DRUŠTVO
FINANSIRANJE CRNOGORSKIH MEDIJA IZ JAVNIH FONDOVA: Državna prikrivena cenzura
Objavljeno prije
9 godinana
Objavio:
Monitor onlineU Crnoj Gori ne postoje vidljivi mehanizmi direktne cenzure i kontrole medija od strane države, ali postoji druga vrsta kontrole – tzv. prikrivena cenzura. Ona se vrši kroz političku, diskrecionu i netransparentnu raspodjelu budžetskog novca i državne pomoći medijima. Vlasti pristrasno raspodjeljuju ta sredstva i tako vrše pritisak na medije, blokirajući razvoj slobodnih, nezavisnih i nepristrasnih medija.
To je pokazalo istraživanje Finansiranje medija iz javnih fondova u Crnoj Gori , koje su uradili Centar za građansko obrazovanje(CGO), Svjetsko udruženje novina i novinskih izdavača (WAN-IFRA) i Centar za međunarodnu pomoć (CIMA). Projekat je podržala Ambasada Velike Britanije u Crnoj Gori i dio je projekta Jednake šanse za sve medije, čiji je cilj doprinos kreiranju mehanizama kontrole državnog finansiranja i dodjele pomoći medijima, u skladu sa propisima Evropske unije i najboljim međunarodnim standardima.
„Nalazi posljednjeg godišnjeg istraživanja CGO-a pokazuju da je finansiranje medija iz javnih fondova u Crnoj Gori neregulisano, nekontrolisano i netransparentno, kao i da vlasti nijesu uložile napore kako bi se ova oblast uredila, iako je ta tema otvorena već četiri godine i predmet je rastuće zabrinutosti relevantnih međunarodnih institucija i organizacija”, kaže za Monitor Ana Nenezić, koordinatorka programa u CGO-u. „Uticaj države na rad medija, kroz finansijska izdvajanja iz javnih fondova, jedan je od oblika prikrivene cenzure, koja je po svim parametrima prisutna u Crnoj Gori i posebno opasna jer se radi o sofisticiranom, ali moćnom instrumentu koji podriva konkurentnost na tržištu i razvoj slobodnih medija”,
Nedostatak transparentnosti, mjerila i nepristrasnih procedura prilikom opredjeljivanja javnih fondova medijima proizvodi ozbiljne devijacije na medijskom tržištu, čime se poboljšava poslovanje jednih medija, a dovodi u pitanje egzistencija drugih, objašnjava Nenezić. To je direktno povezano i sa tim „da li ove medijske kuće prilikom izvještavanja o vladinim aktivnostima imaju podržavajući ili kritički pristup”,
Podaci do kojih je došao CGO, kaže ona, su „nepobitni dokazi da vlasti ‘nagrađuju’ medije koji pozitivno izvještavaju o njima kroz selektivna izdvajanja za oglašavanje i druge javne fondove – i praktično ‘kažnjavaju’ kritički orijentisane medije kroz uskraćivanje tih istih sredstava”.
Ona podsjeća da se radi o novcu poreskih obveznika koji imaju različita mišljenja o društveno-političkoj situaciji i takva ulaganja u medije su izraz i nepoštovanja njihovih različitosti.
Prošle godine za oglašavanje u printanim medijima dato je 213.570, 82 eura. Očekivano, najviše je dobila Pobjeda – 129, 010.09 eura. Elektronski mediji dobili su nešto manje od 295.000 eura. RTCG je na vrhu liste sa 146,332 eura. RTCG je dobila najviše novca i kad je riječ o finansiranju televizijskih stanica od strane javnih ustanova i preduzeća. Od oko 154. 000 eura pripalo joj je nešto više od 79.000 eura.
Javne ustanove i preduzeća uplatili su lokalnim radio stanicama 43,591.85 eura. Najviše su dobili Antena M (16.684 eura) i Radio Skala (10,210). Ko prati njihove programe jasno mu je i zašto.
Zanimljiv je i ovaj podatak. Opštine su, kad je riječ finansiranju portala i informativnih agencija i prošle kao i 2013. godine jedinu finansijsku injekciju dale portalu Analitika, čiji je vlasnik bio Draško Đuranović, sadašnji glavni urednik prorežimske Pobjede. Taj portal opštine Bijelo Polje, Budva, Danilovgrad, Mojkovac i Tivat nagradile su sa 13.247 eura.
