Povežite se sa nama

DRUŠTVO

Sječa knezova

Objavljeno prije

na

Predsjednike opština u Crnoj Gori ubuduće će birati lokalni parlamenti, a ne, kao do sada, građani na neposrednim izborima. „To rješenje je efikasnije, racionalnije i pruža veću povezanost lokalne uprave i predsjednika opštine”, ocijenio je ministar unutrašnjih poslova i javne uprave Ivan Brajović. On je ranije objašnjavao kako je novi postupak ,,brži, jeftiniji i u svakom pogledu racionalniji, tim više što skupština, ukoliko predsjednik ne radi odgovorno svoj posao, može da ga smijeni”. Stvarno: što bi čovjek plaćao i kadiju i sudiju, kad sve može jedan.

Gradonačelnici u Crnoj Gori neposredno su birani od 2003. To se rješenje smatralo demokratskijim, računalo se da će gradonačelnik koji se obavezao direktno građanima biti odgovorniji. Pokazalo se da to istovremeno znači da gradonačelnici time mogu postati i samostalniji. Pitanje je koliko je to dobra donosilo građanima, izvjesno je da se Vladi nije dopalo.

Sad je izmjenama zakona propisano da Vlada Crne Gore može razriješiti predsjednika opštine ako duže od šest mjeseci ne vrši svoje nadležnosti. Predsjednike svih opština u Crnoj Gori, kako je propisano, biraće lokalni parlamenti, na vrijeme od četiri godine, većinom glasova odbornika. Pravo predlaganja kandidata za predsjednika opštine ima najmanje četvrtina odbornika. Funkcija predsjednika opštine više nije ograničena na dva mandata.

Nije prihvaćen amandman poslanika Demokratske partije socijalista Miomira Mugoše da predsjednik Opštine ne može biti osoba koja nije bila na izbornoj listi. Mugoša je prokomentarisao da to nema nigdje u Evropi. Vazda mu je Evropa na srcu.

Poslanik Socijalističke narodne partije Neven Gošović ocijenio je da izmjene zakona predstavljaju korak unazad, jer se njima ne obezbjeđuje decentralizacija, niti veća efikasnost u radu lokalnih samouprava. Upućeni smatraju da je osnovni razlog za izmjene zakona to što su se neki od gradonačelnika “otrgli” strogoj partijskoj kontroli.

Gošović je ocijenio da Vlada još nije sistemski sagledala koji je model najbolji za dalji razvoj lokalne samouprave. On je podsjetio da je 2003, uređen novi sistem lokalne samouprave zasnovan na principu podjele vlasti između skupštine, kao predstavničkog tijela građana i nosioca normativne funkcije, i predsjednika opštine, odnosno gradonačelnika, kao nosioca izvršne vlasti. U prilog takvom rješenju isticana je potreba odvojenosti funkcija i individualizacije odgovornosti.

Stručnjak za pitanja lokalne samouprave i univerzitetski profesor Đorđije Blažić u izjavi za Monitor ocjenjuje da se ukidanjem neposrednog izbora gradonačelnika građanima oduzima i ono malo suverenosti što imaju. Time što ne mogu neposredno birati gradonačelnika, građani ne mogu ni kontrolisati njegov rad. Blažić smatra da je riječ o nastojanju političkih partija da uspostave punu kontrolu nad izvršnom vlašću. ,,Gradonačelnik više neće biti predsjednik svih građana, već pion u rukama vladajuće koalicije”.

Prema ocjeni profesora Blažića vraćanje na sistem od prije 18 godina nije u suprotnosti za Evropskom poveljom o lokalnoj samoupravi, ali se u Crnoj Gori mora uzeti u obzir ambijent u kojem živimo, odnosno činjenica da patrije preuzimaju funkcije građana što nije svojstveno konceptu lokalne samouprave. ,,Ovim se pokazuje da sistem želi da sve drži pod kontrolom”.

,,Problematično je i to što se ovim rješenjem napušta sistem podjele vlasti, i prelazi na sistem jedinstva vlasti tako da će predsjednik biti izvršni organ skupštine odnosno vladajuće garniture. To je u suprotnosti sa Ustavom”, kaže Blažić.

Među upućenima može se čuti i mišljenje kako, u ovom trenutku, promjene u zakonu o lokalnoj samoupravi zapravo znače tek sređivanje unutarpartijskih odnosa. Birao DPS Tarzana Miloševića posredno ili neposredno, isto nam dođe. Promjene zakona, međutim, ukidaju zakonsku pretpostavku da jednoga dana Tarzan otkaže poslušnost ili da neko postane Tarzan umjesto Tarzana.

