Povežite se sa nama

INTERVJU

MILAN ANTONIJEVIĆ, DIREKTOR NVO KOMITET PRAVNIKA ZA LJUDSKA PRAVA (YUCOM), BEOGRAD: Povratak otpisanih

Objavljeno prije

na

Svaki mandatar za sastav vlade u Srbiji duži niz godina sebe voli da naziva ,,reformistom”, ali su uspjesi srpskih vlada takvi da se izgubilo pozitivno značenje riječi reforma. Najproblematičnije, pokazalo se, upravo su reforme u okviru pravnog sistema koje bi sada trebalo da se sprovode u okvirima prava EU. Šta se u tom smislu dešava danas, razgovarali smo sa Milanom Antonijevićem, direktorom Komiteta pravnika za ljudska prava, organizacije koja se od devedesetih godina 20. vijeka, bavi ostvarivanjem prava građana na zaštitu od strane države i njenih institucija, ali i međunarodnih organizacija kada nacionalna država to nije u stanju da uradi.

MONITOR: Kako procjenjujete domete najnovije reforme pravosuđa koja, kako se tvrdi, ima za cilj da poništi loše efekte reforme koja je pokrenuta u vrijeme vlade Mirka Cvetkovića?
ANTONIJEVIĆ: Pravosuđe nije napravilo nijedan rez, osim onog koji je nespretno započet za vreme vlade Mirka Cvetkovića. Slobodno mogu reći da ni Peti oktobar nije predstavljao rez u pravosuđu. Lustracije nije bilo, a nikada sproveden zakon o ,,lustraciji” je stariji od deset godina i postoji još samo u zbirci propisa. Ne bi trebalo tražiti izgovor za loše stanje u pravosuđu isključivo u prethodnoj reformi. Sada se zaboravlja sve ono što je donela reforma, koja je pokrenuta tokom vlade Mirka Cvetkovića.Visoki savet sudstva, tj.pravosuđa je tada formiran, kao i Državno veće tužilaca, formirana je Pravosudna akademija, pokrenuti su procesi koji su stajali u fijokama, doneta je presuda optuženima za ubistvo premijera, potom brojne presude za organizovani kriminal, ratne zločine, a govorilo se otvoreno i o kršenjima ljudskih prava u kojima su pojedine sudije i tužioci učestvovali tokom devedesetih.

Nova reforma je sebi u zadatak stavila da poništi sve što je ranije urađeno, mreža sudova se vraća tamo gde je bila pre prve reforme. U sudnice se vraćaju oni koji su nepravedno i bez obrazloženja udaljeni, ali i oni za koje su postojali dokazi o korupciji, učestvovanju u urušavanja pravosuđa tokom Miloševića i drugim “marifetlucima”. Svi ovi potresi doveli su do toga da su kvalitetne sudije i tužioci danas demotivisani i da ne žele da ulažu enormnu energiju, koja je potrebna kako bi se osetili efekti bilo koje reforme, jer reforme ne čine akcioni planovi, strategije, zakoni, već spremnost i odlučnost da se oni sprovedu.

MONITOR: Skoro je usvojen i set zakona koje takođe krasi pridjev ,,reformski”, među kojima su i zakoni o radu, stečaju i privatizaciji. Vaša organizacija je Skupštini Srbije uputila protest zbog toga što su neki zakoni donijeti po hitnom postupku?
ANTONIJEVIĆ: Zameramo joj neselektivno stavljanje svih zakona u grupu onih koji se usvajaju po hitnom postupku, bez adekvatne javne rasprave. Zakoni koje ste nabrojali će uticati na život svih građana i smatramo da je neophodno preispitati svaku odredbu, ostaviti dovoljno vremena da se otvori javna rasprava, da se dođe do boljeg predloga zakona. Trenutno je u Briselu na oceni zakon koji bi konačno trebalo da uredi pitanje slobode okupljanja građana, a taj zakon javnost nije videla, nismo ni znali da postoji radna grupa pri ministarstvu koja radi na njegovoj izradi. To, nažalost, postaje pravilo, zakoni i pojedine odluke se skrivaju od javnosti. Ostaje sumnja da iza toga stoji namera da se napravi sistem u kome se odluke ne donose u institucijama, u narodnoj skuštini, uz javnu raspravu, široke konsultacije, već u kabinetima, iza zatvorenih vrata.

