Povežite se sa nama

OKO NAS

PRED NOVU I IZBORNU GODINU U ULCINJU: Red naknada, red taksi

Objavljeno prije

na

Ako je suditi po visini budžeta Opštine koji je izvršna vlast planirala, Ulcinj u narednoj godini očekuje prosperitet na svim poljima. Samo za investicije namijenjeno je čak devet miliona eura. Tek poređenja radi, u ovoj godini kapitalni budžet je realizovan sa manje od pola miliona eura!?

Takođe, kada se pogleda struktura prihodne strane budžeta, optimizam brzo splasne. Više od trećine čine krediti i pozajmice, dva miliona eura se planira namaći prodajom opštinske imovine, 1,5 miliona od legalizacije objekata, 1,1 milion eura od donacija…

Ako se zna da se tokom ove godine od izvornih prihoda u opštinsku kasu slilo oko pet miliona eura, onda je bjelodano jasno da je planirani budžet koji je pripremila administracija na čijem je čelu Nazif Cungu, veoma nerealan.

„Zato sam i siguran da neće dobiti pozitivno mišljenje Ministarstva finansija, osim ako taj resor ne donese političku odluku da podrži takav dokument”, kaže za Monitor predsjednik Opštinskog odbora Građanskog pokreta URA Omer Bajraktari.

I neke stranke u vladajućoj koaliciji, koje uopšte nijesu bile konsultovane o ovom najvažnijem dokumentu koji donose u jednoj godini, čekaju odluku ministarstva. Jer, Opština Ulcinj je u tzv. Sanacionom planu, pa, na primjer, i za prijem stalnih radnika mora da traži i dobije saglasnost tog resora. Da se ne govori o budžetu ili rebalansu budžeta za ovu godinu koji će se takođe naći na dnevnom redu lokalnog parlamenta upravo kada se bude raspravljalo i o budžetu za 2017. godinu.

Inače, čitav ovaj proces je sprovođen u izuzetno netransparentnoj proceduri, pa još uvijek nije poznato na što se odnosi rebalans. Vlast nije ispoštovala čak ni zakonsku odredbu da jednom u tri mjeseca upozna odbornike u Skupštini opštine sa realizacijom tekućeg budžeta. Kao da se radi o privatnom proračunu.

Konstatujući da se ove godine Opština zadužila 4,25 miliona eura, a da se u narednoj godini planira zadužiti još 1,5 miliona eura više, odbornik Demokratskog fronta dr Milan Rolović ocjenjuje da je takvo ponašanje neodgovorno i nedomaćinski. „Rade tako jer znaju da oni neće vraćati dugove, već će teret pasti na osiromašene građane”, tvrdi on.

Građane najviše brinu novi nameti koji su najavljeni od početka naredne godine. „Predviđa se povećanje tržišne vrijednosti nepokretnosti, koja predstavlja osnovicu za porez na imovinu i to bez objašnjenja ili analize. Predviđa se takođe povećanje boravišne takse za 40 odsto, a uvodi se još jedan namet: komunalna naknada, koja će prosječno kućne budžete Ulcinjana opteretiti za još najmanje oko 100 eura godišnje”, kaže predsjednik Odborničkog kluba Socijaldemokratske partije Skender Elezagić.

On ističe da će taj namet uglavnom platiti oni koji redovno izmiruju svoje obaveze. To je stav i Bajraktarija. „Takvim postupkom lokalna vlast pokušava da svoju nesposobnost fakturiše građanima, odnosno redovnim platišama. Jer, oni koji plaćaju tu taksu ubuduće će plaćati više, a oni koji je ne plaćaju, izbjegavaće plaćanje iste i ubuduće”, smatra funkcioner URE i dodaje: „Moguće je da se to može pripisati neznanju, ali mislim da takav odnos proizilazi iz toga što je ova široka koalicija, koja je trenutno instalirana u Ulcinju, izgubila osjećaj za realnost”.

