Povežite se sa nama

DRUŠTVO

KADROVANJE NOVE VEĆINE U BUDVI: Povratak veterana na vlast

Objavljeno prije

na

Imenovanja veterana budvanske kriminalne hobotnice na ključne opštinske funkcije u direktnoj su vezi sa pripremama za predstojeće izbore. Njihova toliko puta iskazana „snalažljivost“ sa javnim finansijama preporuka je za izbornu kampanju koja je u toku

 

Dvadesetak dana nakon što je u Budvi  pravnim i fizičkim nasiljem državnih institucija, grupi odbornika DPS-a, Crnogorske, SD-a i Stevana Džakovića omogućeno da preotmu vlast legalno izabranoj lokalnoj upravi, na vidjelo izlazi  cilj reditelja ove predstave. Povratak Budve u ruke pripadnika OKG-a, organizovane kriminalne grupe koja je tokom decenije vladavine Demokratske partije socijalista finansijski, urbanistički i moralno uništila ovaj grad i oštetila gradsku kasu za stotine miliona eura. DPS u Budvi nikada javno nije napravila otklon od djelovanja kriminalne grupe u kojoj su glavne uloge imali potpredsjednik DPS-a Svetozar Marović, predsjednici Opštine Budva, Lazar Rađenović i Rajko Kuljača, sekretari, direktori javnih preduzeća, povlašćeni biznismeni…

Od nekolicine osuđenih pripadnika OKG-a u brojnim korupcionaškim aferama koje je procesuiralo Specijalno državno tužilaštvo prije pet godina, niko  više nije u zatvoru.  Vodeći članovi OKG-a su našli razne načine da izbjegnu  kazne putem institucija svjedoka saradnika ili priznanja krivice, plaćanjem simboličnih svota novca u odnosu na krivično djelo koje im je stavljano na teret. Ponovo se bave politikom, ovoga puta iza kulisa, odakle upravljaju izbornim procesom, ubjeđivanjem, instaliranjem  bivših saradnika i pristalica na rukovodeća mjesta u otetoj lokalnoj upravi, u upravnim odborima profitabilnih preduzeća i na funkcije u izvršnoj vlasti sa kojih se kontrolišu tokovi novca i zapošljavanja.

Dok se predstavnici legalne vlasti, građani i odbornici koalicije Demokrata, DF-a, SNP-a i URA-e, svakoga dana naguravaju sa policijom i privatnim obezbjeđenjem koje im ne dozvoljava ulazak u zgradu Opštine, Nikola Divanović, kojeg je nova većina imenovala za predsjednika, u tišini predsjedničkog kabineta, zaštićenog specijalnim policijskim snagama koje pod blokadom drže zgradu lokalne samouprave, smjenjuje legalno izabrane funkcionere i imenuje nove-stare kadrove, istaknute saradnike OKG-a.

Za člana UO Javnog preduzeća Vodovod imenovao je Đorđa Medina, člana budvanskog opštinsog odbora DPS-a, nekadašnjeg direktora JP Stambeno-komunalno, aktera više afera. Podsjećamo, izvjestan broj istaknutih članova DPS-a, uglavnom gradskih funkcionera i biznismena godinama su pozajmljivali pozamašne sume novca  Svetozaru Maroviću. Radilo se o nekoj vrsti  reketa. Problemi su nastali kada im novac u dogovoreno vrijeme nije bio vraćen. Pozajmljivači su godinama ćutali. Progovorili su tek tokom istraga. U ispovijestima pred specijalnim tužiocem tvrdili su, kako su novac davali na ime pomoći Budvi, Crnoj Gori i Prvoj banci, kada je zapala u krizu. Rukovođeni su, navodno, patriotskim razlozima. Đorđe Medin je dao Maroviću 750.000 eura. Za njegovo privatno potraživanje od privatnog lica garantovala je Opština izdavanjem mjenica ili se naplaćivao preko firme Copyright, poslovnog partnera Opštine i  članice OKG-a, putem špekulacija sa zemljišnim parcelama.

