Povežite se sa nama

DRUŠTVO

BUDVANSKA VLAST POD PRITISKOM DA VLADI PREDA PRAVO UPRAVLJANJA BULJARICOM: Glasaju osuđeni i osumnjičeni za korupciju

Objavljeno prije

na

Odbornici SO Budva imaće priliku da se drugi put za nepune dvije godine izjašnjavaju o tome da li će pravo odlučivanja o načinu valorizacije i eksploatacije svog najvrednijeg prirodnog resursa, ogromnog zemljišnog kompleksa u Buljarici, prenijeti na Vladu.

Na prvoj narednoj sjednici odluka o prenosu prava upravljanja sa Opštine na Vladu nad oko 5,5 miliona kvadrata koja pripadaju Budvi, naći će se pred odbornicima, što je izazvalo burnu reakciju opozicionih stranaka. Opozicija ovakav potez DPS-a ocjenjuje kao političku manipulaciju i tešku zlopupotrebu kojom bi Budva još jednom ostala bez vrijedne imovine.

Lokalni DPS žuri sa ovom odlukom koju donosi po diktatu iz Podgorice i to usred izborne kampanje, zbog osnovane sumnje u pozitivan ishod narednih izbora i mogućnost da ubuduće sami odlučuju o važnim odlukama. Zato je ovakav potez vladajuće partije da se u zadnji čas Budvi oduzme pravo upravljanja svojom imovinom, ocijenjen kao nastavak prakse donošenja štetnih političkih odluka kojima je Budva ekonomski, urbanistički i moralno uništena.

Odluka se donosi „post festum”, nakon što je Vlada bez saglasnosti Opštine Budva, u maju ove godine donijela odluku o raspisivanju međunarodnog tendera za prodaju zemljišta u Buljarici, i sprovela ga, po cijeni koju je sama odredila. Zanimljivo je da je Vlada pribavila saglasnost Opštine Bar koja u Buljarici raspolaže sa „svega” 220.000 kvadrata, dok Budvane za prodaju onolikih miliona niko nije ni pitao. Zemljište je već prodato, pa je naknadni pristanak Budvana čista formalnost potrebna za simulaciju zakonitosti.

Sumnju u zloupotrebu službenih ovlašćenja članova Vlade i Savjeta za privatizaciju nedavno je iznio potpredsjednik Vlade Milorad Vujović.

Odbornici Građanske akcije i DF u budvanskom parlamentu podnijeli su krivične prijave protiv Branimira Gvozdenovića, ministra održivog razvoja i turizma, i Srđe Popovića, predsjednika Opštine, zbog sumnje da su kao predsjednik i član tenderske komisije za valorizaciju Buljarice objavili javni poziv za učešće na tenderu bez odluke lokalne Skupštine o prodaji opštinskog zemljišta.

Prethodno, u decembru 2014, pripremljena odluka je skinuta sa dnevnog reda na zahtjev odbornika DPS-a iz Petrovca, bez čijih glasova nije mogla proći. Mještani Petrovca i naseljenog dijela Buljarice zatražili su da se prije odluke donese detaljni urbanistički plan za njihovo selo, Buljarica 1, kako bi se unaprijed osigurali od eventualnih planova i gradnje u tom području.

Zato dvije godine kasnije, uoči novog glasanja Ministarstvo održivog razvoja i turizma ekpresno daje saglasnost na DUP Buljarica I, koji je na izjašnjavanje MORT-a čekao punih osam godina. Žurba je bila baš velika, jer je saglasnot MORT-a i usvajanje plana na prošloj, julskoj sjednici SO Budva, izvedeno u olimpijskom roku od par dana.

No, pojavljuju se novi problemi na koje u DPS-u nisu računali. Postavlja se pitanje da li o sudbini miliona kvadrata opštinske zemlje mogu odlučivati odbornici koji su pravosnažno osuđeni za kriminalno udruživanje, za pripadnost organizovanoj kriminalnoj grupi koja je sistematski pljačkala i oštetila Budvu za desetine miliona eura, kojom je rukovodio Svetozar Marović.