Kao jedan od razloga zašto baš sad mijenja Zakon o lokalnoj samoupravi vlast je nabrojala i potrebu da taj propis bude donijet istovremeno sa Zakonom o teritorijalnoj organizaciji Crne Gore, ,,Uslijed sistemskog obilježja i povezanosti oba zakona u oblasti lokalne samouprave”. Ova dva zakona zajedno su bila na javnoj raspravi, Zakon o teritorijalnoj organizaciji, međutim, nije stigao pred poslanike. Kažu da propis čeka usaglašavanje među koalicionim partnerima.

Postojeća teritorijalna organizacija Crne Gore uređena je početkom 60-tih godina prošlog vijeka Zakonom o podjeli Socijalističke Republike Crne Gore na opštine. Uslovi, postupak osnivanja, ukidanja, spajanja i promjene teritorije opština, nijesu uređeni ni jednim zakonom tako da predstavljaju pravnu prazninu u teritorijalnoj organizaciji i sistemu lokalne samouprave, što se smatra dodatnim razlogom za donošenje ovog zakona. Donošenje ovog propisa, međutim, malo je sporno ubog postojećih inicijativa za formiranje novih opština.

Prema postojećem Predlogu zakona, Crna Gora ima 19 opština, plus Prijestonicu i Glavni grad. Zakon propisuje na koji način može biti formirana nova opština. Za razliku od nacrta zakona, kriterijum ,,fiskalne sposobnosti”, više nije uslov za formiranje nove opštine, već samo jedan od parametara koji će kod inicijativa za formiranje opštine biti posmatran. Takvim rješenjem, na neki način su prihvaćene primjedbe iz javne rasprave da kriterijum samoodrživosti ne može biti uslov za osnivanje nove opštine prosto zato što ga malo postojećih opština ispunjava. I bez uslova samoodrživosti procedura osnivanja nove opštine nije nimalo jednostavna, posljednju riječ, naravno, ima Vlada.

Izvori Monitora kažu da SDP pokušava da među opštine pobrojane u Zakonu o teritorijalnoj organizaciji ubroji i opštinu Petnjica čije su osnivanje bezbroj puta obećavali. Ostale koalicione snage smatraju da zakon samo treba da propiše proceduru, koja bi onda bila na raspolaganju svima, pa i Petnjičanima.

Šta će nam, uostalom, nekakve samouprave kad imamo Vladu i, dakako, premijera.

 

Kosara K. BEGOVIĆ

Komentari

DRUŠTVO

SVI UHAPŠENI POLICAJCI: Brojka samo raste

Objavljeno prije

na

Objavio:

Po nalogu Novovića i njegovih specijalnih tužilaca uhapšeno je više bivših čelnika crnogorskog sudstva, tužilaštva ali najviše osoba iz bezbjednosnog i policijskog sektora

 

“Nadam se da smo dosadašnjim radom makar malo promijenili percepciju da visoka korupcija prolazi nekaženjeno. Naša misija je da svaki slučaj procesuiramo, kako bi pokazali da niko nije iznad zakona“, rekao je nedavno glavni specijalni tužilac Vladimir Novović.

U prilog njegovim tvrdnjama idu i brojne akcije koje su pripadnici Specijalnog policijskog odjeljenja izvodili od marta 2022.godine kada je imenovan.  Spisak osoba uhapšenih tokom tih akcija je trocifren.

Po nalogu Novovića i njegovih specijalnih tužilaca uhapšeno je više bivših čelnika crnogorskog sudstva, tužilaštva ali najviše osoba iz bezbjednosnog i policijskog sektora.

Prošle sedmice uhapšen je Ilija Vasović, bivši šef kriminalistike u Baru, a nakon što je portal Libertass press objavio prepisku između njega i optuženog šefa kriminalne organizacije koja se bavila švercom cigareta, Aleksandra Mrkića.  Vasoviću tužilaštvo na teret stavlja krivično djelo – stvaranje kriminalne organizacije i produženo krivično djelo zloupotreba službenog položaja.

Poslije hapšenja bivše predsjednice Vrhovnog suda Vesne Medenice i predsjednika Privrednog suda Blaža Jovanića prvi na spisku za hapšenje iz bezbjednosnog sektora našao se bivši službenik Agencije za nacionalnu bezbjednost Petar Lazović.

