečić i Zdenka Popović pokušali su da obiđu i vide na što je utrošeno preko milion eura građana Podgorice. Niko im nije otključavao.

Tokom 2014. godine raspisana su tri tendera za izbor najpovoljnijeg ponuđača za stavljanje u funkciju poslovnog prostora gdje je učešće Agencije za izgradnju i razvoj Podgorice bio poslovni prostor od 565 kvadrata sa opremom koja je u objektu. Ponude su nekoliko puta dostavljali emiteri Prve TV, MBC-a i TV 777 ali su sve odbijene.

Vojvodić je dobio priliku da realizuje dugogodišnju namjeru DPS gradske vlasti, nakon što je ostavku iz ličnih razloga na mjesto izvršnog direktora  podnio Predrag Vučinić, a javni konkurs za direktora poništen jer se niko nije javio.

Skupština Glavnog grada je krajem februara prošle godine usvojila odluku o osnivanju TV Podgorica. ,,Žao mi je što opozicija nije ovdje jer sam siguran da bi i oni podržali ovu odluku”, kazao je tada predsjednik lokalnog parlamenta Đorđe Suhih. Gradonačelnik Podgorice Ivan Vuković je tada  saopštio da očekuje da će televizija eksperimentalno početi za pola godine. Istakao je ,,da je televizija skupa igračka’’. U novembru je prolongirao rok za prvu polovinu ove godine. Monitoru su iz PG Biroa odgovorili da se početak rada očekuje u drugoj polovini godine.

U maju prošle godine iz Glavnog grada najavljeno je da će televizija, radio i internet portal imati 46 zaposlenih. Prema tadašnjim procjenama Glavnog grada za finansiranje gradske televizije na godišnjem nivou biće potrebno 734.000 eura. Od osnivača – Skupštine Glavnog grada 477.000 eura, od marketinga i ostalih sopstvenih prihoda očekuju prihod od 220.000, a 37.000 eura od međunarodnih projekata i donacija. Plan je bio da se za bruto zarade izdvaja 480.000 eura, za troškove materijala i energije 36.000, za honorare za stručne saradnike i stažiste potrebno im je 36.000 eura, a za troškove autorskih i srodnih prava 30.000 eura.

Nakon parlamentarnih izbora, 11. septembra donesen je Statut RTV PG u kome se navodi da je osnivački kapital novčani ulog od samo hiljadu (1.000) eura. Kao i nenovčani ulog koji čine nepokretnosti i oprema čija će vrijednost biti procijenjena. Podsjetimo gradska uprava za vrijeme Mugoše je taj ulog procijenila na 1,1 milion eura.

Nakon što je DPS izgubio vlast na državnom nivou strah od, za sada sporog, ali izvjesnom gubitku kontrole nad ,,javnim servisom” postao je realnost. Pa se i perspektive TV mijenjaju. Na sjednici Savjeta RTV PG održanoj 29. januara ove godine donesen je Pravilnik o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mjesta. U njemu se za vršenje poslova utvrđuje 31 radno mjesto sa čak 81 zaposlenim!

Ako je za ranije samo za bruto plate 46 zaposlenih bilo predviđeno 480.000, nije teško izračunati da ta cifra u novoj sistematizaciji iznosi preko 810.000 eura.

U pravu je gradonačelnik Vuković da je TV skupa igračka. Vizionarski sada zvuči izjava sadašnjeg direktora RTV PG Vojvodića koji je u februaru 2020. osnivanje ove televizije komentarisao za RTCG. Najavljen je tada kao ,,dugogodišnji televizijski poslenik i osnivač nekoliko televizija”. On se složio da je Podgorica odavno trebala da ima svoju televiziju, ali i kazao da  to ne ide baš tako lako. Kritikovao je prostor od preko 500 kvadrata na stadionu, kazavši da je neophodno 700 do 1.000 kvadrata. ,,Obezbijeđen je i prostor u koji sam ulazio prije nekih 12 godina. Takav prostor nema uslove da se iole ozbiljna priča napravi. Taj prostor je promašaj jer se tu ništa ozbiljno ne može napraviti. Kada sam bio, nikakvu opremu tamo vidio nisam, samo stolovi, kancelariju, i studio sa pločicama što nije prihvatljivo”, rekao je Vojvodić. On je tada istakao da bi jedna takva TV sa opremanjem i malim reportažnim kolima koštala od 2,5 do četiri miliona eura!