Riječ je o Aleksandru Armenku, odborniku DPS-a, osuđenom u aferi Copyright teškoj 3,2 miliona eura, na zatvorsku kaznu od šest mjeseci.

Aktuelni zamjenik direktora Turističke organizacije Budva, nalazi se pred svojevrsnim izazovom, da li da poklekne pod pritiscima partije ili da zaštiti interese sopstvene familije i bratstvenika koji imaju posjede u vlasništvu u Buljarici. Iskušenja koje budvanski DPS često priređuje svojim članovima umiješanim u mnogobrojne korupcijske afere. Pred sličnom dilemom su i drugi odbornici iz Paštrovića.

Budvanske Demokrate povodom predstojeće sjednice navode: „Po zakonu jedino SO Budva raspolaže imovinom Opštine u Buljarici. SO Budva je do sada nezakonito zaobiđena u cijelom poslu zato što troje odbornika DPS-a ne žele glasati za tako nešto jer bi takva odluka nanijela mnogo štete njihovim privatnim interesima”.

U centru koji rukovodi cijelom operacijom, tvrde Demokrate, dobro znaju da bez odluke SO Budva ovaj koruptivni posao ne mogu privesti kraju, pa već duže vrijeme pokušavaju preko raznih ljudi u DPS-u i klijentelističko-tajkunskih krugova, pa i preko advokata Nikole Martinovića (konsultanta Vlade za projekat u Buljarici) pritisnuti troje odbornika DPS-a čije familije imaju zemlju u Buljarici, da glasaju za odluku koja se kosi i sa njihovim ličnim interesima. Pored Armenka, tvrde u toj stranci, to su odbornici Marko Vuković i Branka Medin Stanić.

Demokrate im upućuju apel „da ne glasaju za ovu odluku i da zbog svog ličnog interesa, partijske discipline i manjka hrabrosti ne nanesu nesagledive posljedice Budvi i Crnoj Gori.

Upitno je i glasanje trojice bivših odbornika iz redova bivše Pozitivne CG, sa kojima je DPS napravio politički sporazum i obezbijedio većinu u parlamentu nakon raskida višegodišnje koalicije sa SDP- Milana Balevića, Časlava Perovića i Nikole Vukčevića. Ovaj sporazum opozicija je ocijenila kao brutalnu političku korupciju kojom je izigrana izborna volja birača i spriječeno prijevremeno raspuštanje budvanskog parlamenta.

Glavni specijalni tužilac Milivoje Katnić zatražio je nedavno od Opštine Budva da mu se dostavi postkoalicioni politički sporazum lokalnog DPS-a i Prave Budve, kako se zove nova partija pozitivaca, zbog sumnje u političku korupciju.

Neće to biti prvi put u Budvi da glasovi odbornika osuđenih i osumnjičenih za kriminal i korupciju odlučuju o prodaji miliona kvadrata atraktivne opštinske zemlje na budvanskoj rivijeri.

Odluka budvanske Skupštine o prenosu upravljačkih prava Vladi nije više ni potrebna. Onog momenta kada je Vlada proglasila viši, javni interes na toj lokaciji, stav Opštine je ne obavezuje.

Ono što bi po riječima Budvana zainteresovanih za projekat Buljarica lokalna uprava trebala da radi jeste uključivanje u realizaciju projekta, u planiranje i kreiranje prostora.

Za izgradnju turističkog rizorta i novog grada u Buljarici na nekoliko miliona kvadrata nema urbanističkog plana. Budvani ne znaju šta će se tamo graditi. Vlasnici zemljišta su oštećeni, izgraditi čitav kompleks a ne tretirati njihove parcele koje se nalaze u sredini lokacije na površini od preko dva miliona kvadrata, gotovo je nemoguće.

Interes svih je da Buljarica postane prestižno turističko mjesto, da se kontroliše stepen i struktura izgradnje. Nikakvih podataka o tome nemaju. Gotova rješenja stižu od investitora. Iz šturih izvora saznaje se da će u Buljarici nići jedan novi primorski grad, kao i novi turistički rizort sa najmanje 12 luksuznih hotela, rezidencijalna naselja sa vilama, marine, poslovni i administrativni centri… Plan kreiranja nove turističke destinacije u Buljarici stigao je od katarske kompanije CDCI – koja je i jedini učesnik tendera, sa kojom je inače unaprijed sve dogovoreno. Godinu dana prije raspisivanja tendera za prodaju Buljarice, Katarci su Vladi dostavili Master plan Buljarica, koji je u ime CDCI predao predsjednik kompanije Halil Šoli.