U julu 2022.godine dobio je poziv da se javi službenicima Specijalnog policijskog odjeljenja, što je i uradio i od tada se nalazi u pritvoru. Lazović je u spisima Europola označen kao pripadnik kriminalnog Kavačkog klana, koji se dovodi u vezu sa međunarodnim švercom kokaina. SDT Lazovića sumnjiči za pripadnost kriminalnoj organizaciji, šverc droge, oružja i zloupotrebu položaja.  I pored brojnih optužbi na njegov račun, u podgoričkom Višem sudu mu ni nakon dvije godine nije počelo suđenje niti u jednom slučaju.

Svetlana ĐOKIĆ
Pročitajte više u štampanom izdanju Monitora od 14. juna ili na www.novinarnica.net

 

Komentari

nastavi čitati

DRUŠTVO

Rudnika u Mojkovcu neće biti

Objavljeno prije

na

Objavio:

Kompanija Tara resources nije do 25. maja dostavila korigovanu Studiju izvodljivosti, pa se Vlada odlučila za raskid ugovora i naplatu bankarske garancije. Koncesionaru ostaje da se žali Privrednom sudu ili da pokrene arbitražu

 

Vlada će raskinuti ugovor za kompanijom Tara resources, o ekspolataciji rude u rudniku Brskovo kod Mojkovca, saopštio je ministar rudarstva i energetike Saša Mujović. Koncesionar nije u roku koji je istekao 25. maja dostavio Vladi korigovanu Studiju izvodljivosti čime su se stekli uslovi za jednostrani raskid ugovora i naplatu bankarske garancije.

Vlada je zadužila Mujovića da dostavi pisani otkaz koncesionaru, aktivira bankarsku garanciju (500.000 eura) i sprovede sve druge radnje u cilju zaštite prava države. ,,Problem sa kompanijom Tara Resources je bila njihova studija izvodljivosti, koja je u dva navrata dostavljena, ali se oba puta kosila sa zakonima Crne Gore. A znate da je riječ o krovnom dokumentu kojim investitor dokazuje da će rudnik funkcionisati po ekološkim standardima”, naglasio je Mujović.

Tara Resources može se žaliti Privrednom sudu, kao i pokrenuti arbitražu. ,,Na njima je kakva će biti odluka, ali mi smo spremni na sve scenarije i duboko utemeljeni u činjenicama da je pravda na našoj strani i uporedna sudska praksa”, dodao je Mujović.

Projekat otvaranja rudnika je vrijedan 150 miliona eura. Koncesionar je prošle godine saopštio da je uložio 30 miliona, te da od januara 2023. godine plaća koncesionu naknadu koja iznosi blizu 650 hiljada  eura. Nakon osnovnog ugovora iz 2010. godine Vlada je sa Tara Resources potpisala šest aneksa. Posljednjim, u julu 2021. godine, koncesionar je dobio dvije godine da pribavi urbanističko-tehničke uslove. Tumačenja oko toga da li su se stekli razlozi za raskid ugovora, rješila je Međuresorna komisija koja je predložila Vladi da se ugovor raskine.

Premijer Milojko Spajić zatražio je da se pribavi dodatno pravno stručno mišljenje kako bi se otklonio finansijski rizik za državu. Angažovana je advokatska kuća Harrisons. Ministar Saša Mujović je na konferenciji za novinare 21. marta objasnio kako je dobijeno pravno tumačenje da bi jednostranim raskidom ugovora, kakav je bio prijedlog komisije, došli na klizav teren, a postojala bi mogućnost da Tara Resources pokrene međunarodnu arbitražu i ugrozili bi interese Crne Gore. Zato je koncesionaru određen rok 25. maj, da dostavi korigovanu dokumentaciju.

,,Ovo je pobjeda znanja nad neznanjem, istine nad obmanom, dobrom nad lošom namjerom, opštim dobrom nad interesom malog broja osoba”, saopštili su iz Građanske inicijative Zdravi Mojkovac.“Lokalna zajednica je pokazala ogromnu snagu i izrazito visoku svijest. Nisu nasjeli na priče ‘o zlatnim brdima i dolinama’ koje su plasirali kompanija i njihovi pomagači, kako iz prethodne tako i sadašnje vlasti.“ Oni su pozvali obrađivače nacrta prostornog plana Crne Gore do 2030. godine da uklone iz tog dokumenta sve što je vezano za rudarske aktivnosti na Brskovu.

