Povežite se sa nama

MONITORING

RTCG, DVA MJESECA NAKON SMJENE UREĐIVAČKOG TIMA: Fudbal, tenis i šarena laža

Objavljeno prije

na

Pomalo je neobično kad moraš da se složiš sa Radom Vojvodićem, direktorom RTCG. A desi se da prosto – moraš. Kao ono kad je početkom mjeseca Vojvodić ustao protiv pritiska na slobode javnog servisa usljed primjene spornog Zakona o zaradama u javnom sektoru koji je zaposlene na RTCG praktično sveo na državne službenike i namještenike. Neki od njih, istina, zaslužuju i da budu ministri u Đukanovićevoj vladi a ne samo namještenici, ali tačno, nije u tome poenta. Prosto moraš da primijetiš da je Vojvodić u pravu.

On je tada ukazao da je po spornom Zakonu menadžment RTCG dužan da Ministarstvu finansija dostavi spisak zarada do petog u mjesecu, i da Vlada tako može da vrši pritisak na njih. Majke mi, pomisliš na tren da se radi o direktoru Reportera bez granica, a ne direktoru RTCG, premijerovom bliskom prijatelju i poslovnom saradniku koji se godinama uopšte nije sjekirao zbog političkog pritiska Đukanovića i njegovih na javni servis. I gle čuda, Vojvodić je opet propustio da pomene odakle pritisci dolaze i da su sporni zakon izglasali vladajuća DPS i njen satelit Pozitivna. Kad je opozicija u pitanju, precizniji je.

Vojvodić je ove sedmice ustao protiv dopisa koji su Savjetu te kuće uputili Miodrag Lekić, Žarko Rakčević i Ranko Krivokapić. Oni su zatražili da ,,Javni servis veću pažnju posveti temama koje se tiču vladavine prava, ekonomskih problema u kojima se Crna Gora nalazi, stanju u javnim finansijama, zdravstvu, poljoprivredi”

,,Neviđeno”, kazao je Vojvodić. ,,To je njihova politička metastaza i još jedan pritisak na Javni servis. Oni preporučuju kako mi treba da radimo. Neka oni rade svoj posao, Javni servis će svoj. RTCG radi u interesu građana, a ne u interesu političkih stranaka”, kazao je. Bilo bi lijepo da je istinito. Vojvodić međutim izgleda samo ne trpi zahtjeve opozicije.

Savjet RTCG je recimo mjesecima prije posljednjih uređivačkih smjena ukazivao Vojvodiću da je informativni program pristrasan i politički obojen i da se to mora mijenjati. Vojvodić nije uradio – ništa. I ne bi uradio. Bivše uredništvo na čelu sa Radojkom Rutović smijenjeno je u aprilu mjesecu, kao uslov opozicije prema vlasti kako bi se potpisao Sporazum o slobodnim i fer izborima.

Plan vlasti je međutim očito bio: vama Radojka, nama i dalje RTCG, a raji zabava.

Već sada je izvjesno da je Vojvodićeva strategija – što više zabave do izbora. Evropsko prvenstvo u fudbalu, Olimpijada, teniski turnir u Vimbldonu i prođe –ljeto. Ili kako kažu na RTCG: ,,Na radost ljubitelja najvažnije sporedne stvari na svijetu, u programskoj šemi Televizije Crne Gore, od danas do 10. jula, dominiraće fudbal”.

,,Moramo da otkupimo EP u fudbalu, kao svaki Javni servis. Cijena je 300 hiljada eura”, objašnjavao je ranije Vojvodić. Nije pominjao da drugi javni servisi, kao HRT na primjer, takve događaje ne prikazuju na prvom program.

Čak iako novi uređivački tim, među kojima su i kadrovi bez profesionalnih mrlja, popravi informativni program, zabava će progutati sve. I bez Radojke i sa Radojkom, opoziciona mišljenja na javnom servisu do izbora na javnom servisu biće zastupljena ko da Sporazuma nije ni bilo.

Sporazum se ne poštuje ni kada su u pitanju izmjene medijskih zakona, upozorili su iz civilnog sektora. Centar za građansko obrazovanje (CGO) i član Savjeta RTCG Goran Đurović pozvali su juče sve parlamentarne stranke da bez odlaganja pripreme predlog izmjena i dopuna seta medijskih zakona.

