Povežite se sa nama

GLEDIŠTE

GLEDIŠTE: Buđenje

Objavljeno prije

na

Usvajanje problematičnog Zakona o slobodi vjeroispovijesti je bilo samo i isključivo pogodan casus beli za radikalizaciju decenijskog sukoba koji tinja u Crnoj Gori. To je, u suštini, sukob oko utemeljenosti crnogorskog identitetskog izraza i oko legitimnosti obnavljanja državne suverenosti

 

Posljednjih nedjelja Crna Gora živi između dvije istine koje su u međusobnom odnosu zavisnosti. Prva istina je da je Velika Srbija ustala u Crnoj Gori. Druga je da se probudila i ona osiromašena, ekonomski deprimirana  i obespravljena Crna Gora koja nastoji da opstane izvan okvira partitokratije. Od dinamike njihovog odnosa zavisiće budući karakter crnogorskog društva.

Prvu istinu potvrđuju višenedjeljne protestne šetnje u organizaciji SPC, parlamentarnih predstavnika srpskog glasačkog tijela u Crnoj Gori, kao i političkih i parapolitičkih aktera iz Srbije. One su, bez sumnje,dio političkog pokreta koji sebe uvija u vjerske odore i zaklanja se iza ikona.Iako nas istorija uči da ikona može  mnogo toga da istrpi, iza nje se ne mogu sakriti zajapurena lica onih koji 1990-ih nijesu ostvarili sve svoje zacrtane ciljeve. Oni ovih dana nastoje da ponovo ,,nasred sjenokosa” zapale taj ,,zivotvorni” plam i srpsku Spartu očiste od tzv. montenegrinskog zla koje je, kako oni tvrde, 2006. godine razvojilo ,,dva oka u glavi.”

Ovim, naravno, ne želim dovesti u pitanje iskrenost onih vjernika koji učestvuju u šetnjama jer su ih ubijedili da im država želi zakatančiti crkve, zabraniti ,,ime i prezime”, oteti imovinu i osporiti pravo na molitvu i blagoslove. Ono sto želim dovesti u pitanje jeste iskrenost crkvenih velikodostojnika i političara koji su osmislili i organizovali proteste, i motivisali veliki broj vjernika da na njima učestvuju. Iako nijesu jedini, a kamoli najveći krivci za nastalu situaciju, značajan uticaj srbijanskih vlasti na dinamiku i tok krize u Crnoj Gori potvrđuje kontinuitet decenijskih hegemonih napora srbijanske vladajuće elite da pacifikuje Crnu Goru. Nadalje, usvajanje problematičnog Zakona o slobodi vjeroispovijesti je bilo samo i isključivo pogodan casus beli za radikalizaciju decenijskog sukoba koji tinja u Crnoj Gori. To je, u suštini, sukob oko utemeljenosti crnogorskog identitetskog izraza i oko legitimnosti obnavljanja državne suverenosti. Vlasti u Srbiji su bile i ostale značajni akcionari u ovom sukobu.

Nakon ponovljenih zahtjeva lidera opozicije, mitropolita Amfilohija, da padnu ili Zakon, ili Vlada, politički karakter protesta je nedvosmisleno potvrdio i vladika Joanikije u intervjuu agenciji Sputnjik. Definisani su okvir, karakter, i cilj protesta. Okvir je pravovjerni, karakter nacionalni, a cilj politički.Uvjerenje da se Crkva nalazi na ,,pravoj strani istorije” je bilo ankerisao u dobro poznate vjerske principe.Iako opravdane, optužbe upućene prema vlasti za produbljavanje podjela, bile su samo retoričko zagrijavanje za motivacioni govor namijenjen novim Hristovim vojnicima: borba je tek počela, i neće stati do konačne pobjede.U ovoj besjedi su se lijepo slile dvije krajnosti: ikona i sjekira.

Vojna terminologija koja uokviruje ovaj intervju signalizuje povratak u blisku prošlost koju su naseljavali ,,neprijatelji” i ,,zlo” koje se ,,mora pobijediti”.Tadašnji patrijarh, Pavle, nosio je po bivšoj SFRJ mošti kneza Lazara i njima omeđavao granice Šešeljeve Velike Srbije. Arkan je ugošćavan u Cetinjskom manastiru, popovi opasani redenicima pozirali su na tenkovima, Crvene beretke su primale blagoslove, a organizovana pokrštavanja muslimanskog zivlja u Bijeljini, nakon sto su taj grad ,,oslobodili” Hristovi vojnici pod komandom ratnog zločinca su bila integralni dio sistema odbrane ,,golorukog naroda”. No, možda je termin ‘povratak’ pogrešan, pošto se čini da se SPC nije pomjerila ni pedalj iz rovova 1990-ih. Da li su i danas, kao što su bili tih godina, Crnogorci i suverenisti, ono zlo (guba) na čije istrebljenje iz pravoslavne srpske torine pozivaju crkveni velikodostojnici?

