Povežite se sa nama

OKO NAS

KAKO ŽIVE NAJSTAIJI GRAĐANI SJEVERA: Prihodi i podrška ispod prosjeka, teškoća ne fali

Objavljeno prije

na

Prihodi pripadnika „treće dobi“ na sjeveru, uglavnom su značajno niži od onih njihovih vršnjaka iz ostaka države. Na sjeveru stari teže dolaze do različitih vrsta podrške, žive povučenije i usamljenije

 

U opštinskim budžetima na sjeveru  nema novca namjenjenog isključivo,  zadovoljavanju potreba starijih osoba.  Pomoć za pripadnike „trećeg doba“, izdvaja se iz iznosa namijenjenih oblasti socijalne zaštite i to, uglavnom– jednokratno.  Ni centri za  socijalni rad (CZSR) namaju  sredstva namijenjena samo starijima. Čak i kad planovi postoje u papirima, nema vidljivih rezultata, koji bi značajnije popravili položaj najstarijih građana.

Uvidom o odluke o budžetima za ovu godinu, jasno je da oni koji brinu o lokalnim finansijama nijesu imali na umu najstarije sugrađane i sugrađanke, kao posebne ranjive grupe, kojima je potrebno pružiti  dodatnu podršku.

Čak i kad je u rashodima planiran novac za stare, riječ je o minimalnim iznosima.  Tako je, na primjer, svega 2.000 eura u tu svrhu opredijeljeno u Kolašinu. U toj opštini je prošlo dvije godine od roka, kada je, prema obaćenajima vlasti, trebalo da bude završen  dnevni centar za stare Kolašince i Kolašinke. Nema mnogo razlike ni u drugim opštinama na sjeveru.

Iz rožajske organizacije penzionera, u kojoj je blizu  2.500 članova, nedavno je saopšteno da blizu  450 prima penziju od 120 eura. U toj opštini prosječna penzija je 204 eura, što je za 27 odsto niže u odnosu na prosječnu penziju u Crnoj Gori.

Najstariji Beranci već 12 godina uzaludno čekaju obećanu zgradu sa stanovima za njih. Taj objekat trebalo je da grade Ministarstvo rada i socijalnog staranja, Opština i Fond PIO. Penzioneri u tom gradu nemaju  ni informaciju šta se desilo sa novcem koji su ministarstvo i Fond PIO tada uplatili na račun Opštine.

Tokom prošle godine u Pljevljima je uvećan broj penzionera sa najnižim primanje od 128 eura. Među više od 6.600 penzionera takvih je čak 641. Proječna penzija i u tom gradu konstatno je niža u odnosu na državni prosjek. Zgrada sa stanovima za najstarije Pljevljake još nije počela da se gradi, iako je, da su nadležni držali riječ, trebalo da bude useljena  prije više od osam mjeseci.

Početak zgrade za penzionere čeka se i u Kolašinu. Taj projekat je najavljen  tokom predizborne kampanje 2018. godine, a još nijesu obavljene ni  pripreme niti ga je ko nakon toga pominjao. Stanovi namijenjeni mojkovačkim penzionerima, takođe, postoje samo u sporadičnim obećanjima predstavnika lokalne vlasti.

U Bijelom Polju, od ukupno oko 7.500 penzionera, sa  najnižim primanjima je čak 1.220. Kako više puta saopštavano iz tamošnje penzionerske organizacije, veliki broj najstarijih Bjelopoljaca nema riješeno stambeno pitanje i njihovo socijalno-ekonomsko stanje je veoma loše.

Od oko  700 žabljačkih penzionera,  najnižu penziju od 121 euro prima 70. Blizu  220 prima 193, što znači da više od trećine najstarijih Žabljačana ima mjesečne prihode manje od 200 eura. I u toj sjevernoj opštini prosječna penzija je značajno niža od one na državnom nivou.