Prema nezvaničnim podacima, neplaćeni porez na nekretnine u Ulcinju prešao je sumu od čak 10 miliona eura.

Slično je sa boravišnom taksom koja se namjerava povećati sa 50 na 70 centi dnevno. Prema planu Turističke organizacije, naredne godine će se po tom osnovu prikupiti 20 odsto više novaca nego ove godine, odnosno 366 hiljada eura, što je ubjedljivo najmanje od svih opština na Crnogorskom primorju.

A opštepoznata činjenica je da se u Ulcinju prijavi tek jedna trećina onih koji tokom ljeta ovdje borave, pa turistički poslenici smatraju da bi logičnije bilo da se pokuša proširiti obuhvat onih koji plaćaju boravišnu taksu nego da se ona povećava. Tim prije kada se zna da je turizam u Ulcinju pretežno kupališnog karaktera i da je većina gostiju koji tu borave slabije kupovne moći. Takođe, pitanje je za što će se plaćati veća boravišna taksa ako je malo izgleda da će, u odnosu na ranije godine, biti poboljšana turistička ponuda za narednu sezonu na ulcinjskoj rivijeri.

Osim, naravno, u megalomanskim brojkama aktuelne ulcinjske vlasti, koja je – fenomen. Naime, vladajuću koaliciju u Ulcinju od marta ove godine, po projekciji centrale Demokratske partije socijalista, čini 27 od ukupno 33 odbornika, koliko broji lokalni parlament. Ali, i takva većina, nezabilježena u višestranačkoj istoriji Ulcinja, često nema kvorum!? Sada su počele sve veće nesuglasice između najvećih stranaka, DPS-a s jedne, i Nove demokratske snage – Forca, s druge strane. Čelnik Force, koji obavlja i funkciju gradonačelnika, nezadovoljan je radom dva sekretara iz DPS-a u lokalnoj upravi, sekretara za finansije i budžet Seada Osmanovića i sekretara za zaštitu imovine Pjetra Ljuljđuraja. No, DPS je čvrsto stao iza svojih kadrova odbijajući tako zahtjeve predsjednika Opštine. Samo tanka većina na centralnom nivou i želja DPS-a da se javno demonstrira stabilnost, drže ovu lokalnu vlast na okupu.

Pitanje je sada samo koliko će mjeseci ova sklepana koalicija još trajati. Jer, posljednji lokalni izbori su u Ulcinju održani u januaru 2014. godine, pa je realno očekivati da se oni ponovo organizuju najkasnije u decembru naredne godine. Upravo su očekivani izbori jedan od ključnih razloga što je budžet za 2017. godinu tako nerealno naduvan.

„Vjerujem da će ovo zavlačenje ruke u njihove džepove građani adekvatno nagraditi’ na tim i svakim drugim izborima”, kaže Elezagić.

Mustafa CANKA

Komentari

Izdvojeno

NOVO TARIFIRNJE USLUGA VODOSNBDIJEVANJA NA SJEVERU: Sve je isto, samo voda skuplja

Objavljeno prije

na

Objavio:

Voda će naredne godine i na sjeveru  biti skuplja, u nekim opštinama i do nekoliko puta. Tim potezom vodovodna preduzeća namjeravaju da riješe dio svojih nagomilanih  poslovnih teškoća. Lokalni parlamenti o predlozima cjenovnika već su, mahom, odlučivali i dali saglasnost da opštinska preduzeća izmijene tarife

 

Rijetke će biti opštine, u kojima odbornici neće dati saglasnost na novo tarifiranje usluga vodosnabdijevanja, formirano metodologijom Regulatorne agencije za energetiku i regulisane komunalne djelatnosti (RA). Povećanje cijena uslovile su, najviše, prošlogodišnje izmjene Granskog kolektivnog ugovora za stambeno-komunalnu djelatnost (GKU), koje su dodatno pogoršala, ionako nezavidnu, situaciju u lokalnim preduzećima iz te oblasti.