MONITOR: Ima li zaista neke reforme kada je u pitanju formiranje i funkcionisanje pravne države, i gdje su danas ljudska prava u Srbiji?
ANTONIJEVIĆ: Ovo su previše opšta pitanja i na njih je veoma teško dati odgovor, bolje je govoriti o institucijama i o tome da li postoji želja da se one učvrste. Nadležnosti svih koji učestvuju u formiranju pravne države su upisane u zakone, zna se koje su granice u kojima deluje ministarstvo, premijer, vrhovni savet sudstva, državno veće tužilaca, samo da se još sve to sprovede. Sada je vidljivo da se odlučivanje o bitnim pitanjima za građane centralizuje i u velikoj meri se napada bilo kakva kritika. Ujedno se i svako unutar državnog aparata oslobađa odgovornosti, jer nije koristio svoje nadležnosti, već je umesto njega neko drugi donosio odluke.

Drugi deo pitanja odnosi se na stanje ljudskih prava u Srbiji, zakoni i propisi postoje, zadovoljavajućeg su kvaliteta, potrebne su samo male izmene. Sa druge strane, ako vama treba da dokažete u postupku kršenje ljudskih prava više od deset godina, onda je država definitivno pala na ispitu.

MONITOR: Vidljivo je odlaganje u otvaranju pregovaračkih poglavlja u pregovorima Srbije sa EU. Očekivano je da se počne sa poglavljima 23 i 24 ali se izgleda od toga odustalo, a odavde se nudi da se pregovori otpočnu sa poglavljem 32 koje se odnosi na finansijsku disciplinu i transparentnost. Kako to tumačite?
ANTONIJEVIĆ: Bitno je za Srbiju i građane da se poglavlja otvore i ovde ne bih tražio nikakav dokaz neuspeha ove vlade. Poglavlja 23 i 24 će imati dovoljno dug period preispitivanja, usklađivanja propisa i prakse sa onom koju poznaje EU. Ovde govorimo o tehničkim potezima, izveštajima sa skrininga, akcionim planovima, pitanjima koja se čine suviše udaljenim. Činjenica da će se poglavlje 32 otvoriti pre poglavlja koja se tiču pravosuđa, bezbednosti i osnovnih sloboda ne menja mnogo sliku o pregovorima i o poziciji Srbije. Bitno je da se ova poglavlja otvore, a u zemlji koja je izgubila celu poslednju deceniju dvadesetog veka na ratove, hiperinflacije, nestašice, nekoliko meseci ne menja mnogo.

MONITOR: Vaša organizacija se godinama bavila i pitanjima suđenja za ratne zločine. Postupak pred Tribunalom u Hagu Vojslava Šešelja postaje sve kontroverzniji. Kako se došlo u situaciju da je Šešelj od februara 2003. u pritvoru, sudije se menjaju, donošenje presude se odlaže, a ne može da se realizuje privremeni boravak pritvorenika u Srbiji?
ANTONIJEVIĆ: Ovo suđenje je bacilo senku na rad Haškog tribunala, ali treba govoriti o podeljenoj krivici između optuženog, koji zloupotrebljava manjkavosti sistema i suda koji se nije snašao u tim okolnostima. Posledica svega toga je da mi danas imamo pritvor koji u Haškom tribunalu traje neopravdano dugo, već jedanaest godina, bez izgleda da će se suđenje završiti tokom ove godine.