Polako dolazi na Vojvodićevo. Krajem marta Glavni grad je raspisao javni tender za nabavku opreme za potrebe Lokalnog javnog emitera RTV Podgorica u vrijednosti od 275.000 eura. Tender je bio otvoren do 19. aprila.  Iz PG biroa je Monitoru kazano da  je u toku procedura ocjene ponuda i da još nije izabran najbolji ponuđač.

,,Prethodno, Glavni grad je sa firmom Mainframe potpisao Ugovor o javnoj nabavci dana 29. 12. 2020. godine za nabavku, isporuku i instalaciju  robe – opreme za RTV Podgorica u iznosu od 299.452 eura. Ugovor je potpisan nakon sprovedenog tenderskog postupka, tj. prema tenderskoj dokumentaciji od 26. 08. 2020. godine, Odluke o izboru najpovoljnije ponude od 17.12. 2020. godine i prema ponudi dobavljača od 12. 10. 2020. godine”, kazali su nam iz PG Biroa.

Navode i da su Odlukom o budžetu Glavnog grada Podgorice za 2020. godinu za RTV Podgorica planirano 467.000 eura, a realizovano 422.950 eura.

,,Odlukom o budžetu Glavnog grada Podgorica za 2021. godinu RTV Podgorica planirana su sljedeća sredstva: transferi za javnu funkciju 825.000 eura, oprema za RTV Podgorica 275.00 eura i adaptacija prostora 35.000 eura”, navode iz Glavnog grada. Ukupno – 1,1 milion eura.

Tačno onoliko koliko je prethodna DPS podgorička garnitura, na čelu sa Mugošom, tvrdila da je ranije uložila u televiziju: ,,u opremanje prostorija i kupovinu dijela tehnike potrošen 1,1 milion eura’’. Na pitanje Monitora: ,,Da li su neka sredstva, tehnika, prostor i sl. naslijeđeni iz prethodnog perioda”, iz Glavnog grada su nam odgovorili: ,,Prostor RTV Podgorica je naslijeđen, odosno predstavlja vlaništvo Glavnog grada iz prethodnog perioda, a bio je namijenjen za gradsku televiziju.  S obzirom na činjenicu da navedeni postor nije bio tehnički opremljen, RTV Podgorica je raspisala dva javna poziva za nabavku adekvatne opreme za rad”.

Kada se sve sabere, uz uloženih 1,1 milion prije deset godina, isti iznos će biti izdvojen od našeg novca i ove godine, plus 422.000 od prošle. Ukupno preko 2,5 miliona eura. Skupo, a još nije proradilo. Za sada je u funkciji gradski radio koji ima četiri zaposlena (dva audio realizatora i dva novinara-urednika).

Krajem jula prošle godine Skupština Glavnog grada imenovala je Savjet RTV Podgorica. Na njegovom čelu je istoričar Živko Andrijašević. On nema iskustva sa TV ali je bio član Odbora direktora zbog dugova ugašenog Montenegro Airlinesa. Potpredsjednica Savjeta je Dragana Tripković. Ona već ima iskustva u TV, bila je članica Savjeta RTCG i jedna je od onih koji su 2016. glasali za smjenu Vojvodića, tadašnjeg direktora RTCG-a a sadašnjeg direktora RTV PG.

Članovi savjeta su Božidar Jaredić, Amer Ramusović i Husein Ceno Tuzović. Tokom prošle godine ispred NVO sektora za člana Savjeta bio je na finalnoj listi i bivši ministar kulture Branislav Mićunović. Povukao se kada je Građanska alijansa protestovala zbog netransparentnog rada Savjeta.

Ne treba zaboraviti da su za sljedeću godinu planirani izbori u Podgorici. Tako da je DPS-u televizija neophodna.

Predrag NIKOLIĆ

Komentari

FOKUS

ŠVERC CIGARETA NEOMETANO TEČE: Vlast glumi opoziciju

Objavljeno prije

na

Objavio:

Vlada Crne Gore zabranila je šverc cigareta u takozvanoj „slobodnoj zoni“ Luke Bar.  Po sada već standardnom obrascu članovi Vlade za šverc okrivljuju prethodnu vlast, iako se krijumčarenje preko bescarinskog dijela državne luke odvijao i proteklih godinu

 

Opšte je mjesto  da je Crna Gora ratove devedesetih, godine inflacije i sankcija, pretekla zahvaljujući švercu cigareta. Nakon što je prošla kriza država je navodno  prestala sa tim poslovima.