Za člana Upravnog odbora Parking servisa Divanović je imenovao Milenka Medigovića, člana OO DPS-a, višegodišnjeg direktora JP Vodovod, takođe aktera brojnih afera. U ljeto 2015. u spektakularnoj akciji hapšenja budvanskih funkcionera na čelu sa predsjednikom Rađenovićem, uhapšen je i Medigović, zbog sumnje da je  zloupotrijebio položaj prilikom izgradnje poslovnog centra TQ Plaza, na poziciji člana komisije za procjenu izvedenih radova.

Medigović je jedan od glavnih osumnjičenih u aferi izgradnje šetališta u Petrovcu, kao tadašnji potpredsjednik Opštine zadužen za ovo mjesto. Istragom koja još traje za malverzacije  oko izgradnje šetališta obuhvaćeni su i drugi funkcioneri Opštine. Tužilaštvo je došlo do dokaza da je na projekat izgradnje petrovačkog šetališta u dužini od 1,6 km, utrošeno više od 7,5 miliona eura. Izgradnja javnog toaleta na toj promenadi koštala je 274.000 eura. Nova opštinska uprava je od 2017. u više navrata dostavljala dokumentaciju o ovoj skandaloznoj milionskoj korupciji, ali predmet nema epilog. Novoj većini, nastaloj na prekrajanju političke volje, ne smeta  da Medigović, protiv koga se vodi istraga za krivično djelo organizovanog kriminala, ponovo zauzme rukovodeću poziciju u javnom preduzeću opštine.

Njegovo ime se  pominje i u pomenutoj aferi pozajmljivanja novca. Petrovčanin Ilija Armenko je na saslušanju u tužilaštvu kazao: „Bivši potpredsjenici Opštine L.Rađenović i M.Medigović zvali su me 2008. godine i tražili da pozajmim Budvi 310.000 eura. Rekli su da treba da se pomogne Opština. Novac mi je bio na računu u Prvoj banci i oni su to saznali. Vjerovao sam institucijama sistema i državi koja mi je tražila pare, a i ljudima koji su rukovodili Opštinom….Zato sam im i dao novac a tužilaštvo zna gdje je otišao taj novac. Zna cijela Budva, znam i ja, ali nijesam vidio, ne mogu da uperim prst u Marovića, ali on se interesovao za moj novac“. Tako je osam godina kasnije Armenko pokušavao da relativizuje naplatu svojih potraživanja preko trećih lica, direktno od Opštine.

U aferi Property Investment u kojoj je tužilaštvo pokrenulo krivični postupak za krivično djelo prevare, izvedene na organizovan način, protiv beograđanke Olivere Ilinčić, Marovićeve saradnice, ona se tereti da je u sprezi sa Marovićem prevarila 13 građana Budve za 12,2 miliona eura. Prevarena je i porodica novoustoličenog predsjednika Divanovića, kojoj je nestao novac od prodate zemlje sa računa u Prvoj banci. Nije poznato da se Nikola Divanović oglašavao u vezi sa ovom prevarom, jer je bio  sekretar za komunalne djelatnosti u Opštini. Sada foteljama nagrađuje prevarene i prevarante koji su manipulisali milionima eura na račun gradske kase.

Posebno je zanimljivo imenovanje Dragana Vukadinovića, člana OO DPS-a,  za v.d. sekretara za investicije. On je obavljao funkciju izvršnog direktora njemačke firme WTE – Otpadne vode, koja je gradila postrojenje za preradu otpadnih voda u Bečićima. Izgradnja kolektora u Bečićima od strane austrijsko-njemačke firme WTE/EVN izrodila se u najveću korupcionašku aferu u Budvi, tešku preko sto miliona eura. Po nalogu Specijalnog tužilaštva policija je 2015, podnijela krivičnu prijavu protiv Vukadinovića kao ovlašćenog zastupnika njemačke frime WTE i više fizičkih i pravnih lica, zbog sumnje da su zloupotrebom službenog položaja oštetili Opštinu za 8 miliona eura. Efekte afere WTE osjećaju svi zaposleni u Opštini čiji je račun duže od mjesec u blokadi po nalogu Ministarstva finansija, radi naplate 29,3 miliona eura državnih garancija. Građani Budve će godinama plaćati desetine miliona eura i za ovu investiciju obilježenu ugrađivanjem i korupcijom.