MONITOR: Specijalni istražitelj EU pri EULEX Džon Klint Vilijamson najavljuje optužnicu protiv desetak osoba iz OVK za zločine iz 1999. i 2000. Haški tibunal je imao dosta problema u vezi sa obezbjeđivanjem dokaza u optužbama protiv Ramuša Haradinaja koji je pobjednik posljednjih izbora na Kosovu. Šta će novi specijalni sud obezbijediti a što ICTY nije uspio?
ANTONIJEVIĆ: Niko ne spori da je neophodno preispitati sve navode o zločinima na Kosovu i formiranje suda pod pokroviteljstvom EU vidim kao ispunjenje tih zahteva. Dovoljno je vremena prošlo da se o onome što se dešavalo na prostoru Kosova može govoriti, da se mogu saslušati svi svedoci, da se može pružiti zaštita svima koji žele da svedoče. Sada je i Kosovo u kretanju ka Evropskoj uniji i u tome je razlika u odnosu na ranije postupke. Najštetnije po čitav region je da se ostane u maglovitim predstavama o zločinima, o broju žrtava i sudbinama ljudi koji su stradali, a ponajviše o odgovornima za ove zločine. Svako zaslužuje da priđe istini što bliže može, to je ono što ćemo iza sebe ostaviti, a formiranje suda za ratne zločine na Kosovu predstavlja korak ka istini.

Ne treba zaboraviti efekte koje su određene presude pred domaćim sudom za ratne zločine imale na javnost, to ipak ostaje upisano kao svedočanstvo o pojedincima koji su činili zločine i za to bili izvedeni pred sud i kažnjeni.

Masovno u Strazbur

MONITOR: Srbija je 2013. bila država sa najviše tužbi pred Evropskim sudom za ljudska prava u Strazburu, srazmjerno broju stanovnika. Vaši advokati zastupaju naše građane u postupcima protiv države Srbije u Strazburu. Da li su naši građani najsamosjvesniji ili se u Srbiji i dalje sistemski krše osnovna prava u procesima pred sudovima?
ANTONIJEVIĆ: Građani sve više govore o ,,Strazburu” kao o jedinom izlazu, tako i dolaze u YUCOM.To jeste pokazatelj izuzetno poljuljanog poverenja u pravosuđe i državne institucije. Međutim, zaboravlja se da se moraju pred našim organima iscrpeti sva pravna sredstva, kako bi se dospelo do ovog međunarodnog suda i zbog toga veliki broj predstavki ovom sudu bude odbačen. Takođe, iz dostupnih podataka jasno je da se većina predmeta u sudu u Strazburu odnose na dužinu trajanja postupka što zasigurno mora predstavljati alarm svima. To je i shvaćeno u vladi kao upozorenje i nedavno je donet zakon koji bi trebalo da reši pitanje suđenja u razumnom roku. I, na kraju, neophodno je individualizovati krivicu za ovakvo stanje, kako se ne bi cela profesija, sudska i tužilačka, našla na stubu srama.

Nastasja RADOVIĆ

Komentari

INTERVJU

DRAGAN KOPRIVICA, IZVRŠNI DIREKTOR CDT: Kod nas se nije desila promjena, nego zamjena vlasti

Objavljeno prije

na

Objavio:

Vidimo da je anahroni dio ove vlasti preuzeo kontrolu nad mnogim procesima i da demokratija i njene vrijednosti nazaduju. Zato sve više ljudi razumije da će se teško desiti da eventualni povratak DPS-a može učiniti da u ovom segmentu bude gore, pa je i mantra o toj opasnosti sve manje učinkovita

 

 

„Za one koji pažljivije i bez pristrasnosti prate dešavanja na našoj političkoj sceni, možemo reći da prošlonedjeljna dešavanja u zgradi SO Budva nijesu iznenađenje. Budva predstavlja kontinuitet podrivanja demokratskih procesa na koje smo pripremani, odnosno drilovani kroz operacije Šavnik, Andrijevica, ali i one sa neustavnim odlaganjem izbora i sličnim poduhvatima“, kaže u razgovoru za Monitor Dragan Koprivica, izvršni direktor Centra za demokratsku tranziciju. „Cilj tih priprema je da nam nezamislive i neprihvatljive stvari postanu normalne i da svako kome se ne sviđa izborni rezultat može, pod firmom volje naroda, nasiljem spriječiti formiranje vlasti koje ne podrazumijeva da i oni dobiju svoje parče.