Crna Gora, više puta je rečeno sa zvaničnih adresa,  spada u red zemalja koje ubrzano stare. Rezultati različitih istraživanja su pokazali da se stariji, na sjeveru, značajno više i češće,  nego u ostale dvije crnogorske regije, suočavaju sa brojnim nevoljama.  Pored siromaštva, njihova skvakodnevica, često, podrazumijeva i  usamljenost, nedostatak brige, loše zdravstveno stanje … Nedostatak dodatnih servisa podrške, takođe, odavno je uočen kao veliki izazov za one koji žive sami, a u lošim materijalnim uslovima.

„Stariju populaciju ne treba posmatrati kao trošak ili teret (u smislu izdvajanja za penzije,socijalnu i zdravstvenu zaštitu… ), odnosno,  pasivnog korisnika usluga, već kao društveni resurs koji je potrebno aktivirati i usmjeravati na preostale, očuvane mogućnosti i potencijale, odnosno,  motivisati starije da doprinose razvoju zajednice.“- sugresiano je u zaključcima  prošlogodišnjeg istraživanja o položaju strarijih  osoba u Crnoj Gori i njihovog zadovoljstva postojećim uslugama podrške.

Autori istraživanje,  čiji je nosilac bio Crveni krst (CK) Crne Gore, napominju da  „iako su sprovedene reforme u oblastisocijalne zaštite rezultirale razvijenijim i sadržajnijim sistemom usluga socijalne zaštiteusmjerenih ka starijima“,  to nije dovoljno.  Sugerišu potrebu za uvođenjem integrisanih socijalnih usluga, koje obuhvataju i zdravstvene usluge, usluge stanovanja, obrazovanje, zapošljavanje, kulturu…

„Različita ekonomska moć lokalnih samouprava odražava se na nejednaku dostupnost usluga socijalne zaštite u lokalnim samoupravama na sjeveru, jugui u centralnoj regiji Crne Gore.  To direktno utiče na nemogućnost sprovođenja finansijske decentralizacije usluga socijalne zaštite, jer skromni budžet lokalnih samouprava, posebno na sjeveru, ne može ispratiti potrebe lokalnog stanovništva…“- novodi se u zaključcima istraživanja.

Ispitnanici iz sve tri regije u visokom procentu naveli su  potrebu za uslugama  nabavke  namirnica, ljekova, zdravstvena pomoć ljekara ili medicinskih sestara, pomoć prilikomodlaska ljekaru, pomoć prilikom bolesti.

Istraživanje je pokazalo i da najstarije najmanje posjećuju predstavnici državnih institucija, ali i da im socijalne potrebe , koje bi doprinijele zdravijem i kvalitetnijem starenju, njesu, uglavnom, zadovoljene.

„Najveći procenat starijih osoba (76,3 posto) je istakao da uslobodno vrijeme gleda TV, dok najmanji procenat, oko jedan odsto posjećuje dnevni centar…Generalno se može zaključiti da starije osobe u Crnoj Gori nedovoljno vremena koriste zasocijalne aktivnosti i druženja sa drugima“- neki su od rezultata istraživanja.

                                                                                    Dragana ŠĆEPANOVIĆ

Komentari

Izdvojeno

NOVO TARIFIRNJE USLUGA VODOSNBDIJEVANJA NA SJEVERU: Sve je isto, samo voda skuplja

Objavljeno prije

na

Objavio:

Voda će naredne godine i na sjeveru  biti skuplja, u nekim opštinama i do nekoliko puta. Tim potezom vodovodna preduzeća namjeravaju da riješe dio svojih nagomilanih  poslovnih teškoća. Lokalni parlamenti o predlozima cjenovnika već su, mahom, odlučivali i dali saglasnost da opštinska preduzeća izmijene tarife

 

Rijetke će biti opštine, u kojima odbornici neće dati saglasnost na novo tarifiranje usluga vodosnabdijevanja, formirano metodologijom Regulatorne agencije za energetiku i regulisane komunalne djelatnosti (RA). Povećanje cijena uslovile su, najviše, prošlogodišnje izmjene Granskog kolektivnog ugovora za stambeno-komunalnu djelatnost (GKU), koje su dodatno pogoršala, ionako nezavidnu, situaciju u lokalnim preduzećima iz te oblasti.