„Teško je naći objektivnu argumentaciju zbog čega se jedni mediji godinama nalaze na vrhu liste onih koji dobijaju najveće iznose sredstava iz javnih fondova, i na bazi kojih kriterijuma se ove odluke donose. To ne smije biti predmet slobodne procjene vršilaca javnih funkcija, jer otvara širok prostor za zloupotrebe državnih resursa, neprimjeren uticaj na medije i njihovu uređivačku politiku, a sve u cilju ostvarivanja partikularnih političkih interesa”, kaže Nenezić.
Indirektni, česti finansijski pritisci, sa ciljem da oslabe kapacitete ili da čak ugroze održivost određenih medija koji su kritički nastrojeni prema vlasti, postali su uobičajena praksa, rečeno je na predstavljanju izvještaja.
Iako su zakonodavni i institucionalni okvir u Crnoj Gori najvećim dijelom usklađeni sa međunarodnim preporukama, istraživanje pokazuje da se stanje slobode medija kontinuirano pogoršava tokom posljednjih godina.
Po mišljenju direktora Odsjeka za slobodu medija WAN-IFRA Endru Heslopa ovo istraživanje dokazuje da se u Crnoj Gori najmanje priča o prikrivenoj cenzuri, ali da ona služi kao najefikasnije sredstvo kontrole sadržaja medija i posljednjih godina je drastično uzela maha.
Daliborka Uljarević, izvršna direktorka CGO-a, kazala je da ,,samo u normativno i institucionalno jasnom prostoru možemo govoriti o slobodi medija, medijskom pluralizmu i konkurentnom medijskom tržištu”.
„Svi ovi principi su danas narušeni u Crnoj Gori. Ne postoje jasni kriterijumi za dodjelu sredstava medijima iz javnih izvora, što za posljedicu ima da se diskreciona ovlašćenja lako pretvaraju u razne vidove zloupotreba. Pojavljuje se protekcionizam, a mediji guraju u polarizaciju i samo medijsko tržište pretvara u namještenu utakmicu, što dodatno negativno utiče na već prilično zabrinjavajuće stanje na medijskoj sceni u Crnoj Gori”, kaže Uljarević.
Zakon ne propisuje posebna pravila koja regulišu raspodjelu budžetskog novca medijima. Nijedna institucija nije odgovorna za praćenje raspodjele i potrošnje tih sredstava. Time se otvara prostor za intervenciju vlasti u rad medija. Uz to, organi javnog sektora nude ograničene ili nikakve javno dostupne informacije o troškovima za oglašavanje ili drugim oblicima zvaničnog finansiranja medija. Takođe, selektivna i partijski obojena raspodjela javnih sredstava medijima doprinosi polarizaciji medijske scene. Vlasti nagrađuju medije koji pozitivno izvještavaju o njima kroz selektivna izdvajanja za oglašavanje i druge javne fondove, a kažnjavaju kritički orijentisane medije kroz uskraćivanje tih sredstava. U izvještaju se posebno naglašava da nedostatak pouzdanih podataka o gledanosti/čitanosti/slušanosti crnogorskih medija čini nepristrasnu procjenu reklamnih izvora izazovnom.
Takvu negativnu praksu državnih organa prate i lokalne samouprave. Podaci o finansijskim sredstvima koja se na godišnjem nivou raspodjeljuju lokalnim javnim servisima, od strane lokalnih samouprava, nijesu javni iako to zakon propisuje.
Ništa novo. Lokalne vlasti i na medijskoj sceni samo oponašaju državni vrh koji sve zakone tumači i primjenjuje kako mu odgovara.
Ćutanje administracije
Istraživanjem su obuhvaćena 342 organa javnog sektora. Njih 226 je odgovorilo na zahtjev CGO, a 116 nisu dostavili tražene podatke. Na „crnoj listi”, odnosno oni koji su se odlučili za princip ćutanja administracije, su: Ministarstvo ekonomije, Ministarstvo rada i socijalnog staranja i Ministarstvo saobraćaja i pomorstva, Glavni grad Podgorica, opštine Bar, Ulcinj i Plav, Agencija za zaštitu životne sredine, Agencija za promociju stranih investicija, Institut za javno zdravlje, Nacionalni parkovi Crne Gore, Aerodromi Crne Gore, Plantaže 13. jul, Željeznička infrastruktura…
Veseljko KOPRIVICA
Komentari
IZDVOJENO
-
IZBOR NOVOG RUKOVODSTVA LJEKARSKE KOMORE POD VELOM TAJNE: Servis odabranih
-
FAMILIJA MILUTINA SIMOVIĆA POJAČAVA TEMPO: Samo sloga supružnike spasava
-
BERANE: BLOKIRANJE KONCESIONARA: Virus pobune
-
NOVI ZAKON O UREĐENJU PROSTORA: Obala i dalje bez zabrane gradnje
-
PRIVATIZACIJA – STEČAJ – BOGATSTVO: KAKO POSTATI MILIONER U TRI KORAKA: Tajkunska posla
Godina koju trebaju da obilježe krupne reforme zbog boljitka građana, ali i EU obaveza, počinje sa posvađanim političkim elitama. Do ulaska u EU, Crna Gora mora da zatvori još 27 poglavlja. Za taj posao ova godina je ključna. A parlament blokiran
Zbog spora vlasti i opozicije oko Ustavnog suda u Novu godinu smo ušli sa blokiranom Skupštinom i nesuvajanjem budžeta.