Apsurdima nikad kraja. Po nalogu Divanovića u fotelju v.d. direktorke Uprave lokalnih javnih prihoda uskočila je Jelena Baštrica, članica OO DPS-a,  bliska saradnica Lazara Rađenovića. Obavljala je posao šefice njegovog kabineta i istovremeno bila koordinator rada svih sekretara i načelnika Opštine Budva. Kao multifunkcionalan kadar, Baštrica je nagrađena i foteljom sekretarke za privredu i finansije Opštine Budva do 2016.  Novoj vlasti ostavila je praznu gradsku kasu, zaduženja i blokade Opštine u desetinama miliona eura.

Imenovanja veterana budvanske kriminalne hobotnice na ključne opštinske funkcije u direktnoj su vezi sa pripremama za predstojeće izbore. Njihova toliko puta iskazana „snalažljivost“ sa javnim finansijama preporuka su za izbornu kampanju koja je u toku. Otvorena drskost budvanskog DPS-a da rehabilituje saradnike epohalne pohare Budve ujedno je i nova demonstracija moći i prezira prema građanima  koji su većinom glasova takvu politiku pobijedili na izborima 2016.

Branka PLAMENAC

Komentari

DRUŠTVO

PROPAST VEKTRE MONTENEGRO: DRŽAVI RADNICIMA I OPŠTINAMA OSTAVILA MILIONSKE DUGOVE

Objavljeno prije

na

Objavio:

Dragan Brković postao je sinonim za crnogorske novokomponovane biznismene koji uprkos privilegijama, izdašnoj podršci bivšeg režima i državnih institucija, nisu bili u stanju da uspješno posluju koristeći vrijedne prirodne i izgrađene resurse kojih su se domogli

 

U jednoj od najvećih privatnih kompanija u Crnoj Gori, Vektri Montenegro, koja je donedavno bila u vlasništvu podgoričkog biznismena Dragana Brkovića, proglašen je bankrot. Potpuna finansijska propast odnosi se kako na glavnu kompaniju tako i na ćerke firme u čijem su posjedu bila mnoga privredna preuzeća i vrijedne nekretnine, „sakupljene“ tokom procesa kumovske privatizacije crnogorske privrede. Konačni bankrot proglasio je Privredni sud 31. marta. Određen je i stečajni upravnik Radojica Grba, koji će pokušati da izmiri milionske dugove mnogobrojnim povjeriocima prodajom imovine ili cijele firme kao pravnog lica.

Sedam mjeseci nakon što je Demokratska partija socijalista izgubila vlast, kao kula od karata srušila se poslovna imperija Dragana Brkovića, kuma predsjednika Mila Đukanovića. Spektakularno je propao posao biznismena čije je djelovanje obilježilo prošlu deceniju, koji je posjedovao šume, fabrike, hotele, zemljišne posjede, poslovne zgrade, restorane,  na najatraktivnijim lokacijama Crne Gore, od sjevera pa do mora. Podizao je na stotine miliona kredita u raznim domaćim i stranim bankama. Kupovao avione, kamione, stanove i vile, i ostalo što spada u život na visokoj nozi. Do jednog trenutka, posljednjeg stečaja u kome je sve nestalo.

Brković je postao sinonim za crnogorske novokomponovane biznismene koji uprkos privilegijama, izdašnoj podršci bivšeg režima i državnih institucija, nisu bili u stanju da uspješno posluju koristeći vrijedne prirodne i izgrađene resurse kojih su se domogli.

Kompanija Vektra Montenegro promijenila je vlasnika na neslavan način. U januaru ove godine javni izvršitelj oduzeo je kompaniju od Brkovića i ona je prešla u vlasništvo švajcarske banke NLB Inter Finanz iz Ciriha, zbog kreditnog duga od 55 miliona eura. Brković je u medijima nazivan i „kralj stečaja“ jer  je sve privatizovane firme odveo u sigurni stečaj.

Dragan Brković ostavio je firmu Vektra Montenegro u dugovima do guše. Kratkoročne i dugoročne obaveze kompanije iznose oko 170 miliona eura. Državi na ime poreza duguje oko 20 miliona. Opštinama na čijim je teritorijama poslovao takođe duguje milionske iznose. Na stotine zaposlenih ostavio je bez posla i bez plata i godinama im nije uplaćivao doprinose za zdravstveno i socijalno osiguranje.