Opština  Pljevlja je, za sada, jedina na sjeveru u kojoj će građani, od naredne godine, vodu plaćati jeftinije nego do sada. Lokalni parlament nije prihvatio cjenovnik, koji je odredila RA, pa će usluga vodosnabdijevanja u tom gradu biti10 odsto jeftinija, umjesto predloženog povećanja od čak 153 odsto. Vodovodu će razlika od 1,4 miliona eura, do iznosa predložene cijene,  ubuduće  biti dotirana iz lokalnog budžeta. Do kada će opštinska kasa izdržati taj izdatak nejasno je i onima koji su glasali protiv povećanja cijena vode.

Prema ocjeni tamošnjeg Sekretarijata za finansije, dotacija je  ogromno izdvajanje. Kako kažu, u budućnosti će se tražiti neka druga rješenja.  RA je, prethodno,  dala saglasnost Vodovodu da fiksni dio cijene usluge na mjesečnom nivou poveća sa 1,59 na 3,61  eura, a varijabilni sa 0,63 na 1,6 eura. Uz račune za vodu,  iskazuje se i usluga prihvatanja i odvođenja komunalnih otpadnih voda. Vodovod Pljevlja nalazi se u izrazito lošoj finansijskoj situaciji sa akumuliranim gubitkom od skoro tri miliona eura. Lani je to preduzeće poslovalo sa gubitkom od 90.000 eura, a dospjele obaveze su oko 3,3 miliona.  Preuzeće ima 8.115 korisnika i  isporuči im godišnje  blizu  880 .000 metara kubnih vode.

Dragana ŠĆEPANOVIĆ
Pročitajte više u štampanom izdanju Monitora od 11. oktobra ili na www.novinarnica.net

 

Komentari

nastavi čitati

Izdvojeno

ULCINJSKA SOLANA NA RESPIRATORU: Planovi blizu, so daleko

Objavljeno prije

na

Objavio:

Do kraja  godine trebao bi da bude završen Plan upravljanja za ulcinjsku Solanu. On će  biti podloga za sanaciju i obnovu infrastrukture na ovom lokalitetu, a godinama će se čekati na pokretanje proizvodnje soli. Samo na taj način ovaj lokalitet ponovo postaje ono što je bio  devet decenija – do posljednje berbe soli 2013. Solana je antropogena močvara koju je čovjek stvorio i bez čovjeka ne može funkcionisati

 

 

Mi smo zainteresovani da Park prirode Ulcinjska Solana zaživi u punom kapacitetu. A to znači da se očuva prirodna sredina i da sve bude u interesu lokalne zajednice i države“, kaže predsjednik Opštine Ulcinj Genci Nimanbegu.

On smatra da bi do kraja godine trebalo da se stavi u funkciju taj zaštićeni lokalitet, kojim bi upravljala lokalna samouprava, konstatujući da se u tom procesu već dosta kasni.

Skupština opštine Ulcinj je još u junu 2019. godine proglasila Solanu Parkom prirode, a godinu kasnije trebalo je da se formira preduzeće koje bi upravljalo tim prostorom od 15 miliona kvadratnih metara.

„Sada imamo Park prirode samo na papiru“, navodi gradonačelnik Ulcinja.

Kao podloga za revitalizaciju tog prostora i rad Solane trebalo bi da posluži Plan upravljanja za ulcinjsku Solanu. Na čelu radne grupe za izradu tog dokumenta stoji ekspert kojeg je delegirala njemačka vlada, Goran Gugić, a tu su i predstavnici Vlade Crne Gore, Opštine Ulcinj i nevladinih organizacija u čijem je fokusu Solana, podgorički Centar za zaštitu i proučavanje ptica (CZIP) i ulcinjsko Društvo “Martin Šnajder Jakobi“ (MSJA).

Gugić je uvjeren da stvari na Solani konačno idu u dobrom smjeru i da je realno očekivati da Plan upravljanja bude završen do kraja tekuće godine.