MONITOR: Da li se tako zaista brani ‘volja birača’ ili su u pitanju neki drugi, lakše mjerljivi interesi?

KOPRIVICA: U pitanju je neutaživa potreba za vlašću. I to je početak i kraj svih dilema. Samo što je za odbranu te vlasti volja naroda dobra zavjesa koja može, za manji broj ljudi, prikriti nečasne i nedemokratske namjere aktera.

Frazom ”branimo volju naroda” pokušavaju se pokriti kriminalne aktivnosti i nasilje kojima se žele blokirati demokratski procesi, a Budvu pretvoriti u Šavnik, koji je događaj bez presedana u zemljama koje su odmakle na putu pristupanja EU. Takav princip udario je temelje i pokušao normalizovati pristup da kad god se nekom ne sviđaju rezultati izbora ima legitimno pravo da nasiljem ostvaruje svoje partikularne interese.

Zoran RADULOVIĆ
Pročitajte više u štampanom izdanju Monitora od 17. januara ili na www.novinarnica.net

 

Komentari

nastavi čitati

INTERVJU

DR ASIM MUJKIĆ, PROFESOR FAKULTETA POLITIČKIH NAUKA U SARAJEVU: Ono što je Medvedev Putinu, to je Vulin Vučiću

Objavljeno prije

na

Objavio:

Ni jedna odluka Dodikovih predstavnika u institucijama BiH, ne može biti donijeta bez odobrenja Vučićevog režima

 

 

MONITOR: Iz Sarajeva je upućena i protestna nota Beogradu u vezi sa učešćem najviših funkcionera Srbije na proslavi Dana RS. Potpredsjednik Vlade  Srbije i senator RS, Aleksandar Vulin, stavio je ulogu RS u centar srpskog sveta. Koliko politika „a la Vulin“- a koliko ponašanje zvaničnog Sarajeva utiču na raspoloženje i političke stavove Srba u BiH?

MUJKIĆ: Kada otvoreno podržavate protivustavne aktivnosti u susjednoj zemlji vi činite otvoreni neprijateljski akt prema toj državi koji se nikakvom slatkorječivošću o poštovanju Dejtona i suvereniteta ne može prikriti. Ono što je Medvedev Putinu, to je Vulin Vučiću, dakle-glasnogovornik one stvarne politike, politike koju taj režim valja „ispod tezge“. Vulin je Vučićeva dvorska-ili bolje reći radikalska luda koja, kreveljeći se, govori sve kako jeste. Od njega se, po potrebi, Vučić može ograditi, može ga javno izgrditi, ali to političko dvoglasje postiže  cilj koji je vidno narušavanje sigurnosne situacije u cijelom regionu. Zvanično Sarajevo u ovom odnosu snaga, gdje preko satelitskog režima Milorada Dodika i njegovih ljudi u institucijama BiH nijedna odluka ne može biti donesena bez odobrenja Vučićevog režima, ima uglavnom inferiornu i reaktivnu poziciju. Te reakcije su najčešće infantilne.

MONITOR: Posle junskog Svesrpskog sabora i Deklaracije, Vučić kao da pokazuje još veću lojalnost Dodiku. Mimo sabora, proslava i deklaracija, koliko ih je povezala novootkrivena uzajamnost- posebno kada se radi o glasanju Srba iz RS na lokalnim izborima u Srbiji?