Međunarodne institucije međutim godinama upozoravaju da je ova vrsta šverca nastavljena.  Neke međunarodne organizacije poput Globalne inicijative protiv transnacionalnog organizovanog kriminala tako  tvrde da je Crna Gora centar ove najpopularnije kriminalne aktivnosti na Balkanu.

Šverc cigareta je, sada već očigledno, uveIiko nastavljen preko takozvane „slobodne zone“ u Luci Bar, iako je gotovo godinu dana od promjene parlamentarne vlasti u Crnoj Gori. Predstavnici nove vlasti sada ukidaju skladištenje cigareta u bescarinskoj zoni Luke Bar i najvaljuju oštriju borbu protiv krijumčarenja duvana. Po sada već standardnom obrascu članovi Vlade za šverc okrivljuju prethodnu vlast, iako se krijumčarenje preko bescarinskog dijela državne luke odvijao i proteklih godinu. Riječ je o davno ustaljenoj matrici državnog šverca cigareta preko Luke Bar, koju je i bivši predsjednik Republike Crne Gore Momir Bulatović detaljno opisao u svojoj knjizi Pravila ćutanja.

Više izvora Monitora iz Vlade tvrde da nova većina još nema potpunu kontrolu nad svim mehanizmima u policiji, dok se uveliko kaska za promjenama u državnim tužilaštvima, koja su nadležna za vođenje istraga i gonjenje počinilaca krivičnih djela. Takođe, još nijesu poptuno preuzeli sve institucije i poluge sistema moći, pa nijesu mogli adekvatno odgovoriti i sa izmjenama pozitivnih pravnih propisa.

Jedan od lidera Demokratskog fronta (DF) Nebojša Medojević, koji je dio vladajuće većine, dok su kadrovi njegovog Pokreta za promjene (PZP) uveliko uhljebljeni po dubini u organima javne uprave, tvrdi da je stvar drugačija.  On je početkom juna optužio Vladu da učestvuje u švercu cigareta iz Crne Gore i iznio podatak da je iz Luke Bar za 15 dana izašlo 94 šlepera sa cigaretama, odnosno 940 tona.  Kazao je tada da je neko u tom poslu, uz saglasnost crnogorske Vlade, zaradio od 25 do 30 miliona eura.

,,Neko je platio 100 miliona (eura) da se uveze 94 kontejnera. Onaj koji je uvezao 940 tona cigareta, prije nego je krenuo u taj posao i platio 100 miliona eura, morao je dobiti garancije iz vlasti da niko neće te cigarete zaplijeniti i da će one otići na uobičajene tri destinacije – Albanija, Bosna i Hercegovina i Kosovo”, saopštio je Medojević.

Iako je premijer Zdrvko Krivokapić odbio ove optužbe, on se zajedno sa ministrom finasija Milojkom Spajićem tada nije pojavio na sjednici skupštinskog Odbora za bezbjednost i odbranu, zakazanoj radi njihovog kontrolnog saslušanja zbog iznijetih optužbi za šverc cigareta. U dopisu upućenom skupštinskom Odboru, premijer Krivokapić je optužbe o njegovoj umiješanosti u šverc nazvao ,,nemoralnim i odvratnim“.

Ivan ČAĐENOVIĆ
Pročitajte više u štampanom izdanju Monitora od 30. jula ili na www.novinarnica.net

 

Komentari

nastavi čitati

Izdvojeno

ILEGALNI IZVOZ BOKSITA: Laka zarada u zemlji prespore pravde

Objavljeno prije

na

Objavio:

Osnovno tužilaštvo u Nikšiću ranije je odbacilo krivičnu prijavu bivših radnika Boksita protiv kompanija VSS i Rapax. Sada je u njihovim rukama, dokazima upotpunjena, prijava MKI

 

Iz svijeta nas, ponovo, podsjećaju na ono što bismo sami, odavno, morali znati. „Korupcija je najrasprostranjenija u Crnoj Gori u sektoru državnih nabavki. Kupovina i prodaja državne imovine odvija se u netransparentnom okruženju sa čestim optužbama za primanje mita i prijateljske odnose”, navodi se u ovogodišnjem izvještaju Stejt dipartmenta o globalnoj investicionoj klimi za 2021. godinu.

U izvještaju koji služi kao svojevrstan vodič potencijalnim investitorima iz SAD, apostrofira se negativna uloga pravosuđa s posebnim naglaskom na Privredni sud kome se zamjeraju: slaba primjena zakona, ograničeni kapaciteti i stručnost sudija, veliki broj zaostalih predmeta… Sve je začinjeno podatkom iz prošlogodišnjeg istraživanja o ovdašnjoj poslovnoj klimi, koje je među svojim članovima provela Američka privredna komora u Crnoj Gori. Njeni članovi su, pokazalo je istraživanje, posebno nezadovoljni trajanjem sudskih postupaka (79,5 odsto anketiranih) i nejednakom primjenom zakona (63,6 odsto anketiranih).