Zbog neusvajanja budžeta, Crna Gora će ponovo ići na privremeno finansiranje. Potrošačke jedinice će mjesečno dobijati 1/12 stvarnih izdataka u prethodnoj godini sve dok se ne usvoji Zakon o budžetu.
Za vrijeme Vlade premijera Zdravka Krivokapića na snazi je bilo privremeno finansiranje pola godine, pa su isplate plata i penzija tekle nesmetano.
Za razliku od tog vremena, aktuelna Vlada je planirala niz povećanja i reformi koje nijesu izvodljive bez usvajanja budžeta – od stavki u kapitalnom budžetu, vraćanja nagomilanih dugova, do povećanja penzija za srazmjerne penzionere i plata za pripadnike Vojske.
Iz vlasti zato okrivljuju opoziciju da nema opravdanja za blokadu procesa koji utiču na povećanje penzija, plata, naknada za novorođenčad, staračkih naknada, dječijih dodataka, naknada majkama, besplatnih udžbenika, podršku radnicima i sve ono što su građani s pravom očekivali od ovog budžeta… Uz to optužuju opoziciju i za ugrožavanje likvidnosti države i usporavanje evropskog puta.
,,Ustavni puč i narušavanje pravnog poretka, enormno zaduženje koje će u tri godine preći tri milijarde eura, ili oko pet hiljada eura po svakom građaninu, uključujući i djecu… Povratak kriminalnih obračuna i surovih likvidacija na ulicama, skandali u prosvjeti, slabljenje borbene gotovosti Vojske Crne Gore, narušavanje dobrosusjedskih odnosa, najavljena blokada evropskog puta i mnoge druge negativnosti i skandali koji prate ovu vladu i parlamentarnu većinu, zaslužuju snažan odgovor opozicije. Mi nećemo skrštenih ruku posmatrati kako nam jedna skupina političkih diletanata i poslušnika centara moći drugih država uništava Crnu Goru i njene institucije”, objasnio je razloge blokade Skupštine za Dan poslanik URA Filip Adžić.
Prema najavama iz vladajuće većine vanredna sjednica Skupštine trebala bi da se održi sredinom januara i na njoj je planirano da se odlučuje o budžetu. Uz opasnost da se ponovi ometanje rada od strane opozicije, kao i krajem decembra kada je zaključen dalji rad Skupštine.
,,Možda su očekivali da ih izbacujemo iz Skupštine, pa da onda u nekoj atmosferi uzavrelih tenzija glasamo za budžet, ali mi nijesmo kao oni i nećemo tretirati opoziciju kao što su oni tretirali predstavnike sadašnje parlamentarne većine”, obećao je ove sedmice poslanik Pokreta Evropa sad (PES) Vasilije Čarapić.
On je rekao da očekuje da budžet bude usvojen sredinom januara, na vanrednom zasijedanju i dodao da ,,privremeno finansiranje, ukoliko ne bude potrajalo, neće značajno ugroziti stvari”.
Neusvajanje brojnih zakona, među kojima i onih o izbornoj reformi, blokadom parlamenta ugrozili bi put ka EU, koji je tek odblokiran. Na to upozorava i ministarka evropskih poslova Maida Gorčević: ,,Vjerujem da blokada neće dugo trajati jer sama blokada parlamenta sjutra znači i blokadu evropskog puta…Sada kada bi trebalo da imamo najviše zakona i dijaloga da nam krče evropski put, mi dolazimo do blokade na osnovu ne baš utemeljenih činjenica”.
Do ulaska u EU, Crna Gora mora da zatvori još 27 poglavlja. Za taj posao ova godina je ključna. ,,Ova godina će biti možda izazovnija od 2026. jer, bez obzira na broj poglavlja koja će formalno biti zatvorena, najveći akcenat će biti na krupnim reformama”, rekla je Gorčević, dodajući da će ove godine raditi i na poglavljima koja će biti formalno zatvorena 2026. godine.