Izostala je prezentacija Master plana javnosti, sve se odvija pod velom tajne, jer se Budva politički svela na nivo servisa Podgorice.

Procjenjuje se da bi turistička valorizacija Buljarice, ukoliko do nje dođe, bila najveći građevinski poduhvat ne samo u Crnoj Gori nego i cijelom regionu. Zato je neprihvatljivo da se projekat od opšteg interesa dogovara u kabinetima, zatvoren za javnost, bez saradnje sa građanima i Opštinom koja je makar i deklarativno, vlasnik vrijednog lokaliteta Buljarice.

Branka PLAMENAC

Komentari

DRUŠTVO

PROPAST VEKTRE MONTENEGRO: DRŽAVI RADNICIMA I OPŠTINAMA OSTAVILA MILIONSKE DUGOVE

Objavljeno prije

na

Objavio:

Dragan Brković postao je sinonim za crnogorske novokomponovane biznismene koji uprkos privilegijama, izdašnoj podršci bivšeg režima i državnih institucija, nisu bili u stanju da uspješno posluju koristeći vrijedne prirodne i izgrađene resurse kojih su se domogli

 

U jednoj od najvećih privatnih kompanija u Crnoj Gori, Vektri Montenegro, koja je donedavno bila u vlasništvu podgoričkog biznismena Dragana Brkovića, proglašen je bankrot. Potpuna finansijska propast odnosi se kako na glavnu kompaniju tako i na ćerke firme u čijem su posjedu bila mnoga privredna preuzeća i vrijedne nekretnine, „sakupljene“ tokom procesa kumovske privatizacije crnogorske privrede. Konačni bankrot proglasio je Privredni sud 31. marta. Određen je i stečajni upravnik Radojica Grba, koji će pokušati da izmiri milionske dugove mnogobrojnim povjeriocima prodajom imovine ili cijele firme kao pravnog lica.

Sedam mjeseci nakon što je Demokratska partija socijalista izgubila vlast, kao kula od karata srušila se poslovna imperija Dragana Brkovića, kuma predsjednika Mila Đukanovića. Spektakularno je propao posao biznismena čije je djelovanje obilježilo prošlu deceniju, koji je posjedovao šume, fabrike, hotele, zemljišne posjede, poslovne zgrade, restorane,  na najatraktivnijim lokacijama Crne Gore, od sjevera pa do mora. Podizao je na stotine miliona kredita u raznim domaćim i stranim bankama. Kupovao avione, kamione, stanove i vile, i ostalo što spada u život na visokoj nozi. Do jednog trenutka, posljednjeg stečaja u kome je sve nestalo.

Brković je postao sinonim za crnogorske novokomponovane biznismene koji uprkos privilegijama, izdašnoj podršci bivšeg režima i državnih institucija, nisu bili u stanju da uspješno posluju koristeći vrijedne prirodne i izgrađene resurse kojih su se domogli.

Kompanija Vektra Montenegro promijenila je vlasnika na neslavan način. U januaru ove godine javni izvršitelj oduzeo je kompaniju od Brkovića i ona je prešla u vlasništvo švajcarske banke NLB Inter Finanz iz Ciriha, zbog kreditnog duga od 55 miliona eura. Brković je u medijima nazivan i „kralj stečaja“ jer  je sve privatizovane firme odveo u sigurni stečaj.

Dragan Brković ostavio je firmu Vektra Montenegro u dugovima do guše. Kratkoročne i dugoročne obaveze kompanije iznose oko 170 miliona eura. Državi na ime poreza duguje oko 20 miliona. Opštinama na čijim je teritorijama poslovao takođe duguje milionske iznose. Na stotine zaposlenih ostavio je bez posla i bez plata i godinama im nije uplaćivao doprinose za zdravstveno i socijalno osiguranje.