Bivši radnici Rudnika boksita u stečaju duže od godinu upozoravaju nadležne na nezakonit iskop i izvoz 2.664 tone rude boksita iz Nikšića. Uglavnom, uzaludno. Njihova priča zaslužuje pažnju makar zbog neobičnog sadržaja.

Izvezena ruda nije „iskopana” na rudarskim kopovima već sa placa – urbanizovanog gradskog građevinskog zemljišta – na kome je Samostalni sindikat Rudnika boksita planirao izgradnju desetak zgrada kako bi riješio stambene probleme zaposlenih. Rudu u Češku nijesu izvezli ni Boksiti ni Uniprom Veselina Pejovića, koji je nakon stečaja Boksita kupio veći dio imovine rudarske  kompanije i „naslijedio” njenu koncesiju za eksploataciju rude. Izvoz je obavljen u organizaciji i za račun privatnih firmi iz Nikšića: Vector System Security DOO i Rapax DOO, iako nijedna od njih ne ispunjava zakonom propisane uslove za taj posao – nemaju sa državom zaključen ugovor o koncesiji ni odobrenja za eksploataciju mineralnih sirovina. Država (čitaj – bivše vlasti) bila je blagovremeno obaviještena o tom nezakonitom poslu, ali ga nije spriječila.

Nove vlasti, preciznije, Ministarstvo kapitalnih investicija (MKI), riješile su da stvari istjeraju na čistac, pa su se početkom ljeta obratili Vrhovnom državnom tužiocu Draženu Buriću Informacijom o mogućem postojanju krivičnog djela i/ili prikrivanju krivičnog djela u vezi nelegalnog iskopa i izvoza rude boksita. To ide očekivano sporo. Prema informacijama Monitora, iz Vrhovnog tužilaštva nedavno su obavijestili nadležne u MKI da je njihova Informacija, sa pratećom dokumentacijom, proslijeđena Onovnom tužilaštvu u Nikšiću. Gdje je jednom, u nešto drugačijoj formi, već bila. I završila u košu.

Sada o detaljima.

Zoran RADULOVIĆ
Pročitajte više u štampanom izdanju Monitora od 30. jula ili na www.novinarnica.net

 

Komentari

nastavi čitati

Izdvojeno

ISTRAŽIVANJE NAFTE I GASA U CRNOGORSKOM PODMORJU:  Prazne mreže i snovi o milijardama

Objavljeno prije

na

Objavio:

Crna Gora je počela bušenje dna Jadrana i pored jasne poruke Evropske unije da su fosilna goriva prošlost, te da je budućnost rezervisana za ekološku i obnovljivu energiju, i uprkos lošim iskustvima iz regiona. Ekološki aktivisti najavljuju da će poslije turističke sezone obnoviti proteste

 

Iskusni ribar Branko Vujičić uzalud traži kozice i gambore po dnu Jadrana. Nestale su, kaže, i to pripisuje bušenju morskog dna u potrazi za naftom.

„Oni leže na samom dnu. Vjerovatno, bušenje izaziva neku vibraciju koja tjera ribe. Kozice su se potpuno izgubile, ne možemo uhvatiti dva kila, a hvatali smo po stotinu, cijena im je bila spala na tri eura. Nestale su ne samo u Ulcinju i Baru nego šire. One i sardele su hrana za svu ostalu ribu“, kaže Vujičić u razgovoru za CIN-CG, Monitor i BIRN.

Gigantska metalna svrdla, postrojenja Topaz Driller, probušila su 25. marta morsko dno, na 20 kilometara od obale, između Ulcinja i Bara u potrazi za naftom. Investitor, italijansko-ruski konzorcijum Eni-Novatek crno zlato će tražiti do dubine od 6.500 metara. Da li u crnogorskom podmorju ima nafte znaće se, navodno, početkom septembra.

Put ka zemljinoj utrobi nastavlja se uprkos upozorenjima ekologa da je riječ o rizičnom poduhvatu i kršenju Pariskog sporazuma i najavama da će, kada turisti odu, organizovati proteste.

Predrag NIKOLIĆ
Pročitajte više u štampanom izdanju Monitora od 30. jula ili na www.novinarnica.net

 

Komentari

nastavi čitati

Izdvajamo