Izmjene izbornog zakonodavstva jedno su od pitanja važnih za pristupanje EU, a plan je da se završe tokom ove godine. Međutim sada je u blokadi i skupštinski Odbor za sveobuhvatnu izbornu reformu. Plan vlasti kako da riješe taj problem ne uliva nadu.
,,Mi ćemo definitivno tražiti pragmatičnost. Ukoliko opozicija ne želi da sa vrati u Odbor, pregovaraćemo da se promijeni koncept samog Odbora”, kazao je Čarapić agenciji MINa, navodeći da je važno čuti i mišljenje EU u vezi sa tim.
On je rekao da je siguran da će EU tražiti od opozicije da se vrati u Odbor: ,,A ukoliko se oni i na taj poziv ogluše, onda imamo, prema mom mišljenju, čist put da ispregovaramo drugačiji model, koji će zasigurno reformisati izborno zakonodavstvo”, naveo je Čarapić. Nije teško zaključiti da je reforma izbornog zakonodavsta bez opozicije uzaludan posao.
Bilo blokada ili ne, ono što nas očekuje tokom ove godine uz rizik od daljeg produbljavanja političke krize su igre oko Ustava. Predsjednik Skupštine Andrija Mandić traži promjenu najvišeg pravnog akta kako bi srpski jezik dobio status službenog, te zagovara izmjene propisa o državljanstvu da bi se uvelo dvojno državljanstvo sa Srbijom. Lansirao je i ideju o formiranju ustavotvorne skupštine. Iz opozicije a i dijela vlasti oštro se protive ovim naumima.
Evropska komisija saopštila je da očekuje od Crne Gore da, prije donošenja bilo kakve odluke u vezi s dvojnim državljanstvom, prvo obavijesti EU.
Premijer Milojko Spajić izjavio da bez konsenzusa svih ,,relevantnih partija”, te etničkih i vjerskih zajednica neće biti izmjena Ustava. A kao alternativu prevazilaženju spornih pitanja ponudio je platformu Barometar 26, koja predviđa da se ostave po strani pitanja koja dijele, da se spuste tenzije i obezbijedi fokus na EU agendu. Političke partije nijesu pokazale veliko interesovanje za ovu plattformu.
Godina koju trebaju da obilježe krupne reforme zbog boljitka građana, ali i EU obaveza, počinje sa posvađanim političkim elitama. Uz iritirajuću neodgovornost vlasti nakon nove tragedije na Cetinju.
Prethodni bojkoti i blokade
Nakon izbora 2016. godine, Demokratski front je bojkotovao Skupštinu većinom tadašnjeg mandata. Bojkotu su se pridružile i Demokratska Crna Gora i URA, s tim da su se ove partije postepeno vraćala u Skupštinu.
Demokratski front je povremeno bojkotovao rad Skupštine i u periodu 2015-17. izražavajući tako svoje neslaganje sa odlukom o pristupanju NATO-u.
Demokratska narodna partija i SNP ušle su u bojkot parlamenta i 2008. godine, nakon što je Crna Gora priznala nezavisnost Kosova.
SNP je posegnuo za bojkotom i 2001-02. zbog neslaganja sa DPS-om oko spornih pitanja državne zajednice Srbije i Crne Gore.
Skupština je bila kratko u blokadi i 2011. kada budžet nije usvojen zbog sukoba u tada vladajućoj koaliciji DPS-SDP.
Pokušaj blokade Skupštine najduže je trajao nakon izbora 2016, ali vlast je tada nastavila rad Skupštine i izglasavanje zakona bez većine opozicije.
Blokada je uslijedila i 2019. kada je opozicija tražila izborne reforme i prelaznu vladu.
Predrag NIKOLIĆ
Komentari
Govor mržnje je sve prisutniji u javnom prostoru Crne Gore, a posebno je pojačan nakon posljednje tragedije na Cetinju . Praksa govori da oni koji siju mržnju najčešće bivaju kažnjeni prekršajno, ukoliko se uopšte kazne
Velike tragedije često bivaju povod da se ljudi okupe i zajednički prebrode teške trenutke. Međutim, u Crnoj Gori one nerijetko dodatno podstiču podjele i pojačavaju govor mržnje.
Tako smo nakon 1. januara na Cetinju, kada je u teškom zločinu stradalo 12 ljudi (i trinaesti počinilac), a četvoro njih ranjeno, na internetu vidjeli izlive mržnje sa svih strana.
Iako će srbijanski tabloidi biti upamćeni po žutilu i neprofesionalizmu koje je izbijalo iz gotovo svakog naslova i rečenice o cetinjskoj tragediji, biće upamćeni i po govoru mržnje koji su sipali po svojim čitaocima. Prednjačio je Srpski telegraf, koji je na svom portalu objavio tekst pod naslovom: „Njegoš prokleo Cetinje: Ubijaće se sve dok ne vrate kapelu na Lovćen!“ ilustrovanu slikom Njegoša i srušene kapele na Lovćenu, kao i slikom masovnog ubice Aca Martinovića.