P. NIKOLIĆ

Komentari

nastavi čitati

DRUŠTVO

SUDSKA PRAKSA IZMEĐU NAVIKA I PRAVA: Klin, ploča i pritvor

Objavljeno prije

na

Objavio:

Osumnjičeni i optuženi u pritvoru, neki i godinama, čekaju da se domaća pravila o određivanju i produženju pritvora usaglase sa preporukama Evropskog suda. Odgovornima se ne žuri pošto njihove greške, po pravilu, plaća neko drugi

 

Ustavni sud Crne Gore je adresa na koju nezadovoljne stranke traže pravni lijek kada smatraju da im je nanijeta nepravda. No o njihovim odlukama i mišljenju, svjedoci smo, u javnosti se govori zavisno od slučaja i toga da li i kome odgovara ono što su oni utvrdili. I ne samo u javnosti. Podjednaka selektivnost, da pročitaju i usvoje mišljenje sudija Ustavnog suda, prisutna je i kod sudija Višeg suda. Opet zavisno od slučaja do slučaja. To je najuočljivije kada se govori o pritvorskim predmetima u kojima sudije Ustavnog i Višeg suda, u većini slučajeva, imaju različita mišljenja. Od kojih ne odustaju.

Tako postoje već tri žalbe koje su na rješenje o pritvoru pisali advokati bivšeg specijalnog tužioca Saše Čađenovića, a koje su sudije Ustavnog suda usvojile. Te odluke, izgleda, ne zanimaju sutkinju specijalnog odjeljenja Višeg suda Nadu Rabrenović. Baš kao što je ne dotiču ni one koje su sudije Ustavnog suda usvojile u slučaju Miloša Medenice, sina bivše predsjednice Vrhovnog suda Vesne Medenice. U njegovom slučaju i sudije Apelacionog suda su, prilikom donošenja odluke o ukidanju rješenja kojim mu se produžava pritvor, ukazale na odluku Ustavnog suda, ali ni to nije uticalo na odluku sutkinje Rabrenović.

Tako je Medenica u pritvoru više od dvije godine, kao jedini član kriminalne grupe, koju je, prema tvrdnjama Specijalnog tužilaštva, lično formirao. A suđenje nije odmaklo dalje od početka, tačnije ni do danas nijesu saslušani svi optuženi. Tako se pritvori, saglasni su brojni pravnici, pretvaraju u kaznu.

To smatra i advokatica Andrijana Razić. Ona kaže kako je u Crnoj Gori pritvor – suprotno zakonu, Ustavu, međunarodnim standardima – postao pravilo, a ne strogi izuzetak, kako bi trebalo i moralo da bude.„Postala je, nažalost, uobičajena praksa da se onoga momenta kad se odredi pritvor bilo kojem uhapšenom ili osumnjičenom licu, već podrazumijeva provizorno osuđujuća presuda, da bi se pokrilo trajanje tog pritvora. To je zastrašujuća praksa koju primjenjuju sudovi odavno“, smatra Razić.

Bivša zastupnica Crne Gore pred Evropskim sudom Valentina Pavličić ukazuje da je neophodno da postoji kvalitetniji dijalog između Ustavnog sudstva i redovnog sudstva. Taj  dijalog ne postoji. „Imamo situaciju da Ustavni sud utvrđuje povrede ljudskih prava, a da se one na identičan način ne verifukuju kod redovnog sudstva. Uvijek kažem da je bolje da se učimo na tuđim greškama i vidimo kako je praksa u regionu ili uopšte regulisala ta pitanja, a da izbjegnemo greške koja će država sjutra morati da ispravlja ili plaća. Međutim, to je nemoguće uraditi dok se ne utvrdi individualna profesionalna odgovornost“, kazala je ona.

Pavličić je pojasnila da se individualna profesionalna odgovornost ne odnosi na izraženo mišljenje sudija u njihovoj odluci. “Ali, ako Ustavni sud kao zadnja brana i zadnji branik prava na nacionalnom nivou, primijeni određene međunarodne standarde ono što je najmanje očekivati ja da se njegovim primjerom povode i ostali sudovi. Tim prije što nemam dilemu da ti predmeti neće, u konačnom, doći pred Evropski sud“, kaže Pavličić. Zato ne krije čuđenje što krivično odjeljenje Vrhovnog suda ne zasjeda i razmatra šta je to Ustavni sud vodilo u pogledu ukidnih razloga odluka o produženju pritvora. I da, ako imaju različite stavove po tim pitanjima, ukrste argumente.