Opština  Pljevlja je, za sada, jedina na sjeveru u kojoj će građani, od naredne godine, vodu plaćati jeftinije nego do sada. Lokalni parlament nije prihvatio cjenovnik, koji je odredila RA, pa će usluga vodosnabdijevanja u tom gradu biti10 odsto jeftinija, umjesto predloženog povećanja od čak 153 odsto. Vodovodu će razlika od 1,4 miliona eura, do iznosa predložene cijene,  ubuduće  biti dotirana iz lokalnog budžeta. Do kada će opštinska kasa izdržati taj izdatak nejasno je i onima koji su glasali protiv povećanja cijena vode.

Prema ocjeni tamošnjeg Sekretarijata za finansije, dotacija je  ogromno izdvajanje. Kako kažu, u budućnosti će se tražiti neka druga rješenja.  RA je, prethodno,  dala saglasnost Vodovodu da fiksni dio cijene usluge na mjesečnom nivou poveća sa 1,59 na 3,61  eura, a varijabilni sa 0,63 na 1,6 eura. Uz račune za vodu,  iskazuje se i usluga prihvatanja i odvođenja komunalnih otpadnih voda. Vodovod Pljevlja nalazi se u izrazito lošoj finansijskoj situaciji sa akumuliranim gubitkom od skoro tri miliona eura. Lani je to preduzeće poslovalo sa gubitkom od 90.000 eura, a dospjele obaveze su oko 3,3 miliona.  Preuzeće ima 8.115 korisnika i  isporuči im godišnje  blizu  880 .000 metara kubnih vode.

Dragana ŠĆEPANOVIĆ
Pročitajte više u štampanom izdanju Monitora od 11. oktobra ili na www.novinarnica.net

 

Komentari

nastavi čitati

Izdvojeno

ULCINJSKA SOLANA NA RESPIRATORU: Planovi blizu, so daleko

Objavljeno prije

na

Objavio:

Do kraja  godine trebao bi da bude završen Plan upravljanja za ulcinjsku Solanu. On će  biti podloga za sanaciju i obnovu infrastrukture na ovom lokalitetu, a godinama će se čekati na pokretanje proizvodnje soli. Samo na taj način ovaj lokalitet ponovo postaje ono što je bio  devet decenija – do posljednje berbe soli 2013. Solana je antropogena močvara koju je čovjek stvorio i bez čovjeka ne može funkcionisati

 

 

Mi smo zainteresovani da Park prirode Ulcinjska Solana zaživi u punom kapacitetu. A to znači da se očuva prirodna sredina i da sve bude u interesu lokalne zajednice i države“, kaže predsjednik Opštine Ulcinj Genci Nimanbegu.

On smatra da bi do kraja godine trebalo da se stavi u funkciju taj zaštićeni lokalitet, kojim bi upravljala lokalna samouprava, konstatujući da se u tom procesu već dosta kasni.

Skupština opštine Ulcinj je još u junu 2019. godine proglasila Solanu Parkom prirode, a godinu kasnije trebalo je da se formira preduzeće koje bi upravljalo tim prostorom od 15 miliona kvadratnih metara.

„Sada imamo Park prirode samo na papiru“, navodi gradonačelnik Ulcinja.

Kao podloga za revitalizaciju tog prostora i rad Solane trebalo bi da posluži Plan upravljanja za ulcinjsku Solanu. Na čelu radne grupe za izradu tog dokumenta stoji ekspert kojeg je delegirala njemačka vlada, Goran Gugić, a tu su i predstavnici Vlade Crne Gore, Opštine Ulcinj i nevladinih organizacija u čijem je fokusu Solana, podgorički Centar za zaštitu i proučavanje ptica (CZIP) i ulcinjsko Društvo “Martin Šnajder Jakobi“ (MSJA).

Gugić je uvjeren da stvari na Solani konačno idu u dobrom smjeru i da je realno očekivati da Plan upravljanja bude završen do kraja tekuće godine.