MUJKIĆ: Kriza u koju je zapao Vučićev režim u posljednju godinu ili dvije ga izbacuje na čistinu. On mora dodatno mobilizirati snage pa se tješnje, na obostranu korist, uvezuje s Dodikom. Platforma te združene mobilizacije krunisana je Deklaracijom Svesrpskog sabora- koja je u operativnoj dimenziji, u stvari mehanizam za očuvanje anahronog, autoritarnog radikalsko-nacionalističkog režima i s jedne i s druge strane Drine, a ogleda se u osiguravanju glasača kako u Srbiji, tako-kad zatreba i u Srebrenici, u osiguranju mitingaškog tijela, a pogotovo u osiguranju unosnih profita. Vučić je oličenje kontinuiteta radikalske politike i kao pravi izdanak te opcije-onda kada se nađe priklješten ili nadjačan, počinje da kuka i da drami, da se prikazuje kao žrtvom, da se sprema atentat na njega i može čak da nas zavara tom svojom prijetvornošću. Onda glumi nekog racionalnog političara hladne glave, poziva na dijalog. Ali koordinate njegovog političkog djelovanja dubinski su određene rečenicom, koju bilo ko normalan ne bi rekao ni u šali- ubiti sto Muslimana za jednog Srbina ili onim sramotnim lijepljenjem imena Ratko Mladić preko imena  Zorana Đinđića. To je kontinuitet krvavih režimskih ruku kojeg hrabri studenti širom Srbije ovih dana izvode na čistac.

Nastasja RADOVIĆ
Pročitajte više u štampanom izdanju Monitora od 17. januara ili na www.novinarnica.net

 

Komentari

nastavi čitati

INTERVJU

DR ERIK GORDI, PROFESOR POLITIČKE I KULTURNE SOCIOLOGIJE, UNIVERZITETSKI KOLEDŽ-LONDON: Nova vlada SAD neće riješiti ni globalne sukobe, ni sukobe unutar sopstvene stranke

Objavljeno prije

na

Objavio:

Pojavljuje se pitanje da li će UK pokušati ponovo da se približi Evropi u vrijeme kada SAD postaju manje pouzdane. Možda će biti značajna razlika između evropskog i američkog javnog mnjenja, jer u Evropi postoji veća simpatija prema Palestincima nego u SAD

 

 

MONITOR: Kako ocjenjujete spoljnu politiku laburističke vlade Kira Starmera? Šta bi danas-posebno poslije pada sirijskog režima Bašara al Asada, trebalo da znači stav premijera Starmera u razgovoru sa Mahmudom Abasom iz jula 2024-3, da priznanje države Palestine vidi u sklopu mirovnog procesa na Bliskom istoku?

GORDI: Bilo je razloga da se mnogo očekuje od Starmera na početku, s obzirom da se on afirmisao kao pravnik specijaliziran za ljudska prava, i njegov ministar inostranih poslova je sin imigranata iz Guyane. Njih su dvojica bila u stanju da pokažu razumevanje za teška iskustva civila, za neophodnost primene međunarodnog humanitarnog prava i za političke probleme koji dolaze zajedno s okupacijom teritorije. Kad je ova vlada tek bila izabrana izgledalo je kao da će od nje nečega od toga biti. Ali uglavnom su se povukli od tih početnih stavova u strahu da se ne zameraju SAD. Sad je pitanje da li će Starmer imati isto poštovanje prema Trampu kao što je imao prema Bajdenu. I i isto tako se pojavljuje pitanje da li će UK pokušati ponovo da se približi Evropi u vreme kada SAD postaju manje pouzdane. Možda će biti značajna razlika između evropskog i američkog javnog mnjenja, jer u Evropi postoji veća simpatija prema Palestincima nego u SAD-u.

MONITOR: Starmera i druge evropske lidere uznemirila je ofanziva „političkih direktiva“ Ilona Maska. Od UK Mask je tražio da iz zatvora pusti Tomija Robinsona, lidera krajnje desnice. Podržao je i njemačku ultra-desničarsku AFD, sve sa pozicije spoljnjeg savjetnika Donalda Trampa. Da li Mask nagovještava Trampovu politiku prema Evropi?