Brković je postao tranzicioni bogataš kupovinom mnogih državnih preduzeća. Kupio je najveći šumsko-industrijski kombinat Velimir Jakić u Pljevljima za 1,6 miliona eura, koji je tada zapošljavao oko 700 radnika. Preduzeće mijenja naziv u Vektra Jakić i godinu kasnije dobija koncesije za eksploataciju šuma na 30 godina. Danas je to uništena firma u kojoj je proizvodnja obustavljena a radnicima koji su ostali bez posla, Vektra Jakić duguje i do 30 mjesečnih zarada.

U svoj poslovni portfolio upisuje i autoprevoznike i špeditere, Moračatrans i Rumijatrans, od kojih osniva firmu Horizon Logistic u Baru, koja je u stečaju od 2012.

Najveći poslovni poduhvat Brković realizuje kupovinom većinskog paketa akcija najznačajnijeg hotelskog preduzeća u Herceg Novom, Hotelsko-turističkog preduzeća Boka, nosioca turističke privrede grada. Krajem 2007. godine HTP Boka je privatizovana od strane Brkovićeve Vektre Montenegro, prodajom 59,4 odsto od ukupnog broja upisanih akcija, za sumu od 22 miliona eura. To je 50 miliona manje od procijenjene vrijednosti kapitala prebogate hotelske kuće koja je dominirala Novim i cijelom Bokom.

Branka PLAMENAC
Pročitajte više u štampanom izdanju Monitora od 9. aprila ili na www.novinarnica.net

 

Komentari

nastavi čitati

DRUŠTVO

NA SJEVERU SVE MANJE POLJOPRIVREDNIH OSIGURANIKA: Neke opštine  prepolovljene

Objavljeno prije

na

Objavio:

Razvoj poljoprivrede na sjeveru ometaju loša ruralna i katunska infrastruktura i negativni demografski trendovi. Tu su i  nepovoljna starosna i kvalifikaciona struktura poljoprivrednog stanovništva, nerazvijeni prerađivački sektor, poteškoće u marketingu proizvoda…

 

Uprkos tome što je u većini opština sjevernog regiona poljoprivreda definisana kao jedna od strateških grana razvoja,  statistika pokazuje da tokom minule decenije u toj oblasti nije bilo mnogo napretka. Broj  poljoprivrednih osiguranika, prema zvaničnim podacima, na sjeveru države od 2011. do 2018. godine  smanjen je za skoro četiri odsto.

Lokalne uprave na sjeveru su, mahom, u strategijama zapošljavanja, koje važe za naredne četiri godine, ponovo planirale mjere za unaprjeđenje poljoprivrede, odnosno povećanje broja poljoprivrednika. Definisani su i ambiciozni planovi intenzivnog razvoja stočarstva, ratarstva, voćarstva,  proizvodnja autohtonih proizvod, te njihovo brendiranje…

U nekoliko lokalnih uprava Monitoru su kazali da jedan od mogućih  razlog  smanjenja broja poljoprivrednih osiguranika može biti i formalne prirode.

„Ministarstvo poljoprivrede plaća doprinose za penzijsko i invalidsko osiguranje za poljoprivredne osiguranike mlađe od 35 godina.  Prelaskom starosne granice, obaveza plaćanja doprinosa pada na teret osiguranika. Gubitkom povoljnosti, osiguranici se preregistruju ili se više ne registruju što, je, vjerovatno,  jedan od razloga koji  utiče na smanjenje ukupnog broja poljoprivrednih osiguranika. Ipak, to ne može biti jedini ili presudan razlog“, objašnjavaju u plavskoj Opštini.

Razvoj poljoprivrede na sjeveru, kako je navedeno u strateškim razvojnim planovima, ometaju loša ruralna i katunska infrastruktura i negativni demografski trendovi u ruralnim područjima. Takođe i nepovoljna starosna i kvalifikaciona struktura poljoprivrednog stanovništva, nerazvijeni prerađivački sektor, poteškoće u marketingu proizvoda…

Broj osiguranih poljoprivrednika  u plavskoj opštini od 2011. do 2019. godine smanjio se za čak 44 odsto. Tako ih je  2019. godine bilo svega 18. Iste godine u Kolašinu je  bilo registrovano 231 poljoprivredno gazdinstvo.  Broj osiguranika u toj oblasti smanjio se, tokom sedam godina, čak za 45 odsto.