Mustafa CANKA
Pročitajte više u štampanom izdanju Monitora od 11. oktobra ili na www.novinarnica.net

 

Komentari

nastavi čitati

Izdvojeno

DRŽAVNE INISTITUCIJE I BEZBJEDNOST NOVINARA: Lijepa obećanja i nerazjašnjeni napadi

Objavljeno prije

na

Objavio:

Brojni slučajevi ukazuju na ozbiljne sistemske probleme u zaštiti novinara u Crnoj Gori, kao i na nedostatak efikasne pravde za počinioce ovih zločina. Neefikasnost istraga i nekažnjivost su postali ključni problemi koji ugrožavaju slobodu medija u zemlji

 

U Crnoj Gori se od 2004. godine dogodilo na desetine napada na novinare i novinarke. Od prijetnji, preko verbalnih i fizičkih napada, a svi oni uslijedili su nakon neriješenog ubistva osnivača i glavnog urednika lista Dan Duška Jovanovića. Samo mali broj je riješen, što jasno ukazuje na izražen problem neadekvatne zaštite i nekažnjivosti zločina nad novinarima. Iako je postojala inicijativa o formiranju posebnih jedinica koje bi pomogle u rasvjetljavanju ovih nepočinstava, ona još nije zaživjela.

Istina, u okviru Sektora za borbu protiv kriminala Uprave policije imenovana su tri inspektora koji se bave slučajevima napada na novinare,  ali za sada nema javno dostupnih podataka da je njihov rad na bilo koji način doprinio pomacima kod  neriješenih slučajeva.Međunarodna praksa pokazuje da specijalizovane jedinice, imajući u vidu specifičnu prirodu slučajeva napada na novinare, mogu efikasnije sprovoditi istrage i procesuirati počinioce.

Medijski ekspert Mark Gruber kaže da bi uvođenje takve prakse bilo odlično pod uslovom, kako je naveo, da se uzme u obzir i opšti kontekst: obučenost policijske jedinice, saradnja s medijima i s tužilaštvom, možda s mehanizmom “brzog odgovora”.

Nekoliko napada na novinare u Crnoj Gori izdvajaju se kao posebno komplikovani – zbog brutalnosti, dugotrajnosti istraga i izostanka pravde.

Istraga o surovom ubistvu Jovanovića traje preko 20 godina i problematična je, jer odgovornosti izmiču ne samo naručioci, direktni izvršioci već i oni koji su je neuspješno vodili. Za saučesništvo u ubistvu osuđen je jedino Damir Mandić, kome je Apelacioni sud u aprilu 2017. potvrdio presudu na 19 godina zatvora, koji se okončava sredinom naredne godine.

Ranjavanje novinarke Olivere Lakić ispred njenog stana 2018. godine, izazvalo je veliku zabrinutost za njenu bezbjednost, ali i bezbjednost svih istraživačkih novinara i novinarki u Crnoj Gori. Ni u tom slučaju pravda nije postignuta, iako je Više državno tužilaštvo (VDT) dostavilo zahtjev za sprovođenje istrage protiv nekoliko osoba. Lakić je i ranije bila napadnuta i prijećeno joj je.

Novinar iz Berana Tufik Softić bio je takođe meta dva napada – 2007. i 2013. godine. Prvi put je palicom pretučen ispred kuće, dok je drugi put bomba postavljena ispred njegovog automobila. Istrage su dugo trajale, ali slučajevi su ostali nerazjašnjeni i zatvoreni zbog nedostatka dokaza.

I novinara iz Bara Mladena Stojovića brutalno su pretukli 2008. nepoznati počinioci i to dok je pisao u svojoj kući. Ovaj slučaj više ni formalno nije u nadležnosti tužilaštva i policije, jer je tužilac koji je bio zadužen za ovaj predmet proglasio zastaru krivičnog gonjenja i zatvorio ga.

Novinarka Jelena Jovanović, koja izvještava o organizovanom kriminalu u Crnoj Gori, već godinama živi pod policijskom pratnjom zbog prijetnji i zastrašivanja.