Crna Gora živi još jednu normalizaciju nasilja kroz vjerski okvir, reviziju istorije koja proizvodi nove simbole, i kreiranje ,,alternativnih činjenica”. To je ono što vjerski poglavari SPC danas nude vjernicima u Crnoj Gori. U takvom obrazovnom paket-aranžmanu, trobojka prestaje biti simbol države Srbije i postaje simbol percepcije zločinaca iz 1990-ih kao nacionalnih heroja, a himna kriminalaca koji su se junačili nad albanskim civilima na Kosovu, a nešto kasnije ubili i predsjednika srbijanske Vlade, postaje samo još jedna vjerom-nadojena vokalna manifestacija zajedništva i spremnosti da se vodi ,,borba neprestana” do pobjede koju obećavaju političari i vjerski lideri.

Drugu istinu potvrđuju sve glasniji zahtjevi koji su više ekonomske, a manje vjerske prirode. Čini se da prevarena, opljačkana i, nadasve, obeznađena Crna Gora vidi nacionalistički i vjerski okvir protesta kao priliku da se ispravi i ponovi svoje ranije kritike upućene vlastima. Masovnost i demonstrirana odlučnost aktera u ovom novom okviru djelovanja daje nešto bolje šanse za uspjeh toj obeznađenoj Crnoj Gori. Srastanje ove dvije rijeke nezadovoljnih građana koji zahtijevaju promjene predstavlja do sada najozbiljniji politički izazov za vladajuću strukturu u Crnoj Gori.

Mislim da su tvrdnje da se ovdje radi o taktičkom manevru SPC-a znak istovremenog potcjenjivanja dubine ekonomske depresije u Crnoj Gori, i precjenjivanja gornje granice tolerancije građana. Kritična masa sada postavlja i zahtjeve koji su duboko lični, predstavljaju odraz muke svakodnevnog zivota, i ocrtavaju okvire ekonomske i društvene krize u kojoj se Crna Gora nalazi.  To su zahtjevi za ranopravnošću i pravnom državom, za borbom protiv korupcije, zahtjevi da se pruži mogućnost nalazenja posla od kojeg se može živjeti, da se zaustavi odliv kadrova i iseljavanje mladih jer ne vide mogućnost dostojnog života u nekompletiranoj državi. To su i zahtjevi da se stane na put rasturanju nacionalnih resursa i da se prestane s guranjem države i njenih građana u stanje koje sve više liči na dužničko ropstvo.

Životno iskustvo prosječnog stanovnika Crne Gore od 2006. do danas bi trebalo da bude opomena strukturama na vlasti o tome gdje su granice tolerisanja kleptokratije i partitokratije. Izgleda da vlast još uvijek drži širom zatvorene oči kada su ovakve opomene u pitanju, i da to radi vjerujući u neograničenu moć i upotrebnu vrijednost priče o ugroženoj državi. Niko, međutim, ne može sa sigurnošću tvrditi da ta priča danas djeluje kao faktor homogenizovanja onih koji su 2006. željeli suverenu i nezavisnu državu po svaku cijenu.

Takođe se, mislim, precjenjuje snaga koju nosi autoritet predsjednika države i vladajuće partije. Ovdje se radi o političkoj savršenoj oluji, koja ogolijeva značajne nedostatke i nedorečenosti procesa obnavljanja suverene i nezavisne države. Serija kontraproduktivnih javnih nastupa predsjednika države je dodala poslovično ulje na vatru i razotkrila makar dva ozbiljna problema.

Prvo, ovi nastupi su zagarantovali personalizovanja krize: Pravoslavlje protiv Mila Đukanovića. Davnašnja tvrdnja o privatnoj državi stvorenoj 2006. godine je dobila novo utemeljenje. Naravno, dominantni uticaj koji je sadašnji predsjednik imao na proces obnavljanja državnosti i kurs razvoja suverene Crne Gore za sobom povlači i značajnu dozu lične odgovornosti za trenutnu situaciju. Ipak, ne trebamo zaboraviti da je na ovim poslovima bilo mnogo mobenika koji su dali doprinos obnavljanju crnogorske nezavisnosti, pa ne mogu pobjeći od sopstvene odgovornosti za falinke od kojih pati konačni proizvod. Bez obzira na potrebu da se odgovornost rasporedi na više tačaka, predsjednikov ucjenjivački komentar o tome da oni kojima se ovo ne sviđa mogu da idu iz Crne Gore ne doprinosi smirivanju strasti. Naprotiv, to zvuči kao prijetnja svima koji smatraju da mogu izraziti kritički stav u odnosu na vlast. Ako se prisjetimo da je prije nekoliko mjeseci sličnu opasku u Skupštini izrekao i sadašnji predsjednik Vlade, onda priča o sistemskom problemu dobija na legitimitetu.