,,Medijski zakoni su dio sporazuma političkih subjekata u procesu vraćanja povjerenja u izborni sistem i neophodno ih je što prije usvojiti”, upozorili su. Radi se o amandmanima na Zakon o medijima, Zakon o elektronskim medijima i Zakon o javnim radio-difuznim servisima, koje su predložile nevladine organi-zacije, a koji već dugo čekaju u Skupštini.

Izmjene Zakona o javnim radio-difuznim servisima predviđaju između ostalog obavezu obavljanja javne rasprave o programskim dokumentima koje usvaja Savjet RTCG na godišnjem nivou i povećani broj članova Savjeta uošte, kao i broj članova u Savjetu iz civilnog sektora.

,,Tako bi se povećala i nezavisnost Savjeta kao najvišeg upravljačkog tijela. Takođe, izmjenama zakona bi se povećala odgovornost Savjeta i generalnog direktora za rezultate u finansijskom poslovanju i u programskim sadržajima, a posebno informativni program”, ukazali su Uljarevićeva i Đurović. Izmjenama zakona, Rade tako ne bi mogao da se pravi da nema nikakve veze s Radojkom.

,,Osim postojećih uslova kada Skupština razrješava Savjet RTCG, to treba da se desi i ukoliko se na kraju kalendarske godine konstatuje prekoračenje godišnjeg finansijskog plana i poslovanje sa gubitkom, kao i ukoliko na kraju kalendarske godine RTCG bude na trećem mjestu po povjerenju građana a na osnovu istraživanja javnog mnjenja”, kazali su iz civilnog sektora.

,,Istraživanje javnog mnjenja se mora raditi najmanje jednom godišnje, po metodologiji koju usvaja Savjet RTCG, kako bi se pokazalo da li RTCG opravdava svoju ulogu u društvu. Konačno, potrebno je i propisati da se direktori poslovnih jedinica Radija i Televizije biraju uz saglasnost Savjeta”, zaključili su Uljarevićeva i Đurović.

Iz parlamentarnih stranaka nijesu se tim povodom previše glaskali. Evropsko prvenstvo u fudbalu je u toku. Gledaju RTCG.

Goran Đurović, član Savjeta RTCG

MONITOR: Da li se nakon smjene uredništva i menadžmenta RTCG popravio informativni program?
ĐUROVIĆ: Učinjeni su „stidljivi” pomaci u Dnevniku 2 ali vjerujem da to većini građana nije primjetno. Vjerujem da postoji namjera kod nove strukture da popravi katastrofalno stanje koje je ostavio bivši rukovodni kadar Televizije. Atmosfera za rad je bolja, komunikacija između organizcionih jedinica poboljšana, ali to nije dovoljno. Moje očekivanje bilo je da se preduzmu snažniji koraci. Ne može se sa istim ljudima koji su svojim lošim vođenjem informativnih emisija doprinijeli tolikom nepovjerenju građana sada graditi povjerenje. Novinari i urednici moraju pokazati spremnost da imaju isti odnos i prema nosiocima vlasti i prema opoziciji što do sada nije bio slučaj.

MONITOR: Šta će Savjet preduzeti tim povodom?
ĐUROVIĆ: Savjetu nedostaje hrabrosti i nažalost ne znam što će biti dalji koraci u popravljanju situacije u RTCG.

MONITOR: Direktor RTCG Rade Vojvodić vrdi da je ,,prema najnovijim istraživanjima EBU-a, prisutan progres u demokratizaciji i smanjen uticaj političkih struktura na RTCG”. Kakva su to istraživanja?
ĐUROVIĆ: Nijesu mi poznata istraživanja na koja se poziva Vojvodić. Ne vidim smisao pozivanja na nešto što nije učinjeno javnim. Možda bolje da obeća javnosti da će TVCG biti prva po povjerenju.

MONITOR: Vojvodić već tvrdi da je u ,,posljednjih 15 dana RTCG bila najgledanija televizija u državi”.
ĐUROVIĆ: Nemam podatke ali vjerujem da se gledanost TVCG povećala u vrijeme Evropskog prvenstva u fudbalu, a biće tako i u narednom periodu jer se prate sportska dešavanja.

