U Ulcinju kreće izrada Strateškog plana razvoja ove opštine za period 2022-2029. godine. Navodi se da će taj najznačajniji dokument za lokalnu samoupravu, nakon Prostorno-urbanističkog plana, sadržati niz projekata, pokretanje velikih projekata najavljuju i iz Vlade, ali je stvarno stanje na terenu daleko od projekcija zvaničnika
Za predsjednika Opštine Aleksandra Dabovića osnovni problem Ulcinja je zapostavljena infrastruktura. ,,Pogotovo kada se uzme u obzir činjenica da smo grad koji nosi na leđima najveći dio turističkih kapaciteta Crne Gore”, kaže on.
Slično, uz naglašeni optimizam, razmišljaju i u Vladi. ,,Ulcinj je najveća razvojna šansa Crne Gore za 2030. Želimo da ovaj grad postane veliki regionalni centar turizma”, kaže vicepremijer Dritan Abazović.
U prvih dva mjeseca otkad on obavlja tu funkciju riješena su dva velika problema koji su decenijama predstavljali snažnu kočnicu za razvoj Ulcinja. Vraćen je maslinjak u Vladanosu sa oko 19.000 stoljetnih stabala te biljke vlasnicima, dok je zemljište Solane od 15 miliona metara kvadratnih vraćeno u državno vlasništvo.
Preostaje još teži posao: za Solanu treba da se pronađe strateški partner, obnovi ruinirana infrastruktura, pokrene proizvodnja soli i očuva biodiverzitet. U maslinjaku se mora spriječiti svaka vrste gradnje.
Tokom posjete Tirani, sredinom jula, Abazović je sa albanskim premijerom Edijem Ramom dogovorio izgradnju mosta na Bojani koji bi povezivao Velipoju sa Štojem, odnosno Ulcinjom. Dogovoreno je da će se ovaj infrastrukturni objekat, koji će koštati oko devet miliona eura, a biti dug 190 metara, naći u budžetima Albanije i Crne Gore za narednu godinu. Njegovom izgradnjom rasteretiće se granični prijelaz Sukobin – Murićani, kojim godišnje pređe preko dva miliona putnika, a od Ulcinja do aerodroma u Tirani biće potrebno ne više od 90 minuta vožnje. Na taj način otvoriće se mogućnost da znatno više turista boravi na ulcinjskoj rivijeri, što je posebno važno ukoliko se ima u vidu slaba saobraćajna povezanost ovog dijela države sa regionom i svijetom.
Ali, dok se najavljuju ovi projekti i početak gradnje nekoliko hotela, činjenica je, a što pokazuju podaci Ministarstva finansija i socijalnog staranja, da će iz ovogodišnjeg kapitalnog budžeta države građani opštine Ulcinj dobiti po – euro!?
Iz tog resora tvrde da je ,,u pitanju jedno zastiđe i da to nije poruka ove Vlade, što će se jasno vidjeti u budžetu za narednu godinu”.
,,Upravo su kontinuitet nepravdi prema građanima ove opštine, zanemarljive investicije i niz loših i štetočinskih privatizacija doveli do toga da je Ulcinj postao najnerazvijenija opština na Primorju”, kaže hroničar ulcinjskih (ne)prilika Ismet Karamanaga.
Kako navodi, najmanja prosječna plata u državi je u Ulcinju, lokalna uprava hronično kuburi sa finansijama, a broj stanovnika je za šestinu manji nego prije tri decenije.
To je, smatra on, svojevrstan paradoks, a Ulcinj grad paradoksa, jer je, na primjer, po indeksu turističke razvijenosti ova opština na prvom mjestu u Crnoj Gori. Ovaj indeks se računa na osnovu pet pokazatelja: broj postelja, broj kreveta u hotelima i sličnim smještajnim objektima, broj turista, broj noćenja i broj zapošljenih u djelatnostima pružanja smještaja te pripreme i usluživanja hrane.
Ulcinj od ove godine mora otplaćivati oko 1,8 miliona eura godišnje za kredit koji još nije počeo da koristi!? A on se odnosi na rekonstrukciju vodovodne i kanalizacione mreže u većem dijelu opštine. Ugovor o kreditu sa njemačkom KfW bankom, u vrijednosti od 20 miliona eura je potpisan 2013. godine, a još nije izabran ni izvođač radova.
Na prijedlog opozicione Socijaldemokratske partije, u lokalnom parlamentu formiran je anketni odbor sa zadatkom da ispita detalje tog neobavljenog posla i eventualnu odgovornost pojedinaca zbog višegodišnjeg kašnjenja projekta.
U novembru 2015. godine Skupština opštine formirala je komisiju koja je morala dva puta godišnje da je izvještava o odvijanju projekta i trošenju novca. Komisija ne samo što nikada nije podnijela izvještaj parlamentu, nego se čak nikada nije ni sastala!?
Sve ove činjenice pokazuju krajnje neodgovoran odnos političkih garnitura prema strateškim problemima i izazovima te opštine. Tim prije što od uvođenja višestranačkog sistema u Ulcinju nije bilo šire strukture u vlasti. Donedavno je čak 30 od ukupno 33 odbornika u lokalnoj skupštini činilo vladajuću koaliciju, koju predvodi Demokratska partija socijalista, a kojoj pripada i predsjednik Opštine. Taj ,,ulcinjski model”, odnosno eksperiment koji je trebao da bude nametnut i drugim opštinama gdje je dio vlasti bio DPS, pokazao se izrazito neuspješnim.
Izvjesno je da će u prvoj polovini naredne godine u Ulcinju biti održani redovni lokalni izbori. Pitanje je samo da li će oni biti u maju, u paketu sa drugim opštinama u državi, ili će se oni organizovati u februaru ili najkasnije početkom marta.
,,To je jedan od razloga što svih ovih mjeseci imamo na sceni pokušaj uljepšavanja stvarnosti, a planovi uglavnom ostaju u fiokama. Dok se najavljuju desetine miliona eura ulaganja, nema rješavanja ključnih, pa i civilizacijskih problema, kao što je odvođenje otpadnih voda. Fakture nesposobnosti i neodgovornosti plaćaju zaostalošću građani Ulcinja. Uskoro će imati priliku da o svemu ponovo daju svoj sud”, zaključuje Karamanaga.
Ulcinj može da hrani pola Crne Gore
Mogućnosti i stvarnost Ulcinja se ogleda i u poljoprivredi. Prema podacima Organizacije za hranu i poljoprivredu Ujedinjenih nacija (FAO) indeks cijena hrane u svijetu pokazao je da je hrana u maju 2021. bila skuplja čak 39,7 odsto u odnosu na isti mjesec prošle godine.
Rast cijena je posljedica smanjene proizvodnje u periodu pandemije, kao i naglog rasta tražnje kada je došlo do obnavljanja i jačanja privrednih aktivnosti.
Upravo su stručnjaci FAO-a još 1983. godine u studiji izrađenoj za potrebe lokalne samouprave zaključili da bi zaleđe opštine Ulcinj – od Štoja preko Šaskog i Vladimirskog polja pa do Skadarskog jezera, moglo da organskom hranom podmiruje potrebe čak 350.000 ljudi!
Mustafa CANKA