Drugo, marginalizovane su institucije sistema koje bi, po pravilima demokratskih društava, trebale da rade na rješavanju ovakvih kriza. Bez obzira na postojanje tradicije strahopoštovanja prema autoritarnim vladarima, savremena Crna Gora ne bi trebala da bude izuzetak od tih pravila. Povremena uvjeravanja zvaničnika da su državne institucije sposobne da se nose sa svim izazovima ne ulivaju posebno povjerenje, jer ona često prethode drastičnim promjenama zvanično već potvrđenih odluka državnih organa. Nemušta pojašnjenja koja slijede mogu biti znak ili kolapsa, ili potpunog odsustva usklađene procedure odlučivanja. Ovakva neodlučnost može biti i pokazatelj razilaženja među donosiocima odluka.

Nijedno od ovih nagađanja ne uliva nadu u snagu i sposobnost institucija sistema da se nose s problemima koje trenutna kriza nameće nezavisno od autoritativne ličnosti predsjednika države.Organizatori protestnih šetnji u crnogorksim gradovima su uvidjeli ove nedostatke i nastoje da ih eksploatišu tako što insistiraju na pomenutoj personalizaciji krize. Treba se ipak nadati da će zelja za nalaženjem kompromisnog rješenja nadjačati egoističke impulse donosilaca odluka u suprotstavljenim taborima.

Srđa PAVLOVIĆ

Komentari

GLEDIŠTE

URNISANJE IMOVINSKO-PRAVNIH INTERESA CRNE GORE (2): S’ vrha do dna

Objavljeno prije

na

Objavio:

Fokusiraćemo se i na Vrhovni i Ustavni sud.  Bavićemo se samo kršenjem najviših pravnih propisa, Ustava i potpisanih i objavljenih međunarodnih ugovora sa sudskom praksom u njihovoj primjeni, koji imaju primat nad našim zakonodavstvom

 

U prethodnom broju Monitora prezentovane su činjenice o apsurdu da su ključni akteri kontinuiranog urnisanja imovinsko-pravnih interesa Crne Gore Zaštitinik imovinsko-pravnih interesa i provizorijum od državnih “institucija”. U nastavku zaokružujemo prikaz truline sistema i  ključnom ulogom sudstva u tom bestidnom procesu. Fokusiraćemo se na Vrhovni i Ustavni sud.

Ustavni sud Crne Gore nije najviši sud u državi, kako se može čuti i od pravnika, već poseban sud izvan sve tri grane vlasti, uključujući sudsku, koji štiti Ustav i njime garantovane prava i slobode građanina (“na papiru”) na način da svako ima pravo na jednaku zaštitu svojih prava i sloboda.  U konkretnom slučaju, to je pravo građanina na imovinu, koje ne može biti ograničeno niti oduzeto osim u zakonitom postupku i uz naknadu. To garantuju i član 1 Protokola 1 uz Evropsku konvenciju o ljudskim pravima i osnovnim slobodama kao i opšteprihvaćena pravila međunarodnog prava, kao dio pravnog sistema Crne Gore koji imaju primat nad domaćim zakonodavstvom i neposredno se primjenjuju.

Slične garancije su postojale i u SFRJ o čemu je ustanovljena sudska praksa sa Savjetovanja najviših sudova 28. i 29.05.1986. godine, primjenjivana u Crnoj Gori i nakon osamostaljenja, a potvrđena i Pravnim stavom Građanskog odjeljenja Vrhovnog suda Crne Gore, zauzetim 27.06.2012.

Uslijedila je pobjeda DPS – ove Evropske Crne Gore na parlamentarnim izborima 2012. godine i novo prilagođavanje “pravičnog suđenja pred nezavisnim i nepristrasnim sudovima” svih nivoa i vrsta potrebama političkih i njima bliskih centara moći.

Slijedi prikaz u najkraćem, kako se to odvija u dvadesetak politizovanih postupaka Glavnog grada protiv jedne podgoričke porodice, kako Ustavni sud “štiti” Ustav uporedo sa “pravičnošću” sudstva, zaključno sa Vrhovnim sudom, u “dijeljenju pravde” primjenom prava i kako Zaštitinik “profesionalno i odgovorno” štiti imovinsko-pravne interese Crne Gore u konkretnim slučajevima.