Mustafa CANKA
Pročitajte više u štampanom izdanju Monitora od 11. oktobra ili na www.novinarnica.net

 

Komentari

nastavi čitati

Izdvojeno

DRŽAVNE INISTITUCIJE I BEZBJEDNOST NOVINARA: Lijepa obećanja i nerazjašnjeni napadi

Objavljeno prije

na

Objavio:

Brojni slučajevi ukazuju na ozbiljne sistemske probleme u zaštiti novinara u Crnoj Gori, kao i na nedostatak efikasne pravde za počinioce ovih zločina. Neefikasnost istraga i nekažnjivost su postali ključni problemi koji ugrožavaju slobodu medija u zemlji

 

U Crnoj Gori se od 2004. godine dogodilo na desetine napada na novinare i novinarke. Od prijetnji, preko verbalnih i fizičkih napada, a svi oni uslijedili su nakon neriješenog ubistva osnivača i glavnog urednika lista Dan Duška Jovanovića. Samo mali broj je riješen, što jasno ukazuje na izražen problem neadekvatne zaštite i nekažnjivosti zločina nad novinarima. Iako je postojala inicijativa o formiranju posebnih jedinica koje bi pomogle u rasvjetljavanju ovih nepočinstava, ona još nije zaživjela.

Istina, u okviru Sektora za borbu protiv kriminala Uprave policije imenovana su tri inspektora koji se bave slučajevima napada na novinare,  ali za sada nema javno dostupnih podataka da je njihov rad na bilo koji način doprinio pomacima kod  neriješenih slučajeva.Međunarodna praksa pokazuje da specijalizovane jedinice, imajući u vidu specifičnu prirodu slučajeva napada na novinare, mogu efikasnije sprovoditi istrage i procesuirati počinioce.

Medijski ekspert Mark Gruber kaže da bi uvođenje takve prakse bilo odlično pod uslovom, kako je naveo, da se uzme u obzir i opšti kontekst: obučenost policijske jedinice, saradnja s medijima i s tužilaštvom, možda s mehanizmom “brzog odgovora”.

Nekoliko napada na novinare u Crnoj Gori izdvajaju se kao posebno komplikovani – zbog brutalnosti, dugotrajnosti istraga i izostanka pravde.

Istraga o surovom ubistvu Jovanovića traje preko 20 godina i problematična je, jer odgovornosti izmiču ne samo naručioci, direktni izvršioci već i oni koji su je neuspješno vodili. Za saučesništvo u ubistvu osuđen je jedino Damir Mandić, kome je Apelacioni sud u aprilu 2017. potvrdio presudu na 19 godina zatvora, koji se okončava sredinom naredne godine.

Ranjavanje novinarke Olivere Lakić ispred njenog stana 2018. godine, izazvalo je veliku zabrinutost za njenu bezbjednost, ali i bezbjednost svih istraživačkih novinara i novinarki u Crnoj Gori. Ni u tom slučaju pravda nije postignuta, iako je Više državno tužilaštvo (VDT) dostavilo zahtjev za sprovođenje istrage protiv nekoliko osoba. Lakić je i ranije bila napadnuta i prijećeno joj je.

Novinar iz Berana Tufik Softić bio je takođe meta dva napada – 2007. i 2013. godine. Prvi put je palicom pretučen ispred kuće, dok je drugi put bomba postavljena ispred njegovog automobila. Istrage su dugo trajale, ali slučajevi su ostali nerazjašnjeni i zatvoreni zbog nedostatka dokaza.

I novinara iz Bara Mladena Stojovića brutalno su pretukli 2008. nepoznati počinioci i to dok je pisao u svojoj kući. Ovaj slučaj više ni formalno nije u nadležnosti tužilaštva i policije, jer je tužilac koji je bio zadužen za ovaj predmet proglasio zastaru krivičnog gonjenja i zatvorio ga.