Osnovni preduslov za dalji razvoj poljoprivrede, kažu u beranskoj  lokalnoj upravi,  su dodatna ulaganja koja bi omogućila intenzivniji početak poljoprivredne proizvodnje. Time bi, pojašnjavaju,  bio povećan i procenat  zaposlenih među  radno sposobnim na selu.

U toj opštini je 3.156 poljoprivrednih gazdinstava, ali, prema zvaničnim podacima , od prije dvije godine, bilo je svega 91 poljoprivredni osiguranik. To je čak za 34 odsto manje nego 2011.

U lokalnoj upravi  tvrde da je neophodno jačanje kapaciteta za veći stepen obrade poljoprivrednih proizvoda, kao i za organsku proizvodnju.  Kažu  i da je potrebno uspostaviti čvršće veze između poljoprivrede i turizma i industrije.

Dragana ŠĆEPANOVIĆ
Pročitajte više u štampanom izdanju Monitora od 9. aprila ili na www.novinarnica.net

 

Komentari

nastavi čitati

DRUŠTVO

BUDŽET KONAČNO U SKUPŠTINI: Između euforije i straha

Objavljeno prije

na

Objavio:

Dok vladini zvaničnici govore o najboljem budžetu ikad, predstavnici parlamentarne većine koja ih je izabrala tvituju da je predloženi budžet dobar samo za premijera i ministra finansija. Na prvo listanje, novi budžet je neočekivano detaljan i previše optimističan

 

osljednjeg dana Ustavom propisanog roka (31. mart) Vlada je Skupštini dostavila prijedlog zakona o budžetu za 2021. godinu. Sada je na potezu Skupština.

„Mi smo ustavnu obavezu završili u predviđenom vremenskom periodu“, odahnuo je premijer Zdravko Krivokapić, ipak svjestan da problemima tu nije kraj. Pošto, kaže, u odnosima između izvršne i zakonodavne vlasti dominira – ucjena. „Moramo da shvatimo da je zakon bitan za funkcionisanje građana, a ne za naše nadgornjavanje“.

A šta o tome ima da kaže druga strana tek ćemo čuti. Ali, vjerovatno, ne tako brzo. I, sudeći po prvim komentarima Nebojše Medojevića („Kradem od siromašnih da bih dao bogatima“, citirao je predsjednik PzP jednog od junaka stripa Alan Ford), taj odgovor se Vladi možda neće svidjeti. I pored njihovog optimizma s kojim su predstavili svoj prvijenac.

„Siguran sam da ne postoji nijedan razlog da ovakav budžet ne bude usvojen“, kazao je ministar finansija Milojko Spajić, „ovo je najbolji budžet u istoriji Crne Gore“. Svoje tvrdnje ministar potkrepljuje konstatacijom da bi (ako ga i kada usvoji parlament) po prvi put mogli imati budžet koji je transparentan, socijalan i razvojan.

Kao veliki uspjeh svog tima ministar je naveo to što neće biti smanjenja plata i penzija, odnosno, dodatnog oporezivanja tih primanja. I demantovao pisanje Vijesti da je, u nacrtu budžeta za ovu godinu, bila razrađena opcija oporezivanja penzija većih od prosječne plate u državi (524 eura) po stopi od 15 do 95 odsto. Na ministrovu nesreću, Vijesti su objavile i faksimil stranice sa spornim tekstom koji nije uvršten u konačnu verziju vladinog prijedloga. A nama ostaje nada da je ministar bolji ekonomista nego što je političar. I saznanje da je, što se tiče predstavljanja rada svog tima, zaslužio čistu jedinicu.

Na sajtu Vlade možete naći predlog novog budžeta koji broji 306 strana. I u kome ne možete, bez mnogo napora i unakrsnog iščitavanja, pronaći ništa od onoga čime se hvali ministar Spajić i njegovi saradnici.