Sa učvršćenjem vlasti DPS – ove Evropske Crne Gore na državnom i gradskom nivou, Građansko odjeljenje najvišeg suda u Crnoj Gori je  u apsolutno nepromijenjenim pravnim okolnostima, zauzelo 02.07.2014. godine suprotan pravni stav dotadašnjoj višedecenijskoj sudskoj praksi tog suda i sopstvenom pravnom stavu zauzetom samo dvije godine ranije?! Za potrebe političkih centara moći na vlasti u Državi i Glavnom gradu u sporu sa porodicom kojoj je bez naknade oduzeta imovina, novoustanovljenim pravnim stavom stavljeni su van snage Ustav Crne Gore, međunarodne konvencije i opšteprihvaćeni međunarodni standardi i “uvedena je zastara” kao brana pravu na naknadu. .

Jedan dvadesetdvogodišnji sudski postupak je ekspresno okončan pred redovnim sudovima svih nivoa u samo dvije sljedeće godine nakon prethodnih dvadesetdvije godine opstruiranja od postupajućih sudova i izbjegavanja primjene najviših nacionalnih i međunarodnih propisa i standarda. (Zanimljivo je propratiti napredovanje postupajućih sutkinja dokazanih u opstruiranju postupka.)

I Ustavni sud  je jednako “profesionalno i etično”, stao u zaštitu Ustava. On odbija  29.11.2017. godine ustavnu žalbu bivših vlasnika: „obzirom da je nastupila zastarjelost potraživanja“ iako, ponavljamo, član 58 Ustava jemči pravo svojine i garantuje da niko ne može biti lišen ili ograničen prava svojine, osim uz pravičnu naknadu, kao što to garantuju i međunarodni propisi i standardi koji,  po članu 9 Ustava Crne Gore, imaju primat nad zakonom na koji se pozivaju Ustavni i Vrhovni sud, i neposredno se primjenjuju čak i ako bi bilo mjesta primjeni te, pravnim stavom “instalirane”, zakonske norme za potrebe konkretnog postupka.

Obavljen je naručeni posao za potrebe političkih centara moći koji dominantno određuju sastav Suda  i promjene njegove prakse “za i protiv Ustava”. Pred Evropskim sudom za ljudska prava je iniciran postupak s ovim u vezi a već nakon nekoliko mjeseci Ustavni sud se vraća Ustavu i višedecenijskoj praksi i standardima koji isključuju zastarjelost potraživanja.

Budislav MINIĆ
Pročitajte više u štampanom izdanju Monitora od prvog decembra ili na www.novinarnica.net

 

Komentari

nastavi čitati

GLEDIŠTE

URNISANJE IMOVINSKO-PRAVNIH INTERESA CRNE GORE (I): Ključni uticaj izvršne vlasti

Objavljeno prije

na

Objavio:

Apsurd, ne jedini: Zaštitnik imovinsko-pravnih interesa Crne Gore i provizorijum od “institucija” države  ključni su akteri kontinuiranog urnisanja imovinsko-pravnih interesa Crne Gore i javnog interesa, u vremenu simulirane demokratije  decenijama, “u doba Kurte”, tako i nakon što je (30.08.2020. “uzjahao” Murta

 

Zakonom o državnoj imovini (iz februara 2009. godine), umjesto Republičkog javnog pravobranilaštva (do 1992. godine) i Državnog tužilaštva (1992.-2009. godine) zaštita imovinsko-pravnih interesa Crne Gore je povjerena “sui generis” organu – Zaštitniku imovinsko-pravnih interesa Crne Gore, kojeg imenuje i razrješava Vlada na predlog ministra finansija.

Za period 2009.-2014. imenovana je Mirjana Milić, koja je 26.12.2014. godine razriješena zbog isteka mandata. Na njeno mjesto je umenovana  Dragana Đuranović, do 2021. godine, kada je smijenjena i na njeno mjesto imenovana Bojana Ćirović, koja tu funkciju obavlja i sada.

Zaštitnik imovinsko-pravnih interesa je jedan od indikatora ostvarenja procesa jačanje kapaciteta javne uprave podizanjem odgovornosti i transparentnosti i izgradnjom povjerenja građana u javne institucije. Kako Zaštitnik i vlast koja ga imenuje ostvaruju smjernice SIGMA (evropskih) principa javne uprave u tom pravcu?

Iako je praksa ubrzo nametnula potrebu donošenja posebnog zakona, Programom rada Vlade DPSa za 2016. godinu, bilo predviđeno (za IV kvartal) donošenje Zakona o Zaštitniku imovinsko-pravnih interesa Crne Gore, posebni zakon nije donesen ni nakon smjene te vlasti, do danas. Zabilježene su i godine u kojima Vlada nije uopšte razmatrala izvještaje Zaštitnika, iako joj je to bila zakonska obaveza,  a ogroman novac se odlivao iz budžeta zbog gubitka sporova uslijed neodgovornosti, nepravilnosti i nezakonitosti u radu u državnim organima.