GORDI: Najbolje bi bilo zaboraviti malo na Maska. Radi se o osobi koja priziva sažaljenje, ideje su mu loše i vidi se da u društvu nije ni voljen ni poštovan. Sada izigrava vrhunac hubrisa, a to jedino može završiti u degutantnom poniženju. Neprijatno je gledati tu jeftinu dramu.

Iza njegove aktivnosti stoji stari projekt o ujedinjenju evropske pa onda svetske desnice. Drugi ljudi su to pokušavali, nikada nije išlo dobro. Prvo treba imati na umu da su možda svi desničari nacionalisti, ali za “svoje” nacije, pritom su šovinisti pa se međusobno ne podnose. Drugo, možda jesu desničari rasisti i sve što ljudi poput Trampa vole, ali uglavnom su i antiamerički.

MONITOR: Lideri konzervativaca Liz Trast i Boris Džonson bili su i na Republikanskoj konvenciji u julu… Nazire li se stav vladajućih Laburista prema novoj američkoj administraciji?

GORDI: Očigledno im ne ide lako. S jedne strane Tramp predstavlja čistu negaciju svih socijaldemokratskih vrednosti za koje se Laburistička stranka zalaže, pa čak i negaciju liberalnih vrednosti Starmerovog krila stranke. S druge strane, Britanija gaji istorijski bliske odnose sa SAD-om i ne bi bilo preterano reći da u određenoj meri zavisi od SAD-a u ekonomskoj i političkoj sferi. Britanski političari pokušavaju da nađu odmeren način da čuvaju taj odnos a da pritom ne gube sav integritet i svo samopoštovanje. Više je nego očigledno da će UK morati da popravi svoje odnose s Evropom. U nekom smislu pomaže to što ovih dana Trampov glasnogovornik Mask napada Starmera i druge britanske zvaničnike, i podržava domaće rasiste u Britaniji, jer to Starmeru daje slobodu da pravi veću distancu od američke politike.

MONITOR: Može li se očekivati da Tramp i njegova administracija-odmah na početku mandata, iskoriste krize vlasti u više evropskih zemalja- posebno u Francuskoj i Njemačkoj, i nametnu već nagoviještene carinske i druge restrikcije?  Šta će biti sa starim evro-atlantskim savezništvom?

GORDI: Ne znam šta će biti s carinskim merama. Razumno bi bilo očekivati nešto nekoherentno u kojemu se ideološko samopokazivanje meša s očiglednim izuzecima od carinske politike za političke podržavaoce i prijatelje.

Alijansa s Evropom svakako ne zauzima visoko mesto na spisku prioriteta dolazeće administracije. Ako gledate onu malu programsku dokumentaciju koju imaju, na primer “Projekat 2025,” videćete da oni gledaju na svet kao na plen koji treba biti podeljen između tri velike sile: SAD, Kine i Rusije. Nema tu mesta za saveznike u Evropi, naročito ne za saveznike koji bi mogli pružati nekakvu alternativu desničarskom fundamentalizmu.

MONITOR: Djeluje da se za Trampov povratak-bar verbalno, najbolje pripremio Mark Rute, generalni sekretar NATO. On je još prije Trampove pobjede rekao da se nje ne treba bojati. Kako se očekuje da SAD krenu da rješavaju pitanja globalnih ratnih žarišta, može li se očekivati da se promijeni stari kritički odnos Trampa prema NATO?

GORDI: Naravno da neće nova vlada SAD-a rešiti globalne sukobe! Neće rešiti ni sukobe unutar sopstvene stranke.