MONITOR: Kako komentarišete dopis lidera opozicije Savjetu sa zahtjevom da RTCG više prati važne društvene procese?
ĐUROVIĆ: To nije pritisak. Formalno iskazano interesovanje je prilika da se uspostavi komunikacija koju, koliko znam, sa predstavnicima političkih partija ima na neformalnom nivou i generalni direktor.

Milena PEROVIĆ-KORAĆ

Komentari

Izdvojeno

ULOGA MILA ĐUKANOVIĆA U PROPASTI PRIMORKE: Potpisao bankarske garancije još neosnovanoj firmi

Objavljeno prije

na

Objavio:

U martu 2019. godine Viši sud u Podgorici je potvrdio znatno reduciranu optužnicu SDT u predmetu Primorka Bar protiv šestočlane grupe koja se tereti za „zloupotrebu poslovanja u privredi, čime su oštetili budžet za 6,6 miliona eura“. Suđenje je počelo skoro godinu kasnije ali zbog pandemije nije održano gotovo nijedno ročište. U Naredbi za sprovođenje istrage je prvobitno bilo osumnjičeno 15 osoba

 

Pred kraj 2021. godine javnost je zapanjila sedmosatna drama i prijetnja Edina Begzića da će aktivirati eksploziv ispred poslovnice Nove ljubljanske banke (NLB) u Baru zbog tvrdnji da je banka ukrala novac radnicima nekadašnje Primorke DOO Bar, među kojima su bili i njegovi roditelji. Drama je okončana nakon što je Begzić u telefonskom razgovoru sa potpredsjednikom Vlade Dritanom Abazovićem iznio slučaj svojih roditelja i ostalih zaposlenih u nekadašnjoh barskoj firmi. Ispostavilo se da Begzić nije imao pravi eksploziv i oružje kojim je prijetio u ranije snimljenoj video poruci gdje je optužio „lopovsku banku da je uz pomoć države i njenih institucija (za vrijeme DPS-a) ukrala pare od poštenog i jadnog naroda i radnika firme Primorka iz Bara davne 2010. godine.“

Abazović je nakon tri dana, kao što je obećao Begziću, primio u svoj kabinet delegaciju bivših radnika i izjavio da su zahtjevi radnika „maksimalno opravdani i da imaju realne zahtjeve“. Obećao je i da će urgirati da tužilaštvo djeluje uz nadu da „neko novo Tužilaštvo neće čekati da zastari predmet i da će procesuirati sve one koji su učestvovali u očiglednim koruptivnim radnjama u slučaju privatizacije Primorke“.

Još u martu 2019. godine Viši sud u Podgorici je potvrdio znatno reduciranu optužnicu Specijalnog državnog tužilaštva (SDT) u predmetu Primorka Bar protiv šestočlane grupe koja se tereti za „zloupotrebu poslovanja u privredi, čime su oštetili budžet za 6,6 miliona eura“. Optuženi su vlasnik firme Krisma Nebojša Bošković, koji je privatizovao Primorku, bivši direktor NLB Črtomir Mesarič, Biljana Bošković, predsjednik odbora direktora Primorke Svetozar Marković, direktor Melgonia-Primorke Vinko Marović i direktor Krisma motorsa Milenko Marković. Suđenje je počelo skoro godinu kasnije a zbog pandemije nije održano gotovo nijedno ročište. U Naredbi za sprovođenje istrage je prvobitno bilo osumnjičeno čak 15 osoba da su direktno oštetile budžet za 4 miliona i da su nezakonito prisvojile državnu imovinu vrijednu 15 miliona eura.

Mnogi optužuju Specijalno tužilaštvo da je tokom izviđaja i istrage pažljivo zaobišlo sve one koji su direktno povezani sa tadašnjim premijerom Milom Đukanovićem.

Još je 2014. godine opozicioni poslanik Mladen Bojanić (sadašnji ministar kapitalnih investicija) optužio  je Đukanovića u Skupštini da stoji iza davanja propalih državnih garancija sumnjivoj firmi sa Kipra, iza koje stoje sumnjive osobe od ranije poznate po uvođenju drugih firmi u stečaj.