Savjet Agencije za audiovizuelne medijske usluge Crne Gore (SAMU) saopštio je da je jedan broj regionalnih medija iskoristio tragediju na Cetinju za ponavljanje starih narativa koji narušavaju koheziju građanskog društva u Crnoj Gori, insistirajući na etničkim podjelama i produbljivanju društvenih tenzija. Zbog toga će, kako kažu, zakonskim ovlašćenjima i odgovornošću za zaštitu javnog interesa, preduzeti dodatne mjere nadzora nad sadržajima koje emituju elektronski mediji registrovani u Crnoj Gori, kao i nad programima koji se reemituju putem kablovskih operatora.
Međutim, glavno leglo govora mržnje događalo se na društvenim mrežama, gdje su su se izdvojile dvije grupe. Jedna koja smatra da su Cetinjani zbog svojih nacionalnih i vjerskih stavova to zaslužili, i druga koja je za zločin krivila „svetosavce“ i Srpsku pravoslavnu crkvu, čijoj konfesiji je masovni ubica navodno pripadao. Bilo je poziva da se Cetinjani vrate vjeri i skinu prokletstvo sa jedne strane, a sa druge da se „puca po svetosavcima“ i da se u manastirima traži oružje.
Određene narative podgrijao je i patrijarh Srpske pravoslavne crkve Porfirije Perić. „Ovi predbožićni dani svima nama ukazuju da samo suštinski povratak hrišćanskim vrijednostima i načinu života, koje na Cetinju oličava drevna lavra Svetog Petra, može donijeti duhovni mir i pouzdano rasuđivanje u trenucima ličnih i opštih kriza i iskušenja”, kazao je on.
Cetinjanin Marko Roganović podnio je policiji 3. januara krivičnu prijavu zbog uvredljivih i uznemirujućih komentara na račun svog grada i sugrađana. On je naglasio da su objave koje je prijavio kod njega izazvale osjećaj uvrijeđenosti i ugroženosti.
Iz nadležnog Višeg državnog tužilaštva u Podgorici, na čijem je čelu Lepa Medenica, Televiziji Vijesti je saopšteno da “prate i ocjenjuju da li u izjavama i radnjama bilo kojeg lica postoje bitna obilježja krivičnog djela”.
Više članova Ustava Crne Gore definiše odnos prema javno iznesenoj riječi. Članom 6 se precizira da država „jemči i štiti prava i slobode“ koji su „nepovredivi“, te da je „svako obavezan da poštuje prava i slobode drugih“. Član 7 zabranjuje izazivanje ili podsticanje mržnje ili netrpeljivosti po bilo kom osnovu, dok je članom 8 precizirano da je „zabranjena svaka neposredna i posredna diskriminacija, po bilo kom osnovu“.
Uz to, i nekoliko zakonskih akata precizira što se sve smatra govorom mržnje i na koji način se kažnjava. Zakon o zabrani diskriminacije definiše ga kao „svaki oblik izražavanja ideja, tvrdnji, informacija i mišljenja koji krši, raspiruje, podstiče ili pravda diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupa lica zbog njihovog ličnog svojstva, ksenofobiju, rasnu mržnju antisemitizam ili ostale oblike mržnje zasnovane na netoleranciji, uključujući i netoleranciju izraženu u formi nacionalizma, diskriminacije i netrpeljivosti protiv manjina“.
Advokat Veselin Radulović kaže da su kazne za govor mržnje definisane Krivičnim zakonikom. Njime se govor mržnje sankcioniše prvenstveno u krivičnom djelu „izazivanje nacionalne, rasne i vjerske mržnje“. Za to djelo propisana je kazna zatvora u trajanju od šest mjeseci do pet godina. Najteži oblik govora mržnje smatra se onaj nakon kojeg je došlo do nereda, nasilja „ili drugih teških posljedica za zajednički život naroda, nacionalnih manjina ili etničkih grupa koje žive u Crnoj Gori“. Za one čije su riječi izazvale ovakve reakcije, zakonom je propisana kazna zatvora do deset godina.
„Nažalost, crnogorsko pravosuđe, ali i društvo u cjelini, postalo je odavno tolerantno na razne oblike govora mržnje i ne može se govoriti o efikasnoj reakciji na takve slučajeve. Posebno je problematično što javni funkcioneri nerijetko koriste govor mržnje koji je uvijek posljednji korak prije nasilja“, kazao je Radulović.