Brković je postao tranzicioni bogataš kupovinom mnogih državnih preduzeća. Kupio je najveći šumsko-industrijski kombinat Velimir Jakić u Pljevljima za 1,6 miliona eura, koji je tada zapošljavao oko 700 radnika. Preduzeće mijenja naziv u Vektra Jakić i godinu kasnije dobija koncesije za eksploataciju šuma na 30 godina. Danas je to uništena firma u kojoj je proizvodnja obustavljena a radnicima koji su ostali bez posla, Vektra Jakić duguje i do 30 mjesečnih zarada.

U svoj poslovni portfolio upisuje i autoprevoznike i špeditere, Moračatrans i Rumijatrans, od kojih osniva firmu Horizon Logistic u Baru, koja je u stečaju od 2012.

Najveći poslovni poduhvat Brković realizuje kupovinom većinskog paketa akcija najznačajnijeg hotelskog preduzeća u Herceg Novom, Hotelsko-turističkog preduzeća Boka, nosioca turističke privrede grada. Krajem 2007. godine HTP Boka je privatizovana od strane Brkovićeve Vektre Montenegro, prodajom 59,4 odsto od ukupnog broja upisanih akcija, za sumu od 22 miliona eura. To je 50 miliona manje od procijenjene vrijednosti kapitala prebogate hotelske kuće koja je dominirala Novim i cijelom Bokom.

Branka PLAMENAC
Pročitajte više u štampanom izdanju Monitora od 9. aprila ili na www.novinarnica.net

 

Komentari

nastavi čitati

DRUŠTVO

NA SJEVERU SVE MANJE POLJOPRIVREDNIH OSIGURANIKA: Neke opštine  prepolovljene

Objavljeno prije

na

Objavio:

Razvoj poljoprivrede na sjeveru ometaju loša ruralna i katunska infrastruktura i negativni demografski trendovi. Tu su i  nepovoljna starosna i kvalifikaciona struktura poljoprivrednog stanovništva, nerazvijeni prerađivački sektor, poteškoće u marketingu proizvoda…

 

Uprkos tome što je u većini opština sjevernog regiona poljoprivreda definisana kao jedna od strateških grana razvoja,  statistika pokazuje da tokom minule decenije u toj oblasti nije bilo mnogo napretka. Broj  poljoprivrednih osiguranika, prema zvaničnim podacima, na sjeveru države od 2011. do 2018. godine  smanjen je za skoro četiri odsto.

Lokalne uprave na sjeveru su, mahom, u strategijama zapošljavanja, koje važe za naredne četiri godine, ponovo planirale mjere za unaprjeđenje poljoprivrede, odnosno povećanje broja poljoprivrednika. Definisani su i ambiciozni planovi intenzivnog razvoja stočarstva, ratarstva, voćarstva,  proizvodnja autohtonih proizvod, te njihovo brendiranje…

U nekoliko lokalnih uprava Monitoru su kazali da jedan od mogućih  razlog  smanjenja broja poljoprivrednih osiguranika može biti i formalne prirode.

„Ministarstvo poljoprivrede plaća doprinose za penzijsko i invalidsko osiguranje za poljoprivredne osiguranike mlađe od 35 godina.  Prelaskom starosne granice, obaveza plaćanja doprinosa pada na teret osiguranika. Gubitkom povoljnosti, osiguranici se preregistruju ili se više ne registruju što, je, vjerovatno,  jedan od razloga koji  utiče na smanjenje ukupnog broja poljoprivrednih osiguranika. Ipak, to ne može biti jedini ili presudan razlog“, objašnjavaju u plavskoj Opštini.

Razvoj poljoprivrede na sjeveru, kako je navedeno u strateškim razvojnim planovima, ometaju loša ruralna i katunska infrastruktura i negativni demografski trendovi u ruralnim područjima. Takođe i nepovoljna starosna i kvalifikaciona struktura poljoprivrednog stanovništva, nerazvijeni prerađivački sektor, poteškoće u marketingu proizvoda…

Broj osiguranih poljoprivrednika  u plavskoj opštini od 2011. do 2019. godine smanjio se za čak 44 odsto. Tako ih je  2019. godine bilo svega 18. Iste godine u Kolašinu je  bilo registrovano 231 poljoprivredno gazdinstvo.  Broj osiguranika u toj oblasti smanjio se, tokom sedam godina, čak za 45 odsto.