Bojanić je pokazao dokumenta da je Melgonia-Primorka DOO Bar dobila bankarsku garanciju 1. aprila 2010. godine Vlade Crne Gore u iznosu od 4 miliona eura za ukupni kredit od 14,4 miliona eura koji je odobrila NLB Montenegro banka AD Podgorica. Garancija Vlade koja je iznosila 27,8 odsto ukupnog kredita odobrenog od NLB je bila naplativa na prvi poziv i bez prava protesta. Vlada nije obezbijedila nikakve kontragarancije od „investitora“ da zaštiti novac poreskih obveznika u slučaju nepovoljnog razvoja događaja.

Jovo MARTINOVIĆ
Pročitajte više u štapanom izdanju Monitora od petka 14. januara ili na www.novinarnica.net

 

Komentari

nastavi čitati

Izdvojeno

SMJENA MILENE POPOVIĆ – SAMARDŽIĆ: Kritika i kazna

Objavljeno prije

na

Objavio:

Epidemiološkinja je smijenjena jer je, kao i za vrijeme prošle vlasti, nastavila da kritikuje ono što je za kritiku. Kompromis sa koronom pred Novu nazvala je polumjerama. Ministarka ove nedjelje kaže da su takve ,,mjere” dale pozitivne rezultate. U praksi imamo rekordan broj oboljelih

 

Dok novi soj korona virusa prouzrokuje rekordna oboljenja, zdravstvenim vlastima je sve više stalo do toga da se javnosti pokažu kao bezgrešni.

,,Potpuno je evidento da su mjere koje smo imali pred Novu godinu dale odgovarajuće pozitivne rezultate”, kazala je, ove srijede, ministarka zdravlja Jelena Borovinić – Bojović.

Podsjetimo, pred Novu je napravljen kompromis pa nije ispoštovan zahtjev stuke – Instituta za javno zdravlje da se zatvore ugostiteljski objekti i zabrane sva okupljanja. To je pravdano time da i pored očekivanog cunamija omikrona mora nešto da se zaradi.

Kao i mnogo puta do sada, bez dlake na jeziku, o tome da se radi o polumjerama javno je progovorila Milena Popović – Samardžić. Upozorila je i na scenario kojem sada pristustvojemo: svaki dan rekordni broj zaraženih.

,,U Crnoj Gori postoje dva paralelna svijeta – jedan je u bolnicama a drugi u Vladinom savjetu koji prekraja mjere. Ako to rade, a da ne dođu u bolnice i da vide kako to izgleda”, istakla je Popović – Samardžić.

To iskakanje iz sveopšte samohvale zdravstvenih vlasti, izgleda  je morala da plati. Početkom godine smijenjena je sa mjesta načelnice Odjeljenja za imunoprofilaksu, pripremu i kontrolu putnika u međunarodnom saobraćaju u Institutu za javno zdravlje. Utješno, ostala je da radi kao epidemiološkinja u Institutu. Odluku je donio direktor IJZ Igor Galić.

Smjena je uslijedila nakon što je portal CdM pisao da je doktorka Doma zdravlja Budva radila sa pacijentima uprkos tome što je kovid pozitivna, a to je odobrila Popović – Samardžić. 

Ona je objasnila da izolaciju uvodi i prekida sanitarni inspektor na preporuku epidemiologa nadležnog za zdravstvenu ustanovu, ali i da ona sanitarnom inspektoru nije uputila zahtjev za prekid izolacije koleginice te da to ne spada u njenu nadležnost.

Popović za Monitor kaže da je predložila da se inovira zastarjeli protokol za pacijente inficirane omikron sojem virusa, a po uzoru na protokol Centra za zarazne bolesti SAD-a, prema kome se vrijeme izolacije smanjuje na 5 dana, uz obavezno nošenje maske narednih 5 dana. Istakla je da koleginica koja je radila isključivo sa kovid pozitivnim pacijentima, osmoga dana od svog inficiranja, bez ijednog simptoma bolesti i sa tri primljene doze vakcine, nije mogla predstavljati epidemiološki rizik ni po sebe ni po već inficirane pacijente.

Navodi, Popović – Samardžić i da su Francuska, Kanada, SAD i još neke zemlje napravile izuzetak od pravila izolacije za medicinsko osoblje koje nema ili ima blaže simptome. Ta vanredna mjera ima za cilj da ublaži nedostatak osoblja u bolnicama i drugim medicinskim ustanovama izazvan dosad neviđenim rasplamsavanjem epidemije.