Prema izvještaju Akcije za ljudska prava (HRA) iz 2016. godine, u periodu od 2004. do 2016. prijavljeno je i procesuirano 55 slučajeva, od kojih najveći broj njih 34, nije riješen. Među njima su napadi na Željka Ivanovića, Jevrema Brkovića, Gojka Raičevića, podmetanja eksplozivnih naprava i kamenovanja zgrada redakcija TV Vijesti, TV Montena, Dan,.. Sve najozbiljnije napade (ubistvo i pokušaj ubistva, fizičke napade, prijetnje, podmetanje eksplozivnih naprava i paljenje vozila) pretrpjeli su novinari i mediji koji su kritikovali vlast ili istraživali korupciju i organizovani kriminal.

Od 2016. nije se puno toga promijenilo. Prema podacima Sindikata medija Crne Gore (SMCG), u 2022., 2023. i 2024. godini registrovana su 53 napada, od čega su čak 31 bili napadi na novinarke. Najbrojniji su bili verbalni i fizički napadi kojih je bilo 12, potom prijetnje – 11, kao i govor mržnje, koji je registrovan u jednom slučaju.

Svi ovi slučajevi ukazuju na ozbiljne sistemske probleme u zaštiti novinara u Crnoj Gori, kao i na nedostatak efikasne pravde za počinioce ovih zločina. Neefikasnost istraga i nekažnjivost su postali ključni problemi koji ugrožavaju slobodu medija u zemlji. Neki od njih spominju se kontinuirano u izvještajima Komisije za praćenje postupanja nadležnih organa u istragama slučajeva prijetnji i nasilja nad novinarima (Komisija), u kojima se može vidjeti da se jako sporo napreduje u njihovom rješavanju. Razlozi za to su, kako se može pročitati u ovim izvještajima, loša komunikacija i različite statistike i podaci koje imaju Komisija, policija i nadležna tužilaštva.

Formiranje jedinstvenih jedinica u okviru Uprave policije (UP) koje bi se bavile isključivo napadima na novinare i novinarke bila je mogućnost koja je u Crnoj Gori najavljivana od smjene vlasti iz 2020. U junu 2021., tadašnji i aktuelni direktor UP Zoran Brđanin najavio je da će policija unaprijediti svoj rad kada je riječ o napadima na novinare i da će tome “doprinijeti i formiranje posebne jedinice u UP, čiji će posao biti samo to“.

,,Očigledno je da formiranje ove jedinice nije među prioritetima donosiocima odluka u MUP-u i Vladi Crne Gore. Javno obećanje o njenom formiranju dobili smo od tadašnjeg i sadašnjeg direktora UP na početku rada ovog saziva Komisije prije tri godine. Od tada nema konkretnih pomaka u realizaciji tog obećanja“, kaže član Komisije Predrag Nikolić.

Iz Uprave policije međutim navode da je ta obaveza realizovana: „Pravilnikom o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji MUP-a od avgusta 2022. godine, reorganizovan je Sektor za borbu protiv kriminala u dijelu koji je zadužen za suzbijanje napada na novinare, medije i njihovu imovinu. Novina je da su u okviru Grupe za suzbijanje krvnih i seksualnih delikata, sistematizovana tri nova radna mjesta za inspektore koji se konkretno bave slučajevima napada na novinare i predstavnike medija (u prethodnom periodu za to je bio zadužen samo jedan službenik). Službenici raspoređeni na tim radnim mjestima, osim trenutnih slučajeva sprovode mjere i radnje i na tzv hladnim slučajevima,“ piše u odgovoru UP.

Dodaju da su pri regionalnim centrima i odjeljenjima bezbjednosti određeni „policijski službenici visokog ranga koji su shodno internim procedurama dužni da rade na slučajevima napada na novinare i predstavnike medija, tj. da informišu inspektore u sjedištu o tim slučajevima i postupaju sa njima u takvim slučajevima“.