Osnovni preduslov za dalji razvoj poljoprivrede, kažu u beranskoj  lokalnoj upravi,  su dodatna ulaganja koja bi omogućila intenzivniji početak poljoprivredne proizvodnje. Time bi, pojašnjavaju,  bio povećan i procenat  zaposlenih među  radno sposobnim na selu.

U toj opštini je 3.156 poljoprivrednih gazdinstava, ali, prema zvaničnim podacima , od prije dvije godine, bilo je svega 91 poljoprivredni osiguranik. To je čak za 34 odsto manje nego 2011.

U lokalnoj upravi  tvrde da je neophodno jačanje kapaciteta za veći stepen obrade poljoprivrednih proizvoda, kao i za organsku proizvodnju.  Kažu  i da je potrebno uspostaviti čvršće veze između poljoprivrede i turizma i industrije.

Dragana ŠĆEPANOVIĆ
Pročitajte više u štampanom izdanju Monitora od 9. aprila ili na www.novinarnica.net

 

Komentari

nastavi čitati

DRUŠTVO

BUDŽET KONAČNO U SKUPŠTINI: Između euforije i straha

Objavljeno prije

na

Objavio:

Dok vladini zvaničnici govore o najboljem budžetu ikad, predstavnici parlamentarne većine koja ih je izabrala tvituju da je predloženi budžet dobar samo za premijera i ministra finansija. Na prvo listanje, novi budžet je neočekivano detaljan i previše optimističan

 

osljednjeg dana Ustavom propisanog roka (31. mart) Vlada je Skupštini dostavila prijedlog zakona o budžetu za 2021. godinu. Sada je na potezu Skupština.

„Mi smo ustavnu obavezu završili u predviđenom vremenskom periodu“, odahnuo je premijer Zdravko Krivokapić, ipak svjestan da problemima tu nije kraj. Pošto, kaže, u odnosima između izvršne i zakonodavne vlasti dominira – ucjena. „Moramo da shvatimo da je zakon bitan za funkcionisanje građana, a ne za naše nadgornjavanje“.

A šta o tome ima da kaže druga strana tek ćemo čuti. Ali, vjerovatno, ne tako brzo. I, sudeći po prvim komentarima Nebojše Medojevića („Kradem od siromašnih da bih dao bogatima“, citirao je predsjednik PzP jednog od junaka stripa Alan Ford), taj odgovor se Vladi možda neće svidjeti. I pored njihovog optimizma s kojim su predstavili svoj prvijenac.

„Siguran sam da ne postoji nijedan razlog da ovakav budžet ne bude usvojen“, kazao je ministar finansija Milojko Spajić, „ovo je najbolji budžet u istoriji Crne Gore“. Svoje tvrdnje ministar potkrepljuje konstatacijom da bi (ako ga i kada usvoji parlament) po prvi put mogli imati budžet koji je transparentan, socijalan i razvojan.

Kao veliki uspjeh svog tima ministar je naveo to što neće biti smanjenja plata i penzija, odnosno, dodatnog oporezivanja tih primanja. I demantovao pisanje Vijesti da je, u nacrtu budžeta za ovu godinu, bila razrađena opcija oporezivanja penzija većih od prosječne plate u državi (524 eura) po stopi od 15 do 95 odsto. Na ministrovu nesreću, Vijesti su objavile i faksimil stranice sa spornim tekstom koji nije uvršten u konačnu verziju vladinog prijedloga. A nama ostaje nada da je ministar bolji ekonomista nego što je političar. I saznanje da je, što se tiče predstavljanja rada svog tima, zaslužio čistu jedinicu.

Na sajtu Vlade možete naći predlog novog budžeta koji broji 306 strana. I u kome ne možete, bez mnogo napora i unakrsnog iščitavanja, pronaći ništa od onoga čime se hvali ministar Spajić i njegovi saradnici.