Na pitanje-da li se treba bojati, uglavnom čujem dve priče. Prva priča vam je već poznata, a to je da preti velika opasnost od administracije koju će voditi jedan potpuni ignoramus bez osnovnih vrednosti, koji prezire i demokratiju i fundamentalna načela civilizacije. Druga priča je da su sve te strepnje preterane, da nismo videli do sada nikakve dokaze da taj čovek može da izvede nešto sasvim obično a kamoli nešto ambiciozno-i da će se, uglavnom, nova administracija ponašati kao sve američke administracije do sada, samo u karikaturalnoj formi.

MONITOR: Emanuel Makron je rekao da bi Ukrajina trebalo da smanji svoja očekivanja u vezi sa teritorijalnim aspektom mirovnog rješenja. U vrijeme krize svoje Vlade, Olaf Šolc je telefonom razgovarao sa Vladimirom Putinom. Da li se EU priprema da ne ispusti kakav-takav uticaj na budućnost Ukrajine ali i Evrope?

GORDI: Više je verovatno da će se Evropa potruditi da podržava Ukrajinu i bez američke podrške. I, verovatno, Evropa ima kapacitet za takvu podršku. Ali to neće biti dovoljno da Ukrajina izvojuje pobedu u ratu, ako pod pobedom podrazumeva povratak cele teritorije i eliminaciju opasnosti od nove agresije s ruske strane. Ne može pobediti ni Rusija, ako imamo na umu da je njihov početni cilj bila promena režima u Ukrajini-i to u roku od tri dana. Politički pritisak od SAD-a će, verovatno, učiniti da zaraćene strane moraju da idu na pregovore. Naravno da ne mogu predvideti ishod takvih pregovora, ali najverovatnije će Rusija pristati da vrati neke teritorije u Ukrajini, a Ukrajina će vratiti Kursk.

MONITOR: EU snažno verbalno ali ne tako jasno u svojim aktivnostima, podržavaju integraciju Zapadnog Balkana u njihov prostor. Hoće li Tramp-kako neki polušaljivo komentarišu  –  i u svojoj politici prema ZB, najviše brinuti o svom, i krugu svojih rođaka i prijatelja, političkom  i materijalnom interesu?

GORDI: Rođaka malo ima u regionu, tu bi bila porodica njegove supruge u Sloveniji, pa možda neke sumnjive investicije njegovog zeta po Srbiji i Albaniji. Sve u svemu, nije lako pronaći neki materijalni interes u regionu koji bi mogao značajno uticati na politiku američke administracije. Jedino, kao što je bio slučaj kada je podržao državni udar u kosovskom parlamentu i iskoristio rezultirajuću kratkoročnu vladu da napravi neki spektakl sa šatro dogovorom između Kosova i Srbije, možda će se naći neki trenutak u kojemu neke države u regionu  budu korisne za propagandu. Inače će mu Balkan, srećom, ostati nebitan. Vara se režimska štampa u Srbiji koja misli da je njihova strana nešto dobila izborom Trampa.

MONITOR: Tramp se,-za sada, drži predizbornog obećanja da će carina na kinesku robu biti 60 posto.  Da li Tramp zbog svojih ekonomsko-političkih interesa ali i globalnog uticaja, ovim navodima samo ucjenjuje Si Đinpinga kojeg je, neuobičajeno, pozvao i na svoju inauguraciju?

GORDI: Greška bi bila računati da njegova predizborna obećanja znače bilo šta.

MONITOR: Koliko će pad Al Asada u Siriji i povlačenje Rusije (sem baza), uticati na sudbinu Bliskog istoka i posebno na palestinsko pitanje?

GORDI: Ne mogu predvideti budućnost, naravno, ali jasno je da je uticaj Rusije u regionu u padu, kao i da će Izrael da iskoristi situaciju da ojača svoju poziciju spram Sirije i Libana. Treba napomenuti da novonastala situacija dosta povećava i uticaj Turske u regionu. Teško je ići dalje od toga, pogotovo kada još uvek nisu konsolidirane nove vlasti u Siriji, pa još i ne znamo kakav će im biti politički karakter.

Nastasja RADOVIĆ

Komentari

nastavi čitati

Izdvajamo