Novinarka Jelena Jovanović, koja izvještava o organizovanom kriminalu u Crnoj Gori, već godinama živi pod policijskom pratnjom zbog prijetnji i zastrašivanja.

Prema izvještaju Akcije za ljudska prava (HRA) iz 2016. godine, u periodu od 2004. do 2016. prijavljeno je i procesuirano 55 slučajeva, od kojih najveći broj njih 34, nije riješen. Među njima su napadi na Željka Ivanovića, Jevrema Brkovića, Gojka Raičevića, podmetanja eksplozivnih naprava i kamenovanja zgrada redakcija TV Vijesti, TV Montena, Dan,.. Sve najozbiljnije napade (ubistvo i pokušaj ubistva, fizičke napade, prijetnje, podmetanje eksplozivnih naprava i paljenje vozila) pretrpjeli su novinari i mediji koji su kritikovali vlast ili istraživali korupciju i organizovani kriminal.

Od 2016. nije se puno toga promijenilo. Prema podacima Sindikata medija Crne Gore (SMCG), u 2022., 2023. i 2024. godini registrovana su 53 napada, od čega su čak 31 bili napadi na novinarke. Najbrojniji su bili verbalni i fizički napadi kojih je bilo 12, potom prijetnje – 11, kao i govor mržnje, koji je registrovan u jednom slučaju.

Svi ovi slučajevi ukazuju na ozbiljne sistemske probleme u zaštiti novinara u Crnoj Gori, kao i na nedostatak efikasne pravde za počinioce ovih zločina. Neefikasnost istraga i nekažnjivost su postali ključni problemi koji ugrožavaju slobodu medija u zemlji. Neki od njih spominju se kontinuirano u izvještajima Komisije za praćenje postupanja nadležnih organa u istragama slučajeva prijetnji i nasilja nad novinarima (Komisija), u kojima se može vidjeti da se jako sporo napreduje u njihovom rješavanju. Razlozi za to su, kako se može pročitati u ovim izvještajima, loša komunikacija i različite statistike i podaci koje imaju Komisija, policija i nadležna tužilaštva.

Formiranje jedinstvenih jedinica u okviru Uprave policije (UP) koje bi se bavile isključivo napadima na novinare i novinarke bila je mogućnost koja je u Crnoj Gori najavljivana od smjene vlasti iz 2020. U junu 2021., tadašnji i aktuelni direktor UP Zoran Brđanin najavio je da će policija unaprijediti svoj rad kada je riječ o napadima na novinare i da će tome “doprinijeti i formiranje posebne jedinice u UP, čiji će posao biti samo to“.

,,Očigledno je da formiranje ove jedinice nije među prioritetima donosiocima odluka u MUP-u i Vladi Crne Gore. Javno obećanje o njenom formiranju dobili smo od tadašnjeg i sadašnjeg direktora UP na početku rada ovog saziva Komisije prije tri godine. Od tada nema konkretnih pomaka u realizaciji tog obećanja“, kaže član Komisije Predrag Nikolić.

Iz Uprave policije međutim navode da je ta obaveza realizovana: „Pravilnikom o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji MUP-a od avgusta 2022. godine, reorganizovan je Sektor za borbu protiv kriminala u dijelu koji je zadužen za suzbijanje napada na novinare, medije i njihovu imovinu. Novina je da su u okviru Grupe za suzbijanje krvnih i seksualnih delikata, sistematizovana tri nova radna mjesta za inspektore koji se konkretno bave slučajevima napada na novinare i predstavnike medija (u prethodnom periodu za to je bio zadužen samo jedan službenik). Službenici raspoređeni na tim radnim mjestima, osim trenutnih slučajeva sprovode mjere i radnje i na tzv hladnim slučajevima,“ piše u odgovoru UP.

Dodaju da su pri regionalnim centrima i odjeljenjima bezbjednosti određeni „policijski službenici visokog ranga koji su shodno internim procedurama dužni da rade na slučajevima napada na novinare i predstavnike medija, tj. da informišu inspektore u sjedištu o tim slučajevima i postupaju sa njima u takvim slučajevima“.