“Efikasna zaštita državne imovine” u sadejstvu Zaštitnika imovinsko-pravnih interesa Crne Gore, izvršne, zakonodavne i sudske vlasti uslijedila je na temelju Analize međuresorskog radnog tima Vlade Crne Gore, od 7. februara 2017. godine, u skladu sa zaključkom Vlade sa sjednice od 21. jula 2016. godine.

Analizom je utvrđeno da je 70 posto  parničnih postupaka protiv Crne Gore i njenih organa inicirano tužbama zaposlenih u Ministarstvu unutrašnjih poslova, Ministarstvu odbrane i Zavodu za izvršenje krivičnih sankcija, zbog povrede prava iz radnog odnosa  Navodi se: “Gotovo da nema nijednog segmenta radnog prava (pa i šire), a da zaposleni, bez razlike po vrsti posla i ovlašćenja, nijesu utvrdili da su uskraćeni za svoja prava na zaradu, odnosno naknadu”.

Uzroci: “Neprimjenjivanje ili pogrešna primjena propisa koji regulišu ovu oblast (pogrešan obračun zarada, toplog obroka, regresa, prekovremenog rada, noćnog rada i rada u dane državnih i vjerskih praznika i sl.), te problemi u vezi sa postojanjem i vođenjem evidencija (o prekovremenom radu, radu noću i u dane državnih i vjerskih praznika, vrijeme provedeno na godišnjem odmoru i sl.)”. Ne konstatuje se da starješine državnih organa nijesu ni pokušali (prije ili tokom sudskih postupaka) da sa državnim službenikom zaključe pisani sporazum o visini i načinu naknade štete za prouzrokovane povredom prava iz rada i po osnovu rada, iz člana 102, stav 3 Zakona o državnim službenicima i namještenicima. Ne konstatuje se da nije inicirana niti utvrđena bilo koja vrsta odgovornosti ni jednog ministra ili starješine državnog organa tokom višegodišnjeg i svakomjesečnog bahatog kršenja svih prava iz rada i po osnovu rada.

Konstatuje se  da državni organi ne postupaju po dostavljenim pravosnažnim presudama već se  “preko javnih izvršitelja, troškovi bespotrebno uvećavaju u znatnom iznosu”. Ne konstatuje se, niti evidentira, dotadašnja rasprostranjena praksa višestruke naplate u postupcima prinudnog izvršenja istih potraživanja po istim presudama od strane istih advokata.

Navodi se: “Posebno je važno istaći da državni organi i javne službe koje zastupa Zaštitnik ne dostavljaju blagovremeno podatke i neophodnu dokumentaciju za kvalitetno zastupanje”. Ne konstatuje se da niko nikada nije procesuiran niti je odgovarao (disciplinski, prekršajno, krivično, materijalno…) za štetu uzrokovanu njegovom neodgovornošću, nepravilnim i nezakoinitim radom u konkretnom slučaju i konkretnom sudskom postupku.

Zaključuje se: „Navedeno jasno upućuje na potrebu podizanja nivoa profesionalizma izvršilaca u državnim organima u cilju pravilne primjene zakona i drugih propisa” u cilju smanjenja broja sudskih postupaka a time i novčanih izdataka Države koji se “u pretežnom dijelu odnose na troškove postupka”. Samo “izvršilaca”?

Nakon citirane Analize uslijedila je praktična “posvećenost” izvršne vlasti i sui generis organa efikasnoj zaštiti imovinsko-pravnih interesa Crne Gore.

Tri mjeseca prije otkrivanja poznatog slučaja Državnog udara 2016. godine, inicirana je aktivnost Vlade na analizi stanja i sprječavanju “državnog udara” na finansijsku moć Crne Gore, prepoznatog na 67. sjednici Vlade Crne Gore 8. marta 2018. godine, tokom razmatranja izvještaja zaštitnika za poslednji kvartal 2017. godine. Svi podaci izvještaja iznova su potvrdili višegodišnje uzroke i posledice konstatovane  annalizom iz “izvještajne godine”.

Još bolnije  je doživljeno saznanje da se u 2017. godini, pored ranije prepoznatih državnih službenika, kao inicijatori brojnih sudskih postupaka protiv Crne Gore pojavljuju i sudije redovnih sudova povodom uskraćivanja naknada iz vremena njihovog sudijskog pripravništva.