I u Crnoj Gori je od ove srijede samoizolacija skraćena sa deset na sedam dana.

Predrag NIKOLIĆ
Pročitajte više u štapanom izdanju Monitora od petka 14. januara ili na www.novinarnica.net

 

Komentari

nastavi čitati

Izdvojeno

SELEKTIVNA REAKCIJA AGENCIJE ZA ELEKTRONSKE MEDIJE: „Kabal“ diraju samo kada odgovara politici

Objavljeno prije

na

Objavio:

Predstavnici AEM-a dugo su govorili da nemaju velike nadležnosti da reaguju prema televizijama koje crnogorski građani gledaju posredstvom kablovskih operatera, ali skorašnje promptne reakcije pokazuju da mogu – ukoliko hoće ili ako nekome tako odgovara

 

Otkad se u crnogorskim domovima rasprostranila upotreba kablovskih televizija, građani sve više uživaju u stranim zabavnim TV programima. Najviše u emisijama koje se proizvode u Srbiji. A baš preko takvih programa sve se češće  plasira seksistički sadržaj i govor mržnje upakovan u smijeh i zabavu.

Sve je kulminiralo rijaliti programima. S druge strane, pojavile su se emisije koje se gledaocima predstavljaju kao informativni program, ali se kroz njih crtaju mete različitim „izdajnicima“ određenih ideologija, politika i nacija. Pritom se brutalno vrijeđaju pojedinci i širi govor mržnje prema određenim skupinama ljudi, koje vežu ista uvjerenja ili pripadnost.

Agencija za elektronske medije (AEM) kod nas je nadležna za poštovanje programskih standarda i principa, koju u našim zakonima i podzakonskim aktima zabranjuju „podsticanje na mržnju, netrpeljivost i diskriminaciju“. Agencija ima nadležnost da reaguje prema svim televizijama koje svoj program emituju u Crnoj Gori posredstvom nacionalnih frekvencija ili kablovskih operatera.

Njihova valjana reakcija dugo je izostajala. Tek povremeno su sankcionisane televizije sa nacionalnom frekvencijom kod kojih bi uočili kršenje programskih principa. Ubjedljivo najviše prigovora imala je televizija Pink, koja je nacionalnu frekvenciju imala i u Crnoj Gori. Kažnjavana je uglavnom nakon prigovora pojedinaca koji su vrijeđani i blaćeni u tzv. informativnim programima ove televizije. Pink je u većini slučajeva sankcionisan samo opomenom.

Agencija je imala još ležerniji pristup kada je riječ o programima koji emituju kablovske televizije. Tadašnji čelnici AEM-a pravdali su se kako zakoni daju više slobode „kablovskim televizijama“. Dok su pojedini članovi Savjeta AEM-a objašnjavali kako Agencija ne smije izigravati cenzora.

„Kada govorimo o kablu, to je obilje slobodnih programa koji su pod nadzorom Agencije ali uz nešto što se zove slobodni segmenti njihovog izbora od strane kablovskih operatora. To, međutim, ne znači beskrajnu slobodu i to znači da u određenim momentima regulator može da ukaže na problematične sadržaje i da od kablovskih operatora traži njihovo skidanje sa programskih kataloga“, govorio je  bivši direktor Agencije Abaz Džafić.

Međutim, u par navrata je regulatorna institucija ipak reagovala. Posljednji put  prije nekoliko dana kada je na pola godine sa crnogorskih kablovskih televizija skinut dio programske šeme srbijanske televizije Happy. To je bio drugi put da AEM reaguje „u kablu“.

Osuđeni ratni zločinac i dokazani huškač Vojislav Šešelj u jutarnjem programu sankcionisane televizije iznio je niz mizoginih uvreda na račun Cetinja i Cetinjanki. Šovinizmu ratnog zločinca pridružio se voditelj, ujedno i glavni urednik TV Happy Milomir Marić. Prethodno je AEM privremeno zabranio emitovanje programa TV Pink i TV Happy zbog anticrnogorske propagande uoči lokalnih izbora u Nikšiću.

Ivan ČAĐENOVIĆ
Pročitajte više u štapanom izdanju Monitora od petka 14. januara ili na www.novinarnica.net

 

Komentari

nastavi čitati

Izdvajamo