Kada je riječ o dugom trajanju pritvora Pavličić dodaje da nije dobro za Crnu Goru i njen pravosudni sistem da postoji, kako ocjenjuje, ozbiljan zaostatak u rješavanju te vrste predmeta. „Kao neko ko je bio i predsjednik tog odjeljenja, prema onome što ja znam, nema te države koja će moći u realnom periodu da presudi 170 predmeta organizovanog kriminala. I dobijamo sporu pravdu. Onda neko bude tri godine u pritvoru i nakon toga mora biti pušten jer država nije u stanju da izvrši svoje obeveze  i obezbijedi pravo na pravično suđenje u razumnim rokovima, Prema nekim pokazateljima, nama su rokovi po 196 dana trajanja postupaka“, dodaje ona.

Pavličić ukazuje da je neophodno da rukovodioci redovne pravne vlasti i Ustavnog  suda zauzmu jedinstvene stavove. “U nekim predmetima već tri puta se ukidaju redovne odluke sudova. To će biti problematizovano od strane Evropskog suda jer će reći da mi ne poštujemo naš pravni sistem. Čak je Apelacioni sud ukazao Višem na odluku Ustavnog suda i ukinuo neka rješenja o pritvoru vraćajući ih Višem sudu na ponovno odlučivanje. I Viši sud je donio istu odluku. To je taj ping- pong postupak koji je prisutan apsolutno u svim procesima u Crnoj Gori – i krivičnim i parničnim. I to će nam se vratiti kao bumerang. Zato sam, i kao zastupnik pred Evropskim sudom, zagovarala potrebu da se ona sredstva koja se odlivaju iz budžeta na tu vrstu odšteta isplaćuju iz budžeta onih institucija gdje je napravljena ta povreda.”

Pavličić smatra da bi tek tada sudovi vodili računa kada se ukine rješenje Ustavnog suda da to obrazloženje ne bude copy paste već da se dobro razmotri i argumentuje. “Sudovi po tom pitanju moraju biti na visini zadatka. Oni sada to, nažalost, nisu i tu treba uraditi dosta toga kako bi se stanje popravilo”.

Pavličić smatra da koliko god pričali o vetingu, kojem se ne protivi, postavlja se pitanje ko da ga sprovede. “Parlament? Pa to neće prihvatiti nijedan naš međunarodni partner. To jedino mogu biti nezavisne komisija od strane međunarodnih eksperata. I  da se prvo vetinguju tijela koja biraju tužioce i sudije, a ne da tamo sjede lica iz reda uglednih pravnika koji su najmanje ugledni u tom smislu stručnosti ali su predstavnici određenih političih grupacija. I da po tom kriterijumu biraju kandidate…”,  zaključuje ona.

Direktorica Direktorata ljudskih i manjinskih prava, Mirjana Pajković, ukazala je nedavno da se dešava da odluke o lišenju slobode budu zakonite u smislu nacionalnog zakonodavstva, a da sa stanovišta Konvencije budu prilično proizvoljne ili protivne.

„U praksi se nailazi na krovne primjere kršenja zakonitosti odluke o lišenju slobode kao što su samo formalno pokrivenost nacionalnim zakonom, korišćenje stereotipnih formulacija uz odsustvo relevantnih dokaza o odluci za lišenje slobode, nepreispitivanje blažih mjera, ali i nepoštovanje zakonskih rokova o produženju pritvora i nepoštovanje odluke Ustavnog suda“, rekla je Pajković.

Prema njenim riječima, praksa Evropskog suda za ljudska prava daje jasne smjernice ukazujući da postojanje osnova sumnje kao uslova za određenje pritvora, protokom vremena, ne može biti dovoljan razlog da se pritvor produži. „Razlozi da se produži pritvor moraju biti relevantni, dovoljni i moraju biti sadržani u odluci o pritvoru. Odsustvo takvih razloga u obrazloženju odluke nije rijedak primjer u nacionalnim pravnim sistemima. Zbog toga je potrebno navesti šta se u praksi Evropskog suda smatra relevantnim i dovoljnim razlozima“, navela je Pajković.

Osumnjičeni i optuženi u pritvoru, neki i godinama, čekaju da se domaća pravila o određivanju i produženju pritvora standardizuju sa preporukama Evropskog suda. Odgovornima se ne žuri pošto njihove greške, po pravilu, plaća neko drugi.

Svetlana ĐOKIĆ   

Komentari

nastavi čitati

Izdvajamo