I dok je u slučaju državni udar Paja Velimirović “rasklopio i bacio u jezero Gazivode” oružje i municiju namijenjenu za državni udar, Vladi Duška Markovića je Dragana Đuranović,  tadašnja Zaštitnica imovinsko-pravnih interesa, sada izabrana sutkinja Ustavnog suda, prezentovala  podatke o zaplijenjenom “oružju” i “municiji” kojima su, u vidu pravosnažnih presuda i konačnih rješenja o prinudnoj naplati novčanih potraživanja, sudije i državni službenici, nelojalne državi “napadali finansijsku moć države”.

Iz javnog saopštenja Vlade saznali smo  da su “pojedine sudije iz nekoliko sudova različitog nivoa” kidisale na finansijsku moć države na način što su: “tužbom tražili dosuđivanje razlike zarade (…) pozivajući se na koeficijente propisane kolektivnim ugovorom” “a njihove kolege im dosudile značajna sredstva na teret državnog budžeta”! Za razliku od ovih dana aktuelizovane “trgovine presudama” u slučaju “državnog udara” niko se ne oglašava koliko je kupljena neka od ovih presuda. A primjerice, apostrofirani su slučajevi “razrađene šeme sa advokatima” kada su potraživanja pojedinih “nelojalnih” državnih službenika od svega desetak eura rezultiralo gubitkom sudskog spora i troškovima postupka od više hiljada eura?! I to kod “lojalnih državi” starješina organa, Zaštitnika imovinsko-pravnih interesa i drugih,  koji su uporno zastupali državu u tom sporu “u interesu jačanja njene finansijske moći”.

Nebitno je, osim za  neke zaludnjake, ko je odgovoran za izazvanje svakog od sporova i time nastalu štetu u svakom od sudskih postupaka obuhvaćenih konkretnim izvještajem Zaštitnika imovinsko-pravnih interesa. Da li Vlada, ministarstva, državni organi, Zaštitnik imovinsko-pravnih interesa posjeduju podatke, ako ih uopšte ima, o starješinama/funkcionerima i primjerima smanjenja broja sudskih postupaka a time i novčanih izdataka države?Za mnoge je nebitno i  kojim se to “podignutim” nivoom profesionalizma (po)služio Zaštitnik imovinsko-pravnih interesa u konkretnim slučajevima “u cilju pravilne primjene zakona i drugih propisa” i smanjenja broja novčanih izdataka  države koji se “u pretežnom dijelu odnose na troškove postupka”.

Važno je da je, na zahtjev premijera Duška Markovića, skinuta oznaka tajnosti “da svaki građanin raspolaže informacijom o odnosu pojedini državnih službenika prema državnom novcu”,. Te da su objavljena imena “nelojalnih državnih službenika, sudija i građana koji udaraju u temelje finansijske moći Države” štiteći svoja prava garantovana Ustavom i zakonima  države.

Sudski savjet je sjutradan podržao Vladu i dopunio: „Ne samo za slučajeve koji se tiču pripravničkih i sudijskih zarada u sudovima, nego i svih ostalih”.

(O posljedicama ove saglasnosti, štetne po imovinsko-pravne interese Crne Gore i javni intere  u narednom broju)

Komentari

nastavi čitati

GLEDIŠTE

,,Stokholmski sindrom” talaca u zarobljenoj državi

Objavljeno prije

na

Objavio:

Kako se Stokholmski sindrom manifestuje u današnjoj Crnoj Gori? Kako građanin, kao „nosilac  suverenosti”, može biti talac građanske demokratske države zasnovane na vladavini prava? Pa još u situaciji kada mu je Ustavom garantovano da upravo on, građanin, “ostvaruje vlast”

 

Kao dugogodišnji praktičar u primjeni domaćih i, posebno, međunarodnih pravnih propisa i opšteprihvaćenih pravila međunarodnog prava, kojima se garantuju i štite ljudska prava i osnovne slobode građana Crne Gore u i od njihove države, i kao građanski aktivista  i prije  i nakon tzv. “osvježenja” i smjene Kurte Murtom, imam potrebu da predočim svoje zapažanje Stokholmskog sindroma kod (dijela) crnogorskih građana,  kao ozbiljnu prepreku uspostavljanju vladavine prava u zemlji.

Imam jasnu predstavu o Najvećim Štetočinama u višedecenijskoj razgradnji crnogorske države i društva, na kojem procesu je uspostavljen mafiokratski sistem (kako ga definiše prof. dr Milan Popović) čiji smo zarobljenici. Ne gubim iz vida ni nove, trogodišnje, nastavljače  partitokratske prakse koji, pored neznanja, nemaju ni snagu da bitnije ugroze moćni mafiokratski sistem, posebno štetan u pravosuđu konicipiranom u skladu sa potrebama mafiokrata i, sa izuzetkom izbora Glavnog specijalnog tužioca, netaknutom od vlasti novih partitokrata. Obje strukture partitokrata vidim kao otmičare države od građana, talaca obiju partitokratija.