Iz Centra za građansko obrazovanje ističu da su nedopustivi komentari prepuni uvreda, govora mržnje i neprimjerenih sadržaja koji se mogu vidjeti na brojnim portalima, posebno u vezi sa tragedijom na Cetinju. Iz te nevladine organizacije su pozvali građane da prijavljuju komentare koji podstiču mržnju i nasilje, prelaze granicu pristojnosti i zakona, kako bi svi doprinijeli većoj odgovornosti za javno izgovorenu riječ.
„Pozivamo Ministarstvo kulture i medija da, u skladu sa članom 71 Zakona o medijima, sprovede inspekcijski nadzor i obezbijedi poštovanje zakona od strane osnivača internetskih publikacija“, saopštili su iz CGO-a.
Poučeni prethodnim iskustvom, počinioci će se najvjerovatnije kazniti prekršajno, ukoliko se uopšte budu kaznili. Sa prekršajnom kaznom završio je tako i kolumnista Dragan Rosandić kada je napisao uvrjedljiv komentar nakon prošle tragedije na Cetinju kada je ubijeno desetoro u naselju Medovina.
Pravi primjer nekažnjivosti govora mržnje u javnom prostoru daje Marko Kovačević, visoki funkcioner Nove srpske demokratije, poslanik i predsjednik opštine Nikšić od maja 2021. godine. Prvi sudski postupak protiv njega pokrenut je samo mjesec nakon što je postao čelni čovjek Nikšića zbog negiranja genocida u Srebrenici. Viši sud u Podgorici utvrdio je da time „nije izazvao nacionalnu i vjersku mržnju“. Policija je u julu prošle godine podnijela prijavu protiv njega zbog povrede ugleda države nakon neprimjerene gestikulacije tokom intoniranja državne himne. Tužilaštvo u Nikšiću je odbacilo ovu prijavu. Ista instanca je na isti način ocijenila Kovačevićeve uvredljive komentare na društvenim mrežama upućene poslaniku DPS-a Oskaru Huteru u marta ove godine.
I Evropska unija primjećuje da crnogorsko društvo svjedoči porastu narativa podjela i polarizacije, uključujući govor mržnje, zasnovan na različitim političkim, etničkim i rodnim osnovama. U njihovom najnovijem izvještaju se navodi da je došlo do porasta govora mržnje i upotrebe rodno zasnovanog nasilja nad ženama u politici i javnom životu.
Prema istraživanju UNDP-a nasilje i govor mržnje najčešće se prepoznaju na društvenim mrežama (34,9%), zatim tokom predizbornih kampanja (31,4%), u medijima (17,4%), u parlamentu (9,3%) i u političkim partijama (7%). Društvene mreže postaju mjesto broj jedan za najintenzivnije nasilje nad političarkama, uključujući psihičko nasilje, posebno u obliku seksističkih i mizoginih primjedbi, ponižavajućih fotografija, zastrašivanja i prijetnji.
Zbog srama, straha i nekažnjivosti rodno zasnovanog govora mržnje i nasilja, svi oblici nasilja nad ženama se rijetko prijavljuju. Ukupno 81,4% onih koji su doživjeli ili svjedočili nasilju nikada nikome ne kaže za to.
Ivan ČAĐENOVIĆ
Komentari
DRUŠTVO
BEZ DOGOVORA U BUDVI: Vlada zakazala konstitutivnu skupštinu
Objavljeno prije
6 danana
10 Januara, 2025Dvije suprostavljene grupacije nekada jedinstvenog DF-a, ne uspijevaju da nađu zajednički interes za formiranje vlasti sa osvojenih 18 mandata. Sve ostale kombinacije sa drugim političkim partijama za pravljenje većine, kako se čini, osuđene su na propast. Politička stabilnost u Budvi na početku 2025. izgleda sve udaljenija
Gotovo dva mjeseca od poslednjih lokalnih izbora u Budvi, nema dogovora stranaka za formiranje vlasti. Nema ni usaglašenog predloga za funkciju predsjednika lokalnog parlamenta, dok zakonski rokovi za uspostavljanje funkcionalne uprave polako ističu.
Na sjednici održanoj 28. decembra Vlada je donijela odluku da se prva sjednica Skupštine opštine Budva održi u petak, 10. januara. Za sazivanje prve sjednice nakon izbora od 17. novembra, nadležna je Vlada, u skladu sa članom 39 Zakona o lokalnoj samoupravi, jer su u pitanju ponovljeni lokalni izbori. Majsko izjašnjavanje građana Budve propalo je, političke partije, grupe građana i koalicije, nisu uspjele da postignu dogovor oko formiranja vlasti, nije održana sjednica parlamenta i nije izabran njen predsjednik.