I formiranje jedinstvenih jedinica u okviru tužilaštva koje bi se bavile isključivo napadima na novinare i novinarke bila je mogućnost koja je u Crnoj Gori do sada pominjana, ali nije realizovana. Vrhovni državni tužilac Milorad Marković u aprilu 2024. dostavio je svim državnim tužilaštvima obavezujuće uputstvo za postupanje u slučajevima prijetnji i nasilja nad novinarima, ubistva novinara i napada na imovinu medija. Tim se uputstvom državna tužilaštva obavezuju da ubrzaju i poboljšaju rad u predmetima formiranim povodom napada na novinare i imovinu medija, a rukovodioci državnih tužilaštava da u predmetima u kojima je nastupila zastarjelost krivičnog gonjenja zatraže od postupajućih državnih tužilaca detaljno izjašnjenje o razlozima zbog kojih je nastupila zastarjelost i o tome obavijeste vrhovnog državnog tužioca. ,,Uputstvom je predviđeno da rukovodioci odrede kontakt osobu koja će biti zadužena da prikuplja podatke, prati kretanje predmeta, te o tome blagovremeno obavještava rukovodioca. Kontakt osoba će ujedno biti odgovorna za saradnju sa koordinatorom kojeg je odredio VDT, a za potrebe izrade izvještaja i saradnje sa Komisijom“, navode iz VDT-a.

U crnogorskim sudovima, potvrdili su iz Vrhovnog suda (VS), ne postoje koordinatori čija bi uloga bila da ubrzaju predmete povodom napada na novinare. ,,Organizacija poslova u sudovima utvrđena je Zakonom o sudovima i Sudskim poslovnikom, a uloga koordinatora nije predviđena ovim propisima. Međutim, imajući u vidu da Vrhovni sud u okviru evropskih integracija aktivno učestvuje u Radnoj grupi za Pregovaračko poglavlje 23 – Pravosuđe i temeljna prava, koordinator za sve mjere iz nadležnosti sudova redovno prikuplja podatke o predmetima povodom napada na novinare i/ili imovinu medija u krivičnim i prekršajnim postupcima, koji se koriste za potrebe zajedničke evidencije sudova, Državnog tužilaštva i Uprave policije“, navode iz VS-a. Tako, pojašnjavaju, predsjednici sudova evidentiraju predmete ove vrste i izvještavaju o ukupnom broju predmeta u radu, dinamici rješavanja predmeta i načinu rješavanja predmeta i o tome informišu redovno Vrhovni sud.

Specijalizovane jedinice, pokazalo je istraživanje DPNCG-a, postoje i dobro funkcionišu u nekim državama, kao što su Švedska, Francuska, Estonija, Holandija, Meksiko, Kolumbija,…, a neki slični modeli postoje i u državama u okruženju, recimo na Kosovu. Švedska je čak formirala Nacionalni savjet za sprečavanje zločina protiv novinara, koji okuplja predstavnike policije, tužilaštva, sudstva i novinarskih organizacija. Cilj ove institucije je da upravlja naporima u borbi protiv nasilja nad novinarima i osigura efikasnu reakciju na prijetnje.

Nikolić objašnjava da bi, ukoliko bi postojale specijalizovane institucionalne jedinice, to pomoglo Komisiji, jer bi podatke i dokumenta na osnovu kojih radi svoje izvještaje imala na jednom mjestu. ,,Svakako bi bilo lakše i Komisiji i novinarima da znaju tačno kome, kojem službeniku, jedinici, tačno da se obrate u slučaju prijetnji i napada“, navodi Nikolić.

Jasno je to i vlastima. Samo je pitanje volje i spremnosti da djeluju. Prvi korak trebala bi biti kampanja UP, objava imena i kontakata policijskih inspektora kojima bi se novinari mogli i trebalo obratiti.

Andrea PERIŠIĆ
(Cio tekst možete pročitati na portalu Društva profesionalnih novinara Crne Gore: dpncg.com)

Komentari

nastavi čitati

Izdvajamo