Stokholmski sindrom, kao naučni fenomen, predstavlja ozbiljan psiho-socijalni poremećaj u vidu naizgled teško shvatljive pojave zbližavanja talaca sa otmičarima. Nastao je prije pola vijeka u glavnom gradu Švedske tokom šestodnevne talačke krize prilikom pljačke Kreditbanke, jedne od najvećih u Stokholmu, kada su taoci stali na stranu otmičara-pljačkaša. “Unutra nam je lijepo ali plašimo se upada policije”, riječi su Kristin Enmark koja je, kao talac, više puta komunicirala sa pregovaračkim timom. Talačka kriza je okončana šestoga dana kada je policija ubacila gas i otmičari se predali.

U knjizi Postala sam Stokholmski sindrom, koju je Kristin Enmark kasnije izdala, opisala je kako se talačka situacija popravila naknadnim dolaskom drugog otmičara Olofsona koji joj je obećao da joj se ništa neće desiti i da je u njemu vidjela priliku da preživi.

Stotinama godina prije 1973. i pljačke stokholmske Kreditbanke, kod porodičnog nasilja u crnogorskim patrijarhalnim porodicama je egzistirao Stokholmski sindrom. Taj naš tradicionalni sindrom prisutan je i danas u porodičnom i drugim oblicima nasilja. Iz “drugih oblika nasilja” za ovu priliku izdvajam potonje nasilje koje trpe građani Crne Gore kao taoci zarobljene države od mafiokratije.

Kako se Stokholmski sindrom manifestuje u današnjoj Crnoj Gori? Kako građanin, kao „nosilac  suverenosti”, može biti talac demokratske države zasnovane na vladavini prava? Pa još  kada mu je Ustavom garantovano da upravo on, građanin, “ostvaruje vlast”?

Prvi dio odgovora leži u načinu ostvarivanja vlasti (“neposredno i preko slobodno izabranih predstavnika“) a drugi, još bitniji, u sposobnosti građanina da neposredno vrši vlast kao i u sposobnosti i moralu njegovih izabranih predstavnika koji u ime građanina i u njegovom interesu vrše vlast. Treći, polazišni, dio odgovora koji objašnjava nelogičnost u primjeni Ustava je u upitnosti/nemanju prilike “slobodnog izbora”. Odnosno, osuđenosti na prosto glasanje na vrlo oskudnu ponudu potencijalnih “izabranih predstavnika”.

Otkuda “oskudna ponuda” građaninu “nosiocu suverenosti” u građanskoj, demokratskoj državi socijalne pravde, zasnovanoj na vladavini prava?! Ko, ako ne građanin kao “nosilac suverenosti”, sačinjava (lošu?)  ponudu potencijalnih “izabranih predstavnika” preko kojih vrši vlast?

Pa zar nema dovoljno političkih partija koje mogu iznijeti kvalitetnu ponudu potencijalnih “izabranih predstavnika” koji će uspostaviti efikasno pravosuđe, kao neophodan preduslov za napredak države i društva, i vratiti  povjerenje građana u sudsku vlast koja se, od “trulih dasaka”, tokom trodecenijske simulacije demokratije pretvorila u potpunu trulinu?

Imamo oko 50 registrovanih političkih partija, sa velikim brojem “nosilaca suverenosti” sa partijskim knjižicama (naročito partija vlasti) na oko 600 hiljada stanovnika. Baš tu se nalaze mnogi odgovori o uzrocima i posledicama aktuelnih protivrječnosti. Toliki broj političkih partija  u državi bez demokratske tradicije i društva  bez razvijene demokratske svijesti, čini idealnan sistemski ambijent za dominantan uticaj partija. Crnogorski višepartizam je u funkciji simulacije demokratije i kontinuiranog jačanja partitokratije koja je, u uslovima podjela koje kreiraju vodeće partije i koalicije na suprotnim polovima, poprimila obilježja mafiokratije. U mafiokratskom sistemu sve tri grane vlasti (izvršna, zakonodavna i sudska) su pod uticajem mafiokratskih moćnika, niklih na višedecenijskom srastanju sa partitokratskom vlašću (pre)moćnih kriminalnih struktura “odnjegovanih” tokom višedecenijske simulacije demokratije i vladavine prava.

Crnogorski višepartizam je, za potrebe mafiokratije, instalirao partijske podanike, oskudnog znanja i morala na svim nivoima vlasti, razgradivši državne institucije na znatno niži funkcionalni nivo nego što su bile u jednopartijskom sistemu. Partitokratskim kadriranjem poslušnika,  bez ikakve njihove odgovornosti za neznanje, nerad, služenje interesima moćnih pojedinaca i grupa, “nosilac suverenosti” i cijelo društvo su se našli na udaru “terora neznanja“, kako tu pojavu definiše Srđan Perić. Neznanje, kao neophodna pretpostavka za vladavinu partitokrata i mafiokrata, prisutno je u sve tri grane vlasti a dominira na svim nivoima državnog izvršnog aparata.