Tu ćete pročitati da će država ove godini raspolagati budžetom vrijednim 2,46  milijarde eura, što je za nekih 180 miliona manje od posljednjeg budžeta vlade Duška Markovića (prije epidemije korone i rebalansa). Da su izvorni prihodi planirani na 1,88 milijardi ili nekih 100 miliona manje od prošlogodinjih (planiranih), dok su tekući rashodi, bez budžeta državnih fondova, sredstava za otplatu dugova i kapitalnih investicija, manji za 20 miliona… Brojke su i posložene na način sličan onome kako su to radile prethodne DPS vlade.

Tek finese razlikuju prvi Krivokapićev/Spajićev od poslednjeg Markovićevog/ Radunovićevog (Darko, bivši ministar finansija) budžeta. Recimo da je za službena putovanja Službe predsjednika Crne Gore ove godine planirano 48, spram prošlogodišnjih 250.000 eura. Da su troškovi reprezentacije u kabinetu Mila Đukanovića smanjeni za tri puta – sa 60 na 20.000 eura. Ili podatak da će Savjet za privatizaciju imati budžet od 140.000. Više od osam puta manje u odnosu na prošlogodišnjih 1,2 miliona. Na samo jednoj stavci iz troškovnika Savjeta uštedjelo se skoro 995.000 eura. Konsultantske usluge, projekti i studije skresane su sa (okruglo) milion na 5,6 hiljada eura. Pa će neko, očito, morati da se odrekne popriličnog prihoda.

Tako bi, stavku po stavku, stigli do posljednje stranice budžeta i konstatacije da on stupa na snagu danom objave u Službenom listu a primjenjuje se od prvog dana ove godine. Retroaktivna primjena zakona o budžetu nije dozvoljena, zaključili su poslanici SD. Dok je dobronamjernima jasno da su autori prijedloga pokušali da razriješe rebus izlaska iz trenutnog moda privremenog finansiranja države, i prebace se u redovno stanje koje bi trebalo da uslijedi nakon usvajanja budžeta. Što se, tek da pomenemo, i ne mora desiti. Pošto ne postoji propis koji predviđa rok u kome se Skupština mora izjasniti o predloženom zakonu o budžetu. Jasna pravila igre dobićemo tek kada budu usvojeni zakoni o vladi i Skupštini. A nema naznaka da se time neko ozbiljno pozabavio.

A kada smo kod Skupštine – juče je (srijeda, 31. mart) Aleksa Bečić spasio budžet tako što su njegove službe, za razliku od vladinih, na sajtu parlamenta objavile svih 1.600 stranica koje je pripremilo ministarstvo finansija. I tek se tu vidi (odnosno nazire, na prvo čitanje) ono o čemu pričaju premijer i njegov ministar finansija.

Spajić je na konferenciji za medije rekao kako, nakon prošlogodišnjeg strmoglava od 15 odsto, Vlada ove godine očekuje rast bruto društvenog proizvoda veći od 10 odsto. Ta projekcija je zasnovana na očekivanju da će ovogodišnja tursitička sezona donijeti 65 odsto prihoda u odnosu na rekordnu 2019. U Obrazloženju zakona o budžetu, koga nema na sajtu Vlade, čitamo: „Očekivanja u turizmu u 2021. temelje se na dostupnim informacijama i najavama iz turističkog sektora, dok najvažnija pretpostavka podrazumijeva imunizaciju stanovništva kroz dostupne vakcine u zemlji tokom 2021. godine, koja do početka ljetnje sezone uključuje target od 70 odsto odraslog stanovništva koje je vakcinisano, ili je već preležalo virus Covid-19. Ovo je i u skladu sa ekonomskim projekcijama Evropske komisije…“.