I formiranje jedinstvenih jedinica u okviru tužilaštva koje bi se bavile isključivo napadima na novinare i novinarke bila je mogućnost koja je u Crnoj Gori do sada pominjana, ali nije realizovana. Vrhovni državni tužilac Milorad Marković u aprilu 2024. dostavio je svim državnim tužilaštvima obavezujuće uputstvo za postupanje u slučajevima prijetnji i nasilja nad novinarima, ubistva novinara i napada na imovinu medija. Tim se uputstvom državna tužilaštva obavezuju da ubrzaju i poboljšaju rad u predmetima formiranim povodom napada na novinare i imovinu medija, a rukovodioci državnih tužilaštava da u predmetima u kojima je nastupila zastarjelost krivičnog gonjenja zatraže od postupajućih državnih tužilaca detaljno izjašnjenje o razlozima zbog kojih je nastupila zastarjelost i o tome obavijeste vrhovnog državnog tužioca. ,,Uputstvom je predviđeno da rukovodioci odrede kontakt osobu koja će biti zadužena da prikuplja podatke, prati kretanje predmeta, te o tome blagovremeno obavještava rukovodioca. Kontakt osoba će ujedno biti odgovorna za saradnju sa koordinatorom kojeg je odredio VDT, a za potrebe izrade izvještaja i saradnje sa Komisijom“, navode iz VDT-a.

U crnogorskim sudovima, potvrdili su iz Vrhovnog suda (VS), ne postoje koordinatori čija bi uloga bila da ubrzaju predmete povodom napada na novinare. ,,Organizacija poslova u sudovima utvrđena je Zakonom o sudovima i Sudskim poslovnikom, a uloga koordinatora nije predviđena ovim propisima. Međutim, imajući u vidu da Vrhovni sud u okviru evropskih integracija aktivno učestvuje u Radnoj grupi za Pregovaračko poglavlje 23 – Pravosuđe i temeljna prava, koordinator za sve mjere iz nadležnosti sudova redovno prikuplja podatke o predmetima povodom napada na novinare i/ili imovinu medija u krivičnim i prekršajnim postupcima, koji se koriste za potrebe zajedničke evidencije sudova, Državnog tužilaštva i Uprave policije“, navode iz VS-a. Tako, pojašnjavaju, predsjednici sudova evidentiraju predmete ove vrste i izvještavaju o ukupnom broju predmeta u radu, dinamici rješavanja predmeta i načinu rješavanja predmeta i o tome informišu redovno Vrhovni sud.

Specijalizovane jedinice, pokazalo je istraživanje DPNCG-a, postoje i dobro funkcionišu u nekim državama, kao što su Švedska, Francuska, Estonija, Holandija, Meksiko, Kolumbija,…, a neki slični modeli postoje i u državama u okruženju, recimo na Kosovu. Švedska je čak formirala Nacionalni savjet za sprečavanje zločina protiv novinara, koji okuplja predstavnike policije, tužilaštva, sudstva i novinarskih organizacija. Cilj ove institucije je da upravlja naporima u borbi protiv nasilja nad novinarima i osigura efikasnu reakciju na prijetnje.

Nikolić objašnjava da bi, ukoliko bi postojale specijalizovane institucionalne jedinice, to pomoglo Komisiji, jer bi podatke i dokumenta na osnovu kojih radi svoje izvještaje imala na jednom mjestu. ,,Svakako bi bilo lakše i Komisiji i novinarima da znaju tačno kome, kojem službeniku, jedinici, tačno da se obrate u slučaju prijetnji i napada“, navodi Nikolić.

Jasno je to i vlastima. Samo je pitanje volje i spremnosti da djeluju. Prvi korak trebala bi biti kampanja UP, objava imena i kontakata policijskih inspektora kojima bi se novinari mogli i trebalo obratiti.

Andrea PERIŠIĆ
(Cio tekst možete pročitati na portalu Društva profesionalnih novinara Crne Gore: dpncg.com)

Komentari

nastavi čitati

Izdvajamo