Padom funkcionalnosti i instaliranjem podanika mafiokrata u njene institucije, država je postala ne samo skuplja već i proizvodi ogromnu materijlnu štetu  za budžet, odnosno građane koji ga finansiraju. “Nosioci suverenosti” za protekle tri i po decenije nijesu smogli snage da makar jednom, na ulici ili u parlamentu suoče izabrane predstavnike sa činjenicama za koliko škola, bolnica, vrtića, kilometara puteva…su građani uskraćeni odlivom ogromnog novca za otplatu štete koju izabrani predstavnici i njihovi kadrovi od povjerenja, u ime države, nanose građanima kršenjem njihovih ustavnih prava i sloboda. Imajući u vidu takav odnos građana, osiljeni Otmičari države u fazi odmakle mafiokratije, sa pozicije vrha otuđene izvršne vlasti su, Javnim saopštenjem sa 67. sjednice Vlade Crne Gore, okvalifikovali “nelojalnim državi” svakog građanina koji je pred sudovima svoje države po zakonima svoje države odbranio svoje pravo garantovano od te države – jer su, navodno, time “oslabili finansijsku moć države”. Ne njihove neznalice u i na čelu ministarstava (MUP, MO…) koje tako sprovode politiku koja ih je tu postavila nego one pojedince koji su branili svoja prava . „Nelojalnim državi” okvalifikovali si i sudije  koji su “presudama protiv države”, kako su osiljeni Otmičari države nazvali pravosnažne presude u korist oštećenih građana, takođe “oslabili finansijsku moć države. Umjesto da objavi spisak partitokratskih štetočina koje (decenijama) nanose toliku štetu, Vlada je najavila i objavila spisak “nelojalnih državi” branilaca svojih ustavnih prava.

Ilustracija zarobljenosti države mafiokratijom  u sudstvu,  trećoj grani vlasti u koju izvršna vlast  ne bi smjela da se miješa, bilo je javno saopštenje Sudskog savjeta (sastavljenog od “slobodnih i nezavisnih sudija” i “uglednih pravnika”) koje je “saglasno sa Vladom” da se javnosti saopšti spisak sa imenima nelojlanih ” ne samo sudija”, nego i državnih službenika, sudijskih pripravnika…građana, koji su tužili državu?!

Otmičari države,  sa prvim zastupnikom Crne Gore pred Evropskim sudom za ljudska prava u Strazburu kao potpredsjednikom Vlade na čijem čelu je bivši direktor Agencije za nacionalnu bezbjednost, izmjenama zakona uskratili su “nosiocima suverenosti” dotadašnje mogućnosti sudske zaštite svojih ljudskih prava i sloboda od Zarobljene države, svodeći ih daleko ispod nivoa koje su imali stanovnici jednopartijske Crne Gore.

Nebrojena su konkretna praktična iskustva sa “pravičnim suđenjem  pred crnogorskim nezavisnim i nepristrasnim sudovima” nakon što su privoljeni” da “budu lojalni državi” i da ne  smiju “suditi protiv Crne Gore”, odnosno mafiokratije koji su je zarobili.

Tako je -“nosilac suverenosti” inficiran Stokholmskim sindromom vođen “logikom” Kristin iz Stokholma “da preživi” bez zamjeranja jer “može biti gore”. Sindrom se “primio” na naše tradicionalno “veži konja đe ti gazda kaže”.   A koje su dimenzije našeg Stokhomskog sindroma dočarali su učesnici protestnih okupljanja Ima nas. Tokom višednevnih protesta Ima nas, taoci zarobljene države stali su na stranu Otmičara “braneći zarobljenu državu” zajedno sa visokim predstavnicima Najvećih štetočina Crne Gore tokom simulacije njene demokratizacije i stvarnog uspostavljanja Mafiokratije.

Naš  sindrom je mobilisao taoce u zarobljenoj državi da podrže mafiokrate protestujući protiv novoizabranog GST zato što pritvara i procesuira “poštene ljude” mafikratije iz samog vrha njenog sudstva, tužilaštva, bezbjednosnih struktura.

Nadmašili smo Švedsku. U Stokholmskom sindromu, Šveđanka Kristin, kao talac, nikada ne bi sa otmičarima Olsonom i Olofsonom izašla da protestuje i pruži im podršku protiv švedskih vlasti koje gone te otmičare.

Budislav MINIĆ

Komentari

nastavi čitati

Izdvajamo