Teško je poverovati u ponuđena objašnjenja i brojke. Ali, one su tu. Lako provjerljive u svakom momentu. Skupa s podatkom da je Vlada pripremala projekcije rasta BDP i uz pretpostavku (kažu pesimističku) da će turistička sezona donijeti „samo“ 55 odsto prihoda iz ‘19. Odnosno svih 75 odsto u hrabrijoj, i potpuno nerealnoj, varijanti. „Pretpostavke kretanja u turizmu zasnivaju se i na velikom interesovanju glavnih emitivnih tržišta za turizam u Crnoj Gori, povoljnim epidemiološkim mjerama i otvorenim granicama za ulazak u zemlju, te povećanim kapacitetima turističkog sektora i najavi početka operativnog rada novoosnovane avio-kompanije, ToMontenegro, do početka sezone“, čitamo u Obrazloženju budžeta. Istovremeno dok dnevna štampa izvještava o propasti ljetnje predsezone.

A tu je i podatak, prethodna vlast bi pokušala da ga sakrije, da međunarodne finansijske institucije (MMF, Svjetska banka, Evropska komisija) projektuju sporiji oporavak crnogorske ekonomije, uz ovogodišnji rast od 5,5 do 6,8 odsto.

Prilozi predloženog zakona o budžetu pokazuju nam i kako Vlada planira, povećanjem postojećih i uvođenjem novih akciza, da dodatno popuni državnu kasu. Prema tim projekcijama, povećanje akcize na duvan i duvanske proizvode treba da donese 16,8 miliona; povećanje akcize na gazirana pića sa dodatkom šećera i uvođenje akcize na slatkiše (proizvodi od šećera, kakaoa i sladoled) još 10,2 miliona; povećanje akcize na alkolohol i alkoholna pića – 4,2 miliona; Markiranje (obilježavanje, kako bi se suzbio šverc) mineralnih ulja i njihovih derivata – 14 miliona; prihod od nelegalno stečene imovine – 40 miliona.

Iskustvo nas uči da su te projekcije nerealne. I prethodna vlada, mnogo iskusnija od sadašnje, pokušala je uvećati budžetske prihode na isti način. Pa je odustala kada su shvatili da se šverc nije smanjio nego povećao što je, zapravo, dovelo do smanjenja prihoda. A možda nova izvršna vlast pokaže više snage i volje da suzbije sivu ekonomiju.

Za pohvalu je pokušaj izrade „srednjoročnog budžetskog okvira“ (vidjeti tabelu). Tako saznajemo za vladine planove da do 2023. godine značajno uveća budžet za programe poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede (sa sadašnjih 43 na 71 milion naredne godine) javne bezbjednosti i odbrane (sa 154 na 182 miliona u 2023) i zdravstva (sa ovogodišnjih 307 na 334 miliona za dvije godine).  Dok bi, istovremeno, smanjila izdatke za saobraćaj (sa skoro 200 na manje od 90 miliona), prostorno planiranje i zaštitu životne sredine (sa sadašnjih 19,5 na 17,1 milion u 2023).

Nov način pripreme budžeta omogućio nam je i da jasnije, zbog programski objedinjenih podataka, shvatimo gdje ide naš novac. Iznenadilo je saznanje da će nas planirana „sredstva za izradu i održavanje softvera“ ove godine koštati skoro 13 miliona. Najveći dio tih sredstava otići će MUP-u (5,59 miliona) „za održavanje sistema video-nadzora na graničnim prelazima; za izradu i održavanje softvera za ID dokumenta; na održavanje sistema INFOSTREAM, AFIS, za projekat Integrisanog upravljanja granicom, kao i nabavku licenci i održavanje postojećih softverskih rješenja“. Sljedeći potrošač, po veličini, je  Ministarstvo javne uprave, digitalnog društva i medija. Njima će, planirano je, pripasti iznos od 2,10 miliona.

Ostaje da se vidi da li je lakše bilo napraviti budžet ili obezbijediti neophodnu podršku za njegovo usvajanje. Uz predstavnike parlamentarne većine vladinim zvaničnicima, vjerovatno, predstoje i ozbiljni razgovori u Socijalnom savjetu, posebno sa predstavnicima poslodavaca. Pošto bi se moglo pokazati da dogovor o povećanju minimalne zarade na 250 eura nije tako jednostavno realizovati u momentu kada se mnogi, s mukom, bore da sačuvaju što više postojećih radnih mjesta i po sadašnjim uslovima. Samo da premijer u Savjetu ne zagalami onako kako je to uradio na sastanku sa prosvjetarima.

Zoran RADULOVIĆ

Komentari

nastavi čitati

Izdvajamo