Politička scena u Budvi više je nego zanimljiva. Od 25. marta ove godine kada je odlukom Vlade skraćen mandat lokalnom parlamentu, opština Budva radi bez zakonodavne i izvršne vlasti. Sa predsjednikom opštine Milom Božovićem koji se godinu i devet mjesec nalazi u zatvoru u Spužu, jedinim autoritetom za donošenje svih važnih odluka oko imenovanja i razrješenja kadrova kao i odluka o načinu trošenja novca iz bogate budvanske kase.
U fotelji potpredsjednika opštine smjenjuju se Božovićevi najbliži kadrovi, zavisno od nivoa poslušnosti i bespogovornog izvršavanja odluka koje stižu iz Spuža. Opštinom trenutno rukovodi potpredsjednik Nikola Jovanović, lider grupe građana Budva naš grad, koja je na novembarskim izborima osvojila 9 odborničkih mandata. Isto koliko i lista Za budućnost Budve, koalicije DF-a, koju je predvodio Mladen Mikielj, direktor JP Morsko dobro.
Ove dvije suprostavljene grupacije nekada jedinstvenog DF-a, ne uspijevaju da nađu zajednički interes za formiranje vlasti sa osvojenih 18 mandata. Sve ostale kombinacije sa drugim političkim partijama za pravljenje većine, kako se čini, osuđene su na propast. Politička stabilnost u Budvi na početku 2025. izgleda sve udaljenija.
Dnevni red prve sjedince SO poslije devet mjeseci ima samo dvije tačke. Potvrđivanje mandata odbornicima i izbor predsjednika Skupštine opštine Budva.
U razgovoru sa predstavnicima budvanskih političkih partija, Monitor saznaje da će stranke ispoštovati zakazani rok i prisustvovati sjednici, isključivo radi potvrđivanja mandata odbornika sa svojih lista. Odlučivanje o predsjedniku skupštine na prvoj sjednici dovodi se u pitanje.
Nezvanično se kao najozbiljniji kandidat za šefa budvanskog parlamenta pominje Petar Odžić, predsjednik opštinskog odbora SDP i lider liste Evropski savez, koju čine SDP, SD i LP. Odžić je blizak Jovanoviću koji ga promoviše za tu važnu funkciju. Međutim, za to imenovanje Jovanović za sada može obezbijediti samo 12 glasova, što je nedovoljno u parlamentu koji broji 33 odbornička mjesta. Pitanje je da li će DPS sa svojih sedam odborničkih glasova podržati Odžića koji raspolaže sa svega dva glasa u parlamentu.
Drugi dio ovog plana je da fotelja gradonačelnika Budve pripadne Jovanoviću. Kao glavni pokretač političkih procesa nakon izbora, Jovanović je najavio formiranje vlasti po manjinskom modelu, po kojem bi njegova lista Budva naš grad pravila koalicionu vlast sa Evropskim savezom i Građanskim pokretom URA, sa ukupno 12 mandata, za koju im je neophodna podrška odbornika Demokratske partije socijalista.
Nikola Milović, nosilac liste DPS-a Za Budvu i srcem i znanjem, za Monitor kaže da od manjinske podrške njegove partije Jovanoviću nema ništa.
„Mi o tome nismo razgovarali, to su samo špekulacije. O kandidatu za predsjednika parlamenta takođe nije bilo pregovora. U petak ćemo samo verifikovati odborničke mandate. Nakon toga 11 odbornika daje predlog za predsjednika skupštine, koji će se birati na novoj sjednici. Rok za izbor predsjednika SO Budva ističe 12 februara“, kazao je Milović
U skladu sa Zakonom o lokalnoj samoupravi, skupština se smatra konstituisanom izborom predsjednika skupštine. Ako se skupština ne konstituiše u roku od 60 dana od dana objavljivanja konačnih rezultata izbora, (13. decembar 2024.) Predsjednik Crne Gore raspisuje nove izbore za skupštinu.
Stav opštinskog odbora DPS-a u vezi davanja manjinske podrške Jovanoviću potvrdio je i predsjednik odbora, Milan Tičić. On je kazao kako nije bilo nikakavih dogovora do sada, pa ni sa Evropskim savezom oko izbora predsjednika skupštine.
Pitali smo takođe da li je tačna informacija koja se pojavila u medijima da eventualni povratak DPS- a na vlast u Budvi, u koaliciji sa listama Budva naš grad, ES i URA, koja bi imala komotnu većinu od 19 mandata, uslovljavaju ostavkom Mila Božovića sa funkcije predsjednika opštine. Tičić je odgovorio kako o tome još nisu razgovarali, te da izjava o ostavci Božovića nije zvaničan stav DPS-a. Bar ne za sada.