Tu ćete pročitati da će država ove godini raspolagati budžetom vrijednim 2,46  milijarde eura, što je za nekih 180 miliona manje od posljednjeg budžeta vlade Duška Markovića (prije epidemije korone i rebalansa). Da su izvorni prihodi planirani na 1,88 milijardi ili nekih 100 miliona manje od prošlogodinjih (planiranih), dok su tekući rashodi, bez budžeta državnih fondova, sredstava za otplatu dugova i kapitalnih investicija, manji za 20 miliona… Brojke su i posložene na način sličan onome kako su to radile prethodne DPS vlade.

Tek finese razlikuju prvi Krivokapićev/Spajićev od poslednjeg Markovićevog/ Radunovićevog (Darko, bivši ministar finansija) budžeta. Recimo da je za službena putovanja Službe predsjednika Crne Gore ove godine planirano 48, spram prošlogodišnjih 250.000 eura. Da su troškovi reprezentacije u kabinetu Mila Đukanovića smanjeni za tri puta – sa 60 na 20.000 eura. Ili podatak da će Savjet za privatizaciju imati budžet od 140.000. Više od osam puta manje u odnosu na prošlogodišnjih 1,2 miliona. Na samo jednoj stavci iz troškovnika Savjeta uštedjelo se skoro 995.000 eura. Konsultantske usluge, projekti i studije skresane su sa (okruglo) milion na 5,6 hiljada eura. Pa će neko, očito, morati da se odrekne popriličnog prihoda.

Tako bi, stavku po stavku, stigli do posljednje stranice budžeta i konstatacije da on stupa na snagu danom objave u Službenom listu a primjenjuje se od prvog dana ove godine. Retroaktivna primjena zakona o budžetu nije dozvoljena, zaključili su poslanici SD. Dok je dobronamjernima jasno da su autori prijedloga pokušali da razriješe rebus izlaska iz trenutnog moda privremenog finansiranja države, i prebace se u redovno stanje koje bi trebalo da uslijedi nakon usvajanja budžeta. Što se, tek da pomenemo, i ne mora desiti. Pošto ne postoji propis koji predviđa rok u kome se Skupština mora izjasniti o predloženom zakonu o budžetu. Jasna pravila igre dobićemo tek kada budu usvojeni zakoni o vladi i Skupštini. A nema naznaka da se time neko ozbiljno pozabavio.

A kada smo kod Skupštine – juče je (srijeda, 31. mart) Aleksa Bečić spasio budžet tako što su njegove službe, za razliku od vladinih, na sajtu parlamenta objavile svih 1.600 stranica koje je pripremilo ministarstvo finansija. I tek se tu vidi (odnosno nazire, na prvo čitanje) ono o čemu pričaju premijer i njegov ministar finansija.

Spajić je na konferenciji za medije rekao kako, nakon prošlogodišnjeg strmoglava od 15 odsto, Vlada ove godine očekuje rast bruto društvenog proizvoda veći od 10 odsto. Ta projekcija je zasnovana na očekivanju da će ovogodišnja tursitička sezona donijeti 65 odsto prihoda u odnosu na rekordnu 2019. U Obrazloženju zakona o budžetu, koga nema na sajtu Vlade, čitamo: „Očekivanja u turizmu u 2021. temelje se na dostupnim informacijama i najavama iz turističkog sektora, dok najvažnija pretpostavka podrazumijeva imunizaciju stanovništva kroz dostupne vakcine u zemlji tokom 2021. godine, koja do početka ljetnje sezone uključuje target od 70 odsto odraslog stanovništva koje je vakcinisano, ili je već preležalo virus Covid-19. Ovo je i u skladu sa ekonomskim projekcijama Evropske komisije…“.

Teško je poverovati u ponuđena objašnjenja i brojke. Ali, one su tu. Lako provjerljive u svakom momentu. Skupa s podatkom da je Vlada pripremala projekcije rasta BDP i uz pretpostavku (kažu pesimističku) da će turistička sezona donijeti „samo“ 55 odsto prihoda iz ‘19. Odnosno svih 75 odsto u hrabrijoj, i potpuno nerealnoj, varijanti. „Pretpostavke kretanja u turizmu zasnivaju se i na velikom interesovanju glavnih emitivnih tržišta za turizam u Crnoj Gori, povoljnim epidemiološkim mjerama i otvorenim granicama za ulazak u zemlju, te povećanim kapacitetima turističkog sektora i najavi početka operativnog rada novoosnovane avio-kompanije, ToMontenegro, do početka sezone“, čitamo u Obrazloženju budžeta. Istovremeno dok dnevna štampa izvještava o propasti ljetnje predsezone.

A tu je i podatak, prethodna vlast bi pokušala da ga sakrije, da međunarodne finansijske institucije (MMF, Svjetska banka, Evropska komisija) projektuju sporiji oporavak crnogorske ekonomije, uz ovogodišnji rast od 5,5 do 6,8 odsto.

Prilozi predloženog zakona o budžetu pokazuju nam i kako Vlada planira, povećanjem postojećih i uvođenjem novih akciza, da dodatno popuni državnu kasu. Prema tim projekcijama, povećanje akcize na duvan i duvanske proizvode treba da donese 16,8 miliona; povećanje akcize na gazirana pića sa dodatkom šećera i uvođenje akcize na slatkiše (proizvodi od šećera, kakaoa i sladoled) još 10,2 miliona; povećanje akcize na alkolohol i alkoholna pića – 4,2 miliona; Markiranje (obilježavanje, kako bi se suzbio šverc) mineralnih ulja i njihovih derivata – 14 miliona; prihod od nelegalno stečene imovine – 40 miliona.

Iskustvo nas uči da su te projekcije nerealne. I prethodna vlada, mnogo iskusnija od sadašnje, pokušala je uvećati budžetske prihode na isti način. Pa je odustala kada su shvatili da se šverc nije smanjio nego povećao što je, zapravo, dovelo do smanjenja prihoda. A možda nova izvršna vlast pokaže više snage i volje da suzbije sivu ekonomiju.

Za pohvalu je pokušaj izrade „srednjoročnog budžetskog okvira“ (vidjeti tabelu). Tako saznajemo za vladine planove da do 2023. godine značajno uveća budžet za programe poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede (sa sadašnjih 43 na 71 milion naredne godine) javne bezbjednosti i odbrane (sa 154 na 182 miliona u 2023) i zdravstva (sa ovogodišnjih 307 na 334 miliona za dvije godine).  Dok bi, istovremeno, smanjila izdatke za saobraćaj (sa skoro 200 na manje od 90 miliona), prostorno planiranje i zaštitu životne sredine (sa sadašnjih 19,5 na 17,1 milion u 2023).

Nov način pripreme budžeta omogućio nam je i da jasnije, zbog programski objedinjenih podataka, shvatimo gdje ide naš novac. Iznenadilo je saznanje da će nas planirana „sredstva za izradu i održavanje softvera“ ove godine koštati skoro 13 miliona. Najveći dio tih sredstava otići će MUP-u (5,59 miliona) „za održavanje sistema video-nadzora na graničnim prelazima; za izradu i održavanje softvera za ID dokumenta; na održavanje sistema INFOSTREAM, AFIS, za projekat Integrisanog upravljanja granicom, kao i nabavku licenci i održavanje postojećih softverskih rješenja“. Sljedeći potrošač, po veličini, je  Ministarstvo javne uprave, digitalnog društva i medija. Njima će, planirano je, pripasti iznos od 2,10 miliona.

Ostaje da se vidi da li je lakše bilo napraviti budžet ili obezbijediti neophodnu podršku za njegovo usvajanje. Uz predstavnike parlamentarne većine vladinim zvaničnicima, vjerovatno, predstoje i ozbiljni razgovori u Socijalnom savjetu, posebno sa predstavnicima poslodavaca. Pošto bi se moglo pokazati da dogovor o povećanju minimalne zarade na 250 eura nije tako jednostavno realizovati u momentu kada se mnogi, s mukom, bore da sačuvaju što više postojećih radnih mjesta i po sadašnjim uslovima. Samo da premijer u Savjetu ne zagalami onako kako je to uradio na sastanku sa prosvjetarima.

Zoran RADULOVIĆ

Komentari

nastavi čitati

Izdvajamo