Ukoliko DPS uskrati traženu manjinsku podršku Jovanovićevoj grupaciji, nije potvrđeno da li može doći do postizborne koalicije i podjele vlasti u Budvi između ove dvije političke opcije.
Predsjednik budvanskih Demokrata, Krsto Radović ukazuje kako se sjednica mora održati, mandati se moraju verifikovati. On, međutim, izražava sumnju da jedan broj Jovanovićevih odbornika neće podržati predlog da Petar Odžić bude izabran na funkciju predsjednika skupštine.
Špekuliše se da neki odbornici sa Jovanovićeve liste ne žele da omoguće povratak DPS-a na vlast u Budvi. U ljeto 2020. godine predstavnike legalno izabrane vlasti u Budvi i njihove simpatizere, po nalogu DPS-a, policija je brutalno tukla ispred zgrade gradske uprave, jurila i hapsila po okolnim ulicama, radi nasilnog preuzimanja vlasti.
Jovanović je u dva izborna procesa izlazio na izbore sa čvrstim obećanjima da neće sarađivati sa Demokratskom partijom socijalista. Na toj paltformi osvojio je oko 3.000 glasova građana koji bi se mogli osjećati prevarenim, ukoliko saradnje ipak bude.
Političke prilike u Budvi slične su nedavnom scenariju iz Podgorice, gdje se jedan odbornik sa liste Pokret za Podgoricu nije slagao sa saradnjom sa DPS-om.
Ohrabren raspletom političke krize u Podgorici, nosilac liste Za budućnost Budve, Mladen Mikielj, planira da pozove sve odbornike političkih stranaka pobjednika od 30. avgusta na dogovor, na anti DPS platformi. On poručuje da su pomirenje i jedinstvo, stavljanje međusobnih razlika po strani, jedini način da Budva dobije stabilnu vlast.
Postavljanjem neprihvatljivih uslova partijama za formiranje zajedničke vlasti, pisanje platformi za oročenu manjinsku podršku DPS-a, Jovanović po mišljenju mnogih samo kupuje vrijeme, u kome sa pozicije potpredsjednika želi da obezbijedi dobar start za sledeće izbore, popunjavanjem upražnjenih rukovodećih mjesta u opštini svojim kadrovima.
Da li je takav scenario na dobrom putu znaće se već u petak, na dugo iščekivanoj sjednici SO Budva.
Branka PLAMENAC
Komentari
Kolumne
Novi broj
ULCINJ – NAJPOTCJENJENIJA TURISTIČKA DESTINACIJA EVROPE: Iz Londona se bolje vidi
STANKO ROGANOVIĆ: OTUĐIVANJE KULTURNIH DRAGOCJENOSTI IZ CRNE GORE (VI): Šinama i asfaltom preko antike
Jungle Bells
Izdvajamo
-
INTERVJU4 sedmice
MILOŠ VUKOVIĆ, FIDELITY CONSULTING: Istina će nas zaboljeti
-
DRUŠTVO4 sedmice
BIVŠI MINISTRI POLJOPRIVREDE PONOVO NA METI SDT-A: Preoravanje DPS zaostavštine
-
INTERVJU4 sedmice
DR BILJANA ĐORĐEVIĆ, PROFESORKA FPN BEOGRADSKOG UNIVERZITETA I POSLANICA ZELENO-LIJEVOG FRONTA: Studentkinje i studenti daju primjer kako i ostali segmenti društva mogu da podnesu žrtvu
-
FOKUS4 sedmice
VLAST, OPOZICIJA, USTAVNI SUD: Udruženi proizvođači haosa
-
Izdvojeno4 sedmice
SUDBINA IZMJENA I DOPUNA PROSTORNO URBANISTIČKOG PLANA GLAVNOG GRADA: Kako Slaven kaže
-
HORIZONTI4 sedmice
NOVI ŠPIJUNSKI SOFTVERI U BORBI PROTIV NEPRIJATELJA PRIVATNE DRŽAVE: BIA cilja novinare i građanske aktiviste
-
Izdvojeno4 sedmice
SVJEDOČENJA O SEKSUALNOM UZNEMIRAVANJU U GIMNAZIJI SLOBODAN ŠKEROVIĆ U SJENCI POLITIKE: Obeshrabrivanje žrtvi
-
Izdvojeno4 sedmice
KADRIRANJE U BEZBJEDNOSNOM SEKTORU: Familija, opet